Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
De fleste små børn har et naturligt behov for gentagelser og vaner. Vi kalder det et normalt tvangspræg, fordi det er et led i barnets udvikling. På den anden side har vi tvangspræg, som forstyrrer barnets videre udvikling, og som er forbundet med angst. I den første del hører vi om to børn og deres tvangstanker og tvangshandlinger gennem illustrerede historier. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til samtale om emnet. Bogen kan bruges af forældre, bedsteforældre, lærere, pædagoger eller andre voksne i barnets hverdag. Eller i skoleklasser, der ønsker at øge fokus på rummelighed og børnenes forståelse for hinandens forskelligheder. Illustreret af Claes Movin
Den digitale verden fylder sikkert meget i dit liv. Du har måske selv en smartphone, en tablet eller en computer? Du kender måske også mange voksne, der spiller eller er optaget af for eksempel Facebook eller Instagram?I denne bog skal du møde to større børn. Det er BERTRAM på 10 år og MELINA på 12 år. Det er to ret almindelige børn. De er optaget af smartphones, internet, computerspil og tablets.Du kan læse om Bertram, der går i en klasse, hvor Instagram er rigtig populært. Bertram har også nogle forældre, som ikke altid forstår det sjove ved at spille computer. Melina bruger meget tid på de sociale medier. Det kan være en udfordring at holde styr på, hvad man må, hvad man kan, og hvad man ikke bør gøre.Den eletroniske verden er både sjov og lærerig. Men der er også nogle mindre gode ting, som det kan være rart at tale med en voksen om. Her kan denne bog også være et godt udgangspunkt.Bogens sidste del er skrevet til de voksne. Her kan man læse om de skræmmebilleder, der ofte opstår omkring emnet digitale medier og børn. Desuden sættes fokus på nogle af de positive og udviklende aspekter ved den digitale verden, og der er en række gode råd til de voksne omkring barnet.Efterordet henvender sig til forældre, bedsteforældre, pædagoger, lærere og andre interesserede voksne i barnets liv.
Sorg er at være meget ked af det i meget lang tid. Måske bliver man ved med at sørge lidt altid.I denne bog møder du William og Anna,der sørger. Du hører om, hvordan de har det. Og du kan være med til at finde ud af, hvad der kan hjælpe dem.Næsten alle børn oplever sorg på et tidspunkt i deres liv. Sorg er den følelse, der kommer efter et tab. Tabet betyder, at man har mistet noget, som man holdt meget af. Ens hund kan blive kørt over. Mormor kan dø. Eller mor og far skal skilles, så man ikke længere har dem begge to hver dag.I bogens sidste del er der et kapitel til de voksne, der gerne vil forstå og hjælpe børn, der føler stor sorg.
Denne bog i serien Psykologi for børn 9-13 år handler om børn med overvægt. Man kan definere overvægt ud fra vægtens betydning for barnet. Hvis overvægten er af en sådan størrelse, at den begrænser barnets muligheder for udfoldelse, så er en indsats påkrævet.Formålet med bogen er ikke at give gode råd om vægttab. Der præsenteres ingen slankekure, og man kan mange andre steder finde oplysninger om sund mad og kalo rielette opskrifter. Målet er at give en beskrivelse af overvægtens indvirkning på barnets liv. Og videre, at foreslå en række tiltag, som de voksne kan igangsætte for at afbøde overvægtens skadevirkning. Det er tiltag som er rettet mod både de fysiske og psykiske skadevirkninger, og som de voksne nemt kan iværksætte i dagligdagen.Historierne i bogens første del giver et billede af, hvordan børn oplever det at være overvægtig, hvad de tænker, og hvad de føler. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til, hvad børnene kan gøre for at få hjælp. Bogens anden del er til de voksne, der omgiver barnet i hverdagen.
Denne bog er skrevet til børn, der oplever vold i deres hverdag. Det kan være mor og far, der slår hinanden, eller barnet der selv oplever at blive slået. Det kan også være, at de voksne tillader, at stærke børn slår svagere søskende. Volden kan være lussinger og slag mod kroppen, men også hårde skub, rusk og spark.Barnet har brug for at vide, at det ikke er i orden at voksne slår, og at det har handlemuligheder. Det er også vigtigt, at barnet sætter ord på de grimme oplevelser og deler dem med andre, hvilket denne bog kan hjælpe med til. Serien PSYKOLOGI FOR BØRN handler om psykologi i børnehøjde. Det kan være svært for et barn at forstå emner af psykologisk karakter. Bøgerne giver mulighed for, at barnet og den voksne kan tale sammen om vanskelige emner.
