Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Når vi i dag gør os forestillinger om fortidens herregårdsliv, falder tankerne ofte først på de overdådige selskabers festklædte forsamling i herskabelige rammer. Diamanter på damerne og sølv på bordene i krystallysekronens skær. Livlig diskussion om udfaldet af dagens store jagt blandt herrerne rundt om billardbordet. Disse forestillinger har rod i den bemærkelsesværdige tid for de danske herregårde, der udfoldede sig i perioden fra ca. 1850 til ca. 1920. Det var en tid, hvor mange af herregårdenes herskabsfamilier oplevede en opblomstring i form af en forbedret økonomi, pragtbyggerier og et rigt selskabsliv. Det var også en tid, hvor den samfundsorden, hvori herregårdene spillede en magtfuld rolle og havde høj status, var under forhandling og forandring. Og storhedstiden endte brat.Hvem var de, disse familier, der levede herregårdslivet i denne sidste storhedstid? Og hvordan medvirkede de selv til at sætte deres liv og herregårde så dygtigt i scene, at forestillingen om glansen lever endnu? Signe Boeskov beskriver herregårdskultur og herregårdsfamiliernes liv i denne særlige epoke gennem et indblik i to meget forskellige herregårdsmiljøer. Det ene er det aristokratiske miljø på den store fynske herregård Hvedholm, daværende hovedsæde i grevskabet Brahesminde og hjem for familien Bille-Brahe-Selby, der var rundet af gamle, adelige slægter. Det andet herregårdsmiljø, der åbnes for læseren, er vestjyske Nørre Vosborg; mindre og langt mindre velhavende end Hvedholm og med den borgerlige familie Tang som 1800-tallets ejere, Nørre Vosborgs betydning for egnen var dog stor, og familiens bestræbelser på at værne om herregårdens omdømme var mange.Gennem et rigt kildemateriale og bogens mange illustrationer bringes læseren ind i herregårdenes stuer og sale, til sommersoiré i herregårdshaven, på storslåede kongebesøg og ind bag dagbøgernes, erindringernes og brevenes fremstillinger.Udgivet i samarbejde med Dansk Center for Herregårdsforskning. Signe Boeskov, ph.d., er centerleder ved Dansk Center for Herregårdsforskning på Gammel Estrup - Herregårdsmuseet.
I år afsluttes Carlsbergfondets hidtil mest gennemgribende restaurering af J.C. Jacobsens private villa, væksthuse og have. Det fejres med en rigt illustreret publikation, hvor villaen, dens omgivelser og dens rige historie præsenteres af en række eksperter: husets arkitektur og haveanlæg, restaurering og videnskabshistorie.Hovedkapitlet af Birgitte Possing er en ny fortælling om J.C. og Laura Jacobsen og de værdier, de sammen byggede Carlsberg på. Helt ny læsning af eksisterende litteratur og kilder viser, at Carlsberg ikke blev bygget af én mand, men af det tæt samarbejdende ægtepar J.C. og Laura Jacobsen. Carlsbergs succes som et forbillede i erhverv, videnskab, arkitektur, kunst, kultur og mæcenvirksomhed skyldes dette indbyrdes samarbejde. Possing stiller derfor spørgsmålet, som alle viser sig at have overset: Hvorfor slettede J.C. Jacobsen alle spor efter hustruen Laura? Og hvorfor lod generationer af historikere Laura Jacobsen forsvinde i historiens tåger?
Norge var fra Kalmar-unionens etablering i 1397 og indtil 1814 en del af den danske konges rige – og en vigtig del af Danmarkshistorien. I de godt 400 år under dansk styre blev langt de fleste norske storgårde opbygget – og i bogen beskrives 48 af disse prægtige bygningsværker med udgangspunkt i relationen til deres danske historie.Niels Peter Stilling har i storværket Danmarks Herregårde med 5 bind – hvor alle bind er selvstændige bøger – bevæget sig igennem det danske herregårdslandskab på Sjælland, Fyn og i Jylland samt de gamle danske områder Slesvig-Holsten og Skåne, Halland og Blekinge. Nu udgives sidste bind i værket, og turen går til Norge og storgårdene fra den danske tid.
