Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Klassiker, der nu er udkommet på flere end 40 sprog, hvad der sandsynligvis ikke er overgået nogen anden dansk fagbog.Byer for mennesker grundbogen for udvikling af menneskeværdige bymiljøer, og benyttes i hele verden som den absolut bedste indgang til forståelse af, og udvikling af byer på menneskets præmisser.
Monografi om arkitekten Svenn Eske Kristensen (1905-2000)og hans væsentligste værker op gennem det 20. århundrede.Eske Kristensen var en af Danmarks ypperste og mest produktive arkitekter i efterkrigstiden. Med en nøgtern tilgang og et socialt engagement byggede han alt fra sociale boligbyggerier til store produktionsanlæg. I dag står Eske Kristensen som foregangsmand for byggeriets industrialisering og som en central figur i opbygningen af velfærdssamfundet.Bogen består af tre dele, der ser på Eske Kristensens værker ud fra henholdsvis et historisk og et arkitektonisk perspektiv efterfulgt af en værkfortegnelse. Bogen gennemillustreres af Eske Kristensens egne tegninger, historiske fotos og af fotograf Jens Lindhes fotografier. Bogens forfattere er professor og arkitekt maa, phd. Peter Thule Kristensen og historiker Kenn Schoop.
I Bylivsstudier sammenfatter Jan Gehl og Birgitte Svarre erfaringer fra mere end 50 års arbejde med byens rum og liv, fra de første forsøg med at kortlægge bylivet frem til de konsistente metoder, der i dag giver os den nødvendige evidens for indgreb og ændringer, der fremmer byens sociale interaktion og attraktion. Bogen går bag om de resultater, der er fremlagt i Byer for mennesker (2010), og giver konkrete anvisninger til studiet af byens liv og rum. Den redegør for byrumsforskningen og de bemærkelsesværdige resultater, som den har ført med sig over hele verden. Men den går videre til at give anvisninger og anbefalinger til, hvordan disse resultater omsættes i praksis med eksempler fra New York, Melbourne, Sydney, København ... Enhver, der er interesseret i at forbedre byens liv, vil finde inspiration, værktøjer og eksempler i denne uvurderlige vejledning, der som altid er skrevet i en let tilgængelig og håndgribelig form. Bogen udkom samtidig i København, Washington og Beijing.
Trap Danmark, 6. udgave, bind 6 giver dig en omfattende stedsspecifik viden om Morsø, Vesthimmerland, Rebild og Mariagerfjord kommuner. I alt har 164 forskere og eksperter bidraget med viden til den flot illustrerede bog om det væsentligste fra Løgstør til Hobro og fra Nykøbing Mors til Hadsund.Bliv klogere på moler, Feggeklit og de himmerlandske heder, som viser, hvordan meget af Himmerland så ud før opdyrkningen. Få viden om alt fra orkideen fruesko, der kun vokser i Rebild Kommune, til det tidligere birgitinerkloster – nu Mariager Kirke, der er en af landets højeste kirker. Læs om økologiske Livø, de såkaldt falske bakker i Rebild og om risikoen for iltsvind i Danmarks længste fjord – Mariagerfjord. Du får også fakta om udvinding af stensalt fra Perm-tiden, om jernstøberiet, muslingefestivalen og kulturmødet på Mors. Kom med i dybden inde i Rold Skov og læs om bunkeren Regan Vest. Trap Danmark har det væsentligste med. Fra det mest almindelige til det mest specielle.Opdag Danmark – med Trap.Trap Danmarks indbundne bøger udgør samlet et bogværk på i alt 34 bind, der beskriver alle 98 kommuner og afsluttes med to bind (bind 1 og 2) om hele Danmark. Bøgerne udkommer frem til slutningen af 2021 og indeholder den væsentligste viden om geologi, geografi, biologi, arkæologi, historie, kultur, kunst, arkitektur, etnologi samt samfunds- og erhvervsliv. Bøgerne sælges også enkeltvist.
