Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Oldtidens grækere kendte en historie om en fremmed, der engang kom på besøg fra sit fjerne hjemland Skythien. I Athen mødte han selveste den vise Solon, men Anacharsis (det hed den fremmede) var bestemt ikke imponeret af, hvad han så: Bystaten med demokratiet, sporten, undervisningen, skuespillene, religionen - kort sagt hele den klassiske græske kultur, som vi kender den - blev vurderet med friske øjne, og Anacharsis måtte gang på gang ryste på hovedet af grækerne og deres mærkelige måde at indrette sig på.Anacharsis-skikkelsen er en helt igennem græsk opfindelse og optræder i litteraturen fra den første prosaforfatter og langt ned i romersk kejsertid. Kulturkritikeren viser den græske - og dermed også den moderne vesterlandske - kultur i et troldspejl, som også senere europæiske samfundsrevsere har holdt op for os. I Anacharsis kommer den kulturradikale skyther for første gang til orde på dansk.Hovedteksten i denne bog er skrevet af Lukian (ca. 120-180 e.Kr.). Lukian er på sin vis selv en Anacharsis: Han er født i Samosata ved Eufrat, i Romerrigets yderkant, og har selv måttet læse sig til den græske kultur og det klassiske græske sprog, som han lærte at beherske til fuldkommenhed. I dialogen Anacharsis forener han den veletablerede historie om barbaren Anacharsis og hans besøg hos Solon med en veloplagt rundvisning i et delvis fiktivt, demokratisk Athen i de gode gamle dage. Lukians dialog er en fremragende introduktion til faget oldtidskundskab, og med Solon som den engagerede lærer er læseren i de bedste hænder.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.