Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Business og læring

En oversigt over vores store sortiment af business og læringsbøger er til at finde her. Vi udbyder et hav af vigtige business bøger og læringsbøger, som kan være relevante for at forøge din viden. Du finder læringsrige bøger omhandlende alt lige fra finans og økonomi til kommunikation, ledelse og strategi. Du finder desuden spændende bøger om videnskab, computer og it, og hvis du ønsker at uddanne dig til f. eks advokat, så har vi også bøger omkring jura og erhvervsret. Men hvis du nu i stedet har drømt om at stifte egen virksomhed, tilbyder vi også bøger omkring iværksætteri og innovation. Udvid din viden og kompetencer på arbejdsmarkedet med en god faglig bog og bliv en del af et spændende læringsmiljø sammen med os.
Vis mere
Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Kåre Schultz
    183,95 - 288,95 kr.

    I HARD-KÅRE fortæller en af landets mest succesrige topchefer for første gang om sin bemærkelsesværdige karriere i det danske og internationale erhvervsliv. Tilnavnet har Kåre Schultz fået for sin indstilling til at møde udfordringer, løse problemer og skabe vækst. Som han selv siger: "Der er masser af ordentlige mennesker, der ikke får tingene gjort. At være Hard-Kåre handler om at sige tingene, som de er, og handle på dem." Han er derfor blevet kendt som en konsekvent problemknuser, der har skabt opsigtsvækkende resultater hos medicinalgiganterne Novo Nordisk, Lundbeck og senest israelske Teva. Biografien giver et interessant og åbent indblik i skabelsen af en stålsat kapitalist og liberalist, der under jakkesættet rummer stor nysgerrighed og flere nuancer. Det er en fascinerende historie om rejsen fra en lokal kro til direktionsgangen i globale virksomheder. Kåre Schultz fortæller blandt andet om afgørende øjeblikke i sin karriere, markante beslutninger som leder og intense møder med statsoverhoveder. Bogen indeholder også de regler og råd, der har formet ham og givet ham succes som erhvervsleder.

  • af James Clear
    137,95 - 357,95 kr.

    New York Times-bestseller, der har solgt over 1 mio. eks.Tilbyder redskaber og lette strategier til at ændre dårlige vanerJames Clear er en af verdens førende eksperter inden for opbygning af vaner, og han giver i denne bog praktiske strategier, der lærer dig nøjagtigt, hvordan man danner gode vaner, bryder med de dårlige og lærer at mestre de små ændringer, der fører til store resultater.Bogens hovedpointe er, at vaner bedst ændres i meget små skridt – ved at lede efter en lillebitte forbedring i alt, hvad man gør, i stedet for “alt eller intet”-løsninger. Efterhånden som handlingen gentages, vokser vanen sig stærkere og slår rod. Hver gang du gentager en vane, styrker du nemlig det neurale kredsløb, der associeres med denne vane, og derfor er gentagelse noget af det vigtigste i forhold til at automatisere vaner.Andre gode pointer fra bogen:Lav en implementeringsstrategi: Hvornår vil du præcis gøre hvad og hvor?Vi bliver ændret af den verden, der omgiver os: Man kan indrette sig til gode vaner (gem chokoladen! Sæt løbeskoene frem! Læg telefonen ind i et andet rum!)Fokuser på at skabe systemer. Fix dit input, og dit output løser sig selv: Formålet med at sætte mål er at vinde spillet – formålet med at opbygge systemer er at blive ved med at spille.Byg ovenpå allerede eksisterende vaner: 'Efter NUVÆRENDE VANE vil jeg NY VANE'James Clear er forfatter, oplægsholder og konsulent med fokus på vaner og udvikling. Hans arbejde har bl.a. kunnet ses i New York Times, Time Magazine og CBS’ This Morning. Hans hjemmeside, jamesclear.com, har hver måned millioner af besøg, og over 100.000 abonnerer på hans populære nyhedsbrev.Bogen udgives i samarbejde med WElearn A/S, og bogens forord er skrevet af Henrik Dresbøll, forfatter bag bogen Få det til at ske.

  • af Linda Babcock, Brenda Peyser, Lise Vesterlund & mfl.
    166,95 - 235,95 kr.

    En praktisk guide til større ligestilling: Sådan frigør vi kvinders karrierer fra arbejde, der ikke bliver belønnet. Nej-klubben blev stiftet af fire kvinder med endeløse to-do-lister og med det formål at få deres arbejdsliv under kontrol. Selv når de løb hurtigere end alle andre, var de stadig bagud i forhold til deres mandlige kollegers løn og karriereforløb. Denne bog afslører resultatet af mere end ti års banebrydende forskning: at kvinder overalt er belastet med "ikke-forfremmende arbejde": planlægning af sommerfesten, screening af praktikanter, pleje af den tidskrævende klient eller simpelthen at hjælpe andre med deres arbejde. Professorerne Linda Babcock, Brenda Peyser, Lise Vesterlund og Laurie Weingart dokumenterer, hvordan kvinder overalt udfører disse opgaver. Denne ubalance efterlader kvinder overbebyrdede og gør, at virksomhederne mister indtægter, produktivitet og ikke udnytter deres største talenter. Nej-klubben viser, hvordan du laver små, men vigtige ændringer i dine egne arbejdsbyrder og træffer klogere beslutninger om det arbejde, du påtager sig. Samtidig belyser forfatterne, hvordan varige forandringer kræver, at organisationer revurderer, hvordan de tildeler og belønner arbejde for at udjævne vilkårene for alle deres medarbejdere. Med hårde data, personlige anekdoter fra kvinder af alle slags, arbejdspladsvurderinger til øjeblikkelig brug og innovative råd fra rådgivning i Fortune 500-virksomheder vil denne bog ændre samtalen om, hvordan vi fremmer kvinders karrierer og opnår ligestilling i det 21. århundrede

  • - ESG som den nye ABC for ledelser og bestyrelser
    af Jeanette Fangel Løgstrup
    337,95 kr.

