Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
2019 er 500-året for Leonardo da Vincis død og interessen for renæssancegeniet er vakt på ny. Videnskabshistorikeren Carl Henrik Koch har tidligere skrevet roste biografier om tænkere som Pascal og Spinoza, og dette er kronen på et livslangt værk. Renæssancemennesket Leonardo da Vinci er til stadighed en gåde og inspirationskilde for mange. I én og samme person forenede han et virke som kunstner, som videnskabsmand og som filosof. Han efterlod sig værker som Mona Lisa og Den sidste nadver, banebrydende studier i den menneskelige anatomi og skitser til nogle af det 19. og 20. århundredes store opfindelser såsom cyklen og flyvemaskinen. Carl Henrik Koch, som har forsket i filosofiens og videnskabens historie gennem en menneskesalder, giver i Leonardos univers et stærkt portræt af universalgeniet Leonardo da Vinci. Således føjes endnu en perle til rækken af anmelderroste biografier om store europæiske tænkere fra Kochs hånd. Leonardos univers udkommer som et rigt illustreret pragtværk med en billedside, der bringer alsidigheden af Leonardo da Vincis virke til live for læseren.
Færøernes store forfatter, William Heinesen (1900-1991), var også en talentfuld, alsidig og produktiv billedkunstner gennem hele sit lange liv. Dette pragtværk i stort format præsenterer et varieret udvalg af Heinesens rige produktion af pastel- og oliemalerier, satiretegninger, tuschtegninger, akvareller og papirklip. Motiverne er bl.a. stemningsfulde landskabsbilleder, kærlige karikatur-portrætter af færøske ”typer”, uforlignelige skildringer af trolde og andre underjordiske væsener og meget mere. Billedkunster og tidl. museumsinspektør Bárður Jákupssons (f. 1943) tekst giver et kort biografisk rids af Heinesens virke som billedkunstner, hans rolle som central kulturperson på Færøerne og belyser emner og motiver i hans billedkunst. “Det er med barnlig boblende begejstring, man bladrer og pluklæser sig igennem det[te] pragtværk” Erik Skyum-Nielsen, Information“… en pragtbog i storformat. (...) giver os mulighed for at spadsere gennem denne store og prisbelønnede forfatters fabulerende og ofte muntertlivfulde billedkunst.” Lisbeth Bonde, Kristeligt Dagblad *****“… en smuk og gennemillustreret bog (…) skrevet på en bølge af begejstring og respekt, men også med den nødvendige kritiske sans.” Tom Jørgensen, Jyllands-Posten ***** 5 STJERNER “... på det kraftigste anbefalet som sommerens læsning. God fornøjelse.” Troels Laursen, Nordjyske Stiftstidende “En helt igennem vidunderlig og pragtfuld bog, især selvfølgelig takket været præsentationen af Heinesens underfundige og fantasifulde tuschpen eller pensel, men også kvaliteten af bogen i sig selv, for den er meget smagfuld og flot tilrettelagt.” Dansk BiblioteksCenter
I denne bog besøger vi ti danske samtidskunstnere på deres værksteder og vi kigger med over skulderen når der skabes. Vi ser både igangværende og færdigt arbejde, de materialer der arbejdes med og de værktøjer der anvendes. Kunstnernes vej til det sted, hvor de er i dag fortælles og igennem samtaler får vi svar på spørgsmål som hvorfor og hvordan de er blevet kunstnere? Hvad der optager og driver dem? Hvad der inspirerer dem og hvordan deres idéer opstår? Efter hvert kunstnerportræt inviterer vi indenfor hos en samler. Nogle af hjemmene er vilde og farverige. Andre er monokrome og afdæmpede. Enkelte er feminine mens andre oser af maskulinitet. Fællesnævneren er, at de er fyldt med kunst og at der er taget stilling til alt. Og så har de naturligvis et værk eller to af den kunstner vi netop har besøgt. Vi taler med ejerne om hvad kunsten betyder for dem og viser hvordan de indretter sig med deres værker.Den danske kunstscene er helt særegen. Friheden til altid at stille kritiske spørgsmål gør kunsten til et felt, hvorfra diskussioner begynder, og holdninger brydes. Dét kan skærpe vores fælles dannelse, og udviklingen på kunstscenen afspejler i høj grad de store begivenheder og strømninger i en verden præget – og forbundet – af klimakrise, migration, politisk polarisering og en altoverskyggende pandemi. Alt dét påvirker kunsten lige nu, og det har vi talt med både kunstnere og samlere om.Herudover har vi inviteret en række personer med kunstfaglig viden til at bidrage til bogen med deres reflektioner over samspillet mellem skaber og samler og det at leve med kunst.Medvirkende kunstnere: John Kørner, Evren Tekinoktay, Josefine Winding, Sophie Klerk, Jacob Egeberg, Sara Martinsen, Cathrine Raben Davidsen, Mie Olise Kjærgaard, Ask Emil Skovgaard og Naja Utzon Popov. Medvirkende samlere: Nadia Olive og Adam Schnack, Bo Bech, The Darling, Anne Aarsland og Christian Dubois, Peter Amby og Caroline af Rosenborg, Louise og Bjarke Vind Normann, Sara Lysgaard, Ann-Birgitte og Ole Gregersen, Thomas Schlosser Svendsen samt Katrine Martensen-Larsen. Medvirkende bidragsydere: Todd Bishop, Frederikke Aagaard, Natalia Gutman og Jannik Martensen-Larsen.
