Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
I det sydlige Asien går en supervulkan i udbrud og udløser voldsomme klimaændringer over hele Jorden. Civilisationen bukker under, og kun få formår at overleve den bølge af naturkatastrofer, som følger efter udbruddet. 30 år efter udbruddet har de overlevende forsøgt at skabe sig et nyt liv i ruinerne af den gamle verden, men det er ikke let i en verden, hvor den stærkeste har ret og få sidder på magten. Pandora er sytten år gammel og bor med sin far oppe i bjergene. De lever et simpelt liv, langt fraødelæggelserne omkring dem. Men da Pandoras far tvinges væk for at arbejde som læge for en lokal krigsherre, beslutter Pandora sig for at rejse ud i en ukendt verden for at befri ham. En verden, som møder hende med mistro, løgn og vold, men hvor hun også møder venskab og kærlighed, hvor hun mindst venter det
Alt går galt, da Pandora og Alexander tager på skrottertur i ruinerne fra den gamle verden. Pandora og Alexander tages til fange af en gruppe Fixere, og snart tegner der siget dystert billede af de to venners fremtid. Hvilken skæbne venter dem, og hvad bruger Fixerne de andre kidnappede børn til? For at finde svaret kaster Pandora sig ud på en rejse, hvor udfordringerne er større end noget, hun har oplevet før. Hun må forlade sineelskede bjerge og møde en ny verden, der er spiret frem, efter at supervulkanen Toba ødelagde alt 31 år tidligere. “Det, der engang havde været et tætbefolket, frodigt landbrugsområde, lå nu hen uden det mindste tegn på menneskeliv. Alle bygninger, Pandora så, lå i ruiner, markerne var forvandlet til vildtvoksende natur, og de asfalterede veje skar sig som dybe ar hen over jordens overflade. Et sted derude var Alexander på vej væk fra hende.”
Fortiden har indhentet Pandoras far, og Enklaven har tvunget ham tilbage til den by, han flygtede fra mange år tidligere. Pandora og Alexander følger efter, men de er dårligt trådt ind i Slummens støvede gader, før de bliver hvirvlet ind i spillet om hele befolkningens fremtid. En fremtid, der styrer lige mod kaos og død i et omfang, der ikke er set siden Toba udryddede størstedelen af jordens befolkning. Pandora stilles over for umulige valg. Hvordan vælger hun side, når der er mennesker, hun elsker på begge sider af Enklavens høje mure? Ikke at vælge, kan hurtigt vise sig at blive det farligste valg.
I det sydlige Asien går en supervulkan i udbrud og udløser voldsomme klimaændringer over hele Jorden. Civilisationen bukker under, og kun få formår at overleve den bølge af naturkatastrofer, som følger efter udbruddet. 30 år efter udbruddet har de overlevende forsøgt at skabe sig et nyt liv i ruinerne af den gamle verden, men det er ikke let i en verden, hvor den stærkeste har ret og få sidder på magten. Pandora er sytten år gammel og bor med sin far oppe i bjergene. De lever et simpelt liv, langt fraødelæggelserne omkring dem. Men da Pandoras far tvinges væk for at arbejde som læge for en lokal krigsherre, beslutter Pandora sig for at rejse ud i en ukendt verden for at befri ham. En verden, som møder hende med mistro, løgn og vold, men hvor hun også møder venskab og kærlighed, hvor hun mindst venter det.
Society today seems obsessed with the human brain. It has become a crucial component in our culture, for people's attitudes to themselves and others, and for how they should plan their lives. Modern neuroscience has a great impact on society, not only on medical treatments but also on existential questions such as how human consciousness can be defined, where feelings arise, when life ends and death occurs.Such cultural and existential questions are addressed in this anthology. Its authors suggest perspectives and concepts to understand neuroscience, and critically scrutinize its various manifestations in society. Interpreting the brain in society. Cultural reflections on neuroscientific practices is written by scholars from art history, visual studies, and ethnology involved in a research collaboration with medical and natural scientists doing basic research on Parkinson's disease and Huntington's disease. There is also an afterword by one of these neuroscientists.Kristofer Hansson is Associate professor of ethnology and Researcher at the Department of Arts and Cultural Sciences, Lund University, Sweden.Markus Idvall is Associate professor of ethnology and Senior lecturer at the Department of Arts and Cultural Sciences, Lund University, Sweden.
Alt går galt, da Pandora og Alexander tager på skrottertur i ruinerne fra den gamle verden. Pandora og Alexander tages til fange af en gruppe Fixere, og snart tegner der siget dystert billede af de to venners fremtid. Hvilken skæbne venter dem, og hvad bruger Fixerne de andre kidnappede børn til? For at finde svaret kaster Pandora sig ud på en rejse, hvor udfordringerne er større end noget, hun har oplevet før. Hun må forlade sineelskede bjerge og møde en ny verden, der er spiret frem, efter at supervulkanen Toba ødelagde alt 31 år tidligere. “Det, der engang havde været et tætbefolket, frodigt landbrugsområde, lå nu hen uden det mindste tegn på menneskeliv. Alle bygninger, Pandora så, lå i ruiner, markerne var forvandlet til vildtvoksende natur, og de asfalterede veje skar sig som dybe ar hen over jordens overflade. Et sted derude var Alexander på vej væk fra hende.”
Why is menstruation so often considered a dirty phenomenon, in both material and symbolic terms? How do ideas and realities of menstrual pollution affect the lived experience of menstruation and everyday hygiene practices? Josefin Persdotter's study Menstrual Dirt explores how notions and materializations of pollution are enacted in different menstrual practices: in what products to use, in how to get rid of menstrual waste, how to clean reusables, wash the body and stained underwear, scrub toilets and avoid unwanted smells. It unpacks taken for granted aspects of menstrual life and reveals persistent gendered inequalities in relation to menstruation. In focus are two specific menstrual technologies: the disposable pad and the reusable cup. The author shows how the promotion and use of these everyday technologies (re)produce menstruation as something dirty, symbolically and as a lived experience. Theoretical tools from the sociology of dirt, science and technology studies and anthropology are used to make sense of a wealth of fascinating interview and documentary material. The study makes visible how menstrual pollution beliefs are (re)shaped in Sweden, a country with a comparatively high level of gender equality and menstrual activism. The results have implications in a wider context and for policies and technological changes to make menstruating into a less laborious and less negatively felt experience. Josefin Persdotter is a sociologist and an internationally known scholar within Critical Menstrual Studies. She is also an acclaimed menstrual artist and activist.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.