Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Eleverne kommer dybt ind i sig selv og langt ud i verdenGrib litteraturen! indeholder 50 litteraturdidaktiske greb, som du nemt kan bruge, når du skal udvikle din litteraturundervisning sammen med dine kollegaer og dine elever. Bogen gentænker begrundelserne for at arbejde med litteratur i danskfaget og giver plads til en sansemæssig og samtalebaseret tilgang til arbejdet med litteratur i grundskolen. Eleverne skal både komme ind i sig selv og ud i verden, når de læser litteratur i skolen.Eleverne skal i dialog med litteraturen, sig selv og hinandenGrib litteraturen! lægger op til, at litteraturundervisningen tænkes og deles op i fem faser, som på hver deres måde klæder eleverne på til at indgå i litteraturfællesskaber, der kalder på indlevelse, kreativitet og indsigt:Stemthed – Vores forforståelseTekståbnere – Vores første indtryk af tekstenTekstfordybere – Vores undersøgelse af tekstenTeksttænkere – Vores tanker om teksten og vores eget livVerdensvendthed – Vores egne aftryk i verdenEt afprøvet materialeGrib litteraturen! er udviklet af lektor og ph.d. Ayoe Quist Henkel i tæt samarbejde med en gruppe dansklærere og deres klasser, der har udviklet og afprøvet grebene i praksis. Ayoe Quist Henkel har tidligere bl.a. udgivet litteraturmaterialerne Sammen om AT LÆSE LITTERATUR til 6.-9. klasse, Barske brødre og Ustyrlig uhygge i MÆRKER-serien, Intermedial litteratur i Dansk i dybden-serien og flere nyskabende undervisningsforløb på danskidybden.gyldendal.dk.
Læs litteratur med forståelse. Guide til en inkluderende undervisningsmetode giver læreren en grundig indføring i modellerende og stilladserende undervisning i fem læseforståelsesstrategier, som er særligt velegnede til læsning af litterære tekster. Ved at tilegne sig de fem læseforståelsesstrategier får alle elever i overbygningen mulighed for at deltage ligeværdigt i klassens litteraturarbejde.I materialets time for time-vejledning anvendes strategierne på en række korte, men komplekse litterære tekster af blandt andre Naja Marie Aidt, Jesper Wung-Sung, Josefine Ottesen og Bent Haller. Afslutningsvis arbejder eleverne med to hele noveller af Helle Helle og Pia Juul.Læs litteratur med forståelse bygger på et forsknings- og udviklingsarbejde foretaget af bogens forfattere i 2012-2013 med det formål at øge forståelsen af litterære tekster hos elever med læseforståelsesvanskeligheder.
Børnelitteratur i praksis i serien Læring i praksis.Håndbog til undervisning i børne- og ungdomslitteraturBørnelitteratur i praksis giver læreren et solidt fagligt grundlag for at gennemføre undervisningsfoløb i børne- og ungdomslitteratur. Læreren får konkrete ideer til tekstvalg, elevopgaver og litteratursamtaler. Der er forslag til placering i årsplanen og til evalueringsformer, der passer til mål og undervisningsaktiviteter i alle forløb.BØRNELITTERATUR De valgte tekster repræsenterer både nyere og ældre børne- og ungdomslitteratur og forskellige litterære genrer.PRAKSISBogen foreslår konkrete undervisningsforløb med mål og evaluering på alle klassetrin.DIDAKTIKForfatterne giver bud på fagligt fokus for forløbene og begrundelser for valg af metoder med udgangspunkt i trinmål Bogen er tilrettelagt så læreren kan læse de forskellige afsnit uafhængigt af hinanden Bogen er forsynet med mange litteraturhenvisninger og links Se bogens første kapitel på www.sebogen.dk Billedlisten for bogens illustrationer kan hentes på www.filer.gyldendal.dk
Mere læsning i fagene tager tråden op fra Læsning i fagene, men kan bruges, selvom eleverne ikke har arbejdet med den første bog. Med elevbogen Mere Læsning i fagene kan et lærerteam sammen sætte fokus på tværfaglig undervisning i læsning i 6.-7. klasse. Teamet planlægger i fællesskab forløbet, som dansklæreren introducerer og afslutter. Med Mere læsning i fagene øger eleverne deres læseforståelsen for bedre at kunne læse for at lære. Eleverne arbejder med at øve sig i at læse elementerne i en fagtekst at vide, hvad de skal gøre før, under og efter læsning at bruge denne viden, når de læser tekster i alle fag Læsning i fagene indeholder et introduktions- og evalueringskapitel til dansk, fagtekster til matematik, til de naturfaglige fag, til kristendomskundskab og til historie/samfundsfag. En kort gratis lærervejledning til Mere Læsning i fagene kan hentes på www.filer.gyldendal.dk Materialet er udarbejdet af Gerd Fredheim og Marianne Trettenes, der begge holder kurser og arbejder med læsning og læringsstrategier.