Tegneserieskaberen og bladtegneren Claus Deleurans enkle og alligevel dybt originale streg har opnået klassikerstatus med værker som Rejsen til Saturn, Thorfinn, Pirelli & Firestone og Illustreret Danmarkshistorie for Folket. Takket være en unik sans for detaljer og hverdagsliv og en på én gang sofistikeret, skæv og jordbunden humor udgør Deleurans tegneserier – og hundredvis af bladtegninger og øvrige illustrationer – et kærligt-satirisk portræt af et folk og et land. Forfatter og Deleuran-fan Christian Monggaard er gået i arkiverne og fortæller med hjælp fra tegnerens familie, venner og kolleger historien om en mand, der ville være opdagelsesrejsende, og som endte med at gå på opdagelse i verden gennem sine tegninger.Papir: 120 gr. Munken Lynx Rough /130 gr. Arctic Volume WhiteIndbinding: hardcover bog med foliepræg og partiel UV-lak relief
Introducing 'Trash, Trolls and Treasure Hunts', a captivating book authored by the creative genius, Thomas Dambo. This book, published in 2023, takes you on an exciting journey through the imaginative world of Dambo, blending fantasy and reality in a unique way. The genre is hard to pin down, as it cleverly intertwines elements of adventure, mystery, and art, making it a must-read for anyone with a penchant for the extraordinary. Thomas Dambo Art ApS, the publisher, is proud to present this masterpiece that showcases Dambo's innovative approach to storytelling. The book is written in English, making it accessible to a wide range of readers. Dive into 'Trash, Trolls and Treasure Hunts' and experience the magic of Dambo's world.
Den danske billedkunstner John Kørner (f. 1967) forener det klassiske landskabsmaleri med motiver fra en til tider brutal virkelighed i sin billedverden, hvor sociale og politiske emner materialiseres som problemer af både lokal og global karakter. I monografien fremhæves Kørner som multikunstner, der dog har fastholdt maleriet som den billedform, han viser en uforbeholden tillid til. Kørners farverige malerier, skulpturer, grafik og installationer bringer læseren helt ind i kunstnerens mangeårige oevre. I samtale med Marie Nipper, der kuraterede Kørners store retrospektive udstilling Altid mange problemer på Kunsthal Charlottenborg i 2017, fortæller Kørner om sin lyst til at formulere sig i rumlige installationer, der rækker ud over lærredets traditionelle grænser, og om de dramatiske højdepunkter og begivenheder, der til stadighed påvirker ham. Kurator Max Andrews (frieze) og kunstkritiker Oliver Basciano (ArtReview) reflekterer i de to essays “Kørner-problemet” og “Det gode med det onde” over Kørners mangeårige arbejde med `problemet´ som gennemgående figur. På både godt og ondt hører problemer med til det at være i verden. Problemer er vigtige, for både mennesket og kunsten.Monografien JOHN KØRNER er den mest omfattende udgivelse om kunstneren til dato.JOHN KØRNERHardcover280 siderGennemillustreretTekst parallelt på dansk og engelskUdgivet på Roulette Russe
Axel Salto – på papir er den første bog nogensinde om billedkunstneren og kunsthåndværkeren Axel Saltos vidtspændende arbejde med papiret som medium.Den danske kunstner Axel Salto (1889-1961) er verdensberømt for sin keramik i den riflede, knoppede stil. Hans værk oplever netop nu en velfortjent revival med store udstillinger rundt om i landet, senest den retrospektive Stentøjsmesteren, som lige nu vises på Øregaard Museum.Bogen rummer både gengivelser af Saltos mange ’færdige’ papirværker, såsom litografier til bøger og kunstnertidsskriftet Klingen og en stor mængde helt unikke Salto-skitser til keramiske værker og dekorationsopgaver – hvoraf kun en meget begrænset del er kendt og har været publiceret tidligere.Axel Salto – på papir skrives af Danmarks førende designhistoriker Lars Dybdahl, som står bag utallige publikationer om design og kunsthåndværk, senest Det danske møbelboom 1945-1975 og Dansk design nu.