Den lille herregård Rosendal lige syd for Faxe har gennem århundrederne ført en lidt tilbagetrukken tilværelse. Dens oprindelse har været ukendt, og billeder af den oprindelige herregård findes heller ikke.I bogens første del fortælles hvordan godset omkring 1554 blev oprettet af en myndig adelig dame, Ide Munk. Hendes familie hørte til den kendte og vidtforgrenede adelige Rosenkrantz-slægt.Efter hendes død blev godset længe nedarvet i denne slægt, oftest på kvindesiden eller af nevøer, og ofte som en mindre del af deres betydelige godssamlinger. Men ejernes ægtefæller var fremtrædende personer og Rosendals historie giver derfor også lejlighed til mange strejftog ind i Danmarkshistorien. Disse strejftog spænder vidt – her fortælles bl.a. om søhelten Niels Juel, om grev Danneskiold-Samsøe som driftig iværksætter af kalkindustri, og om besøg af forfatteren H.C. Andersen og guldaldermaleren J.Th. Lundbye.Historien om ejerne gennem fem århundreder sætter den kronologiske ramme for de efterfølgende tematiske afsnit. Her ligger hovedvægten på det 18. og 19. århundredes godsdrift med hovedgård og bøndergods. I større afsnit har forfatteren, mag. art. Jørgen Witte beskrevet hovedgårdens udvikling, dens fysiske indretning samt de beboere og ansatte, som havde deres liv og arbejde her.Helt afgørende for driften af godset i disse århundreder var de økonomiske og arbejdsmæssige ydelser, der kom fra fæstebønder og deres tjenestefolk, og fra møllere og andre, som var tilknyttet godset. Bogen viser bl.a. at fæsternes forhold var rimeligt gode under godsets adelige ejere i det 18. århundrede. Som noget helt særligt for et gods havde Rosendal siden det 18. århundrede betydelige indtægter af kalkudvindingen i Faxe, hvilket også beskrives indgående.Bogen afsluttes med en præsentation af den omfattende restaurering og renovering, som blev gennemført på Rosendal i årene 1999-2005. Dette afsnit er skrevet af den kendte arkitekt Niels Frithiof Truelsen (1938-2009), som forestod det gennemgribende og meget vellykkede projekt.With an English summary.Indbundet, shirtinghelbind med smudsomslag. Bogen er på 304 sider med over 150 illustrationer. Forsidebilledet er Rosendal set fra parken. Mønsteret på bogens for- og bagsatspapir er tegnet af arkitekt og formgiver Thorvald Bindesbøll. Han var søn af arkitekt Michael Gottlieb Bindesbøll (1800-1856), som i årene 1847-49 skabte Rosendals nye hovedbygning.Jørgen Witte, f. 1946. Mag.art. (historie) fra Aarhus Universitet. I årene 1973-89 var Jørgen Witte ansat som arkivar ved det sønderjyske landsarkiv i Aabenraa, og herefter, i perioden 1990-2001, var han borgmester i Aabenraa. Fra 2004 til 2008 opbyggede han som projektleder en dansk-tysk internetportal, Grænselandsportalen.Jørgen Witte har især forsket i sønderjysk historie i det 19. og 20. århundrede, og har bl.a. skrevet artikler om Den Slesvigske Forening 1848-52, om den preussiske landråd von Uslars juridisk-politiske kampe omkring år 1900, om den statspolitiske baggrund for København-Bonn erklæringerne 1955, samt skrevet bind 4 af Aabenraa bys historie om tiden 1945-70 (sammen med Henrik Becker-Christensen). Derudover har Jørgen Witte beskæftiget sig med personalhistorie og socialhistorie, bl.a. landarbejdernes kår 1850-90 og fattigdom i det 19. århundrede.
