Udvidet returret til d. 31. januar 2024

Bøger i Anerkendende pædagogik serien

Filter
Filter
Sorter efterSorter Serie rækkefølge
  • af Jørgen Riber, Bente Lynge, Jacob Storch, mfl.
    227,95 - 277,95 kr.

    Med udgangspunkt i systemisk tænkning beskriver bogen en anerkendende og værdsættende praksis, som inddrager både børn og voksne. Forfatterne demonstrerer, hvorledes denne praksis igangsætter forandringsprocesser, som stimulerer læring, skaberlyst og iværksætterånd. Ved at flytte fokus fra fejlfinding til anerkendelse styrkes både børnenes og de voksnes indbyrdes relationer samt deres selvværd og ansvarsfølelse. Bogen giver inspiration og konkrete metoder til alle med tilknytning til skolen: lærere, sundhedsplejersker, PPR-medarbejdere og pædagoger.Forord af Klaus Wilmann, tidligere formand for Børnerådet.Bogen er en del af serien ANERKENDENDE PÆDAGOGIK.

  • af Allan Simonsen
    157,95 - 197,95 kr.

    Bogen videregiver en række redskaber og metoder, som med udgangspunkt i anerkendelse, værdsættelse og ansvarlighed kan anvendes i det daglige arbejde med børn og unge, som har vanskeligt ved at begå sig i sociale og læringsmæssige sammenhænge. De metoder og redskaber, som beskrives, har vist sig særdeles anvendelige i arbejdet med børn og unge med særlige behov med henblik på at se, forstå og udvikle disse børn og unges potentialer og kompetencer. På den måde tilbydes børnene en reel mulighed for at kunne deltage i det moderne samfund med dets mange valg og muligheder på lige fod med alle andre.Lærere, pædagoger m.fl. får her metoder, som kan være med til at skabe større trivsel for en gruppe børn og unge, som har det vanskeligt.

  • af Jørgen Riber, Frank Iversen, Jacob Storch, mfl.
    226,95 - 257,95 kr.

    Med udgangspunkt i forfatternes pædagogiske virke demonstrerer denne antologi, hvordan skabelsen af anerkendende relationer danner grundlag for en anerkendende pædagogik. Det gælder både de professionelle voksnes relationer til hinanden, relationerne til de børn, de arbejder med, samt børnenes indbyrdes relationer. Bogen igennem lægges der især vægt på at opdage, fortælle og fremelske det, vi ønsker – frem for det, vi ikke ønsker. Dette fokus er særlig vigtigt, når kollegernes eller børnenes behov og adfærd udfordrer og vanskeliggør henholdsvis arbejdsmiljøet og den pædagogiske praksis. Bogen veksler mellem cases og teoretisk prægede afsnit baseret på systemisk tænkning og anerkendende praksis.

  • af Bente Lynge
    287,94 kr.

    Anerkendelse er et stærkt virkemiddel - både i den rationelle proces og i den kulturelle kontekst. Måden vi er på, hvad vi siger og gør, former ikke blot det ydre miljø, men også mennesker, der sanser, føler, tænker og handler.Forfatteren giver i bogen bl.a. en række eksempler på, hvad anerkendende pædagogik handler om, hvordan den praktiseres, hvordan den virker - og hvorfor den virker.Bogen belyser også anerkendelsens væsen i forhold til psykologiske fænomener som tilknytning, udvikling, stress og coping, mestring, kognition, narration og flow. Indholdet veksler mellem historier, teorier, jordnær praksis og øvelser.

  • - om pædagogisk arbejde i dagtilbud med børn med behov for en særlig indsats
    af Suzanne Krogh¤Søren Smidt
    197,95 kr.

    Stort set alle børn lever og udfolder væsentlige dele af deres barndomsliv i daginstitutioner eller dagpleje i Danmark, og dagtilbuddene spiller derfor en central rolle i børns liv i dag. Denne bog handler om relationer og rummelighed i pædagogisk arbejde i dagtilbud med børn med behov for en særlig indsats. I bogen argumenteres der for væsentligheden af en anerkendende tilgang i pædagogisk arbejde, også for børn med behov for en særlig indsats. I ethvert barns liv vil der være faktorer, der virker beskyttende, og faktorer, der virker belastende på barnets trivsel og funktion. Målet er (jf. Dagtilbudsloven), at hverdagslivet og den pædagogiske indsats i daginstitutioner og dagpleje indgår beskyttende i børns liv alment set, men ikke mindst i forhold til børn med særlige behov. Anerkendende relationserfaringer fremmer børns positive selvdannelse og indgår derved beskyttende i børns liv, hvorimod underkendende relationserfaringer underminerer børns positive selvdannelse og indgår belastende i børns liv. Bogen består dels af en teoretisk del, hvor anerkendelsesbegrebet og en anerkendende tilgang til pædagogisk arbejde udfoldes, dels af en metodisk del om iagttagelse og udarbejdelse af handleplaner. Der fokuseres således også på den praktiske pædagogiske hverdag, og der inddrages løbende konkrete erfaringer og eksempler fra dagligdagen i daginstitutioner og dagpleje. Bogen henvender sig til pædagogisk personale, forældre og andre med interesse for børn og livet i dagtilbud.

  • af Anne Vibeke Fleischer Lise Merrild
    247,95 kr.

    To danske, meget erfarne børnepsykologer gennemgår i deres nye bog metoder, som integrerer psykoterapi med neuropsykologi og kognitionspsykologi i det terapeutiske arbejde med børn. Metoder, hvor man arbejder med at udvikle barnets erkendelse og med at ændre negative tænkemåder, således at der skabes mulighed for nye måder at handle på - eller den anden vej rundt: man afprøver nye handlinger og vurderer deres resultater, således at man når frem til en ny måde at tænke sig og omverdenen på.Med basis i en anerkendende holdning viser forfattere med konkrete eksempler, hvordan de forskellige terapeutiske elementer anvendes i praksis, og demonstrerer, at terapi ikke kun finder sted på behandlerens kontor. Der kan gøres brug af terapeutiske elementer i barnets daglige miljø, i hverdagens aktiviteter sammen med andre børn og voksne.Bogen henvender sig til alle, der arbejder med børn med sociale og emotionelle vanskeligheder, fx psykologer, lærere, pædagoger, psykiatere, læger og sundhedsplejersker samt til forældre, der ønsker indsigt i, hvordan de kan støtte deres barn.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.