Monumental monografi over Herzogs oeuvre og poetik, rigt illustreret med over 100 farvefotos Instruktøren Werner Herzogs visuelle vovemod har dannet præcedens og han er blevet kultfigur og forbillede for en helt ny generation af filmskabere, internationalt såvel som i Danmark. Bredest kendt blev han for sine film med den gale Klaus Kinski, men er i dag dokumentargenrens store navn, der forbinder de europæiske nybølger med succesfuld amerikansk mainstream. Bogen fører læseren ind i et værk der bl.a. beskriver gangsterpræster, bjørnehviskere, skospisning, revolutionære filmkunstnere … og en enkelt pingvin. Samt ikke mindst vigtige perspektiver på en tid med fake news. Skrevet af Kristoffer Hegnsvad, dokumentarist, samt Film&TV-redaktør og kritiker ved Dagbladet Politiken. Han har læst på Københavns Universitet og Sorbonne og har instrueret filmene Laamb og Looking for Exits – Conversations with a Wingsuit Artist. I 2016 deltog han på Werner Herzogs provisoriske filmskole for instruktørtalenter, The Rogue Film School.
Skagensmaleren Laurits Tuxens figurrige malerier fra de engelske, russiske, danske og græske hoffer er verdensberømte, og de er ofte gengivet i værker om kongelig europæisk historie og kultur.Kunsthistorikerne Thyge Fønss-Lundberg og Lise Svanholm giver her den første samlede fremstilling af denne betydelige del af Tuxens oeuvre. Bogen er rigt illustreret med såvel velkendte som hidtil upublicerede billeder, og gennem store udsnit kommer læseren helt tæt på værkernes detaljerigdom.Bogen er et must-read for alle, der vil et skridt tættere på den storslåede hofmaler.Lise Svanholm er mag.art. i kunsthistorie med særlig interesse for skagensmalerne og portrætkunst.Thyge Christian Fønss-Lundberg er cand.mag. i kunsthistorie, vurderingsmedarbejder hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner og kurator på flere udstillinger om kongelig kunst. Han har skrevet flere bøger og artikler om kongelig kunst og kultur.
I Danmark kender de fleste ekspressionisten Emil Nolde som et offer for nazismen. I virkeligheden var han selv nazist, og hans malerier skal derfor ses i et helt nyt lys. Emil Nolde er kendt som kunstneren, der af de tyske nazistister i 1941 fik forbud mod at male, og hvis malerier blev fjernet fra tyske museer. Han var selv medvirkende til, at det er den historie, vi har hørt, og en velvillig skare af tyske politikere, forfattere og kunstkritikere og understøttede efter Anden Verdenskrig den udlægning. Også ledelsen på Nolde-museet lige syd for den dansk-tyske grænse var bevidst med til at skabe en usand fortælling.Hans Christian Davidsen har i 20 år været på sporet af Noldes antisemitiske holdninger og hans fascination af nazismen, og han har i mange år forsøgt at få adgang til arkiverne på Nolde-museet. Det blev først for alvor muligt, da museets nuværende leder tiltrådte. I museets arkiver fandtes en omfattende korrespondance mellem Nolde og hans kone, Ada, som viser, at de begge beundrede Adolf Hitler.Der er gennem tiden skabt myter om mange af Noldes billeder, der ikke holder længere. Andre værker skal ses i et helt nyt lys. For selv om han aldrig tilpassede sin kunst til nazisternes smag, så tog hans motivvalg en drejning efter Hitlers magtovertagelse i 1933. Nolde malede værker for at indynde sig i toppen af nazistpartiet. I bogen gennemgås det, hvilke malerier der er der tale om, og hvordan de kan tolkes i dag.Nolde blev født i 1867 som Hans Emil Hansen i byen Nolde, der siden 1920 har været en del af Danmark. Hans familiebaggrund var sønderjysk-tysk-frisisk, og han beholdt sit danske statsborgerskab fra 1920 og til sin død.
