Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Ny Jord – Tidsskrift for naturkritik er et multidisciplinært tidsskrift, der orienterer sig på tværs af århundreder og landegrænser og bringer videnskab, litteratur og kunst side om side i ønsket om at bidrage til en kvalificeret samtale om naturen i en tid, hvor vores forestillinger og idéer om den ændres markant.
Ny Jord – Tidsskrift for naturkritik er et multidisciplinært tidsskrift, der orienterer sig på tværs af århundreder og landegrænser og bringer videnskab, litteratur og kunst side om side i ønsket om at bidrage til en kvalificeret samtale om naturen i en tid, hvor vores forestillinger og idéer om den ændres markant.
Med bare 10 simple trin lærer du, hvordan du tegner 75 forskellige dyr med et overbevisende og detaljeret resultat.Bogen er inddelt i kapitlerne Vilde dyr, Vanddyr, Skovdyr og Husdyr & kæledyr. Du lærer altså at tegne alt fra springende geparder og majestætiske blåhvaler til søde egern og sovende katte. Tegneteknikkerne er nemme at følge, og de indledende trin bruger simple grundskabeloner. Desuden viser bogen altid stiplede linjer, som man kan tegne efter, men frit viske ud igen. På de sidste trin bliver der også plads til de små, fine detaljer som skyggeeffekter og dybdeskabende farvelægning.Heather Kilgour er illustrator med speciale i børnetegninger. Hun har blandt andet lavet illustrationer til magasinet Words & Pictures.
Ny Jord – Tidsskrift for naturkritik er et multidisciplinært tidsskrift, der orienterer sig på tværs af århundreder og landegrænser og bringer videnskab, litteratur og kunst side om side i ønsket om at bidrage til en kvalificeret samtale om naturen i en tid, hvor vores forestillinger og idéer om den ændres markant.
"Det sner med fjer" er figurdigte om fugle. Gøgeungen lærer aldrig sin mor at kende, gribbe har eget internet højtoppe over savannen, og vogelkopløvhyttefuglen bruger kunst til at score en mage. Følg strudsens ben, albatrossens vinge og de små pile. Opdag fuglenes verden, måske kan du genkende noget fra din egen?"Det sner med fjer" er Karen Filskovs tredje samling figurdigte og hendes hidtidige hovedværk. I 2021 blev hun shortlistet til Kulturministeriets Forfatterpris for "Det sner med fjer" samt udvalgt til The White Raven med ordene: “Det sner med fjer offers concrete poetry at its best … The images are graphical and uncluttered, the language precise and, at the same time, very poetic thanks to unusual metaphors and comparisons”. Yderligere omtale: “Usædvanligt smuk billedbog … Pædagogisk poesi, hvor den åbenlyse intention om at formidle kendskab til naturens mangfoldighed er kombineret med kreativt og sprudlende sprog … en hyldest til selve billedbogsformatet.”Anna Karlskov Skyggebjerg, Weekendavisen “Karen Filskovs figurdigte om fugle er fakta og formeksperiment som en pivåben og inkluderende leg … det grafiske udtryk står rent og knivskarpt … og i Det sner med fjer har hun aldrig været tydeligere helt sig selv som fri fugl og figurdigter til børn.”Kamilla Löfström, Dagbladet Information “Smuk billedbog med figurdigte fremtryller ordleg og fuglefakta i en imponerende flot sammensmeltning.”Annie Christensen, Litteratursiden.dk “Karen Filskovs sans for sprog, figurer, former og farver er i særklasse. Det er betagende at se, hvordan hun smelter bogstaver, farver, sprog og fakta sammen til en komplet, helstøbt og virkelighedstro fugl.” Mette Sofie Kirkedal, Bogoplevelsen“Det er så klassisk og så komplekst … Karen Filskov gør det fremragende og professionelt … som læser kan man glæde sig over de smukke fugle, poesien og kreativiteten.” Bodil Christensen, Folkeskolen.dk“En æstetisk indbydende og anderledes billedbog, der først og fremmest vil glæde digtvante