    At forstå og arbejde strategisk med bæredygtighed og ESG – environmental, social, governance – er en af de vigtigste opga­ver for ledelser og bestyrelser i de kommende år. En bæredygtig forretningsmodel er forudsætningen for at kunne tiltrække talent, få adgang til investorer og grøn finansiering og være en relevant leverandør eller partner.Men hvad er bæredygtighed og ESG egentlig, og hvordan arbejder man strategisk med det?Hvordan bliver din virksomhed klima­neutral, hvordan kan digitalisering blive en løftestang, og hvordan lykkes I med diversitet?Hvilke nye krav stiller investorer og banker, og hvilke stilles der til rapportering?Hvilken rolle spiller ledelse og bestyrelse?Det er blot nogle af de mange spørgsmål, du får svar på i Bæredygtig ledelse. ESG som den nye ABC for ledelser og bestyrelser.Bestyrelsesformænd, topledere og eksperter bidrager mederfaringer og praktiske eksempler på, hvordan den nye ledelses­opgave kan gribes an, og viser vej til succes med de nye grønne bundlinjer. Mød bl.a. Mads Nipper, Vagn Sørensen, Jens Bjerg Sørensen, Lars Rasmussen, Bodil Nordestgaard Ismiris, Jacob Aarup-Andersen, Bo Foged, Jukka Pertola, Niels Dengsø Jensen, Bo Rygaard, Jan Johan Kühl, Dorte Eckhoff, Bjarne Moltke Hansen og Eva Berneke.

  • - Hvad enhver investor bør vide
    af Lars Tvede
    157,95 - 187,95 kr.

    Hvad enhver investor bør videSådan navigerer man ifølge den succesrige erhvervsmand Lars Tvede på et børsmarked i krisetid.Dagen før coronakrisen ramte alverdens børsmarkeder som et tungt hammerslag, solgte Lars Tvede alle sine aktier. Han tjente penge på nedturen og købte aktierne tilbage, da kurserne nogle uger senere var tæt på at ramme bunden. I den efterfølgende turbulens dansede han vellykket rundt på børserne, og da roen sænkede sig en anelse hen over sommeren, kunne han sætte en pænt stor gevinst ind på kontoen.Hvordan bar han sig ad? Hvordan lykkedes det ham at læse markedet? Hvordan brugte han den viden og erfaring, som han har erhvervet gennem snart 40 år som investor og iværksætter, til at træffe rationelle beslutninger, mens mange andre investorer var ramt af panik?I Bobler, bullshit og børsfest har Lars Tvede i en række korte, informative og letforståelige kapitler samlet alle sine vigtigste grundregler, budskaber og pointer. Bogen er kort og godt essensen af, hvad enhver investor bør vide:Hvorfor markederne svinger i en fast rytme mellem langvarige opture og bratte fald. Hvorfor aktier (stort set) altid giver et højere afkast end andre aktiver. Og hvorfor det (som regel) er klogere at investere i brede passivt forvaltede fonde end at betale din bank i dyre domme for at vælge aktierne for dig.Forfatterens konklusion: For at tjene penge skal du kombinere risikovillighed, spredning og udholdenhed, måske tilsat lidt timing og andre finesser. Her kan du læse, hvordan du griber det an. Samtidig får du Lars Tvedes egne underholdende og humoristiske fortællinger – ikke blot om de store indbringende succeser, men også om de kæmpebrølere, han har begået undervejs.

  • - Den umoderne guide til at skabe forandringer imod alle odds
    af Morten Münster
    147,95 - 231,95 kr.

    Proppet med hverdagseksempler sætter han fingereren på de ømme punkter, vi alle kan relatere os til i såvel arbejds- som hjemmesituationer, men ligeså vigtigt giver han konkrete råd til, hvordan man overkommer mange af de benspænd, vi oplever, og får sat fut på forandringerne.I bogen finder du blandt andet ud af Hvad køen i Netto kan lære dig om, hvorfor forandringer går så langsomt Hvad en hummer kan lære dig om, hvorfor kollegaerne er demotiverede Hvorfor Randers Kommunes strategi ligner angrebsmanualen fra D-dag (og hvorfor det ikke er et kompliment) Hvorfor det er tåbeligt at arbejde på at ændre andres ’mindset’ Hvorfor motivation er overvurderet, og hvad du skal gøre i stedet Hvorfor det er en konkurrencefordel at være uambitiøsBogen er ligesom Jytte fra Marketing målrettet alle, der arbejder med forandringer på alle niveauer i en organisation. Uanset om den organisation er en kommune, en virksomhed eller et parforhold.

  • - Se ISBN 9788761942821.
    af Oliver Machholdt
    262,95 kr.

    Denne 3. udgave gennemgår bl.a.:Domstolssystemets opbygning og aktørerne i en civil sagHvilke sager kan behandles af domstolene?Domstolenes saglige og stedlige (samt internationale) kompetenceSagens gang i 1. instansSmåsagsproces og betalingspåkravPræklusion og udeblivelseSamlet behandling af flere kravBevisførelseSagsomkostningerAppel og retskraftVoldgiftKompendiet er primært baseret på Den civile retspleje, 3. udgave, 2015, af Ulrik Rammeskow Bang-Pedersen og Lasse Højlund Christensen, men stoffet er selvstændigt systematiseret. Kompendiet kan derfor anvendes af alle studerende, der beskæftiger sig med civilproces, uafhængigt af lærebogsgrundlag. Kompendiet er ajourført med lovændringer til og med februar 2015.Om forfatterenOliver Machholdt er advokat hos Kromann Reumert.

  • - Vovemod i arbejdslivet. Svære samtaler. Hele hjerter.
    af Brené Brown
    263,95 - 313,95 kr.