De mest kendte og elskede morgen- og aftensange af B.S. Ingemann er samlet i denne bog, ledsaget af en af de mest fremtrædende danske billedkunstnere Maja Lisa Engelhardt. Det er sange som ”Lysets Engel gaar med Glands”, ”Nu titte til hinanden de favre Blomster smaa”, Nu Vaagne alle Guds Fugle smaa”, ”I Østen stiger Solen op”.
Hvor begynder Tal R’s maleri?Var det, da et par kunstnere fra Køln besøgte kunstakademiet i København i 1998? Var det mødet med 1990’ernes videokunstnere, der viste en ny vej for det figurative maleri? Eller begyndte det længe før akademitiden med et maleri af lyserøde nazister?I mere end 25 år har Tal R været en uomgængelig figur på den danske kunstscene. Lige fra starten drømte han om at male og om at fortælle historier, også selvom tiden ikke var til ”den store fortælling” og da slet ikke i maleriet. Man måtte ”sidelæns ind i maleriet”, som Tal R udtrykker det. Tal R Maleri er den første samlede præsentation af hans mangefacetterede maleriske praksis. Den følger det formskiftende maleri fra 1990’erne og frem til i dag, hvor Tal R er internationalt anerkendt som en markant fornyer af det figurative maleri.Bogen er skrevet af Pernille Albrethsen, kunstkritiker på Weekendavisen og København-redaktør for det skandinaviske onlinemagasin Kunstkritikk. Hun har en cand.mag. i moderne kultur fra Københavns Universitet og New York University.
Maleren Vilhelm Hammershøi (1864-1916) tilhørte det radikale danske borgerskab omkring år 1900. Han var hele livet tæt knyttet til sin familie, og især hustruen Ida, hans søster Anna og familiens boliger var hans foretrukne motiver. Mest kendte er hans mange interiørbilleder fra Strandgade 30, holdt i en farveskala af gråt, grønt og rødbrunt. Især ’Åbne døre. Strandgade 30’ har fået ikonisk karakter. Men han malede også landskabsbilleder og skibsmotiver, og på Davids Samling nydes udsøgte eksempler på alle temaer.I bogen fortæller forfatteren Henrik Wivel, dr.phil., kritiker ved Kristeligt Dagblad og tidligere kulturredaktør ved Weekendavisen og Berlingske Tidende, indlevende om Hammershøis liv og kunst som baggrund for en fortolkning af kunstnerens værk, og de 15 malerier på Davids Samling analyseres indgående. Vi får også historien om stifteren af Davids Samling, sagfører og kunstsamler C.L. David (1878-1960), og hvordan han omskabte ejendommen i Kronprinsessegade 30 til en enestående samling af malerier og interiører.
Efter at have levet en skyggetilværelse i dansk kunsthistorie er interessen for billedkunstneren Elisabeth Jerichau Baumann (1819-1881) kun vokset de seneste år. Breve fra London kommer helt tæt på mønsterbryderen, outsideren og ikke mindst foregangskvinden.Da Elisabeth Jerichau Baumann savnede anerkendelse fra det danske kunstmiljø, rejste hun til London for at skabe sig en international karriere. Det lykkedes, og den historie fortælles nu for første gang. Fra midten af 1800-tallet og 20 år frem arbejdede hun ihærdigt på at skabe sig et navn i London, hvor hun udstillede og solgte sine malerier. Hun blev tilknyttet et af byens mest prominente gallerier, og flere af hendes billeder blev vist på Buckingham Palace.Elisabeth Jerichau Baumann var en uhyre flittig brevskriver. Størstedelen af hendes breve fra London har aldrig før været offentliggjort, men beretningerne hjem til ægtemanden Jens Adolf Jerichau og parrets mange børn giver et enestående indblik i mødet med den moderne, victorianske kunstverden og det imponerende netværk, hun opbyggede i storbyen.Med Breve fra London belyses et overset kapitel af Jerichau Baumanns langvarige kontakt med engelsk kunstliv, og kunsthistorikerne Sine Krogh og Birgitte Fink skaber med bogen et nuanceret portræt af en utraditionel maler, som blev en foregangskvinde i dansk kunst. Hun markerede sig på lige fod med sine mandlige kolleger, kunne promovere sig selv og forstod til fulde at kombinere sit kunstneriske talent med evnen til at skaffe nye bestillinger.Ny Carlsbergfondet igangsatte i efteråret 2015 digitaliseringsprojektet Kilder til Dansk Kunsthistorie (KTDK). Breve fra London er første bind i den skriftserie, der udspringer af projektet. Andet bind udkommer i september 2018 og vil præsentere guldaldermaleren Johan Th. Lundbyes dagbøger.