Oplev 150 historiske bygningsværker fra hele landetDANMARKS SLOTTE & HERREGÅRDE er en guide til landets mest imponerende historiske bygningsværker og parkanlæg. Bogen fortæller samtidig den spændende historie om de konger, dronninger og adelige, der ejede de danske slotte og herregårde. Dermed bliver bogen også en historie om vores land og den udvikling, det har gennemgået fra den tidlige middelalder og frem til vore dage.Beskrivelse af 150 af landets mest spændende slotte og herregårdeGennemgang af bygningsværkerne samt tilhørende parkanlægBeretninger og anekdoter om husenes ejere og beboereSmukke fotos af bygningsværker og parkanlægOffentlig adgang til alle omtalte bygninger eller parkerSlottenes og herregårdenes historie samt havekunstens udviklingIdeel for alle, der vil vide mere om vore slotte og herregårdeBogen er skrevet af Jørgen Hansen, historiker og forfatter til en lang række bøger om kultur og seværdigheder i Danmark. Han har arbejdet med dansk turisme i mange år og er manden bag Margueritruten.
Das Stuttgarter Neue Schloss hat die ihm zukommende Stellung in der Kunstgeschichte noch nicht gefunden. Hierzu einen Beitrag zu leisten wurde die vorliegende Darstellung unternommen. Denn je öfter ich ihm begegnete und je mehr ich mich in Folge mit ihm beschäftigte, desto deutlicher wurde mir in ihm ein Höhepunkt der Architekturgeschichte erkennbar, der aus der Reihe vergleichbarer Schlossbauten in Qualität und Anspruch heraus ragt.Die Einsicht in die architektonische Sprache dieses Komplexes ist nicht das Ergebnis einer konzentrierten, einmaligen Bearbeitung gewesen, sondern ist aus einer Folge vieler Einzelbeobachtungen mehr und mehr als zunächst nur vage Vermutung erwachsen. Dabei kamen mehrere unerwartete Entdeckungen zusammen, die sich gegenseitig bestätigten und in dem Ganzen erst die ihm innewohnende Konsequenz sichtbar werden ließen.
Baumschlager Eberle Berlin (BE Berlin) was founded in 2010 by Dietmar Eberle and Gerd Jäger with a very specific mission. In its early years, this renowned architecture firm designed global competition bids for Baumschlager Eberle. As a result of its successes, especially in residential architecture in and around Berlin, the Berlin office increasingly also took on the work of implementation planning. The guiding maxim of BE Berlin has always been to focus on projects that will stand the test of time. This dovetails with Dietmar Eberle's motto of building for everyday life. In addition to about 40 project profiles, this book contains an interview with Gerd Jäger by Jürgen Tietz, an essay on residential construction in Germany and especially Berlin by Gerd Jäger, and a photo essay by Claudia Klein. Monograph on BE Berlin Specialized in the design of subsidized public housing in Berlin and internationally Supplement to the monograph Baumschlager Eberle Architekten 2010-2020
A beautifully illustrated exploration of the impact of Chinese and Japanese material culture on the historic houses and gardens of Britain and Ireland. The art and ornament of China and Japan have had a deep impact in the British Isles. From the seventeenth century onwards, the design and decoration of interiors and gardens in Britain and Ireland was profoundly influenced by the importation of Chinese and Japanese luxury goods, while domestic designers and artisans created their own fanciful interpretations of 'oriental' art. Those hybrid styles and tastes have traditionally been known as chinoiserie and japonisme, but they can also be seen as elements of the wider and still very relevant phenomenon of orientalism, or the way the West sees the East.Illustrated with a wealth of new photography and published in association with the National Trust, Borrowed Landscapes is an engaging survey of orientalism in the Trust's historic houses and gardens across England, Wales and Northern Ireland. Drawing on new research, Emile de Bruijn demonstrates how elements of Chinese and Japanese culture were simultaneously desired and misunderstood, dismembered and treasured, idealised and caricatured.
Politics and the English Country House explores the relationship between the country house and the changing British political landscape of the eighteenth century. Essays explore how the country house was a stage for politicking, a vehicle for political advancement, and a symbol of party allegiance and political values.