    Vi har brug for ledere med en stærk ryg, en åben front og et vildt hjerte. Vores tid kalder på modige ledere, der tør tage livtag med sårbarheden, udleve deres værdier, styrke tilliden og rejse sig stærkt igen efter nederlag. I Mod til at lede viser psykolog og forsker Brené Brown, at ledelse ikke handler om titler, status eller magt – det handler om modet til at se og udvikle potentialet i andre. Det kræver modige organisationer, der med tydelighed og ærlighed udvikler ledere, der leder gennem menneskelige relationer og empati. Dristige ledere med selvindsigt, der knytter bånd til de mennesker, de er ledere for. Med Brené Browns ord: ledere med en stærk ryg, en åben front og et vildt hjerte. Vil du være med i en ledelsesrevolution? Mod smitter. Med Mod til at lede har Brené Brown startet en verdensomspændende debat om, hvordan vi lægger ledelsesflosklerne bag os og leder med mod, hjerte og integritet. Bogen er til dig, der tør trodse usikkerheden og ønsker at gøre en forskel gennem ledelse – sammen med andre. "Jeg har altid ment, at i en verden fuld af kritikere, kynikere og frygtspredere er det en revolutionerende handling at smide rustningen og tage livtag med sårbarheden, udleve sine værdier, dyrke tilliden med et åbent hjerte og lære at komme stærkt igen for at genvinde retten til at skrive sin egen historie. Mod er oprør. [Citat fra bogen] Om forfatteren BRENÉ BROWN forsker og underviser på University of Houston, hvor hun takket være Huffington Foundation har sit eget professorat på Graduate College of Social Work. Hun har i de seneste 16 år forsket i mod, sårbarhed, skam og empati og har senest skrevet Glæden ved at være uperfekt (2016) og Ud i vildmarken (2018), der ligesom hendes øvrige bøger har ligget nummer 1 på New York Times’ bestsellerliste. Brené Browns TED talk 'The Power of Vulnerability' er blandt de fem mest sete TED talks i hele verden med over 30 millioner visninger. Hun er lige nu aktuel med dokumentarfilmen 'Brené Brown: The Call to Courage' på Netflix. Brené Brown bor i Houston i Texas sammen med sin mand, Steve, og deres to børn, Ellen og Charlie.

  • - DNA’et i fremtidens livgivende organisationer og samfund
    af Giles Hutchins & Laura Storm
    339,95 kr.

    Essensen i den regenerative tilgang er at tilføre liv og vitalitet fremfor at dræne og udpine: Hvordan skaber vi kulturer baseret på livgivende principper? I naturen skaber liv betingelser for mere liv – det design er vi nødt til at lære af i ledelsen af vores organisationer og samfund. Der er ingen tvivl om, at det landskab, ledere i dag skal navigere i, er mere komplekst end nogensinde. Der er heller ingen tvivl om, at økosystemer kollapser sideløbende med, at flere og flere lider af stress og udbrændthed. Det hele hænger sammen, da vi lever i en verden, hvor alt er systemisk forbundet og gensidigt afhængig af hinanden. Denne bog repræsenterer et spændende og banebrydende bud på DNA’et i fremtidens organisationer og samfund. Et bud på, hvordan vi skaber de rette betingelser for regenerative, livgivende virksomheder, hvor både den enkelte medarbejder, organisationen og de økosystemer, alt liv er afhængig af, har de mest optimale betingelser for at trives. Bogen henter inspiration fra biologi, psykologi, sociologi, økonomi, antropologi, neurologi samt metodologier som permakultur, cirkulær økonomi, biofili, biomimetik, cradle to cradle og meget mere. Den går i dybden med flere gennemprøvede værktøjer, giver eksempler på regenerative ledelsesformer og virksomhedsdrift fra det virkelige liv samt giver idéer til personlig praksis, øvelser og faciliteringsteknikker. Selv om vi lever i en kompleks transformationstid, og fremtiden er uvis, tegner der sig et tydeligt billede af udbredelsen af en mere bæredygtig og bevidst forretningsførelse. Og det er mere end bare en tendens – vi er vidne til udviklingen af en ny type organisation, som er i stand til hurtigt at fornemme og reagere på det konstant omskiftelige forretningsklima ved at innovere på områderne for, hvordan og hvorfor den skaber og leverer værdi, og hvordan den såvel internt som eksternt er involveret i sit økosystem af medarbejdere, kunder, leverandører, ressourcer, investorer og miljø. Den slags organisationer giver næring til blomstrende kulturer, samtidig med at de fokuserer på produkter og serviceydelser, der forbedrer samfundet og miljøet. Bogen henvender sig til alle, som ønsker at være en del af den regenerative transformation der, hvor de er: som leder for et team, en startup, en moden virksomhed, en NGO, en multinational koncern, et byområde eller endog et land. Vi er alle ledere af vores eget liv, og skal denne transformation lykkes, kræver det ledelse på alle planer.

  • af Martin Thorborg
    235,95 kr.

    I bogen MIN VEJ SOM LEDER deler Martin Thorborg ud af sine erfaringer fra et langt og succesrigt iværksætterliv og fortæller, hvordan man bliver god til ledelse.Han har brugt hele sin karriere på at lede andre mennesker og ved, hvad der skal til for at motivere medarbejdere, skabe en mission, give arbejdet mening og træffe både de nemme og barske beslutninger.Martin Thorborg har ikke nogen lang uddannelse bag sig. Han er uortodoks, men ligefrem i sine metoder og opfordrer for eksempel til, at man dropper MUS-samtalen, smider personalehåndbogen i skraldespanden og giver medarbejderne en stor grad af frihed.  Men hvad er hemmeligheden bag hans succes som leder? Og hvordan skaber man en virksomhed, der både giver gode tal på bundlinjen og engagerede medarbejdere?MIN VEJ SOM LEDER er en ny og personlig bog af Martin Thorborg, der bygger videre på bøgerne, IVÆRKSÆTTER TIL JEG DØR og FRA LED TIL LEDER.

  • - Når stress skyldes mangel på mening
    af Helle Hedegaard Hein
    259,95 - 270,95 kr.