Billedkunstneren Kirsten Kjær (1893-1985) viste med sine portrætter en helt særlig evne til at se dybt i den menneskelige psyke. Hun modtog bred anerkendelse i sin levetid, og som 85-årig fik hun sit eget museum. Alligevel har hendes indsats aldrig for alvor været genstand for en kunsthistorisk behandling – indtil nu!I denne monografi tager kunsthistoriker Hanne Abildgaard udgangspunkt i værkerne og et omfangsrigt arkivmateriale og dykker ned i Kirsten Kjærs liv og virke. Kjær levede fuldkommen uden hensyn til konventioner og kastede sig ud i halsbrækkende strabadser for at opleve nye steder og mennesker, der kunne inspirere hende, lige fra Californien til det nordlige Lapland – en livsstil, der sikrede hende tilnavne som “Danmarks eneste levende vulkan”.Bogen kaster lys over Kirsten Kjær og placerer hende i den danske modernisme, så hun for fremtiden kan få den anerkendelse, hun er fortjent til.Hanne Abildgaard, mag. art. i kunsthistorie, har bl.a. været redaktør på Weilbachs Kunstnerleksikon og museumsinspektør og forsknings- og formidlingschef på Arbejdermuseet. Hun har udgivet flere bøger, heriblandt Astrid Holm & Co. (2019), Barbermaleren (2017) og Anton Hansen. Mellemkrigstidens sorte satiriker (2001).
Fjerde nummer af HÅNDVÆRK bookazine bærer titlen ”Plantebaseret”. HÅNDVÆRK bookazine har et stærkt rodnet, og dette nummer går helt bogstaveligt tilbage til rødderne; til naturen og dens materialer, til planterne som inspirationskilde, som udgangspunkt for produktion af materialer og som kilde til liv – et liv som er afhængig af biernes overlevelse og i det hele taget af naturens kredsløb. Alt dette rummer HÅNDVÆRK bookazine no. 4 – som altid med et fokus på materialer og processer som en forudsætning for en bæredygtig praksis inden for områderne håndværk, kunsthåndværk og design.
From the author of the New York Times bestseller The Wild Unknown Tarot Deck and Guidebook comes a never-before-published oracle deck and guidebook that takes readers on a journey of self-discovery through the realm of archetypes, the place where myth and dreams meet.
Sandhed og intet andet end sandhed er korte, inspirerende tekster om Marcel Prousts berømte romanværk På sporet af den tabte tid, skrevet af kulturformidler Neal Ashley Conrad, Proustekspert og fast gæst på det populære franske radioprogram Croque Monsieur på det hedengangne Radio 24/7.Bogen er resultat af et livslangt virke med Proust og den særlige måde at formidle værket på, som opstod i radioen – Proust til alle, også dem, som ikke læser ham. Den er skrevet på ønsket om at dele glæden ved de store og småsandheder, der tilbyder sig i romanen. Den største af dem er, at man må gøre, det man skal – at man må finde modet til at være sig selv og ingen anden.Dette er genvejen til Proust og til at lære sig selv at kende, og man behøver ikke at have ambitioner om at læse Proust selv for at være med.
En kærkommen bog for enhver Rom-elsker – og de der bliver det.Den danske arkæolog Georg Zoëga brugte ordet aldrig, når han skulle beskrive sine følelser for Rom. "Enten har du aldrig set Rom, eller også kan du aldrig forlade den". Så gribende indleder forfatteren og Rom-specialisten Helge Kamp denne storslåede hyldest til sit højt elskede Rom.I denne poetiske præsentation ser vi Rom, som vi måske aldrig har set den tidligere og det er således en helt unik "øjenåbner" til sin vidunderlige by ved Tiberen, Helge Kamp her præsenterer i opulent form. På nærmest traditionel vis slentrer forfatteren gennem byens kvarterer og nyder nuet, mens han åbner for et skatkammer, som kun få kender eksistensen af.På slentreturen gennem Rom har Helge Kamp allieret sig med vennen og kunstneren Steffen Bue, der ikke kun har set byen, men også i den grad har taget den til sig. Med en mesters sikkerhed, tryller Steffen Bue efter for godt befindende, med elegante og raffinerede penselstrøg, sine inspirationer frem for vore øjne.Aldrig har Rom været hyldet med slig delikatesse. Livsglæden, det søde liv, den italienske livsstil fornemmes i alle Steffen Bues værker. Man hører den brummende lyd fra Vespaerne og de små Cinquecento, som smutter rundt i de pittoreske, gamle gader ved foden af det majestætiske Colosseum. Dette er i sandhed en guidet tur i Roms storhed, som man ikke kan modstå, fordi man her får vist vejen, som man må følge for at nå til himlen.Det er således en kærkommen bog for enhver Rom-elsker – og de der bliver det.