En gåtur gennem København kan foregå på mange måder. Man kan ile af sted uden øje for sine omgivelser. Eller man kan slentre gennem gaderne, kigge lidt på vinduer og mennesker, dumpe ned på en café, lade øjnene vandre fra bygninger til folk til optrin. Helt tilfældigt, herligt afslappende. Og endelig kan man gå en tur med Allan Mylius Thomsen. Læser man bare en af de mange artikler, der i flere år har været bragt i lørdagsudgaverne af Jyllands-Posten København, og som nu er samlet i denne bog, bliver næste tur rundt i København en anden og større oplevelse.Allan Mylius Thomsen (f. 1948) er dansk forfatter og byhistoriker og har udgivet en lang række bøger om Københavns historie. Oprindeligt er Allan Mylius Thomsen uddannet manuskriptforfatter fra Filmskolen, og han har siden hen lavet radio- og tv-udsendelser samt været guide på Dyrehavsbakken og på byvandringer i det historiske København.
Byen i landskabet - Landskabet i byen består af 11 kapitler om nyere dansk urbanisering samt by- og landskabsudvikling. Bogen henvender sig bl.a. til gymnasielærere i geografi og samfundsfag og til universitetsstuderende i geografi samt andre med interesse for arealudvikling og byplanlægning."I 1800 boede omkring 80 % af landets indbyggere uden for byerne, mens det tilsvarende tal i 2000 var under 20 %. Fra århundreders befolkningsmæssig stabilitet er der altså i løbet af bare 200 år tale om, at ca. 4 millioner mennesker, som følge af en fuldstændig omstrukturering af samfundet er blevet byboere. Landet er blevet urbaniseret (...) ".Uddrag fra indledningen til Byen i landskabet - Landskabet i byen
‘Glæden ved at bo’ er en hyldest til Romerhusene i Helsingør og til bebyggelsens arkitekt Jørn Utzon. I 2008 fejrede Romerhusene 50-året for de første ‘romeres’ indflytning, og ‘Glæden ved at bo’ er skrevet i den anledning som en beretning om bebyggelsens ide og historie, om romerlivet dengang og romerlivet i dag, og om de omstændigheder, som har gjort, at stil og stemning er udviklet og fastholdt gennem årene.Romerhusene, eller Kingohusene, som bebyggelsen hed, indtil det lokale navn vandt hævd, blev straks fra opførelsen kendt som et af Jørn Utzons banebrydende arbejder, og utallige besøgende vidner om fortsat både dansk og international interesse. Interessen samler sig helt naturligt om boligtypen, arkitekturen og bebyggelsens naturområde, som har bevaret en bemærkelsesværdig friskhed samtidig med, at vedligeholdelsen af fællesarealerne igennem alle årene i alt væsentligt er varetaget af beboerne selv.‘Glæden ved at bo’ er skrevet indefra så at sige. Det vil sige på baggrund af samtaler med Utzon selv, hans tidligere medarbejdere og de første ‘romere’. Bogen beretter desuden om aktiviteter, som foregår i Romerhusene i dag, og endelig er en række arkitekturrefleksioner baseret på samtaler med de mange gæster.‘Glæden ved at bo’ henvender sig dermed til enhver med interesse for Romerhusene og Utzons arbejde, og desuden til en bredere kreds af planlæggere og andre med ansvar for boligbyggeri, idet den rummer et budskab om betydningen af arkitektonisk kvalitet og om vilkår og muligheder for brugeres aktive medvirken til en bebyggelses drift og vedligeholdelse.
Humane byer er en brugsbog.Den gennemgår den europæiske bytradition, når den er bedst, og fungerer som et værktøj til omdannelse af eksisterende byområder og til etablering af ny bydele. Den viser gennem sin eksempelsamling forudsætningerne for det gode byliv og den trygge by. Bogen er inddelt i 10 temaer, hver med en definition og en generel beskrivelse af centrale problemstillinger samt et løsningskatalog. Bogen er et redskab og inspirationskilde for politikere, administratorer, byplanlæggere og arkitekter. Ikke mindst retter den sig til borgere, der vil forbedre deres by og have argumenter og løsningsmuligheder på rede hånd. Indbundet i Hollandsk Bind.
