Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Det er gennem dialog med andre, at vi lærer at forholde os til os selv og vores omverden. I mere konkret forstand får vi mulighed for ikke bare at lære om verden, men også at tilegne os vigtige demokratiske kompetencer, både i forhold til det store samfund og i forhold til de nære fællesskaber.Dialog og dannelse er en bog om samtalens betydning for god undervisning. Tesen er, at dialog er dannelse i praksis, og at dannelsesprocesser i undervisningen hænger tæt sammen med kvaliteten af den dialog, der finder sted. Bogens første kapitler rummer principielle diskussioner, teoretiske perspektiver og undersøgelser af didaktiske modeller og typiske problemstillinger. Herefter rettes blikket mod en række konkrete undervisningsforløb, hvor lærere eksperimenterer med dialogisk undervisning inden for en aktionsforskningsramme. Bogen afrundes med et kapitel om byggesten til dialogisk undervisning, der samler hovedpointerne fra de teoretiske og empiriske kapitler.Steen Beck er mag.art. i litteraturvidenskab og lektor, ph.d. ved Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet og Institut for Læring, Grønlands Universitet. Han forsker i læringsteori samt didaktik og læreprocesser i gymnasiet. Beck har tidligere udgivet bøgerne Al den snak om læring (2017) og Didaktisk tænkning på arbejde (2019).
"Kunstneriske fag og idræt – fagdidaktisk set" indeholder syv artikler om nogle tidstypiske fagdidaktiske temaer i de kunstneriske fag og idræt i gymnasiet i dag.De kunstneriske fag og idræt danner en samlet faggruppe i den del af teoretisk pædagogikum, der organiserer og udfører fagdidaktiske kurser, som i pædagogikums studieordning kaldes ’at være lærer i fag’. Bogen kan bruges både af studerende på pædagogik, men også af erfarne lærere inden for faggruppen, der vil have nye input til undervisningen.Bogens artikler handler om henholdsvis idræt, billedkunst, design/design & arkitektur og dramatik. Hver artikel fra det ene fag kommenteres af mindst én forfatter med baggrund i et af de andre kunstneriske fag eller idræt. Ideen med antologien er således todelt: På den ene side belyses en række fagdidaktiske emner rettet specifikt mod en kunstnerisk fagkreds. På den anden side forsøger forfatterne med antologien at undersøge, hvad de forskellige kunstneriske fag og idræt har til fælles – eller hvad der netop adskiller dem.Forfatterne er alle erfarne undervisere og didaktikere i gymnasieskolen og/eller ved landets universiteter.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.