An exploration of the little-known assemblage of art and architecture that Empress Eugénie created in Farnborough in the 1880s. This absorbing book tells the story of Empress Eugénie (1826-1920), the wife of Napoleon III and the last empress-consort of France. The Empress bought the Farnborough Hill estate in 1880, following a decade of personal tragedy: the collapse of the Second Empire (1852-70), the death of Napoleon III, and the loss of her only child. The death of the Prince Imperial in 1879, aged twenty-three, ended all hope of a Bonapartist restoration. With the imperial succession removed to another branch of the family, Eugénie resolved to create a permanent monument to her husband and son. In this book, Anthony Geraghty analyzes the principal buildings on the imperial estate and provides the first detailed account of the lost interiors of Farnborough Hill. He traces the origins of the collection back to the Second French Empire, and--drawing upon historic photos, inventories, and sale catalogs--he shows how the collection was displayed in the principal rooms of the house. Finally, the book describes the breakup of the estate in 1927, when the house was sold to a convent school and the collection was dispersed at auction. Today, only the Mausoleum functions as Eugénie originally envisaged. Geraghty, however, recovers the totality of Eugenie's vision for Farnborough. In so doing, he describes how the Napoleonic ideal, for one final time, was made visible through art, architecture, and collecting.
Potsdam, mit seiner einzigartigen Kulturlandschaft seit 1991 Träger des Titels Weltkulturerbe, ist eine grandiose Synthese aus Traum und Wirklichkeit. Gegenstand dieses monumentalen Werkes ist das reiche historische und natürliche Erbe Potsdams und seiner Umgebung. Etwa die Hälfte des Umfangs ist der weitläufigen Potsdamer Kulturlandschaft mit ihren Schlössern und Parkanlagen gewidmet. Je ein Viertel behandelt den historischen Stadtkern samt seiner Entwicklung sowie die Architektur des 20. Und 21. Jahrhunderts. Ein zeitloser Band für alle, die sich für Geschichte und ihre Monumente begeistern können.Verfügbar in zwei Cover-Ausgaben: Das Grüne Lackkabinett oder Schloss Sanssouci
I år afsluttes Carlsbergfondets hidtil mest gennemgribende restaurering af J.C. Jacobsens private villa, væksthuse og have. Det fejres med en rigt illustreret publikation, hvor villaen, dens omgivelser og dens rige historie præsenteres af en række eksperter: husets arkitektur og haveanlæg, restaurering og videnskabshistorie.Hovedkapitlet af Birgitte Possing er en ny fortælling om J.C. og Laura Jacobsen og de værdier, de sammen byggede Carlsberg på. Helt ny læsning af eksisterende litteratur og kilder viser, at Carlsberg ikke blev bygget af én mand, men af det tæt samarbejdende ægtepar J.C. og Laura Jacobsen. Carlsbergs succes som et forbillede i erhverv, videnskab, arkitektur, kunst, kultur og mæcenvirksomhed skyldes dette indbyrdes samarbejde. Possing stiller derfor spørgsmålet, som alle viser sig at have overset: Hvorfor slettede J.C. Jacobsen alle spor efter hustruen Laura? Og hvorfor lod generationer af historikere Laura Jacobsen forsvinde i historiens tåger?
Billy elsker arkitektur - og da han en dag er ude og tegne huse i skoven, farer han vild og står pludselig foran et mystisk palæ. Sammen med sine venner fra SPØRGEBANDEN, nemlig SALLY, MILLE og VERA undersøger han det ejendommelige hus.Hvem får brædderne på verandaen til at danse og dørene i huset til at åbne og lukke? Spøger det i det forladte hus, eller rummer det en anden meget større hemmelighed og tragisk forhistorie?Det skal undersøges!Højlæsning fra 6+Selvlæsning fra 9+Kan du genkende personerne fra bogen? De optræder nemlig også i den prisbelønnede billedbogsserie, som indeholder titlerne:Billy Beck arkitektSeje Sally ingeniørLille Mille præsidentVera Vaks og videnskaben
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.