Det nye Århus er årets bog fra Byhistorisk Fond. Det er en bog, der fortæller om mange af de ændringer, der har fundet sted i byen i de sidste ca. 10 år samt om projekter, der er på vej i byen. Det nye Århus er en bog, der både skal være med til at fastholde Århus, sådan som vi har kendt byen, og i billeder og tekst fortælle, hvordan vores by konstant forandres. Det nye Århus viser, at aldrig tidligere har byen ændret karakter så hurtigt og så radikalt. Hvad sker der med byen? Åen åbnes, trafikken omlægges, folk vil bo i byen - helst inden for Ringgaderne. Det medfører øget boligpres: Der etableres nye etager ovenpå ældre boligblokke. Kviste kommer til. Gamle byhuse moderniseres, får nye vinduer og farver. Forretningslivet ændrer karakter. Udvalgsbutikker flytter ud, og nye specialbutikker kommer til. Nye farver, materialer og helt nye arkitektoniske udtryksformer melder sig i bymidten. Og ikke mindst: næsten alle ledige grunde bebygges i disse år med måske ældreboliger, ungdomskollegier eller ejerlejligheder. Gamle industrivirksomheder ophører eller flytter ud. Kontorer, administration, undervisning eller måske EDB-virksomheder rykker ind i de ombyggede faciliteter. Helt nye kvarterer er vokset frem som eksempelvis Scandinavian Center eller Bruuns Galleri sammen med en helt ny teknologiby på Katrinebjerg. Der er også Centralværkstedernes store arealer, der har givet plads ikke blot til administration, men også til sport og forlystelser. Det nye Århus fortæller kort og godt om den by, der er på vej. I talrige billeder har den fanget detaljer, som man almindeligvis ikke lægger mærke til eller måske kun i små glimt. Det nye Århus har ikke blot aflagt besøg i baggårde, sidegader og hovedstrøg, men også været ude i omegnen for at fange indtryk fra de nye erhvervsområder rundt om byen fra Lisbjerg i nord til Hasselager og Højbjerg i syd og Tilst mod vest. Hvis man vil kende sin by, må man derfor læse og se de mange billeder i bogen.
Hvad er et hus uden de mennesker, der bor i det? Og hvad gør, at nogle mennesker har tabt deres hjerte til og vil gå gennem ild og vand for at bevare og beskytte de huse, som Kulturstyrelsen har fredet?Fotograf Suste Bonnén sætter i denne bog fokus på en række af Danmarks fredede huse og de mennesker, der bor i dem og tager sig af dem.I billeder og tekst fortæller hun, hvordan de passer på, maler, graver, kalker, støtter, river ned, bygger op og skaber historie, mens de tager sig af Danmarks kulturarv.Tag med rundt til Taarnborg i Ribe, salmedigteren Brorsons gamle hjem, til Gotvedskolen på Frederiksberg, hvor kroppen holdes ved lige, og Højerup Gl. Kirke på Stevns, en af de eneste fredede kirke i Danmark.I bogen besøger vi også lyrikeren Pia Juul i Bakkehuset på Frederiksberg, refugiet Klitgården i Skagen og de 90 beboere på Christiansø blandt mange andre.Suste Bonnéns smukke fotografier og indlevende tekst fortæller om danske huse, der bliver bevaret i kraft af deres unikke arkitektoniske egenskaber, og ikke mindst om de mennesker, der med deres kærlighed til huset er med til at bevare Danmark.Suste Bonnén er fotograf, kunstner og cand.mag. i musik. Hun har udgivet en lang række foto- og portrætbøger og haft udstillinger landet over. »Bogen er en meget original måde at fortælle om særlige huse på. Helt personligt vælger Suste Bonnén at fokusere på dem, der bor i de fredede huse og har kærlighed til husene. En overraskende vinkel. Smukt fotograferet og meget, meget velskrevet. Poetisk, fint indlevet og afvekslende i formen. Bravo!«.Peter Olesen, forfatter og journalist»Aldrig før har man set sammenspillet mellem mennesker og huse på den inspirerende måde«.Suzanne Brøgger, forfatter
Ofte tænker vi natur og byer som to adskilte verdener. Når vi f.eks. forestiller os København, er det formentlig menneskemylderet ned ad Strøget og ikke de grønne bugtninger langs Christianshavns bastioner eller Amager Fælled, vi ser for os. Men det grønne er også en del af bybilledet og naturen ikke bare noget, vi kan vælge at opsøge langt væk i Thy. Den er lige for næsen af os midt mellem storbyens asfalt, beton og mursten og er en lige så uundværlig del af byen som butiksgader, palæer og rådhuspladser.I Byens grønne struktur. Natur og miljø i bylandskabet fortæller forfatterne om den blågrønne strøm af natur, som løber gennem alle byer, store som små. Igårdhaverne griller vi om sommeren med vennerne, rundt om Søerne dyrkerkøbenhavnerne motion året rundt, og i parkerne kigger vi på sommerfugle,solsorte og rhododendroner med vores børn. - Uden disse blågrønne skud af natur ville kun de færreste af os have lyst til at tilbringe størstedelen af voresliv i byen.Alligevel er vi ikke gode nok til at tænke by og natur sammen. Vi ødelægger levestederne for dyr og planter, og vi prioriterer en ny parkeringsplads over en gammel gårdhave. Måske lider vi under den misforståelse, at naturen kan tage vare på sig selv og ikke kræver ordentlige vækstbetingelser. I så fald er det på tide at få øjnene op for, at by og natur ikke er hinandens modsætninger - og at byen kun er værd at leve i, hvis naturen i den trives.
