Udvidet returret til d. 31. januar 2022

Bøger udgivet af Samfundslitteratur

Filter
Filter
Genre
  • (1)
  • (61)
  • (23)
  • (2)
  • (112)
  • (6)
  • (1.000+)
  • (258)
  • (49)
Type
  • (935)
  • (740)
  • (2)
Format
  • (778)
  • (379)
  • (344)
  • (158)
  • (11)
  • (8)
  • (2)
Sprog
  • (1.000+)
  • (263)
  • (1)
Pris
DKK
Bedømmelse
  • (13)
  • (19)
  • (21)
  • (21)
  • (22)
Serie
  • (29)
  • (29)
  • (24)
  • (22)
  • (22)
  • (16)
  • (14)
  • (14)
  • (13)
Vis mere
Tag
  • (10)
  • (9)
  • (9)
  • (9)
  • (8)
  • (8)
  • (7)
  • (6)
  • (6)
Vis mere
Sorter efterSorter Populære
  • - Teknikker til at huske, studere og lære (endnu) bedre
    af Barbara Oakley & Olav Schewe
    176,95 kr.

    Vil du gerne lære hurtigere og få bedre resultater? Opleve større glæde ved at lære? Og mangler du tips til at stoppe overspringshandlingerne?At have en superhjerne handler ikke om hvilken hjerne du er født med, men om hvordan du bruger den hjerne du har. Norges førende ekspert i studieteknik har slået sig sammen med en af verdens mest indflydelsesrige læringseksperter, og i Brug din superhjerne har de samlet de bedste strategier til at lære, alle baseret på neurovidenskabelig forskning. De forklarer bl.a. hvordan du nemt og hurtigt lagrer information i langtidshukommelsen, hvordan du bruger din arbejdshukommelse optimalt, og hvordan du bedst udnytter hjernens netværk til at koncentrere dig og løse problemer.Når du ved hvordan hjernen lærer bedst, kan du:- øge din koncentration når du arbejder- undgå frustration når du lærer- lære på måder som gør at du ikke glemmer- udvikle en dybere forståelse for det du lærer- læse mere effektivt- bearbejde store mængder information- bruge pauser som et strategisk våben... og meget, meget mere.

  • - Håndbog i opgaveskrivning på videregående uddannelser
    af Peter Stray Jørgensen & Lotte Rienecker
    273,95 kr.

    I mere end 15 år har studerende på tværs af fag og uddannelser anvendt Den gode opgave, den kendte håndbog i opgaveskrivning til studerende og undervisere på lange og mellemlange videregående uddannelser. Fra sygepleje- til seminariestuderende, fra idræt- til it-studerende, fra business- til biologistuderende. I Norge, Sverige og Litauen bliver bogen også flittigt brugt. 4. udgave er helt gennemskrevet med mange nye modeller og oversigter, skemaer, aktiviteter og eksempler. Nyt i 4. udgave: Den gode opgave er blevet en aktivitetsbog. I bogen og på dgo.samfundslitteratur.dk er der aktiviteter og skemaer til opgavearbejdet. De kan også bruges som forberedelse til vejledning. Den nye udgave er målrettet bachelor- og overbygningsopgaver. Stof om specialeskrivning finder man i Specielt om specialer (2011). Der er mange nye eksempler. Og mange af dem er fra professions- og masteruddannelserne. Bogen indeholder mere om metoder til litteratursøgning, om opgavers litteraturbaserede argumentation og flere aktiviteter og skemaer til litteratursøgning og vurdering. Kapitlerne om korrekt sprog, typografi og layout og skrivestop er ikke med. Gode kapitler herom findes i andre bøger, fx Studiehåndbogen – for studiestartere på videregående uddannelser. OBS! Ny udgave udkommer 10.6.17, benyt SBN 9788759329177

  • af Steen Baagøe Nielsen & Gitte Riis Hansen
    272,95 - 276,95 kr.