børn og forældre. Skriftbillederne gør læsningen til en oplevelse, der fremmer nysgerrigheden …”Christine Christensen, Dansk BiblioteksCenter, materialevurdering“Det er fjerlet og smukt. Et flot eksperiment, hvor bogstaver og ord er så præcist placeret … Hermed store anbefalinger.” Kent Poulsen, Tidsskriftet Børn & Bøger (nr. 1, 2021)“Det sner med fjer er en flot og indbydende bog og måske kan bogen fungere som en indgang til biologien til børn på fem – syv år.” Birte Strandby, Bogvægten.dk “Der bliver i disse år udgivet gode, vedkommende, indbydende, udfordrende digtsamlinger for børn og unge. Der bliver flere og flere at vælge imellem. Hurra for det! To nye udgivelser kommer fra det skønne forlag Vild Maskine, som går i front med skæve (på den gode måde) udgivelser, ofte tilknyttet et undervisningsmateriale. Karen Filskovs smukke figurdyredigte Det sner med fjer … kan bruges fra mellemtrinnet … Undervisningsmaterialet er meget inspirerende.” Christina Wung-Sung, Bausagerbooks “Det sner med fjer er et enestående værk, man kun kan have stor respekt for. Der må ligge et umådeligt stort arbejde bag at få fuglenes karakter til at træde frem både sprogligt og visuelt. Digtene er fyldt med humor, sproglige finurligheder og spidsfindigheder. Det er imponerende udført.” ★★★★★ Pia Dalsgaard, Børnenes Bøger“Det sner med fjer er ganske enkelt en fængslende læseoplevelse. Det lægger op til en interaktiv læsning, hvor man som læser selv er med på banen og på sin vis former digtet.” ★★★★★ Christoffer Boserup Skov, PædagogenDK “Det er sådan en flot bog, der med ord tegner fuglene … en god og sjov måde, hvorpå man kan lære både fugle og farver og bogstaver og bogsider at kende.” Anne-Marie Mai, DK4 podcast, Årstidens bøger med Anne-Marie Mai, vinter 2020 ” … en æstetisk indbydende og anderledes billedbog … en imponerende bog, som jeg kun kan anbefale at gå på (fugle)jagt i.” Julie Juul Ottosen, børnebibliotekar Københavns Biblioteker, Kulturstationen Vanløse “Den er afsindig smuk og sjov, og du lærer samtidig en masse om fugle.” Christel Sunesen, redaktør samt ejer af boghandlen Mikrofest, i interviewet Jagten på den gode litteratur af a1kommunikation.“Det er vanskeligt at citere teksten her. Den skal ses. Og nydes med øje og øre … som læser kan man glæde sig over de smukke fugle, poesien og kreativiteten.” Bodil Christensen, Bogbotten.dk
Denne bog illustrerer, hvordan kunstnere verden over på hver deres måde forsøger at bidrage til løsningen af den globale økologiske krise. Ralph Sanne (f. 1946) er cand.scient. i biologi, geografi og geologi.
Et perfekt insekt er figurdigte om danske insekter. Dem du deler hus og have med, og dem du næsten aldrig ser. Følg bladlusens ben og sølvfiskens hale og de små pile. Opdag insekternes verden. Den befinder sig lige ved siden af din. Et perfekt insekt er Karen Filskovs fjerde samling figurdigte. I 2021 blev hun shortlistet til Kulturministeriets Forfatterpris for sin seneste bog, Det sner med fjer – figurdigte om fugle, samt udvalgt til det prestigefyldte internationale katalog The White Ravens med ordene: “Det sner med fjer offers concrete poetry at its best … The images are graphical and uncluttered, the language precise and, at the same time, very poetic thanks to unusual metaphors and comparisons”. PRESSEOMTALE af Karen Filskovs seneste figurdigtsamling, Det sner med fjer:“Usædvanligt smuk billedbog … Pædagogisk poesi, hvor den åbenlyse intention om at formidle kendskab til naturens mangfoldighed er kombineret med kreativt og sprudlende sprog … en hyldest til selve billedbogsformatet.” Anna Karlskov Skyggebjerg, Weekendavisen “Karen Filskovs figurdigte om fugle er fakta og formeksperiment som en pivåben og inkluderende leg … det grafiske