This glorious, authoritative, and unprecedented retrospective of Doré's prints and paintings, drawn from an oeuvre of more than 10,000 works, comes in a spectacularly ornate package that reflects the artist's own dramatic style. If you were a consumer of literature in the nineteenth century, chances are the volumes in your library featured the illustrations of Gustave Doré. From the Bible to Shakespeare, Balzac to Milton, Cervantes to Poe, Doré's intricate, romantic, and exuberant drawings brought great works to life, and were as treasured as the stories and poetry they depicted. Furthermore, as this magnificent book reveals, he was also a skilled sculptor, painter, and cartoonist. This book spans Doré's entire career, with chapters dedicated to specific works such as The Divine Comedy , Don Quixote , Tennyson's Idylls of the King , and medieval fairy tales-each featuring exquisite full-page reproductions that allow Doré's genius for line, shading, and texture to shine through. The authors also provide a background on the techniques that Doré employed to achieve his exquisite works. Fans of Doré will appreciate this volume's spectacular production, which features quarter binding, gold foil stamping, embossing on the cover and spine, a belly band, and silkscreen printing on three edges. Filled with incisive analysis and expert historical perspectives, this book is the consummate collector's item-a volume as expansive and sensational as the artist himself. Ausstattung: Mit 3D-Prägung und drei verschiedenen Folienprägungen auf der Covervorderseite und Rücken; Banderole mit Prägungen; Farbschnitt mit Buchtitel
'Vibeke Klints verden' handler om den store danske vævers arbejdsliv gennem 50 år. Bogen giver et indblik i et håndværk og værkstedsliv, som næsten ikke findes mere i Danmark, og præsenterer for første gang en række af Vibeke Klints skitser, akvareller og væveprøver, som giver et indtryk af hendes arbejdsmetode.Vibeke Klint udviklede sine tekstiler i tæt dialog mellem akvarellen, materialerne og vævehåndværket. I en tid, hvor håndværket er udfordret, kan vi lære og blive inspirerede af fortællingen om en kunstner, som havde håndværket som omdrejningspunkt. Bogen er skabt af Gitte-Annette Knudsen, kunsthåndværker og væver for Vibeke Klint 2003-2008.
At læse kunst med Søren KierkegaardTeologen Lisbeth Smedegaard Andersen gjorde som kunsthistoriestuderende i 1980’erne en opdagelse. På Aarhus Kunstmuseum fangede et maleri af den da lidt glemte Vilhelm Hammershøi (1864-1916) hendes opmærksomhed. “Dobbeltportræt af kunstneren og hans hustru” mindede hende om noget. Måske var det det gådefulde.Om Hammershøi selv ved vi ikke så meget. I sin egen tid var han lidt af en ener – mest inspireret af udenlandske kunstnere om end højt respekteret for sit formidable talent. Myten om den ensomme og melankolske kunstner har – helt op i vor egen tid – indflydelse på forståelsen af hans værk. Hans muse og model, hustruen Ida, optræder på billederne ofte bortvendt fra beskueren og optaget af stilfærdige sysler.Hammershøi er for længst blevet genopdaget og betragtes som en kunstner af fineste kaliber også internationalt set. Men der er en tendens til at forstå ham som en formens mester med fokus på rum, arkitektoniske detaljer, lys og toner.Hvad Lisbeth Smedegaard Andersen derimod har stærkt på fornemmelsen, er, atHammershøi må have ikke bare læst Kierkegaard, men også brugt digterfilosoffensom en tematisk inspiration – i hvert fald i sine portrætter. Ida er andet og mere endblot et motiv – hun indtager og bebor de nøgne rum.Med hende kan man sige, at Hammershøi betoner en etisk og ikke blot æstetisk tilværelsesforståelse. Kierkegaard kan pludselig lukke Hammershøi op modsamtidige debatter, man ellers ikke har associeret kunstneren med, fx spørgsmålet om ægteskab, som af Georg Brandes og andre kulturradikale blev afskrevet som ramme om egentlig kærlighed. Noget kan tyde på, at Hammershøis stilfærdige replik til dette synspunkt havde kierkegaardsk tyngde.GÅDEFULD BØR MAN VÆRE præsenterer originale billedlæsninger i krydsfeltet mellem kunsthistorie og filosofi. For den uindviede læser er bogen en tilgængelig og levende biografi med nedslag i kunstnerens liv og værk.Om forfatterenLisbeth Smedegaard Andersen, født 1934, er teolog og kunsthistoriker, salmedigter og forfatter af bl.a. SKRÆDDEREN og DET BEGYNDTE MED JOMFRU SØRENSEN.