    Temaerne køn, seksualitet og mangfoldighed kræver ny opmærksomhed i disse år. Der er sket meget siden 1950 ernes dominerende forestillinger om et ideelt fungerende kønsrollemønster med faderen som patriarkalsk forsørger og husmoderen med særligt ansvar for omsorg for hjem, børn, syge og gamle. De efterfølgende årtier har budt på de gifte kvinders bevægelse ud på arbejdsmarkedet, skilsmisser, seksuel frigørelse og ligestillingsudvikling. Dette har ikke kun resulteret i flere kvinder i politik og ledelse, men også i flere nærværende fædre i hjemmene. Samtidig ser vi nye måder at identificere sig på og indrette sig seksuelt og kulturelt, og med dette en generelt langt større accept men også nye kampe.På pædagoguddannelsen og i den pædagogiske sektor som helhed må man i stigende grad have fokus på, hvordan børn og andre borgeres hverdagsliv påvirkes af disse forandringer. Udviklingen rejser nye spørgsmål, som kræver omtanke og skaber behov for pædagogiske diskussioner: - Hvad betyder køn og de forandrede familieforhold for den pædagogiske praksis? - Hvordan kan vi imødekomme lovens krav om at arbejde for ligebehandling - Hvordan kan vi blandt personalet etablere måder at diskutere og reflektere disse spørgsmål uden det ender i grøftegravning og kønskamp? - Hvordan skal vi møde barnets eller den unges seksualitet, lysten til at lege og udfordre de forståelser af det rigtige køn på måder, som hverken skaber frygt (fx hos forældre), men samtidig heller ikke begrænser de faglige udfoldelsesmuligheder? - Hvordan skal vi forholde os til frygt og mistillid i forhold til relationer mellem personale og forældre omkring børn? Alt i alt diskuterer bogens tendenser til opbrud samt muligheder og veje i den pædagogiske praksis til at håndtere og understøtte udfordringen af de traditionelle, dominerende eller kulturelt selvfølgelig omgangsformer, der er knyttet til køn og seksualitet.

  • - en introduktion
    af Thomas Harboe
    239,95 kr.

    Metode og projektskrivning giver en bred introduktion til de metoder, som bruges i de samfundsvidenskabelige fag og discipliner. Bogen præsenterer og forklarer de begreber, fremgangsmåder og værktøjer, der er vigtige, når man laver undersøgelser og skriver rapporter og opgaver. Metode og projektskrivning er en omskrevet udgave og en afløser for Indføring i samfundsvidenskabelig metode (2006). Metode og projektskrivning er oplagt til brug i undervisningen på de videregående uddannelser og er også velegnet til selvstudium eller som hjælp til op­gaveskrivning.

  • - Grundbog i politiarbejde
    af Anne-Stina Sørensen & Adam Diderichsen
    322,95 - 333,95 kr.

    Den skarpe ende er den første grundbog om politividenskab på dansk. Bogen er skrevet af en gruppe nuværende og tidligere undervisere på Politiskolen, og den dækker alle de centrale emner på det første år af politiuddannelsen. Den kan læses af alle, der interesserer sig for politiarbejdets mange vigtige og spændende facetter. Men først og fremmest er det en bog, der er skrevet for at blive brugt.

  • - En grundbog
    af Kirsten Elisa Petersen & Torsten Erlandsen
    315,95 - 322,95 kr.

    Som den første af sin art afsøger denne bog, hvad det vil sige at være en myndighedsperson i pædagogisk sammenhæng. Begrebet er opstået med den seneste udgave af pædagoguddannelsen og har derfor ikke en lang tradition bag sig. Det betyder imidlertid ikke, at der ikke findes viden på området, for som der vises med denne bog, er der danske forskere, undervisere og praktikere, der er i stand til at give det nye begreb fylde og brugsværdi. Trods at det nye begreb langt fra er færdigudvokset, så kan det være et produktivt afsæt for at belyse og diskutere centrale temaer i aktuel pædagogisk praksis. Som bogen viser, peger myndighedsbegrebet hen imod nye værdimæssige og politiske rammer for det pædagogiske arbejde ligesom det kan bruges til at kaste nyt lys over mere velkendte begreber eller praksisser som fx magt og etik, formidling og dokumentation, udsathed, resiliens, forebyggelse og tidlig indsats, in- og eksklusionsprocesser m.m. Med denne grundbog tages et vigtigt skridt i forhold til at indkredse det nye begreb. Bogen retter sig imod den pædagogiske professionsuddannelse og især fællesdelen på 1. studieår, hvor der nu er etableret et nationalt modul med samme titel som denne bog. Bogen henvender sig desuden til alle de pædagoger, der hver dag oplever og erfarer en lang række udfordringer og dilemmaer i deres arbejde med myndighedsopgaver.

  • af Heidi Andersen & Marianne Leth Jørnø
    260,95 - 304,95 kr.

    Kommunikation i praksis henvender sig til studerende på de videregående erhvervsuddannelser herunder akademiuddannelsen i ledelse. Bogen giver læseren en indføring i de processer og de overvejelser, der er knyttet til selvstændigt og professionelt at varetage skriftlige, verbale og digitale kommunikationsopgaver.