udtryk står rent og knivskarpt … og i Det sner med fjer har hun aldrig været tydeligere helt sig selv som fri fugl og figurdigter til børn.” Kamilla Löfström, Dagbladet Information “Smuk billedbog med figurdigte fremtryller ordleg og fuglefakta i en imponerende flot sammensmeltning.” Annie Christensen, Litteratursiden.dk “Karen Filskovs sans for sprog, figurer, former og farver er i særklasse. Det er betagende at se, hvordan hun smelter bogstaver, farver, sprog og fakta sammen til en komplet, helstøbt og virkelighedstro fugl.” Mette Sofie Kirkedal, Bogoplevelsen “Det er så klassisk og så komplekst … Karen Filskov gør det fremragende og professionelt … som læser kan man glæde sig over de smukke fugle, poesien og kreativiteten.” Bodil Christensen, Folkeskolen.dk“En æstetisk indbydende og anderledes billedbog, der først og fremmest vil glæde digtvante børn og forældre. Skriftbillederne gør læsningen til en oplevelse, der fremmer nysgerrigheden …” Christine Christensen, Dansk BiblioteksCenter, materialevurdering “Det er fjerlet og smukt. Et flot eksperiment, hvor bogstaver og ord er så præcist placeret … Hermed store anbefalinger.” Kent Poulsen, Tidsskriftet Børn & Bøger “Det sner med fjer er en flot og indbydende bog og måske kan bogen fungere som en indgang til biologien til børn på fem – syv år.” Birte Strandby, Bogvægten.dk “Der bliver i disse år udgivet gode, vedkommende, indbydende, udfordrende digtsamlinger for børn og unge. Der bliver flere og flere at vælge imellem. Hurra for det! To nye udgivelser kommer fra det skønne forlag Vild Maskine, som går i front med skæve (på den gode måde) udgivelser, ofte tilknyttet et undervisningsmateriale. Karen Filskovs smukke figurdyredigte Det sner med fjer … kan bruges fra mellemtrinnet … Undervisningsmaterialet er meget inspirerende.” Christina Wung-Sung, Bausagerbooks “Det sner med fjer er et enestående værk, man kun kan have stor respekt for. Der må ligge et umådeligt stort arbejde bag at få fuglenes karakter til at træde frem både sprogligt og visuelt. Digtene er fyldt med humor, sproglige finurligheder og spidsfindigheder. Det er imponerende udført.” ★★★★★ Pia Dalsgaard, Børnenes Bøger“Det sner med fjer er ganske enkelt en fængslende læseoplevelse. Det lægger op til en interaktiv læsning, hvor man som læser selv er med på banen og på sin vis former digtet.” ★★★★★ Christoffer Boserup Skov, PædagogenDK “Det er sådan en flot bog, der med ord tegner fuglene … en god og sjov måde, hvorpå man kan lære både fugle og farver og bogstaver og bogsider at kende.” Anne-Marie Mai, DK4 podcast, Årstidens bøger “ … en æstetisk indbydende og anderledes billedbog … en imponerende bog, som jeg kun kan anbefale at gå på (fugle)jagt i.” Julie Juul Ottosen, børnebibliotekar Københavns Biblioteker, Kulturstationen Vanløse “Den er afsindig smuk og sjov, og du lærer samtidig en masse om fugle.” Christel Sunesen, redaktør samt ejer af boghandlen Mikrofest, i interviewet Jagten på den gode litteratur af a1kommunikation.dk “Det er vanskeligt at citere teksten her. Den skal ses. Og nydes med øje og øre … som læser kan man glæde sig over de smukke fugle, poesien og kreativiteten.” Bodil Christensen, Bogbotten.dk
Embark on a colorful journey through the animal kingdom with this exotic color-by-number collection, featuring our planet's diverse array of animal life, from sly chameleons to high-flying eagles. >Features: - Thick, high-quality paper to prevent bleed-through - Previews of the finished designs in full-color to aid design selection.> ABOUT THE SERIES: The bestselling Sirius Color by Numbers Collection features peaceful and enchanting designs from an array of artists, printed on thick, high-quality paper and including a handy flip-out color key.