    Vi har en stigende stressepidemi, og alligevel bliver vi hovedløst ved med at gøre mere af det samme, som tydeligvis ikke virker. En af årsagerne til, at vi står med en epidemi uden kur, er, at vores forståelse af stress er forsimplet. Vi betragter stress som en uligevægtstilstand, der rammer den stressramte, og vi tror, at den rigtige behandling altid er at hjælpe den stressramte med at etablere ny ligevægt. Det fører alt for ofte til overfladisk symptombehandling.I stedet skal vi forstå, at stress er komplekst. Stress opstår ikke i den stressramte, men skyldes forhold i rammerne for arbejdet og mangel på mening i arbejdet. Det er her, behandlingen skal sættes ind. Hvis vi skal finde dybe løsninger på stress, må vi forstå, at mennesker er forskellige. De arbejdsopgaver, de løser, er forskellige. Den ramme, der understøtter én person, der skal løse én slags opgave, kan være stressfremkaldende for en anden person, der skal løse en anden slags opgave. Der findes ikke én slags stress, men flere former for stress. De har vidt forskellige årsager og kræver vidt forskellige løsninger. Det, der er en effektiv behandling af én slags stress, er en skadelig behandling af en anden slags stress.Med andre ord: Vi har brug for et helt nyt perspektiv på stress!Bogen introducerer stresscocktailmodellen, som er et opgør med både individperspektivet og ligevægtstanken inden for stressforståelsen. Cocktailmodellen består af tre ingredienser: Opgavens karakter, individets karakter og rammerne for opgaveløsningen. Afhængig af hvordan man mixer de tre ingredienser, kan resultatet være en meningsfuld cocktail eller en giftig stresscocktail. Bogen definerer fire stressformer: Burnout, Boreout, Moralsk stress og Eksistentiel stress. De udløses af forskellige giftige ingredienser i rammerne for opgaveløsningen, og det er også her, vi skal finde modgiften. Det er dét, der fører til dybe løsninger på stress og kan være en effektiv kur mod stressepidemien.Helle Hedegaard Hein (f. 1970)Cand.merc. og ph.d. Selvstændig forsker, konsulent, foredragsholder og forfatter. Førende forsker i motivation og mening i arbejdslivet og forsker derudover i ledelse, vidensarbejde, kreativitet, talentudvikling, stress mv. Udvikler egne teorier på baggrund af intensive feltstudier – har blandt andet udviklet arketypeteorien, som er en udbredt motivations- og ledelsesteori. Er bl.a. forfatter til bøgerne Motivation – motivationsteori og praktisk anvendelse; Primadonnaledelse – når arbejdet er et kald; Når talent forpligter (sammen med Mads Davidsen) og Ledetråde – meningsskabende værdiledelse.

  • af Kaare Thomsen
    147,95 - 227,95 kr.

    Denne bog giver dig en værktøjskasse til at overbevise andre i samtaler og forhandlinger, fx på jobbet, i banken, på mødet eller ved køb og salg. Den er desuden relevant hvis du går til jobsamtaler eller arbejder politisk. Også som leder er det vigtigt at kunne overbevise og motivere. Bogen er rettet mod din hverdag og viser hvordan du reelt kan styrke din kommunikation og øge dine resultater. Værktøjerne kombinerer det bedste fra retorikken og psykologien med praktiske erfaringer og konkrete cases. Indhold: forberedelse af samtaler, sådan indleder du, kontekst og framing, argumentation, håndtering af modstand, spørgeteknikker, opsummering, motivation, forslag til hvordan du selv træner. Kaare Thomsen er cand.mag. i sprog, psykologi og retorik og underviser organisationer i forhandlingsteknik og argumentation.

  • - På jagt efter indflydelse og det menneskelige i arbejdslivet
    af Malene Friis Andersen
    189,95 - 247,95 kr.

    Tænk, hvis vi skabte arbejdspladser med rum til at være mennesker. Til at trække vejret, frem for at hive efter det. Hvor mening var noget, der var, frem for noget, vi fandt på. Hvor vi turde løsne grebet. Det kunne være så godt...DET KUNNE VÆRE SÅ GODT er et opråb på vegne af alle de medarbejdere og ledere, der hver dag oplever, at indflydelsen og meningen i arbejdet forsvinder. Forskningen taler ellers sit tydelige sprog:Når vi har indflydelse, trives vi bedre, vi løser opgaverne bedre, vi oplever at høre til, og vi får en positiv selvforståelse. What’s not to like?Virkeligheden er bare en anden ude på arbejdspladserne: Indflydelsen og mennesket bliver udhulet stykke for stykke og erstattes af målstyring, standardisering, frygt og kontrol. Det nedslående resultat er stress, resignation og rekordstor personaleomsætning. Mange steder kæmper de ansatte en brav kamp for at generobre noget af den tabte indflydelse. Men hvor længe orker de at blive ved? Hvor længe orker du?Den gode nyhed er, at det ikke behøver at være sådan. Og måske er det mere ligetil, end vi tror, at skabe de nødvendige forandringer, før det er for sent.DET KUNNE VÆRE SÅ GODT er en seriøs, humoristisk, håbefuld og nytænkende bog om et arbejdsliv, der er kørt af sporet. Den indeholder øvelser til refleksion, samtale og handlinger – til ledere, medarbejdere, HR-ansatte, tillidsrepræsentanter og til alle dem, der ønsker nybrud frem for nedbrud i arbejdslivet.

  • - En bog for alle, der ønsker at åbne munden og hjertet noget mere
    af Karen-Marie Lillelund
    192,95 kr.

    Efter femten år som deltidsamerikaner har Karen-Marie Lillelund fundet ud af, hvad det er, hun savner i New York, når hun er i Danmark: venligheden, lattermildheden og gavmildheden. Den ’overfladiske venlighed’, som har negativ klang herhjemme, skal vi nemlig ikke tage fejl af: Den limer os sammen som mennesker og udvikler os både privat og professionelt.I sin nye bog opfordrer hun os derfor til at tale meget mere – både med dem, vi kender, dem, vi først lige har mødt – og måske aldrig skal se igen – og så selvfølgelig med os selv. Hun maner til vovemod, for det er vigtigere end vi tror at smalltalke, at sætte ord på konflikter, at være noget for en fremmed – og gør livet sjovere og mere meningsfyldt at leve.SMALLTALK – JA TAK! består af levende fortalte historier og morsomme eksempler fra Lillelunds eget liv som foredragsholder, forfatter, udenlandsdansker, sangerinde, kvinde, medmenneske m.m. Samt råd til, hvordan vi kaster os ud i en ny tilværelse som kommunikative mennesker. Og bliver klogere på, hvad der gror i vores forhaver ... altså, der, hvor vi kan plukke vores samtaleemner. Karen-Marie Lillelund (f. 1968), forfatter, er uddannet i dramaturgi og musik fra Århus Universitet, tidligere bakkesangerinde o.m.a., har de seneste tyve år holdt foredrag om to for hende livsvigtige størrelser: humor og kommunikation. Hun har bl.a. tidligere skrevet bøgerne Håndbog til et lattermildt liv (Gyldendal, 2014), Humor på arbejde (Gyldendal Business, 2008) og Humor i ledelse (Børsen, 2006).

  • - en håndbog
    af Lis Vibeke Kristensen & Anne-Marie Thalund
    312,95 kr.

  • af Jens Balle
    193,95 - 227,95 kr.