  • af Iben Jensen
    158,95 - 229,95 kr.

    ’Kulturforståelse’ handler om at have respekt for andre menneskers syn på virkeligheden, selvom dette syn til tider strider mod ens egne erfaringer, værdier og opfattelse af virkeligheden. Iben Jensen giver i denne opdaterede udgave af Grundbog i Kulturforståelse en række faglige greb til at forstå relationer i multikulturelle samfund og diskuterer endvidere, hvilken betydning det har i multikulturelle samfund for vores forståelse af hinanden, hvilket kulturbegreb vi bruger? Hvordan kan vi undgå at skabe stereotype billeder af hinanden? Og hvordan kan vi udnytte hinandens interkulturelle kompetencer? OBS! Ny udgave i april 2018

  • af Knud Illeris
    273,95 kr.

    læring. behandler de grundlæggende spørgsmål om læringens processer og strukturer, forskellige læringstyper og barrierer mod læring. Desuden inddrages en række emner, som er centrale i forhold til en dækkende læringsforståelse: læring i forhold til kropslighed, hjerneforskning, selvforståelse, motivation, intelligens, læringsstil, køn, livsalder, undervisningsformer, uddannelsespolitik og læring i arbejdslivet. Denne 3. udgave af læring. har, ud over en generel opdatering og nye henvisninger, fået vigtige, nye afsnit, der uddyber de områder, som Illeris har beskæftiget sig med i de seneste år: kompetencebegrebet, transformativ læring, identitet samt en kritik af konkurrencestatens læringsforståelse.Siden bogen blev udgivet første gang i 1999 har læring. været skelsættende og definerende for opfattelsen af læring, ikke blot i Danmark, men internationalt. Den forrige udgave er oversat til mere end ti sprog, og samlet har bogen solgt i over 100.000 eksemplarer.Om forfatteren:Knud Illeris har arbejdet med lærings- og uddannelsesforhold siden slutningen af 1960'erne, har været professor i uddannelsesforskning og med til at udvikle projektarbejdsformen ved Roskilde Universitetscenter, senere forskningsleder ved Learning Lab Denmark og professor i livslang læring ved Danmarks Pædagogiske Universitet.

  • - metoder til dataindsamling og dataanvendelse
    af Jørn Kjølseth Møller & Steen Hvid
    247,95 kr.

    Som leder skal man kunne træffe beslutninger og kommunikere viden på et kvalificeret grundlag. Den undersøgende leder giver et samlet overblik over samfundsvidenskabelige metoder til indsamling og anvendelse af data, der på kvalificeret måde kan indgå i empiriske undersøgelser og dermed som led i udførelsen af ledelsesopgaven. Bogen ser specifikt på dataindsamlingen fra lederens perspektiv og kombinerer korte fremstillinger af teori og metode med praktiske eksempler fra konkrete ledelsessituationer. På denne måde relateres de samfundsvidenskabelige metoder til de praktiske ledelsesopgaver, som mange ledere står med, og som ofte indebærer, at lederen må påtage sig rollen som dataindsamler og bruger af data i egen organisation. Den undersøgende leder henvender sig først og fremmest til studerende på lederuddannelser på diplom-, HD- og masterniveau og andre videregående uddannelser, hvor der undervises i samfundsvidenskabelige metoder i en ledelsesmæssig kontekst. Bogen kan også med fordel læses af ledere, der står over for at skulle undersøge forhold i egen organisation eller i organisationens nærmeste omverden. Bogens forfattere har indgående kendskab til brugen af samfundsvidenskabelig metode i forskningsmæssig og praktisk sammenhæng gennem mange års erfaring med ledelse og organisation såvel som med undervisning på bl.a. diplom- og masteruddannelser.

  • af Leif Kongsgaard
    296,95 kr.

    Professionelle praktikere i socialt arbejde møder ofte vilde problemer, der ikke kan løses med én metode eller en simpel manual. De har brug for at kunne foretage perspektivskift i forståelsen af borgerens situation og afstemme teori og metoder i forhold til den respons, de møder. De har behov for at kunne arbejde multiteoretisk. Denne bog præsenterer en række centrale teoretiske og metodiske tilgange til arbejdet med forandringsprocesser, relationer og kommunikation indenfor bl.a. social- og beskæftigelsesindsatser, socialpsykiatri, misbrugsbehandling. De tilgange, der præsenteres i bogen, stammer fra beslægtede felter som pædagogik, psykologi samt organisations- og ledelsesteori. Bogen giver dels en introduktion til centrale begreber og perspektiver fra de valgte tilgange og dels en lang række eksempler på, hvordan disse kan omsættes til konkret praksis. Bogen behandler desuden begreber som magt, roller og refleksiv praksis i forhold til de valgte tilgange. OBS! Fås i nyere udgave, benyt SBN 9788759329832

  • af Adam Diderichsen
    203,95 - 272,95 kr.