What kind of world do we want to bequeath to our children? What planet, what future do we want to pass on to them? In his latest book, Cyril Christo poses the most fundamental of all questions. Together with his wife Marie Wilkinson and their son Lysander, Christo has been seeking out the wonders of this world for more than 40 years and across all continents. During their travels to the Inuit or the first peoples of Africa, they come into contact with communities who seem to have everything that modern, technological society has lost: time, family, and an almost inexhaustible kindness towards strangers.The photographers present the wonder of unspoilt nature in their book, captured in powerful duotone images that provide a fascinating glimpse into the beauty of life. With a fighting yet sensitive spirit, they share how their experiences and encounters have guided their son's development and how nature can serve as a teacher to all children with their irrepressible yearning for wonder. The world's greatest classroom, nature as the school of life, is threatened as never before by climate change and the continuous loss of habitat. Christo and Wilkinson regard their book as a manifesto and a warning, because »without wonder we are lost.«
«Antonis Balasopoulos is to be heartily thanked for bringing back into print A. L. Morton¿s marvelous book The English Utopia ¿ and for providing us with not only a useful and insightful Introduction, but also a comprehensive bibliography of Leslie Morton¿s many writings. We definitely need such works in these difficult times when democracy is under siege by authoritarian forces. Morton¿s chapters may well truly serve both to empower our critical thinking and to inspire our radical-democratic imaginations.»(Harvey J Kaye, Professor Emeritus of Democracy & Justice, University of Wisconsin-Green Bay)«Antonis Balasopoulos describes his job as an ¿exercise in historical reclamation.¿ He is due much gratitude for both the scrupulousness and the expertise he brings to his task. The Introduction is a model of its kind, positioning Morton in his own milieu as a committed intellectual. Morton¿s book more than deserves this careful attention. In this new Ralahine edition, The English Utopia appears as the seminal text in utopian studies it should have been. »(Patricia McManus, Senior Lecturer, School of Humanities and Social Science, University of Brighton)A. L. Morton¿s classic 1952 study of utopias in the context of British social history constitutes one of the earliest sustained engagements with the social and ideological sources of the utopian imagination, the importance of the class struggle for literary production and of literary production for cultural, if not political hegemony. Traversing English literary history from the medieval poem on the Land of Cockaygne to Sir Thomas More, to William Morris¿s News from Nowhere and the subsequent decline of the genre and the eventual rise of anti-utopian and dystopian strains in the early twentieth century, The English Utopia remains provocative and critically engaging more than seventy years after its original publication. In addition to charting its significance as an intervention, the present edition also brings to light Morton¿s complex role as Left political activist, historian, scholarly catalyst and cultural critic ¿ a paradigmatic instance of the engaged and public intellectual.
The publication Radical Bird Research brings together Roland Maurmair's artistic research from recent years with an ornithological focus. In addition to photographic field studies, the artist presents his critical and humorous examination of the world of birds, the coexistence of humans and birds in urban spaces and forms of cross-species communication in drawings, performances and installations.The multifaceted spectrum of his work is complemented by text contributions that shed light on aspects of his artistic work and explore the correspondences between bird migration and art from an aesthetic and art-historical perspective."Maurmair's artworks on birdlife are simultaneously funny experiments and critical comments on the hegemonic behaviour of us humans towards other living beings. But they also think about other forms of solidarity and support. [...] His work can also be considered 'realist' critical art, though, art that submits concrete proposals." (Ivana Marjanovic)
The Romanian-German artist Miron Schmückle is a singular position within contemporary art. Growing up in Romania under Nicolae Ceaüescu, he dreamed of other worlds that seemed forever inaccessible due to the Iron Curtain. From the beginning, Schmückle's uniquely coherent pictorial cosmos has been linked to the idea of primeval forests and jungles, oscillating between hyperrealism and undisguised escapism, precise observation of nature and exuberant imagination. His almost scientific approach belies the fact that his complex creations have not sprung from nature but from imagination. Schmückle's fascinating hybrid creatures intertwine notions of scent and poison, beauty and transience, anatomy and sexuality to create an oeuvre between truth and invention that is both timeless and ostensibly fallen out of time.This monograph comprises works from the past 15 years and gives insights into the artist's concepts and technique through an in-depth interview with art scholar and journalist Simon Elson.MIRON SCHMÜCKLE (*1966 Sibiu, Romania) emigrated toGermany in 1988 and studied from 1991-96 at the MuthesiusUniversity of Fine Arts and Design in Kiel in Renate Anger's classfor experimental painting, and at the HFBK Hamburg in the classfor performance with Marina Abramovic in 1994. He moved intohis first studio in Hamburg in 1997. Since 2008, he has lived andworked in Berlin. He received his doctorate in 2016, with a studyon Joris Hoefnagel's 16th century cabinet miniatures..