    Investering er ikke svært!Det er et af hovedbudskaberne i denne bog, der gennem fire dele giver dig 8 råd til at blive en bedre investor.Køb, slap af og bliv rig er opskriften på succesfuld investering. Men det er også svært, fordi vores indre hulemand vil modarbejde strategien. For psykologien spiller ind og giver os lyst til at gøre dumme ting med vore investeringer. Det er især de syv investeringssynder, der gør det vanskeligt at gøre det rigtige. Bogen kommer med redskaber til at undgå at falde i disse investeringssynder og kan hjælpe dig til bedre afkast af dine investeringer. I mere end 25 år har Jens Balle rådgivet om de finansielle markeder og den psykologi, der styrer os som investorer. Jens har både en MBA og en HD i Finansiering, men det er, hvordan vi agerer som mennesker, der fylder hans hverdag. Under dot.com-boblen i 2000 fik han øjnene op for adfærdsøkonomi og investorpsykologien, der får os til at tage de forkerte beslutninger, når vi investerer. For det er ikke rationelle beslutninger, der driver os, men snarere frygt, flok og ego.Siden 2005 har Jens formidlet sin viden om investorer i foredrag, blogs og som ekspert på en række medier.Efter syv år i spidsen for en af de hurtigst voksende investeringsforeninger, sprang Jens ud som selvstændig foredragsholder og forfatter i 2015, hvor han udgav bogen Hulemænd i habitter.

  • - Personlig og professionel effektivitet
    af Stephen R. Covey
    235,95 kr.

    Det er 30 år siden, den allerførste 7 gode vaner af Stephen Covey (1932-2012) udkom. Siden da har denne business-klassiker hjulpet millioner verden over med at blive mere effektive, mere ansvarlige og bedre ledere.At være et ansvarligt menneske med stor livskraft kræver, at man tager ansvar for sig selv. Bogen træner mennesker i at være mere effektive og mere ansvarlige. Den præsenterer 7 fornuftige og virkningsfulde regler, der giver mere effektivitet såvel derhjemme som på jobbet.I Danmark har mange erhvervsledere og undervisere taget Coveys budskaber til sig. Ideerne fra 7 gode vaner danner baggrund for mange kurser og uddannelser inden for ledelse og personlig udvikling.Stephen Coveys søn, Sean Covey, tilføjer i denne 30 årsjubilæumsudgave nye aspekter til hver af de 7 gode vaner.Jim Collins, forfatter til lang række business-bestsellers, skriver forord.

  • - Håndbog til begyndere
    af Emma Bitz, Laura Hardahl, Anna-Sophie Hartvigsen & mfl.
    209,95 kr.

    Investering har ingen alder, og det er aldrig for sent eller for tidligt at komme i gang. Er du begynder i investeringsverdenen, kan det imidlertid være svært at navigere rundt i en verden, som aldrig sover, hvor tal og grafer altid er i bevægelse, og hvor nye termer og fremmede begreber jævnligt dukker op. Det er en verden, hvor du let kan tabe overblikket i mængden af information, og hvor de muligheder og risici, der løbende opstår, nemt bliver overset. Bogen beskæftiger sig udelukkende med langsigtet investering i aktier, obligationer og investeringsbeviser for frie midler på det regulerede marked i Danmark. Udgangspunktet for investering er at opnå økonomisk gevinst. Du får et overblik over og en overordnet forståelse for investeringsverdenen, så du føler dig tilstrækkeligt klædt på til at kunne gå i gang i det tempo, der passer dig, med en erkendelse af, hvilke midler du kan tåle at investere, hvilken risikoprofil du har, og hvor lang tidshorisont du investerer med. Forfatternes formål med bogen er, på baggrund af egne erfaringer, at åbne døren til investeringsverdenen, som på mange måder kan virke svært tilgængelig. Men de videregiver også nogle af de ”dos and don’ts”, der er forbundet med at investere som begynder. De ved, hvordan det føles at være begynder i investeringsverdenen. De ved, hvilke usikkerheder og udfordringer du står over for som ny investor, og de har en grundig indsigt i de forhold, du skal være opmærksom på, og de forbehold du skal have, når du vil begynde at investere. Bogen er således inspireret af deres egen rejse fra usikre til selvsikre investorer. De repræsenterer deres egen målgruppe, og har derfor skrevet den bog, de selv havde brug for, da de gik i gang med at investere. Bogen henvender sig til dig – mand og kvinde, ung og gammel – der gerne vil i gang med at investere men ikke ved, hvor du skal begynde. Den er skrevet ud fra en overbevisning om, at alle kan lære at investere deres penge. Investering behøver nemlig ikke være svært, og det behøver ikke være forbeholdt de få. Du skal blot starte med at investere din tid og sætte dig grundigt ind i markedet. Forord af Tom Hougaard, Investor/daytrader og kommentator i Millionærklubben på Radio24syv.

  • - Ny opdateret 2023 udgave
    af Dale Carnegie
    287,95 kr.

    Ny Opdateret 2023 udgave Hvis du vil lære mere om, hvordan man lynhurtigt indgår venskaber og skaber personlige forhold, selv under de mest usandsynlige omstændigheder, bør du læse denne fantastiske bog af Dale Carnegie.Inden Dale Carnegie begyndte at skrive bøger, havde han opnået stor anerkendelse indenfor ledelses- og kommunikationskurser på en række af USA’s og Europas førende Universiteter. Vind venner, indflydelse og fremgang er skrevet med baggrund i erfaringer herfra og som en praktisk guide, der giver dig inspiration og viden til at hvordan du kan tænke og agere for at opnå succes i arbejds- og privatliv. Dale Carnegie var gennem hele forfatterskabet optaget af temaerne selvværd, assertion og kommunikation og han er bl.a. blevet kaldt ”venskabskunstens ypperstepræst” og ”selvhjælpsgenrens fadder”. Vind venner, indflydelse og fremgang har siden den udkom, revolutioneret måden at tænke, og leve livet på. Bogen er bl.a. i solgt over 30 millioner eksemplarer over hele verden. I 2011 lå den som nr.19 på TIME Magazines liste over de 100 mest indflydelsesrige bøger nogensinde skrevet. Bogens redskaber er struktureret omkring emnerne: • Få venner i en fart • Vind popularitet • Overbevis andre om dine synspunkter • Få nye klienter og kunder • Bliv en bedre taler • Smit andre med entusiasmeVind Venner, indflydelse og fremgang er samtidig en morsom læsning, der med konkrete eksempler, øvelser og historier, giver dig en viden om, hvorfor meget er mislykkedes, og gør dig klogere på, hvordan livet kan leves. Dale Carnegie har også skrevet ”Lev livet uden bekymringer” og ”Kunsten at blive en effektiv taler”, som alle er udgivet på dansk af Paludans forlag.