Et unikt indblik i, hvordan et burnout ændrede den danske billedkunstner Jeppe Heins syn på livet og kunsten I 2009 sidder Jeppe Hein i en flyver i 10.000 meters højde, da han får et angstanfald og ikke kan trække vejret. Efter et år med over 15 udstillinger og utallige rejser siger hans krop simpelthen stop. ”Jeg måtte lære at trække vejret igen,” fortæller Jeppe Hein i bogen. Jeppe Hein strøg til tops på den internationale kunstscene, før han var fyldt 35. Hans værker blev vist på verdens fineste udstillingssteder og solgt til skyhøje priser, og han var indbegrebet af succes – også i sine egne øjne. Men hans burnout blev et vendepunkt. For at finde sig selv igen søgte han mod det spirituelle og det religiøse. Han gik i psykoanalyse, begyndte at dyrke yoga og meditation og satte sig ind i buddhismens og hinduismens lære. Forfatter og filosof Finn Janning har været ven med Jeppe Hein, siden de var helt unge. I bogen følger han på nærmeste hold Jeppe Heins menneskelige og spirituelle udvikling efter hans burnout og viser, hvordan den er uløseligt knyttet sammen med hans kunst. Mens Jeppe øver sig i at være til stede og i at vise selvomsorg for at kunne give og modtage kærlighed, formes hans kunstneriske ambition om at hjælpe andre med den samme proces.
Europa, 1929 og ti år frem: Mens de glade 20’ere går på hæld, og verden er på vej mod en ny krig, har tidens store kulturpersonligheder tilsyneladende andet at tænke på. Jean-Paul Sartre sidder på en café og venter utålmodigt på sin date Simone de Beauvoir. Marlene Dietrich flygter fra et kærlighedsløst ægteskab ind i Berlins natteliv. Far og søn, Thomas og Klaus, lægger arm med hinanden om, hvorvidt det er comme il faut at udleve homoseksualitet i familien Mann. Og Vladimir Nabokov placerer kærlighedsfuldt en sommerfugl for fodenden af sin Veras seng.Ingen af dem aner, at deres bøger snart brændes, og deres kunst vil blive kaldt degenereret.I ''Kærlighed i hadets tid'' folder Florian Illies nogle af tidens største, og skøreste, kærlighedshistorier ud på en mørk baggrund af Europas gryende fascisme. Han tager læseren på en fængslende rejse tilbage i tiden, i intimsfæren af et afgørende årti i Europas historie - som har flere lighedspunkter med vores tid, end vi måske ønsker os.Om forfatteren: Florian Illies (f. 1971) studerede kunsthistorie og nyere historie i Bonn og Oxford. Han var leder af kultursektionen af Frankfurter Allgemeine Zeitung og Die Zeit, forlægger på Rowohlt-forlag, leder af et auktionshus og medstifter af kunstmagasinet 'Monopol'. I dag er Florian Illies freelanceskribent. Han bor i Berlin. I 2012 udkom hans store, internationale succes '1913. Århundredets sommer', som lå over 70 uger på Spiegels bestsellerlisten og er udkommet på 28 sprog.
"Inuuteq Storch: John Møller – Mirrored, Portraits of Good Hope" samler 178 fotografier af Grønlands første profesionelle fotograf John "Ujuut" Møller, som Inuuteq Storch har udvalgt og nænsomt billedbehandlet. Bogen indledes af et forord ved geolog Minik Rosing, og John "Ujuut" Møller introduceres af forsker ved Grønlands Nationalmuseum Kirstine Møller. Bogens tekst løber parallelt på grønlansk, dansk og engelsk.For Inuuteq Storch er bogen en del af et større arbejde med at sætte et nyt fokus på grønlandsk selvfremstilling og postkolonial bevidsthed om national stolthed og identitet. De to grønlandske fotografers værker bringes sammen hen over et spænd på mere end 100 år og udforsker stedsidentitetens udvikling set fra folkets eget perspektiv. Inuuteq Storch er vokset op i Grønland, hvor landskabet og vejret er dominerende, og hvor naturen bestemmer livets rytme. Men de historier, som fortælles om livet i dette landskab, har traditionelt været præget af danske rejsende og deres blik på naturen og folket. I Inuuteq Storchs kunstneriske arbejde søger han efter sin og andre grønlænderes egne visuelle fortælling: Hvordan ser billederne ud, når de kommer indefra og ikke udefra?