Auf den ersten Blick erinnern Walton Fords großformatige, detailreiche Tieraquarelle an die Drucke der Illustratoren John James Audubon und Edward Lear aus dem 19. Jahrhunderts. Bei genauerem Hinsehen eröffnet sich jedoch ein komplexes und beunruhigend anthropomorphes Universum voller Symbolik , hintergründigem Humor und Anspielungen auf die "Opernhaftigkeit" traditioneller Naturkunde . In diesem beeindruckenden und zugleich unheimlichen visuellen Universum sind die Bestien nicht nur ästhetische Objekte , vielmehr dynamische Darsteller allegorischer Kämpfe : Ein wilder Truthahn zermalmt mit seiner Klaue einen kleinen Papagei; ein Trupp Affen verwüstet eine festlich gedeckte Tafel; ein Büffel ist von blutbefleckten weißen Wölfen umstellt. Diese Bilder in strahlenden Aquarellfarben fesseln nicht nur durch ihren verblüffenden Naturalismus , sondern auch durch die komplexen Geschichten , die sie erzählen. Diese aktualisierte Ausgabe von Pancha Tantra - die zunächst als signierte und limitierte Edition erschienen war - ist der bislang umfangreichste Überblick über Fords Werk mit über 20 neuen Arbeiten des Künstlers . Der Band bietet schillernde Details, eine eingehende Analyse seines Werks , eine vollständige Biographie und Auszüge aus Texten, die ihn inspirierten : von indianischen Volksmärchen über die Briefe von Benjamin Franklin und Das Leben des Benvenuto Cellini bis hin zu Audubons Ornithologischer Biographie .
This publication is devoted to an extensive description of the pneumopteria which are also referred to as cloud whales or cloud sponges, and occasionally, in scientific language, as pneumospongia. Often, in older treatises, they have been termed celestial leviathans. These gigantic, cloud-like creatures, which seemed to float in the air without movement or stimulation, could reach several hundred meters in size. In all likelihood, they are extinct today. The species was, however, frequently observed in historical times and has been described by numerous cultures and in many different contexts.With his research findings, Roland Boden provides the first thorough introduction to the nature, appearance, and behavior of the pneumopteria and surveys the history of their exploration and description. In his treatise, defined as fictional research, Boden uses quotations, photographs, reproductions, reconstructive drawings, and computer-generated images, combining real scientific and historical facts with completely fictitious elements to create a parallel reality that cleverly and artistically questions contemporary perceptual processes.
Die großformatigen farbintensiven Malereien von Stephanie Pech (*1968) faszinieren durch die visuelle Prägnanz der hyperrealistisch herausgearbeiteten Motive und ihre leuchtenden, meist monochromen Bildgründe. Sie betreibt eine Malerei im Modus einer heiß-kalten Bildmagie, welche die enigmatische Eigenwirklichkeit des Bildes und seine Sehnsucht danach, etwas von der Welt zu erzählen, in einer fragilen Balance hält.Aus dem Prinzip der Collage entwickelt Stephanie Pech eine Kombinatorik, bei der Ebenen des Künstlichen und des Natürlichen aufeinanderprallen. Ihre Malerei verweist auf das Auflösen der festen Grenzen zwischen unterschiedlichen Identitäten, Körpern und Realitäten.
Hvad stiller man op, hvis man bliver bedt om at tegne et dyr, man aldrig nogensinde har set, men kun hørt om? Man gør sit bedste og kommer med et bud! Malebogen her er fuld af billeder fra renæssancens bestiarier. Den vrimler med drager, griffe og enhjørninge og myldrer med elefanter, løver og giraffer, som du aldrig har set dem før.De venter allesammen på, at du får spidset farveblyanterne og kommer i gang...Til større børn og voksne.
Inspired by dioramas of wild flora and fauna found in natural history museums, Jim Naughten's digital reimaginations of a familiar yet alien world, explore the idea of wildlife becoming a lost fantasy. From orangutans swinging through psychedelic forests, to deer roaming pastel-hued canyons-Naughten's depictions of nature in an artificial color palette convey a distinct sense of dislocation and growing estrangement. His fantastical tableaus question our rose-tinted image of a natural world that is largely fictional. In fact we are entering the Eremozoic-a term coined by biologist and writer E. O. Wilson to describe the current era of mass extinction triggered by human activity. Also referred to as "The Age of Loneliness," the term alludes to the isolation that will follow the destruction of our deeply rooted relationships with other species.JIM NAUGHTEN (*1969, Horsham, Sussex) explores historical and natural history subject matters using photography, stereoscopy, and painting. Trained in both photography and painting, the London-based artist combines these backgrounds in a practice he refers to as "digital painting". Treating photographs like oil paintings on canvas, he uses digital enhancement to alter reality.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.