Om planlægningens begyndelse i Danmark, indgår som bind I i Danmarks byplanlægning I-III.
From the 1950s to the 1980s, the open-air playground was a social laboratory. Innovative, wacky, educational, and exciting playground designs emerged in European and American cities, as well as elsewhere around the world: artists, landscape designers, architects, and activists sought to provide children with the best possible place to play, while also reimagining cities and communities. First published in 2018, The Playground Project instantly became a classic. This much-expanded new edition brings back the wealth of ideas of that period to inspire us today. It offers many previously unpublished images, numerous new portraits, especially of female protagonists of the time, as well as findings from the latest research on playground design. An incisive introductory essay places the playground at the intersections of education, architecture, urban politics, design history, and leisure policy. A detailed focus is placed on the forgotten history of playgrounds in the former German Democratic Republic. Moreover, young researchers explore the culture of memory surrounding the Shek Lei Playground in Hong Kong, and the role that playgrounds played in the process of state-building in Mexico. The book is a tribute to play in public spaces and a rich source for architects, designers, students, children, and political actors.
Camillo Sitte (1843-1903) was a noted Austrian architect, painter and theoretician who exercised great influence on the development of urban planning in Europe and the United States. The publication at Vienna in May 1889 of "Der Stadtebau nach seinen künstlerischen Grundsatzen" ("The Art of Building Cities") began a new era in Germanic city planning. Sitte strongly criticized the current emphasis on broad, straight boulevards, public squares arranged primarily for the convenience of traffic, and efforts to strip major public or religious landmarks of adjoining smaller structures regarded as encumbering such monuments of the past. Sitte proposed instead to follow what he believed to be the design objectives of those whose streets and buildings shaped medieval cities. He advocated curving or irregular street alignments to provide ever-changing vistas. He called for T-intersections to reduce the number of possible conflicts among streams of moving traffic. He pointed out the advantages of what came to be know as "turbine squares"--civic spaces served by streets entering in such a way as to resemble a pin-wheel in plan. His teachings became widely accepted in Austria, Germany, and Scandinavia, and in less than a decade his style of urban design came to be accepted as the norm in those countries.
Bogen peger på karréstrukturen som den bebyggelsesform, der bedst fremmer udviklingen af bæredygtige bebyggelser og byer. Med åbenhed, tryghed og mulighed for socialt samvær. I første del præsenteres nogle af de bykvaliteter, der er skabt med karréen som grundelement i København og andre europæiske storbyer. I bogens anden del beskrives karrébyens potentioaler og elementer og 10 principper præsenteres som grundlag for transformation af ældre byområder og af planlægning af nye.Udkommer desuden på engelsk og ukrainsk.