Læsevejlederen i funktion er skrevet af læsekonsulent Kirsten Jakobsen. Bogen formidler læsevejlederes erfaringer med og tanker om deres funktion som læsevejledere. Læsevejlederen har som udgangspunkt et bredt funktionsområde, men i praksis er der stor forskel på rammerne for den enkelte læsevejleders arbejde. Formålet med Læsevejlederen i funktion er at vise, hvilke rammer læsevejlederen kan fungere indenfor, og at give eksempler fra praksis på udfyldning af rammerne. Læsevejlederen i funktion giver mulighed for refleksion over, hvordan læsevejlederens fokus på sammenhæng mellem læseundervisning og læselæring læseindsats for alle elever på tværs af fagene udviklingen af skolens læsepolitiki praksis kan udspille sig konstruktivt i samarbejdet med kolleger, elever og ledelse. Med sine mange praksiseksempler er bogens formål at beskrive de overvejelser læsevejledere har gjort sig – både i forbindelse med gode og mindre gode samarbejdsforløb. Læsevejlederen i funktion indgår i serien Læring i praksis. Fælles for serien er læring gennem, om og af praksis. I serien indgår også Gerd Fredheims bog At læse for at lære, som kan bruges i fag- og tværfaglige teams.
At skrive for at lære – En praksisbog i skrivning sætter fokus på skrivning i alle fagene – med dansklæreren som tovholder. Udgivelsen indeholder mange eksempler på, hvordan skriveproces og skriveprodukt kan understøtte læring, og eleven hjælpes til at bruge skrivning til at fastholde egne tanker og egen viden, dvs. at forstå og tilegne sig faget.Bogen er en del af serien Læring i praksis og er tænkt som en inspirationsbog til dansklærere, faglærere, læsevejledere, lærerstuderende og andre, der vil vide mere om læring gennem skrivning.
Skrivning i fagene er et tværfagligt kursus i faglig skrivning i natur/teknik, historie og kristendomskundskab. Dansklæreren er tovholder og introducerer og afslutter kurset.De otte forløb i faglig skrivning er delt i fire faser: Aktivering og systematisering af elevernes baggrundsviden og tanker Modellering Understøttende og selvstændige aktiviteter Samtale og refleksion Eleverne skal skrive for at lære. Gennem skriveproces og skriveprodukt bliver elevernes viden og egne tanker fastholdt. På den måde understøttes læringen. Når eleverne skriver meget, bliver de også bedre til at læse fagenes tekster. Skrivning i fagene er elevbog til At skrive for at lære af Gerd Fredheim.