  • - Roccamore-stifter, ceo, cirkusprinsesse, opfinder, kreativ direktør, hustler, debattør og feminist
    af Frederikke Antonie Schmidt
    187,95 - 198,95 kr.

    Frederikke Antonie Schmidt har sat sig for at hjælpe kvinder til at stå stærkere – i sko. Som hun siger: Man kan måle min egen usikkerhed på højden af mine hæle. Jo højere hæle desto mere usikker. Hun har derfor udviklet sko med hæle, som man faktisk kan holde ud at gå i. Her er historien om kvinden bag Roccamore, som insisterer på at bære lyserødt, at larme, og at gøre tingene på sin egen måde. En indsigtsfuld og morsom beretning om livet som kvindelig iværksætter.

  • - Til alle; som vil inspirere andre og blive inspireret
    af Simon Sinek
    231,95 kr.

    Simon Sineks internationale bestseller START WITH WHY på dansk. En nyklassiker i managementlitteraturen.Hvorfor er nogle mennesker og virksomheder mere innovative; banebrydende og succesfulde end andre? Og hvordan kan det være; at de er i stand til at gentage succesen igen og igen?Fordi i business drejer det sig ikke om; HVAD du gør – det vigtige er; HVORFOR du gør det.Steve Jobs; brødrene Wright og Martin Luther King havde én ting til fælles: De var drevet af deres HVORFOR.Denne bog har gået sin sejrsgang verden rundt med sin friske og innovative tilgang til ledelsesfilosofi; og hvad der skal til for at inspirere andre.

  • af Mikael Kamber & Eric Ziengs
    184,95 kr.

    Denne bog handler om at leve i vor tid. En tid med store muligheder og store trusler. Bogen er skrevet til dig, der forsøger at finde en sund balance mellem mulighederne og truslerne. Du får indblik i, hvorfor det ikke er nok at være ”sur for en sikkerheds skyld”, og hvordan man kan bevæge sig i retning af at være ”livsglad med vilje”. SUR FOR EN SIKKERHEDS SKYLD? er baseret på de sidste 20 års forskning i positiv psykologi og Mikael Kambers arbejde med emnet i de sidste 10 år. Du får konkrete metoder og et overblik over den nyeste viden om trivsel, livsglæde og stærke relationer – både i privatlivet og i arbejdslivet. SUR FOR EN SIKKERHEDS SKYLD? er en samtalebog, hvor intervieweren Eric Ziengs afprøver Mikael Kambers pointer og påstande med kritiske spørgsmål og sikrer, at der er masser af konkrete eksempler. Når du har læst bogen, får du svært ved at bevare det dårlige humør.

  • - Kom godt fra start
    af Ulrik Lange
    167,95 kr.

    - En guide til dig, der tager det store spring fra medarbejder til lederEn bog til dig, som lige har fået sit første lederjob, og som ikke gennem uddannelse eller arbejdsliv har arbejdet med ledelse.Ulrik Lange tager den nyudnævnte leder i hånden og guider hende og ham igennem de overvejelser, problemer og dilemmaer, den nye leder vil møde i det nye job: Hvordan takler jeg mit rolleskift fra medarbejder til leder i forhold til mine tidligere kollegaer? Hvilken organisation skal jeg fungere i? Kender jeg mit vigtigste ledelsesinstrument – mig selv – godt nok? Hvad er mine personlige styrker og svagheder i forhold til lederjobbet? Bogen peger på vigtigheden af løbende at reflektere over sig selv som leder, løbende at udvikle sig som leder, og den giver ideer til, hvorledes dette kan gøres.Bogen gennemgår de typisk forventninger og de typiske misforståelser, man møder som ny leder. Derudover får du viden om, hvad ledelse er – helt basalt. Hvad betyder det - hvad betyder det for mig, og hvilke instrumenter er der er til rådighed i lederens værktøjskasse? Bogen fortæller også om, hvordan du holder stress fra døren, hvordan du henter energi til ledelse, hvordan du sætter dig ledelsesmål, og hvordan du sætter dig på din tid fra starten - så andre ikke gør det!En bog fyldt med gode og korte råd om, hvad du stiller op, hvis din chef aldrig er at træffe eller er psykopat, om hvordan du leder primadonnaer og ledelsesresistente medarbejdere, om hvordan du takler de fejl, du selvfølgelig kommer til at begå, i forhold til dine medarbejdere, og om hvad du skal gøre, hvis en medarbejder konsekvent obstruerer dig. Læs også De første 100 dage.

  • af Dan Hammer & Mads Davidsen
    367,95 kr.

    Ny bog giver danske 'mandagstrænere og -direktører' ny og tung ammunition til diskussionerne om, hvorfor mange fodboldklubber har svært ved kontinuerligt at levere gode resultater – både på banen og i årsrapporterne.Det sker, når den tidligere tekniske direktør i Shanghai SIPG FC, Mads Davidsen, og den tidligere administrerende direktør i F.C. København, Dan Hammer, giver deres bud på, hvordan fodboldklubber kan udfolde deres fulde potentiale - både på banen og som forretning.Fodbolden er martret af et ekstremt fokus på kortsigtede resultater og emotionelle beslutninger. I kampen for at blive bedst, eller undgå at blive sidst, underminerer klubberne forudsætningerne for at blive bedre.Bogen viser en anden og mere langtidsholdbar måde at lede fodboldklubber på. En måde, der tager udgangspunkt i en dyb respekt for spillets og branchens kompleksitet, en klubs grundlæggende værdiskabelse samt dens behov for at være unik. Og ikke mindst en måde, hvor klubbens forretningsstrategi og fodboldstrategi spiller hinanden gode.Forfatterne har på egne kroppe og sjæle udstået det enorme pres, der følger med at være ansvarlig for en højt profileret klubs både sportslige og økonomiske resultater, og det er primært erfaringerne fra denne kontante mesterlære, der danner grundlag for bogens påstande, konklusioner og anbefalinger.Mads Davidsen:'I mange klubber verden over er det ikke hverdag at opbygge og implementere en detaljeret fodboldstrategi samt konkurrere ud fra den. Disse klubber skifter i stedet træner eller køber nye spillere, når de møder modstand. Derfor har fodbold fortsat et kæmpe udviklingspotentiale, da spillet misforstås og forsimples i analysen. Sagt mere jordnært: Der bruges for megen energi på at forklare den enkelte kamps udfald frem for at forstå og påvirke den spillestilsmæssige udvikling i retning af den langsigtede fodboldstrategi'.Dan Hammer:'Selv om fodbold er så uendeligt meget mere end forretning, er den på højeste niveau også altid forretning. Sådan har det været i mange årtier nu, men alligevel tvivler jeg på, at der findes en branche, der er bedre belyst og ringere forstået end fodbold. Forhåbentlig kan vores bog bringe relationen i bedre balance.'Hvor svært kan det være? vil forhåbentlig bidrage til en mere strategisk bevidst fodboldbranche og et mere underholdende fodboldunivers med debatter, der stikker dybere end umiddelbare udsagn om enkeltstående dommerkendelser, tilfældige spilsituationer og trænerfyringer.

