Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Guide til undervisning i funktionel læseforståelse af audiologopæd Line Knudsen og lærer Mia Finnemann Schultz er en guide til læreren, der giver overblik over funktionel læsekompetence: Hvad er funktionel læsekompetence? Hvad er funktionelt genrekendskab? Hvordan kan genrekendskab støtte udvikling af læseforståelse på de ældste klassetrin? Hvordan kan genrekendskab udnyttes i effektive læse- og skrivestrategier? Guiden indeholder et manuskript og materialer til et intensivt kursus i funktionel læsekompetence. Kurset er på fire lektioner og tager udgangspunkt i reciprok undervisning og 5 konkrete strategier, som kan hjælpe elever til at lokalisere relevante oplysninger i tekster hurtigere og mere sikkert, bl.a. ved de obligatoriske nationale læsetest.Guiden kan bruges som vejledning til elevhæfterne i serien Læs og skriv i genrer, der er til elever i udskolingen, men kan også anvendes selvstændigt på læreruddannelsen, læsevejlederuddannelsen og andre efter- og videreuddannelser.
Læsehæftet Læs og skriv i genrer - læsekursus - Argumenterende tekster giver læseusikre elever i udskolingen redskaber til at læse og forstå især anmeldelser og debatindlæg. Eleverne undersøger genrernes særlige kendetegn og sprog. Via et funktionelt genrekendskab kan eleverne finde oplysningerne i teksterne hurtigt og sikkert. Læsehæftet er skrevet af Mia Finnemann Schultz, der arbejder med metoder, materialer og praksis for læsesvage og ordblinde elever.Læsehæftet er tilrettelagt for at nå de elever, der har brug for en mere fleksibel læsekompetence. Hæftets overskuelige redskaber kan bruges til de obligatoriske læseprøver.Læsehæftet indgår i serien Læs og skriv i genrer.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.