Hop på. Kom med. Stig ombord. Skrivebussen kører, og du skal med!Få overblik, indsigt og inspiration til din praksis.Skriftlig fremstilling har undergået en kæmpe omvæltning og udvikling over de senere år. Ny læseplan, nye måder at kategorisere tekster, nye krav til prøven. En kompleks virkelighed i og uden for skolen, hvor skriftsproget spiller en helt central rolle. Alt dette er med til at definere, hvordan vi underviser i skriftlig fremstilling.Dette er en praktisk guide, skrevet i øjenhøjde med dig som dansklærer: En bog, der giver dig det klare overblik over den skriftlige dimension af danskfaget. En bog der giver dig den nødvendige faglige indsigt og viden om, hvordan skriftlighed i danskfaget har udviklet sig, og hvad du bør rette din opmærksomhed imod. En bog, der viser vej til praksis i form af konkrete ideer, som er lige til at anvende i din egen undervisning.Bogen kan læses i sin helhed, eller du kan tage et stop ad gangen. Læs den alene – eller endnu bedre; læs den sammen med dine nærmeste danskkollegaer. For det er i fællesskab og med afsæt i vores praksiserfaringer, at vi får skabt en tilgang til skriftlig fremstilling, der spiller sammen med omverdens krav og forventninger, giver mening for dig som dansklærer og ikke mindst, er motiverende for eleverne.Udviklet i praksisHop på Skrivebussen er skrevet af tidligere dansklærer og lærebogsforfatter, Charlotte Rytter. Bogen er udviklet og blevet til i tæt samarbejde med dansklærere, der på Charlottes kurser har indgået i uvurderlige faglige diskussioner, og som har afprøvet forberedelsesmodeller, evalueringsmetoder og undervisningsideer i deres egen praksis.Se flere materialer til skriftlig fremstilling her.Få en flot videointroduktion til Hop på skriverbussen og hvordan den er tænkt at gå ombord i her.
Gør dine elever til kreative litteraturlæsereGrib litteraturen 2 rummer litteraturdidaktiske greb, der lægger op til, at eleverne sanser og skaber, når de læser litteratur. Du kan nemt plukke i grebene og sætte dem i spil på måder, der motiverer dine elever og øger deres læselyst. Bogen er en selvstændig fortsættelse af Grib litteraturen!, og alle forløb er struktureret efter de fem faser herfra: Stemthed, Tekståbnere, Tekstfordybere, Teksttænkere og Verdensvendthed.Inspirerende og uundværlige håndbøger til en travl hverdagI 2020 udkom Grib litteraturen! og blev øjeblikkelig en vigtig håndbog, som mange dansklærere og litteraturformidlere greb ud efter – nu er opfølgeren Grib litteraturen 2 udkommet. Materialer der gør det nemt for dig at tilrettelægge en engagerende og verdensvendt litteraturundervisning. Brug de 45 kreative greb og færdige undervisningsforløb direkte i din undervisning i 0.-10. klasse.Et mangfoldigt og afprøvet indholdForfatterkollektivet bag materialet har udviklet og afprøvet indholdet i praksis i forfatternes egne klasser. Ligesom mange andre dansklærere og elever har bidraget med vigtige erfaringer og respons undervejs. Det kendetegner materialet … Det er nemt at plukke i de 45 nye greb og tilpasse dem forskellige elevgrupper. Alle greb kan udvikles og sættes i spil på måder, der motiverer elever og øger deres læselyst. Gratis printbare arbejdsark, teaservideoer, forfatterfilm og litteraturlister findes på griblittereraturen.gyldendal.dk. Grib litteraturen 2 er en fortsættelse af Grib litteraturen!, og kan bruges selvstændigt eller sammen med den.
Denne bog handler om undervisning i at skrive brugstekster i dansk. Vi skærer ind til benet og viser, hvordan man kan skabe struktur, sammenhæng og progression i skriftlig fremstilling gennem hele skoleforløbet fra 1.-9. klasse.De vigtigste faglige begreber bliver forklaret og knyttet sammen med eksempler på undervisning i praksis.I bogen præsenterer vi: Et overblik og et eksempel på årsplanlægning, hvor eleverne skriver i forskellige kommunikationssituationer i løbet af året En model, der gør det overskueligt at tilrettelægge undervisningsforløb med forskellige fokusområder En skabelon til opgaveformulering En gennemgang af skriveprocessens dele Skemaer med kriterier for den gode tekst, som læreren kan bruge til vejledning og vurdering Progression der giver sammenhæng i undervisningen fra de yngste til de ældste.Bogen henvender sig til dansklærere på tværs af årgange og er velegnet til brug i samarbejdet i fagteam. Den kan være et redskab for vejledere og en støtte for lærerstuderende i praktik. Se flere materialer til skriftlig fremstilling her.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.