  • - Hvorfor markederne er hysteriske, og hvordan du kan tjene penge alligevel
    af Lars Tvede
    293,95 kr.

    Børshandlens psykologi fortæller om de psykologiske fænomener, der driver børshandlen, hvordan de opstår og hvordan man lærer at identificere og bruge aktuelle bevægelser positivt. Med en solid økonomisk baggrund og et stort overblik viser Lars Tvede, hvordan finansmarkedet fungerer, og hvordan det i stor udstrækning er psykologi, der får f.eks. aktiekurserne til at svinge. Ved at forstå psykologien bag finansmarkedet får man værdifuldt indblik i og dermed brugbare værktøjer til at forstå og analysere aktiemarkedet – uanset om det går op eller ned – til egen fordel. Bogen er en stærkt revideret udgave af Børshandlens psykologi, der er udkommet i flere oplag tidligere.

  • - Psykologisk tryghed og teorien om at fejle på den gode måde
    af Amy Edmondson
    497,95 kr.

    En bog, der vil ændre vores forhold til fejl og nederlag – fra den anerkendte og prisvindende forsker i psykologisk tryghed, Amy Edmondson.Forord af Christian Ørsted.Normalt tænker vi på fiasko som det modsatte af succes, og vi står ofte mellem to fiaskokulturer: Den ene kultur vil undgå fejl og deres konsekvenser for enhver pris og kalder på en nulfejlskultur, mens den anden går den modsatte vej og anbefaler, at vi fejler mere og oftere. Hvis det var så simpelt, ville vi helt sikkert være bedre til at lære af fejl og undgå dem, men det er alt andet end simpelt. I begge kulturer overses nemlig en væsentlig detalje: At der er forskel på fejl og dermed også på, hvordan de skal håndteres. Som følge heraf går vi glip af muligheden for at fejle på en god måde.I Den rigtige slags forkert giver Amy Edmondson os et rammeværk for, hvordan vi kan tænke og tale om fejl, og hvordan vi kan fejle på den gode måde. Edmondson skelner mellem tre fiaskoarketyper:Basale – fejl og fejltrin, som kan undgås med omhu og viden.Komplekse – et samspil mellem flere faktorer, som kalder på åbenhed, så deres konsekvenser kan stoppes, inden de vokser sig store.Intelligente – nødvendige fiaskoer og eksperimenter, der gør, at vi kan udvikle os og lære nyt.Edmondson viser os, hvordan vi kan minimere de uproduktive fejl, og hvordan vi kan lave flere af de fejl, der er den rigtige slags forkert, og lære af både succes og nederlag. Bogen lærer os, hvordan vi og vores organisationer kan omfavne vores egen fejlbarlighed, og hvordan en psykologisk tryg kultur kan hjælpe til at tale åbent om fejl og eksperimentere og afprøve nye ting – også selvom vi risikerer at fejle på vejen.Bogen henvender sig til alle os fejlbarlige mennesker, der ønsker at gøre det godt professionelt såvel som privat som forældre, venner og mennesker.

  • - grundlæggende teknik
    af Jane Enemark
    227,95 - 277,95 kr.

    En kvalitetsbog om pileflet- og hvordan du starter helt fra 0. Det er en bog som alle kan være med til. En god begynderbog. Beskriver også hvad de forskellige fagtermer betyder.

  • af Astrid Haug
    235,95 kr.

    Det er svært at være grøn. Mange virksomheder frygter at blive beskyldt for greenwashing og ender i stedet med at greenhushe. Der er dog masser af måder, man kan kommunikere om sine klimarelaterede indsatser uden at falde igennem. Dette skal ske uden, at vi sælger falsk håb til brugerne. Virksomheder bør i stedet skubbe ansvaret opad mod det politiske system og blive skarpe til klima-advocacy. Bogen henter inspiration fra de yngre klimaaktivister og de virksomheder, som går nye veje. Kommunikation er nemlig ikke nok, når vi skal håndtere konsekvenserne af klimakrisen. Der er brug for nye forretningsmodeller som cirkulær økonomi samt for at sætte yderligere fokus på koblingen mellem teknologi og klima. Danske virksomheder er blandt de mest ambitiøse i verden med hensyn til at sætte forpligtende klimamål. Den dårlige nyhed er dog, at det går alt for langsomt med at nedbringe de globale udledninger. Den gode nyhed er, at alle virksomheder kan og skal spille en rolle i at afbøde konsekvenserne af klimakrisen. Bogen giver ledere, bestyrelser, kommunikationsfaglige og andre interesserede et bud på, hvordan de kan navigere i forhold til forbrugere, medier og interessenter, når de skal kommunikere om klimarelaterede tiltag. Virksomheder kan spille en afgørende rolle ved at undlade at greenwashe, ved at kommunikere om deres klimarelaterede tiltag og ved at tage højde for klimakrisen i deres forretningsmodel, samt ved at deltage i den politiske debat om klima og biodiversitet. Bogen indeholder en række interviews, cases samt lettilgængelige modeller og teori og egner sig derfor godt både som faglig inspiration samt til undervisning.ASTRID HAUG har næsten 20 års erfaring i at arbejde med strategisk kommunikation og samfundsforandringer. Hun har tidligere udgivet fem bøger, er forperson for Unicef og bestyrelsesmedlem i bl.a. Re-Zip, Veras og Vintage, samt strategisk rådgiver i eget bureau gennem 10 år.