AKA HØEGH har sit helt særegne udtryk inden for grønlandsk og nordisk kunst – dybt forankret i Grønlands vældige natur og dramatiske sagnverden. Hun fastholder sit fokus på almenmenneskelige følelser og naturens ukrænkelighed i en tid med store samfundsmæssige omvæltninger. Hun skildrer mytiske landskaber, drømme og fremtidsvisioner i lyset af global opvarmning. Hun arbejder med vidt forskellige udtryk og materialer – fra pensel og akvarelblok til skulpturer i granit, fra stålnålens rids i zinken til malerier og store udsmykningsarbejder. Hun har udsmykket Folketingets Grønlandsværelse, udhugget en skulpturgruppe ved Rigshospitalet og illustreret Prins Henriks digtsamling Blå mærker i sjælen … blandt meget andet. AKA HØEGH indfanger Grønlands sjæl og deler den gavmildt med beskueren. Bogen om AKA HØEGH er gennemillustreret med et bredt udvalg af kunstnerens værker. Med sit store format, smukke og luftige grafiske design, lækre papir og høje kvalitet i tryk og bogbind er det en unik gavebog for alle, der interesserer sig for kunst og Grønland! Mai Misfeldt, cand.mag. i litteratur og kunsthistorie, er forfatter og billedredaktør.
Mystikken og myterne omkring kunstneren Paul Gauguin (1848-1903) lever i bedste velgående. Hyldet som en af den tidlige modernismes mest betydningsfulde figurer, men samtidig fordømt for sit arbejde og sin karakter.Bogen sætter fokus på Gauguins virke og et eftermæle, der forbliver tvetydigt. Diskussionen om hans kunst og person er ikke blevet mindre relevant i en tid, hvor #MeToo sætter nyt fokus på Gauguins forhold til mindreårige piger og hans andel i kolonialismen i Fransk Polynesien. Alligevel sælges hans malerier stadig for astronomiske beløb og kæmpeudstillinger præger museer verden over – Gauguins status som berømt geni er uanfægtet. Det er på tide at betragte mesteren og monsteret som uadskillelige størrelser. Med Flemming Friborgs fascinerende bog anskues Gauguins metode og moral som uløseligt forbundne i et omhyggeligt plejet, personligt brand. Men moderniteten havde store omkostninger, kunstnerisk og personligt.
Et virkelig veldesignet, flot opslagsværk, der på inspirerende og levende vis beskriver de førende moderne kunstnere fra A til Z suppleret med fantastiske grafiske illustrationerAndy Tuohy er kunster og grafisk designer og han portrætterer i bogen 52 moderne nøgle-kunstnere i den enkelte kunstners egen karakteristiske stil. Læs bl.a. om Marc Chagall, og Salvatore Dali - find ud af hvem de er, hvor deres værker er udstillet og få historier og anekdoter.Eller hvad med Aleksandr Rodchenko i hans konstruktivistiske plakat stil, Andy Warhol som et klassisk gentagelsesprint og Barbara Hepworth illustreret til at ligne en af hendes specielle bronze skulpturer.Kunsthistoriker Christopher Masters leverer ekspertens opsummering af hver eneste kunstners vigtigste værker, biografiske detaljer og alt du bør vide, om hver kunstner.En virkelig unik og intelligent guide til den moderne tids vigtigste globale kunstnere. Moderne Kunstnere en en let tilgængelig og nyttig A-Z guide til 52 fremtrædende moderne kunstnere fra hele verden.Bogen som er en internationalt anerkendt bestseller er et must for alle med hjerte og pasion for moderne kunst - nu udkommet på dansk gennem Paludans Forlag.
From the bestselling “Queen of Coloring,” a gorgeous new coloring book that explores fairy-tale worlds and intricate magical vistasMagical Worlds is a coloring book of faraway lands, enchanted castles, and inky realms, all featuring Johanna Basford’s trademark illustrations. Let your creativity take you on an incredible journey as you add color to underwater cities, tiny, cozy cottages, and marvelous tree houses.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.