    Det er svært at forestille sig et arbejde, der i højere grad rejser etiske problemstillinger end netop politiets. Alle mennesker møder situationer i såvel arbejds- som privatliv, hvor de har brug for at tænke over, hvordan de bør handle eller opføre sig. Politiet færdes dagligt i et terræn, hvor etiske problemstillinger synes gemt bag hver en busk og under hver en sten - og vi forventer som borgere i et moderne retssamfund, at politiet har en høj etisk og professionel standard i sit arbejde. Etik for Politifolk er en lærebog om etik til brug i politiet. Men den er også en filosofisk undersøgelse af de mange særlige etiske problemstillinger, som gør sig gældende på politiets område, og som et moderne politi må forholde sig til, så politifolk kan levere et arbejde af den høje professionelle standard, som borgerne har fortjent.

  • af Henrik Holt Larsen, Jens Overgaard Nielsen & Bente Øhrstrøm
    345,95 - 359,95 kr.

    Bogen tegner et landkort over HRM - som forskningsområde og praksisfelt. Bogen kommer igennem hovedtemaerne inden for HRM, såsom tiltrækning, udvikling, fastholdelse og afvikling af mennesker i en virksomhed.Bogen sætter desuden fokus på HRM som strategisk ledelsesdisciplin. Derfor er de centrale HRM-begreber og processer sat ind i en organisatorisk sammenhæng, herunder de påvirkninger som virksomheden får fra - og selv udsender til - det omliggende samfund.HRM er som strategisk ledelsesdisciplin kommet i centrum i både private og offentlige virksomheder. Det ses især i viden intensive virksomheder og skyldes i høj grad, at menneskelige ressourcer kan give stor konkurrencekraft og sikre produktivitet og kvalitet i de ydelser, som virksomheden leverer. Virksomheden er meget sårbar, hvis den ikke har de rette ressourcer, og disse udgør ofte den største andel af de samlede omkostninger.

  • af Claus Elmholdt, Lene Tanggaard & Hanne Dauer Keller
    243,95 - 299,95 kr.

    Denne bog udfordrer den dominerende personfokuserede ledelsespsykologi, hvor den enkelte leders kapacitater, evner og personlighedstræk er i fokus. Med afsæt afsæt i det fællesskabs- og netværksorienterede paradigme, mener forfatterne, at ledelse i højere grad forstås og beskrives som et socialt fænomen i organisationer. En social ledelsespsykologi inkluderer også lederen som person, men betoner nødvendigheden af at udnytte samtlige organisationens humane ressourcer og få fællesskaber til at blomstre og gro. Ledelse er altså en situeret og refleksiv praksis, der i vid udstrækning skal læres. Fås i anden udgave, benyt SBN 9788759332788

  • - Sociologiske, historiske og filosofiske perspektiver
    af Bjørg Bogisch & Britta Kornholt
    296,95 kr.

    NY UDGAVE: 9788759330586KLM på tværs sætter fokus på de mange etiske, politiske, demokratiske og religiøse udfordringer, som en underviser møder i skolen i dag, hvorfor den arbejder på tværs af de videns- og færdighedsmål, som den studerende skal tilegne sig i faget. Bogen er opbygget over fem temaer: globalisering og modernitet – individ og fællesskab – majoritet og minoritet – magten til fortolkning – samt læreren som værdiformidler. Behandlingen af disse temaer er diskuterende og inviterer til, at den studerende får blik for nye perspektiver på sig selv, samfundet og skolen. I sidste ende sætter det den kommende lærer i stand til at ”forholde sig nuanceret og reflekteret til etiske, politiske, demokratiske og religiøse udfordringer, som er forbundet med undervisning, forældresamarbejde og skole i et globaliseret samfund”, som målsætningen for KLM lægger op til. OBS! Ny udgave udkommer januar 2018, benyt SBN 9788759330586

  • af Lisanne Wilken
    116,95 - 186,95 kr.