Har vi brug for en BEDRE BYSKIK i Danmark?Bogen indeholder en lang række gode råd og anbefalinger til, hvor kommuner, rådgivere, developere, investorer og andre aktører i byudviklingen kan sætte ind for at gøre byudviklingen mere demokratisk, mere fællesskabsorienteret og mere bæredygtig. Noget kan gøres i morgen, mens andet kræver udvikling af nye samarbejds- og kontraktformer imellem de private og offentlige aktører, og enkelte dele må afvente ny lovgivning eller anden indsats fra Statens side. Forfatterne Mette Lis Andersen og Jes Møller – giver et kritisk og kærligt blik på den aktuelle planlægning og byudvikling i danske byer, store som små. – peger på behovet for en mere kvalitetspræget, funktionsblandet og socialt bæredygtig byudvikling.– skitserer nye (sam-)arbejdsformer i kommunerne, hos rådgivere og bygherrer og i inddragelsen af flere aktører– lægger op til en bredere og mere folkelig debat om byudviklingen og dens konsekvenser for samfundet og den enkelte – efterlyser justeringer af lovgivningen og en mere aktiv statslig indsats– foreslår en ny bevægelse BEDRE BYSKIK, der følger i fodsporene fra den tidligere bevægelse for Bedre Byggeskik– spiller ud med 10 dogmer for god fremtidig byudvikling
Fleischers arkitekturleksikon er det mest omfattende opslagsværk om bygningskunst og håndværk fra før antikken og til bæredygtig arkitektur og containerisme 4.000 år senere. Det omfatter bygningstyper, materialer, stilarter, traktater, teorier og ikoniske bygværker foruden kunsthistoriske termer. Karakteristiske udsagn gennem tiden af arkitekter, filosoffer, kultursociologer, litterater og kunsthistorikere er medtaget. De enkelte artikler er gennemgået af fagfolk. Leksikonet spænder fra korte ordforklaringer over mindre artikler til store oversigtsartikler om stilarter, arkitektoniske nøglebegreber og fagdiscipliner som have- og landskabskunst og byplanlægning m.v. Det er rigt illustreret med instruktive tegninger og fotos. Leksikonet retter sig mod alle med interesse for arkitektur, og er uundværligt for enhver, der beskæftige sig professionelt med emnet: studerende, undervisere, forskere, praktiserende arkitekter, tekniske forvaltninger samt biblioteker og arkiver.
Det kulturelle felt nyder en stadig større bevågenhed fra både politisk og økonomisk hold. Med kulturens stigende betydning i socio-politiske processer kan de humanistiske fag – takket være deres forståelsesorienterede forskning og det nære forhold til begrebet kultur – udfordre grænser og tilegne sig en ny central rolle. I denne situation er ”rumlig kultur” begyndt at tegne sig som et vigtigt humanistisk felt, hvor menneskers praktiske og mentale forhold til rumlige omgivelser reflekteres. I Rumlig kultur leverer 20 forskere fra Københavns Universitet deres forskelligartede perspektiver på den moderne urbane livsverden. Begrebet urbanitet markerer, at byer nok er fysiske fænomener, men yderligere må tematiseres som socio-kulturelle erfaringsuniverser. Byen kommer for alvor til udfoldelse, når der etableres urbanitet: omgangs-, udtryks- og tankeformer som kendetegner egentlig bykultur. Og snarere end de enkelte, isolerede sanser er det vekselvirkningen mellem mange sanser i rumligt agerende moderne kroppe og subjektiviteter, som viser nye veje i bykulturen. Rumlig kultur er en tvær-sanselig undersøgelse af samtidens kultur, som den udfolder sig i den urbane livsverdens heterogene rum. Bogens 20 kapitler er inddelt i fem sektioner med fokus på henholdsvis arkitektur, byrum, kunst, erindring og stedsbevidsthed. Under disse overskrifter demonstrerer forfatterne, hvordan en materialefølsom, humanvidenskabelig tilgang til afgrænsede by- og rumkulturelle problemstillinger kan tage sig ud. Bogen er rigt illustreret. Henrik Reeh, lektor ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet.
Storbyen har fået et ”twist” med kæmpemøbler, pilskæve boldbaner og urbane skattejagter. Ude i landskabet møder vi skovskulpturer, kunstige strande og tårne af drivtømmer.Som scenografier kan landskabsrum, byinventar og samtidskunst understøtte vores muligheder for at mødes, opleve, sanse og lege. PLAYABLE tager pulsen på ‘bevægelseskunsten’. Den går helt tæt på udvalgte eksempler på kunst, design og arkitektur, som i bogstavelig forstand drager os ind i en leg med vores omgivelser.PLAYABLE præsenterer 24 internationale værker og projekter, der alle på forskellig vis gør vores uderum mere engagerende. Hvad karakteriserer de aktiverende installationer? Hvad gør de ved landskabet? Hvad gør de ved byen, og hvad gør de ved os? Det gennemgår bogens seks tematiske kapitler.Om forfatterne:Ph.d. Bettina Lamm er landskabsarkitekt MAA og lektor ved Sektion for Landskabsarkitektur og Planlægning på Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet.Ph.d. René Kural er lektor på Kunstakademiets Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK) samt selvstændig praktiserende arkitekt med René Kural Tegnestue.Anne Wagner er arkitekt og ph.d.-studerende ved Sektion for Landskabsarkitektur og Planlægning på Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet.