  • - Teori og praksis
    af Trine Baumbach, Linda Kjær Minke & Tine Søberg
    477,95 kr.

    Voldtægt er blandt de mest alvorlige lovovertrædelser, som retsvæsenet behandler. Samtidig er det en sagskategori, som er kendetegnet ved en høj grad af kompleksitet. Det er veldokumenteret, at retsvæsenet generelt er udfordret i forhold til håndteringen af voldtægtssager på en lang række parametre. Voldtægtssagen – retssystemets akilleshæl bidrager med ny viden og refleksion over, hvordan retsvæsenet kan professionalisere behandlingen af disse komplekse sager yderligere. Antologien er den første bog i en dansk kontekst, der samler en række bidrag med fokus på retssystemets behandling af sagen, og den behandler en række forskellige emner relateret til voldtægtssagen. Dels traditionelle kriminologiske, politividenskabelige og strafferetlige temaer, såsom motiv, retsmedicin, afhøring, efterforskning og lovgrundlag, dels andre perspektiver og fænomener, som har indvirkning på håndteringen af voldtægtssagen i retsvæsenet, såsom samtykke og voldtægtsmyter. Antologien er bygget op med udgangspunkt i sagens behandling i retsvæsenet, og kapitlerne følger dermed de spor, sagen betræder på sin vej her igennem.Antologien henvender sig til professionelle i retsvæsenet og studerende inden for politi, jura, kriminologi, retspsykologi, sociologi samt andre professioner, der kommer i kontakt med parterne i en voldtægtssag. Men antologien er også for den interesserede læser, der gerne vil vide mere om voldtægtssagens mange aspekter.

  • - – Mellem fornuft og følelse
    af Jan Damsgaard
    232,95 kr.

    AI har ramt hele verden, og brugerne er begejstrede. AI har spredt sig med lynets hast og hurtigere end noget tidligere fænomen på internettet. AI er globalt og vil få kolossal betydning for hele menneskeheden i de næste 10 år. Digital vismand Jan Damsgaard har skrevet en tilgængelig introduktion til både mulighederne og teknologien bag kunstig intelligens. Bogen afmystificerer AI og giver masser af eksempler på hvordan teknologien kan hjælpe virksomheder og det offentlige med sagsbehandling, HR-opgaver, diagnostik, kommunikation og meget andet, men handler også om vigtigheden af regulering, der ifølge forfatteren ikke må være så hård, at vi bremser EU-landendes muligheder for at skabe konkurrencedygtige virksomheder baseret på AI.Hvad gemmer der sig i ”den sorte boks” og hvordan skal vi komme ombord og høste fordele og håndtere ulemper og misbrug? Vi gør alle klogt i at forholde os til algoritmernes indtog i erhvervslivet, i sundhedsvæsnet i vores hjem – ja i hele samfundet.

Bøger til et bedre læringsmiljø og mål

Hvis du vil bidrage med et godt læringsmiljø på enten arbejdspladsen eller på studiet, kan første step være at indbyde med sine egne faglige kompetencer. Et bedre arbejdsmiljø bliver skabt på baggrund af forskellige viden og ideer, da det ofte skaber bedre resultater. Læring om alt lige fra business eller hjælp til sygeplejerskeuddannelsen, vil altid gøre dig bedre. Du kan desuden også bruge det til, at lære fra dig fagligt, som er meget sundere end man ofte tror. Du finder her også bøger om styrelsen for it og læring, hvis dette er et interessant emne for dig. 

Andre læringsmål som altid er relevante, er at lære nye sprog. Det er vigtig at lære fremmedsprog, da vi får færre sprog i verden. Læring af andre sprog, giver dig mulighed for at kommunikere med flere mennesker og forstå andres kulturer. Det er både sjovt at lære nye sprog, og så er det samtidig også blevet lettere takket være internettet og den nye teknologi. Engelsk er det mest spredte sprog i verden, og det befinder sig overalt. Det findes både i den virkelige verden, og er samtidig internettets sprog.   
Hvis du derfor vil kommunikere med andre og flere mennesker end før, eller blot har interesse for andre sprog, kan du her finde en masse bøger, som indeholder værktøjer til at hjælpe dig. Vi har her hos tales.dk en masse grammatikbøger, som især er vigtige, hvis du vil blive bedre til at formidle dig skriftligt på et fremmedsprog. 

Vi tilbyder som altid fysiske bøger såvel som lydbøger og e-bøger. Så hvis du f. eks ønsker e-læring, så har vi også en masse bøger til dig, som ønsker læring der er formidlet online. Dette er både billigere, og hvis du f. eks er studerende, så giver det dig nem adgang til alle dine bøger, da du ofte har din pc, tablet eller smartphone med på dit studie. En af de mange fordele dette dermed kan give dig, er at du kan få adgang til din bog, præcis hvor og hvornår det passer dig, så længe du har adgang til et internet.


Bøger med forskellige læringsstile

Læringsstile har der i de seneste år været et stort fokus på. Læringsstile er et udtryk for den måde, den enkelte lærende lærer bedst i en given situation og inden for et givent stof. Vi har alle vores særlige læringsmæssige forcer og metoder, som er vigtige, når vi skal lære nyt og vanskeligt stof. For alle er det altid vigtigt at lære, og vi skal lære at lære, da vi hele tiden skal omstille os og gå i gang med nye opgaver. Det er derfor vigtigt at vide, hvordan man lærer bedst og hvilke læringsmæssige præferencer man har, og her er læringsstile nøglen til den viden. 
Hvis du ønsker at finde frem til netop din læringsstil, og hvordan du lærer bedst, så tilbyder vi en masse bøger med fokus på dette. Læs f. eks en af vores mest populære bøger inden for dette; “Læringsstile” af Svend Erik Schmidt og Lena Boström, som er førende i udviklingen af forskning i læringsstile - I bogen gennemgås teorien grundigt, og der gives en masse eksempler på, hvordan man tilrettelægger en undervisning, der tager udgangspunkt i elevernes forskellige læringsstile.   

Hvis du ønsker at udvide din viden eller blot at lære noget helt nyt, om det enten er studierelevant eller på arbejdspladsen, så finder du det hele os.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.