    Pierre Bourdieu blev en af de mest betydningsfulde sociologer i det 20. århundrede. Hans begreber om habitus, kapital, symbolsk vold og felt inspirerer fortsat forskere og studerende inden for en lang række forskellige fag og hanssamfundskritiske værker er stadig udgangspunkt for vigtige diskussioner om globalisering, social ulighed, marginalisering og kønsforhold.Bourdieu for begyndere giver en kort introduktion til Pierre Bourdieus forfatterskab. Bogen forklarer Bourdieus vigtigste analytiske begreber og giver anvisninger på, hvordan man selv kommer i gang med at læse hans egne tekster.

  • - 1.-10. klasse
    af Kristine Jess, Hans Christian Hansen, John Schou & mfl.
    272,95 kr.

    I anledning af den seneste reform af læreruddannelsen er Matematik for lærerstuderende nu blevet målrettet de nye krav. Stokastik 1.-10. klasse præsenterer fagligt og fagdidaktisk materiale samt tilhørende arbejdsopgaver svarende til ét modul efter LU13. Stokastik er det, der i skolen hedder sandsynlighedsregning og statistik. Da der er stort overlap mellem kravene i undervisningsfaget matematik 1.-6. klasse og undervisningsfaget matematik 4.-10. klasse, dækker bogen begge disse faglige specialiseringer. Den såkaldte stofdidaktik, der er knyttet til bogens faglige emner, findes i særlige kapitler, mens det fagdidaktiske stof, der er fælles for al matematikundervisning, skal søges i to andre bøger i systemet: Fagdidaktikken findes i Delta, og bogen My dækker elever med særlige behov.

  • - embedsmænd fortæller om politisk tilskæring af tal, jura og fakta
    af Jesper Tynell
    236,95 kr.

    Embedsmænd skærer løbende tal, jura og faktuelle oplysninger til, så de bedst muligt sælger regeringens politik. Det fremgår af de mange dokumenter og op mod hundrede samtaler med embedsmænd, som Jesper Tynell baserer denne bog på. Som spillereglerne er i dag, er det tilmed deres pligt. De skal tjene ministeren og kan straffes for ikke at gøre det - også selvom det er tvivlsomt, om de dermed bryder loven eller taler usandt over for vælgerne og de folkevalgte. Bogen giver et hidtil uset indblik i centraladministrationens metoder til at fremstille en sag som veloplyst, selvom afgørende dele bevidst bliver begravet i mørke. Nogle embedsmænd taler om, at de tager mørkelygten i brug. 2. udgaven af bogen er opdateret og udbygget på en række punkter. Bl.a. med en udvidet systemanalyse, der fx inddrager det nye kodeks for embedsmænd og ser på, hvorfor undersøgelseskommissioner som regel er ude af stand til at placere ansvar i sager om lovbrud og vildledning af Folketinget. Metodekapitlet er også udbygget og inde i bogen er afslutningen på fx statsløsesagen nu med. Herudover har bogen fået tilføjet et helt nyt kapitel om markedsføringen af den nye offentlighedslov. En lov, der fjerner retten til indsigt i dokumenter, som dem Mørkelygten er baseret på. Mørkelygten er tildelt FUJ-prisen og Blixen-prisen som 'Årets journalistiske bog'.

  • - En introduktion til Weicks univers
    af Sverri Hammer & James Høpner
    221,95 - 273,95 kr.

    Karl E. Weick er én af vor tids største samfundsvidenskabelige tænkere. Han er fadder til kendte begreber som meningsskabelse, løst koblede systemer og mindfulness i ledelse.Denne bog er en introduktion til det univers Karl E. Weick igennem et langt liv har beriget os med. Bogen introducerer tre store temaer, som han har beskæftiget sig med siden 1960 erne og frem til i dag.Første del handler om organisering, og er en introduktion til et procesperspektiv, som særligt beskæftiger sig med vores indbyrdes relationer og de løse koblinger, som findes i mange organisationer.Anden del af bogen handler om meningsskabelse. Vel nok det mest kendte begreb, som Weick har beskæftiget sig med i hele hans forfatterskab.Tredje del handler om, hvordan bl.a. strategisk ledelse og forandringsledelse ser ud i et Weicks perspektiv.Karl E. Weick har skrevet forordet til denne bog, som henvender sig til alle der er optaget af, hvordan vi organiserer os, skaber mening og udøver ledelse i en verden, der er i konstant forandring.

  • af Henrik Schelde Andersen & Katrine Raae Søndergaard
    224,95 - 265,95 kr.