Alexander er 10 år og går i 4. klasse. Han er enebarn og bor på skift hos din mor og far. Alexander har et par venner, han spiller computer sammen med.Julie er 13 år og går i 6. klasse. Hun bor sammen med sine forældre og storesøster Lotte. Hun har en god veninde, der hedder Signe.Fælles for dem begge er, at de altid har fået lov at bestemme rigtig mange ting, selvom det ofte giver problemer.Denne bog handler om det at bestemme, og om hvem der bestemmer, hvor meget, hvordan og hvorfor. Historierne i første del af bogen er rettet mod barnet. Barnet kan læse historierne selv eller sammen med en voksen, så historierne kan bruges som udgangspunkt for en snak om et svært emne. Der er efter historierne oplæg til samtale med børnene om forskellen på at have, at tage og at fralægge sig ansvar. Spørgsmålene skal også hjælpe børnene til at forstå, hvordan en meget bestemmende og egenrådig adfærd påvirker forholdet mellem mennesker.
Der er tale om problemvrede, når barnet alt for tit og for kraftigt får vredesudbrud eller raserianfald. Barnet har brug for hjælp til at styre sin vrede og til at forstå sig selv og andre bedre, hvilket denne bog til børn mellem 9 og 13 år kan være med til.Bogen er i to dele: I den første del hører vi om to børn og deres problemvrede. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til samtale om emnet. Anden del er til de voksne, der omgiver barnet i hverdagen.Serien PSYKOLOGI FOR BØRN handler om psykologi i børnehøjde. Det kan være svært for et barn at forstå emner af psykologisk karakter. Bøgerne giver mulighed for, at barnet og den voksne kan tale sammen om vanskelige emner.
I denne bog møder du to børn. Det er Ida på 10 år og Noah på 12 år. De har det til fælles, at de er perfektionistiske, lidt ufleksible og bange for at lave fejl. Det betyder, at de ikke altid får vist, hvad de kan. Og somme tider er der også noget, de går glip af.Ida er en pige, der gerne vil gøre alting korrekt. Af og til bliver andre irriteret på hende, fordi hun gerne vil bestemme og ikke er meget for at prøve noget nyt.Noah bryder sig ikke om at være i fokus. Han er også bange for at lave fejl. Han bliver meget sur på sig selv, hvis det sker. Han har det bedst med at øve sig rigtig mange gange. Noah vil gerne have styr på det hele, og påtager sig ofte et ansvar, som ikke er hans.Til hver historie er der spørgsmål, der kan danne grundlag for en snak omkring perfektionisme og selvkritik.Bogens efterord er skrevet til voksne, som gerne vil vide mere om børn, der har nogle af de samme udfordringer som Ida og Noah. I efterordet kan man læse om den fastlåste tænkning, som præger perfektionistiske børn. Desuden er der forskellige ideer til at hjælpe børnene med at blive mere fleksible i deres tankegang.
I denne bog møder du Nikolaj og Amalie. De har det til fælles, at de har svært ved at få nye venner. Og at holde fast på dem, de allerede har!Det kan faktisk være rigtig besværligt, alt det med venner. Det er ikke let at regne ud, hvordan man skal gøre. Eller at finde på, hvad man kan sige, hvis der er en, man gerne vil være sammen med. Det kender du måske selv? Hvordan får man en bedsteveninde? Hvor mange sms’er må man sende? Hvordan kommer man ud af rollen som computernørd?Der er ti historier om Nikolaj og Amalie i bogen. Når du læser historierne, kan det være, at du kan få nogle gode ideer til, hvordan man bliver en rigtig god ven. Og lidt tips og ideer til at forstå de skjulte regler.I bogens sidste del er der et kapitel til de voksne, der gerne vil hjælpe børn, der har svært ved at få venner. Dette gælder såvel barnets nære voksne, som alle der arbejder med børn og inklusion.
I denne bog skal du møde nogle forskellige børn. Børnene er fra 3. klasse. De fleste af børnene går i SFO efter skole. Du skal også møde nogle større børn. De går i 5. klasse. Børnene i bogen oplever angst i forskellig grad og i forskellige situationer. De voksne omkring børnene forsøger at hjælpe på hver deres måde. Nogle hjælper børnene med at gå imod angsten. Andre gange er det angsten, der får lov til at styre, fordi de voksne ikke ved, hvad de skal gøre for at hjælpe.Måske har du selv oplevet følelsen af angst? Du har sikkert prøvet at være bekymret, nervøs eller at have sommerfugle i maven. Det har de fleste. Måske har du endda prøvet at være angst på en lidt mere intens måde. Intens angst betyder, at angsten giver dig problemer ih verdagen. Angst består af en blanding af tanker, følelser og noget, man mærker i kroppen. Tilsammen gør dette, at man opfører sig på en bestemt måde. Man kalder det handlemåder. Hvis man er angst, vil man for eksempel ofte gøre meget for at undgå det, man er bange for. Det er bare ikke altid den bedste løsning, for angsten har det med at brede sig og blive værre, hvis den får lov at bestemme og styre.Bogens sidste del er skrevet til de voksne. Den handler om, hvad angst er, og om hvordan de voksne kan hjælpe børn med angst.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.