Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hvad har færre æblesorter, politikere i talkshows, religiøs fundamentalisme og kunst- og musikmarkedet til fælles? Thomas Bauers tese lyder i dette provokerende essay: Overalt bliver mangfoldighed reduceret, det uventede og upassende bliver marginaliseret.I modsætning til den meget udbredte antagelse i samtiden om, at der sker en pluralisering af livsformer, muligheder og potentialer, ser Bauer derimod en reduktion af mangfoldighed og muligheder. Antallet af dyre- og plantearter er faldet betydeligt i de seneste årtier, og den samme tendens ses i forhold til sprog og kulturer.Historisk set er modsigelser, genstridighed og uklarhed blevet tolereret i varierende grad, mens nutidens moderne videnskab og også religioner har cementeret kravet om sandhed en entydighed. Bauer viser, hvad der sker, hvis vi fortsætter ad denne fatale vej.Forsimplingen af verden er blevet en sand bestseller i Tyskland, hvor den indtil videre er udkommet i 18 oplag.
Den verdenskendte filminstruktør og fortæller Werner Herzog spørger til den mest mærkelige af alle fortællinger: den om sandheden. Hvad er sandt? I en verden, der er forvirret af falske nyheder, politisk manipulation og kunstig intelligens, som sætter sin lid til kolde fakta og alligevel har opfundet poesi og film, må sandhed betyde mere end blot nøgtern empiri. Fra en opdigtet sejr i slaget af farao Ramses til den moderne myte om bortførelse af rumvæsner, fra ekstatiske øjeblikke på filmsettet til hans møder med virkeligheden gennem dages vandring, sammenfletter Werner Herzog på en enestående måde fascinerende overvejelser og erindringer. En bog for alle, der kan undre sig.
Hvordan er det at være dansk kunstner i 2024? Hvad er kunstneres vilkår? Hvordan lever man som kunstner med institutionernes nedarvede, sociale og økonomiske magtstrukturer? Hvordan kan der kollektivt skabes frihed til at skabe alternativer til den eksisterende kunstverden? Det er spørgsmål som disse, der optager kunstner Kristoffer Ørum i hans nye bog Jeg er en mislykket kunstner. Bogen består af en række veloplagte og skarpe essays, hvor Ørum samler erfaringerne fra sin praksis til et portræt af livet som kunstner i dagens Danmark og i en kunstverden, hvis spilleregler han aldrig helt har kunnet acceptere. Jeg er en mislykket kunstner er et indlæg i debatten om dansk kunsts aktuelle forfatning – og fremtidige udvikling – set fra en udøvende kunstners perspektiv. Bogen slår et slag for et opgør med status quo mod en mere åben og diversificeret kunstverden, hvor det ikke handler om at passe ind og gøre det rigtige, og hvor det at være ”mislykket” er et mærkat for kreativ frihed.
Amerikas nok skarpeste feminist, aktivist og offentlige intellektuelle beskriver fotografiet og vores billedbårne virkelighed. Susan Sontag udforsker i fire essays forholdet mellem bevidsthed og virkelighed, mellem fotografi og kunst – og viser hvordan billeder i den moderne verden ændrer vores liv og skaber et helt nyt forhold til os selv og verden omkring os. Udgangspunktet for denne klassiker er en personlig oplevelse: Som tolvårig ser Susan Sontag billeder fra koncentrations-lejrene i Dachau: ”Mit liv blev ændret, i dette øjeblik ... Da jeg så disse fotos, brød noget sammen i mig.” Susan Sontag er en af vor tids mest toneangivende skribenter og har som ingen anden analyseret tidens strømninger.
Linda Nochlin var en amerikansk kunsthistoriker og feminist, der er bedst kendt for dette banebrydende essay, oprindeligt udgivet i 1971. Her udfordrer hun den traditionelle kunsthistorie, som i vid udstrækning har anerkendt mandlige kunstnere som de store mestre. Nochlin påpeger de strukturelle og institutionelle barrierer, der har begrænset kvinders muligheder for både at praktisere og blive anerkendt som kunstnere. Essayet er en central tekst inden for feministisk kunstkritik og har haft en varig indflydelse på både kunsthistorien og kønsstudier.
Huset står i flammer. Naturen går amok. Verden er under hastig forandring, og politikerne har droppet ideen om at holde temperaturstigningerne til kun 1,5 grad. I den kontekst har vi brug for en ny kunst og et nyt forhold til vores omgivelser.I Planetarisk æstetik præsenterer kunstner Asmund Havsteen-Mikkelsen visionen for en samtidskunst, der arbejder med planeten som en levende entitet, og samtidig advokerer han for en kunst, der kæmper for planetens bevarelse, dens iboende skønhed og for de mange ikke-menneskelige livsformer.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.