    En hjælp til projektledere til at kunne navigere i komplekse sammenhænge, hvor standardiserede processer oftest langt fra er løsningen. Forfatterne bidrager med teori, tanke- og handleværktøjer som gør projektledere i stand til: - At forholde sig reflekteret til de værktøjer, som projektledere har adgang til- At klæde projektledere på til at kunne facilitere de nødvendige processer i og omkring projektet. Det er ikke de enkelte værktøjer og tilgange som er afgørende for om en projektleder lykkes. Det er i højere grad den måde man som projektlederen og projektorganisation ser på disse værktøjer og bringer dem i spil, der er afgørende. Formålet med denne bog er at skærpe projektlederens opmærksomhed på og refleksion over de værktøjer, der nu engang er til rådighed, samt at skabe refleksion over, hvordan man kan tænke og arbejde for at skabe de bedst mulige rammer for projektledelse.

  • - Tilknytningsmønstre i en behandlingskontekst
    af Sarah Daniel
    259,95 - 272,95 kr.

    Der er sket en opblomstring i interessen for, hvilke implikationer tilknytningsteorien har for behandlingsarbejde med voksne inden for psykologien. Relevansen af denne viden rækker dog langt ud over det snævert psykofaglige. Behovet for tilknytning er et livslangt fænomen. Når voksne mennesker oplever sygdom, overgreb, psykiske vanskeligheder eller tab, motiverer tilknytningsbehovet personen til at søge hjælp og støtte. Den faktiske henvendelse om hjælp er dog påvirket af personens tidligere erfaringer med omsorgspersoners støtte og pålidelighed. Relation og fortælling gennemgår teori og forskning om tilknytningsmønstre hos voksne med henblik på at give professionelle hjælpere og behandlere indblik i, hvordan forskellige tilknytningsmønstre kommer til udtryk og påvirker daglig behandlingspraksis.

  • af Marianne Eskebæk Larsen & Jakob Matthiesen
    221,95 kr.

    Denne bog er skrevet til dig, som går på pædagoguddannelsen. Den handler om at skrive opgaver, uanset hvilket emne du skriver om, og hvor du er i din uddannelse. Det kan være, du lige er startet, er i praktik eller skriver bachelorprojekt.Bogen handler ikke kun om at sætte ord på papir eller skærm, men også om det, der omgiver selve opgaveskrivningen. Den er derfor ikke kun en bog om at skrive, men også en studiemetodisk bog, som på flere måder støtter dig gennem din uddannelse.Bogen består af tre dele: Første del omhandler studieteknik og skriveproces. Anden del kommer omkring de emner, der relaterer sig til opgaveskrivning, fx informationssøgning og vejledning. Vi udfolder desuden de forskellige skrivemåder, som hører til den akademiske genre. Tredje del behandler de opgavetyper, du møder på studiet, fx portfoliotekster.Vi håber, at denne bog giver dig det, vi selv savnede, da vi begyndte på vores uddannelse: gode tips, viden og vejledning om, hvordan man får det bedste ud studietiden, når man læser til pædagog - fra start til slut.

  • - 4.-10. Klasse
    af Kristine Jess, Hans Christian Hansen, John Schou & mfl.
    315,95 kr.

    I anledning af den seneste reform for læreruddannelsen, LU13, er Matematik for lærerstuderende nu blevet målrettet de nye krav, og omfanget af systemet er tilpasset modulopbygningen og fagets reducerede timetal. Tal, algebra og funktioner 4.-10. klasse præsenterer fagligt og fagdidaktisk materiale samt tilhørende arbejdsopgaver af et omfang, der på de fleste læreruddannelser vil svare til to moduler efter LU13. Bogens første del omhandler Talsystemer og regneprocesser og den anden del Algebra, funktioner og modellering. Den såkaldte stofdidaktik, der er knyttet til bogens faglige emner, findes i særlige kapitler, mens det fagdidaktiske stof, der er fælles for al matematikundervisning, skal søges i to andre bøger i systemet: Fagdidaktikken findes i Delta, og bogen My dækker elever med særlige behov. Til den studerendes øvrige arbejde med undervisningsfaget Matematik 4.-10. klasse er udgivet bøgerne Geometri 4.-10. klasse og Stokastik 1.-10.klasse. I Tal, algebra og funktioner 4.-10. klasse indledes hvert kapitel med en liste over de vigtigste mål for arbejdet med det pågældende kapitel, og det rundes af med en opsamling, der muliggør en evaluering af udbyttet. Således fremhæves det i hvert kapitel, hvilke kompetencer der især sigtes på at udvikle, hvilket er i samklang med de matematiske kompetencer, som står centralt både i LU13 og i det aktuelle faghæfte for grundskolen.