Karsten Pålsson har i tidligere bøger gjort op med den modernistiske byplantænkning. Han peger i stedet på en praksis baseret på 10 grundprincipper for udvikling af humane karrébyer. Bogen er en manual for bydesign baseret på karrébyens potentialer og principper. Efter en indledende præsentation af principperne gennemgås forslaget til en masterplan for Refshaleøen i en illustrativ proces fra vision til færdig plan.Målgruppen for bogen er bygherrer, byudviklere og projekterende men i særlig grad studerende på arkitektskoler og andre steder, hvor nye tanker skal tænkes om byernes udvikling.
This book compiles a curated selection of texts authored by architects and scholars hailing from Asia, Europe, and North America. Their research, often intertwined with practical applications, delves into the intricate relationship between material culture, technology, and architecture within the broader cultural and social milieu. Three keywords¿construction, materials, encounters¿serve as the organizing framework for the book, guiding readers through a diverse array of case studies and experiences where these elements intertwine seamlessly. Indeed, these terms are intricately interwoven, reflecting the inseparability of technology from culture.The first part of the book delves into the poetics and theoretical underpinnings of construction, drawing from the works of various designers across China, Japan, and India. The subsequent section navigates the terrain of construction materials, exploring their evolution, manufacturing processes, and utilization, with a particular focus on diverse timber products and bamboo. The final part of this compilation embarks on a journey through historical encounters between the East and West spanning over a century. It meticulously investigates the exchanges, misunderstandings, and innovations catalyzed by these interactions. Collectively, these texts offer a profound and original perspective on the myriad experiences and challenges associated with the intricate interplay between technological advancements, tectonic preferences, and socio-cultural dynamics within the architectural landscape of the Asia-Pacific region.
The purpose of the book is to assess the process of urban verticalization in different contexts through time, to provide insight into the relationships between highrise design and the way inhabitants negotiate them in their everyday lives, to assess how planners, politicians, and designers negotiate residential highrises in the strategies they develop for building the city and to introduce urban narratives and cartographies. Verticalization, although not new, currently takes place in a very different context than post-1945. Today, highrise residential buildings are more than architectural solutions: they are commodities in a global market where capital flows are fixed by developers and municipalities. Our exploration of residential verticalization is anchored in case studies, revealing different types of local-global negotiations in the design of the city, and has been framed by three interrelated dynamics: first, the complex relationships within the financialization of real estate markets, revealing differences in the types of local-global negotiations in the construction of the neo-liberal city; secondly, the most developed, anchors residential verticalization in the processes of socio-spatial differentiation within cities (mostly identified as gentrification associated to processes of urban renewal and densification; the third, related to readings and interpretations of the urban landscape and social, spatial practices and its iconographic and cartographic representations. This book is of interest to academics, students, planners, architects, and urban studies professionals. It shows that the chosen research object is an increasingly relevant angle of analysis of the contemporary city. It also provides a better knowledge of the processes of residential verticalization, their impact on the privatization of the urban space, and on urban segregation or fragmentation.
Unmarked on maps and largely unnoticed by urban design, architecture, and planning communities, Combat Cities have quietly spread throughout the western hemisphere. The Complete Guide to Combat City is an architectural and cultural guide of these simulated cities, exclusively developed by the military. Seventeen existing, fully functioning urban combat centers in the US, Europe and the Middle East have been reconstructed from existing video footage, satellite images, military photographs, and army supplier's catalogs. Julia Schulz-Dornburg analyzes their features, be they fictional or real, and presents them with commentary, illustrations, and classifications. The book combines different urban portraits to create a comprehensive overview and architectural database of contemporary mock-cities. A comprehensive selection of seventeen urban combat centers in the US, Europe and the Middle East The first in-depth analysis of a clandestine architectural subject
The book addresses the interdisciplinary and multiscale theme of the design of sustainable, inclusive and creative urban green spaces in relation to the socio-ecological transition and in line with the systemic vision promoted by the 2030 Agenda, the 17 Sustainable Development Goals (SDGs) and the principles outlined by the New European Bauhaus (European Commission, 2021). The publication refers to the International Study Day organized in June 2022 by the Unit for Internationalization of the PDTA Department of the Sapienza University of Rome, develops and updates its themes, with essays that deepen theories and methodologies pursued in specific disciplinary and research fields, and with case studies of design experiments and achievements that constitute best practices at an international level in the sign of a conscious sustainability.The book is therefore part of an international and interdisciplinary dialogue and discussion focused on the challenges of climate change, economic crises and social inequalities as well as the questions that emerged during the Covid-19 pandemic. These issues are fundamental in the rethinking and reconfiguration of the role of urban green spaces, conceived as a priority place for the existence of citizens, the archetype of European culture, the conservation of biodiversity, and the relationship with nature.