  • af Øyvind Kvello
    403,95 kr.

    Denne bog handler om de børn, som lever i risiko; de børn som udsættes for omsorgssvigt, mishandling, overgreb eller udnyttelse. Bogen hviler på et massivt fundament af aktuel international forskning og er formidlet med et klart blik for, hvordan denne viden kan oplyse og styrke den socialfaglige praksis. Øyvind Kvello beskriver de vigtigste risiko- og beskyttelsesfaktorer, som påvirker børns livskvalitet og udviklingsmuligheder. Han fokuserer på, hvordan bestemte familiesituationer påvirker barnets opvækst, fx vold i familien, overgreb, rusmiddelproblemer, psykisk sygdom, fattigdom og omsorgssvigt. Børn i risiko er et uvurderligt værktøj for alle, som i forbindelse med studie eller profession beskæftiger sig med udsatte børn og deres familier.

  • - Kort fortalt
    af K. Hastrup, C. Rubow & T. Tjørnhøj-Thomsen
    246,95 kr.

    Kultur er det kit, der holder sammen på hverdagsliv og samfund. Det er så selvfølgeligt, at man overser dets betydning i det daglige. Kulturanalyse er et redskab til at afdække og begribe det underforståede i hverdagslivet, som får det til at fungere. Samtidig viser kulturanalysen, at kultur er en fleksibel størrelse, som omformes, alt i mens man handler inden for dens ramme. Denne bog er en praktisk lærebog, der viser, hvordan du kan tilrettelægge et kulturanalytisk projekt. Det metodiske udgangspunkt er altid feltarbejdet, men på dette grundlag kan forskellige kvalitative metoder indgå, alt afhængig af projektets mål og tidsramme. Bogen introducerer også til en række felter, hvor du kan gennemføre et udbytterigt feltarbejde, selvom du måske kun har relativt kort tid til sin rådighed. Kulturanalyse. Kort fortalt er henvendt til den studerende, som ønsker at analysere sig frem til nogle af de betydningsbærende, men uerkendte mekanismer og forestillinger i, i en konkret institution eller andre sammenhænge, hvor mennesker handler i fællesskaber.

  • - om magt og ledelse
    af Søren Christensen Poul Erik Daugaard Jensen
    186,95 kr.

    Magt og ledelse er nødvendige forudsætninger for, at virksomheder, institutioner, grupper mv. kan fungere og udvikle sig. Men magtbegrebet er kompliceret, fordi magt kan antage uendelig mange former og findes overalt, hvor mennesker indgår i relationer til hinanden. Derfor er der brug for modeller, som på systematisk vis kan indfange vigtige sider af de magtfænomener, der er afgørende for en ledelses muligheder for at manøvrere. Med udgangspunkt i en magtteoretisk rejse fra Machiavelli til Foucault og Bourdieu præsenterer Kontrol i det stille en sådan model. Modellen består af seks magtdimensioner, som retter fokus på en række ledelsesmæssige muligheder og dermed på vigtige sammenhænge mellem magt og ledelse. To af magtdimensionerne er nye i forhold til tidligere udgaver af bogen, og eksempler og referencer er ført ajour.

  • - Projektledelse og projektstyring i en omskiftelig verden
    af Erik Staunstrup, Michael Bager & André Agerholm
    259,95 - 296,95 kr.

    I Projekter i praksis åbner forfatterne for et bredt udsnit af spektret af projektmodeller og -metoder. Bogen giver inspiration og viden til dels at kunne vælge mellem de mange muligheder, dels at kunne kombinere metoder og modeller og argumentere for den valgte løsning. Bogen gennemgår de typiske faser igennem et pre- og projekt og dykker ned i de omstændigheder, der gør sig gældende inden for henholdsvis vandfaldsprojekter, iterative projekter og agile projekter. Den appellerer til, at læseren reflekterer over egen projekttilgang, og hvilke modeller der er anvendelige idet konkrete projekt. Læseren får desuden en række arbejdsredskaber i form af figurer og tabeller samt en indføring i projektøkonomi.

  • - en grundbog
    af Klaus Nielsen & Lene Tanggaard
    290,95 kr.

    PÆDAGOGISK PSYKOLOGI handler om de psykologiske aspekter ved pædagogiske praksisser. Kort sagt: Hvordan tager man bedst muligt hensyn til psykologiske fænomener som eksempelvis motivation eller læring, når man tilrettelægger en intenderet forandringsproces for andre? Som den første på dansk giver bogen en nærmere afgrænsning og beskrivelse af den pædagogiske psykologi. Denne 2. udgave udmærker sig ved at være opdateret i forhold til nogle af de nyeste og mest aktuelle aspekter af den pædagogiske psykologi med en revideret indledning, et helt nyt kapitel om ADHD i et pædagogisk-psykologisk perspektiv og med referencer til den nyeste debat om læring i skolen. Bogen viser, hvordan denne gren af psykologien har udviklet sig i takt med moderniteten, og hvordan disciplinen bliver afgørende for realiseringen af de vestlige samfunds uddannelsessystemer. Bogen griber fat i udviklingen fra den tidligt moderne periodes laboratorieforsøg med dyr til den senmoderne pædagogiske psykologis studier af menneskers læring i arbejds- og hverdagsliv. Der henvises undervejs til de praktiske implikationer af forskellige teorier om læring, og bogen gennemgår baggrunden for brugen af intelligenstest og konsultation i pædagogisk-psykologisk rådgivning.Bogen er skrevet til såvel professionsuddannelser som til bachelor- og kandidatuddannelser på universitetsniveau, men kan desuden benyttes som overbliksskabende introduktion til pædagogisk psykologi blandt undervisere og udøvende praktikere.

  • - Learning and Teaching English Grammar
    af Karen Lassen Bruntt & Ulla Bryanne
    333,95 kr.

    A Handbook for Language Detectives gives a thorough presentation of English grammar at bachelor level and discusses how to teach grammar.The book unveils to the readers, who will be working as grammar detectives, the fascinating world of language. It does not only deal with ‘traditional grammar’, but also discusses what different grammatical structures mean (semantics) and how they influence the level of style (pragmatics).Grammar should not be taught as a separate discipline; it can and should be integrated in communicative language teaching. The book gives you innovative and valuable ideas of how this can be done.The book serves a double purpose:- English grammar and language usage at bachelor level from a functional linguistic point of view. How to teach English grammar within a communicative approach.The book is mainly intended for Danish student teachers of English, but anyone else interested in teaching English grammar within an inductive and communicative approach may find it profitable.Special emphasis is given to areas that are known to be difficult for Danish learners. A Handbook for Language Detectives was awarded LÆREBOGSPRISEN in 2010.

  • - samarbejdets psykologi
    af Jacob Alsted & Ditte Haslund
    377,95 kr.

    Ledelse og medarbejdere - samarbejdets psykologi giver læseren en indføring i organisationers uoverskuelige liv. På den ene side er glæden ved at skabe og samarbejde, stoltheden over gode resultater og udfordringen ved at nå nye mål helt afgørende drivkræfter, når mennesker arbejder. Men på den anden side er fænomener som magt og afmagt, konkurrence, ubehag, tvivl og såret selvrespekt lige så almindelige, når mennesker skal samordne aktiviteter og indordne sig under hinanden. Forholdet mellem leder og medarbejdere er således et kompliceret forhold, der skal balancere mellem en række hensyn. Med udgangspunkt i psykodynamiske og systemiske perspektiver giver bogen begreber og metoder til at forstå og arbejde med dette forhold. Bogens første del fokuserer på det enkelte menneske og præsenterer forskellige opfattelser af individuel motivation og psykologi. Anden del omhandler fællesskabet gruppen og diskuterer de vigtigste teorier om, hvordan grupper dannes og vedligeholdes. I tredje del diskuteres udvalgte syn på, hvad ledelse er, og hvorfor ledelse er så vigtig. Fjerde del ser nærmere på den enkelte leder, hvor forfatterne diskuterer forskellige teorier om betydningen af lederens personlighed, og hvorvidt det at være leder kræver bestemte personlighedstræk. I denne reviderede 3. udgave af bogen er tilføjet en kort redegørelse for selvet, en længere diskussion af to typer vanskelige medarbejdere, en udvidet omtale af personlighedens betydning for at være en god leder, samt en række mindre rettelser. Bogen henvender sig til alle, der interesserer sig for personaleledelse, erhvervspsykologi, organisationsteori og organisationsudvikling hvad enten de studerer på de videregående uddannelser eller arbejder med det i praksis som ledere eller medarbejdere.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.