Nel 2013 il sito UNESCO materano de "i Sassi e il parco delle Chiese rupestri" si è dotato del suo primo Piano di Gestione, a vent'anni dall'iscrizione nella Lista del Patrimonio Mondiale. Il Piano di Gestione si è andato definendo lungo un percorso articolato e partecipato, e la sua struttura è il risultato di sintesi degli apporti di tutte le fasi del percorso. Il processo partecipato è stato caratterizzato dall'idea che ognuno è un 'portatore di saperi' che contribuisce all'interno di una comunità che si definisce come 'comunità di saperi'. Il progetto dell'Osservatorio Sassi, che è lo strumento per l'attuazione del Piano, nella proposta dell'autrice declina e rilancia la visione, gli elementi e gli strumenti che hanno caratterizzato il processo di costruzione del Piano di Gestione. Così come l'intero percorso di progettazione del Piano di Gestione del sito UNESCO ha ruotato intorno all'idea di Piano come processo di processi, e ogni attività è stata anche la sperimentazione del metodo, allo stesso modo per la realizzazione dell'Osservatorio si utilizzano uguali principio e approccio. La proposta progettuale per l'avvio dell'Osservatorio Sassi è tra le azioni messe in campo dalla Cattedra UNESCO in Mediterranean Cultural Landscapes and Communities of Knowledge, istituita presso l'Università deli Studi della Basilicata.
»¿¿¿ bauhaus« (selam bauhaus) means »hello bauhaus« in Amharic, one of the most important languages in Ethiopia. Visually, one could also interpret the Amharic letters as "Why Bauhaus" to question the overuse of this label during the Bauhaus Centennial in 2019. So, why Bauhaus?100 years ago, the teaching of architecture and urban design at the Bauhaus responded to rapid changes in society and their impact on the built environment. The ambitions and methods of the historical Bauhaus can still inspire us in the present day: Today, facing global climate change and human migration, these themes are more pressing than ever. Through the Emerging City Lab Addis Ababa (ECL-AA), the Bauhaus-Universität Weimar and the Ethiopian Institute of Architecture, Building Construction and City Development (EiABC) at Addis Ababa University established a joint lab. Combining innovation and social responsibility through experiments with building materials, practices and planning technologies beyond cultural, social, and disciplinary boundaries, this publication shows educational and research projects that emerged from the collaboration. In 2019 they were presented in the exhibition »¿¿¿ bauhaus (selam bauhaus) - hello bauhaus« on the occasion of the centenary of the Bauhaus and the 65th anniversary of the EiABC.
Cities are the engines of our economy and hubs of innovation, but they're also facing a growing challenge: urban mobility. As populations swell and traffic snarls, traditional transportation systems are straining under the pressure. But on the horizon, a revolution is brewing, driven by new technologies and a fresh perspective on how people and goods move around.Trends Reshaping the Urban Landscape:· Electrification: Gone are the days of exhaust fumes and rumbling engines. Electric vehicles (EVs), from cars and buses to bikes and scooters, are taking over, promising cleaner air, quieter streets, and a more sustainable future.· Shared Mobility: Owning a car is becoming less of a necessity and more of a luxury. Ride-sharing apps, carpooling services, and bike-sharing programs are providing convenient and affordable alternatives, reducing congestion and parking woes.· Micromobility: Nimble and eco-friendly, e-scooters, e-bikes, and personal mobility devices are zipping through urban corridors, offering last-mile solutions and connecting commuters with public transportation networks.Automation: Self-driving cars and robo-taxis are no longer science fiction. Pilot programs are underway, and the potential for safer, more efficient transportation is within reach
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.