Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
STØVSUG MINE GULDKORNHvedekorn 1, 2021, det første i vores andet århundrede som poesiens førende og uundværlige tidsskrift, slutter med at mindes digtere, der alt for utilladeligt tidligt er gået bort. Mette Zerlang, en sand Hvedekornsdigter, der gennem ti år trofast publicerede sine bandsat legesyge og vrængende tekster i blader, nåede lige at sende og få antaget en nyn stærk ladning, betitlet ”Pjankeværk”, før hun pludselig ikke var her mere. Katarina Lewkovitch har skrevet et hengivet mindedigt om Simon Grotrian, og Kliché-medlem og Souvenirs-bagmand Nils Torp er i sine gemmer faldet over en kort og kostelig sangtekst, han i sin tid skrev med Pia Juul, som poesien og dens elskere heller ikke kan forstå ikke er her mere. Billedkunstneren Gry Bagøien debuterer som digter med en lang, bævrende og bevægende suite om den elskedes ulykkelig død og om hans og hendes udødelige kærlighed. En anden og yngre debutant Yasmin Mina Sliai, født akkurat i 2000, præsenterer en fantastisk, nærmeste elektrisk rodet bunke digte, der stikker af stort talent.Digtere dør, skandaløst nok, men heldigvis fødes de også hele tiden, som dokumenteret af hvert eneste nummer af Hvedekorn.Og sjældent har poesienværet smukkere og mere præcist akkompagneret end i dette nummer af Ester Fleckners blåt vibrerende træsnit.
HVEDEKORN ALL STARS 100 ÅRS JUBILÆUMS-NUMMER! Det er nødvendigt at fejre lyrik- og kunst- og til alle tider debutant-tidsskriftet Hvedekorns 100 års jubilæum med spektakulært bravur – og glamour! Derfor besluttede lyrikredaktør siden 2008 Lars Bukdahl, at skrive ud til en hel masse gode digtere i alle aldre, der er debuteret i Hvedekorn – og det er ikke mange gode digtere, der ikke er debuteret i Hvedekorn (ingen nævnt, ingen glemt) – om de ville skrive et svar til deres debut i bladet.Reaktionen var overvældende positiv: 58 digtere optræder i jubilæumsnummeret, som derfor var nødt til blive et dobbeltnummer 3-4, 2020, med dels (en tekst fra) deres debutbidrag og dels et nyskrevet svar til samme, poetisk eller essayistisk.Det er et absolut drømmehold, der stråler løs fra siderne, altet alt i alt:Peter Adolphsen, Annemette Kure Andersen, Jens Blendstrup, Thomas Boberg, Kaspar Kaum Bonnén, Anne Mari Borchert, Gitte Broeng, Hans Chr. Bøgholm, Glenn Christian, Christian Dorph, Rolf Gjedsted, Signe Gjessing, Katrine Marie Guldager, Sophia Handler, Bo hr. Hansen, Helle Helle, Lene Henningsen, T.S. Høeg, Lone Hørslev, Louis Jensen,, Theodor Jensen,, Thøger Jensen, Bo Green Jensen, Rolf Sparre Johansson, Susanne Jorn, Pia Juul, Janus Kodal, Marianne Larsen, Peter Laugesen, Jørgen Leth, Cecilie Lind, Maja Lucas, Klaus Lynggaard, Lea Marie Løppenthin, Eske K. Mathiesen, Mette Moestrup, Mads Mygind, Sebastian Nathan, Annelise Nielsen, Carsten René Nielsen, Peter Nielsen, Rasmus Halling Nielsen, Laus Strandby Nielsen, Peter H. Olesen, Simon Pasternak, Arne Herløv Petersen, Juliane Preisler, Martin Glaz Serup, Palle Sigsgaard, Anders Gamst Skov, Nicolaj Stochholm, Morten Søndergaard, Knud Sørensen, Tomas Thøfner, Erik Trigger, Narcisa Vucina, Maj-Britt Willumsen, Peter-Clement Woetmann’Klinte nr. 1, 2020, udkom 5. november 1920, Hvedekorn 3-4, 2020 udkommer . november 2020, Hvedekorn 2, 2120, udkommer 5. november 2120.
Discover everything you ever wanted to know about the world's greatest novels.From medieval romances and tales of chivalry found in the realist novels of the 19th century, to experimental modernist works and today's explorations of the self, Great Novels explores the finest novels from around the world and through time.Tilt at windmills with Don Quixote, experience heartbreak with Tolstoy, discover the society in which Jane Austen lived, and delve into the complex rites of passage experienced by characters in modern novels. Find out what inspired writers to create their masterpieces, what their aims were, and how they set about writing them.Dive deep into the pages of this inspiring book to discover:- Paintings, photographs, and artefacts that tell the story of each novel and what inspired their authors- Superb images of first editions and manuscripts- The flavour of each novel through quotations and extended extracts - "Character maps" showing how characters relate to each other Covering the whole range of literary styles, Great Novels takes you into the pages of the world's seminal novels, ranging from the entertaining adventures of Cervantes' errant knight through to classics such as Great Expectations and Madame Bovary, to modern novels such as To the Lighthouse, The Outsider, Beloved, and Wolf Hall.Stunning images of the original manuscripts, first editions, and authors are complemented by extracts and quotations, while illustrated features set the novels in their literary and historical context. Essential for people of all ages who love books, Great Novels provides a fascinating overview of how the novel has developed through the ages and celebrates the perennial pleasures of reading.
Tidsskriftet "Vi er mange" udkommer nu på Forlaget Arena. Der er er gået et stykke tid siden det første nummer #1 Optøjer så dagens lys. Til gengæld er der denne gang tale om hele to nye numre i ét: #2 Omsorg og forsorg OG #3 Palæstina – et dobbeltnummer. Det er redigeret af "Vi er manges" redaktion, formgivet af Louise Sidenius og med tekster af: Fine Gråbøl, Paul B. Preciado, Lars Skinnebach, Mahmoud Darwish (oversat af June Dahy), Houria Bouteldja, Michella Lykkeby Jensen, Luka Holmegaard og Signe Raunkjær Holm, Andreas Amdy Eckhardt-Læssøe, Hans Otto Jørgensen, Maya Abu al-Hayyat (oversat af Naja Bjørnson), Franco Basaglia, Gilles Deleuze (oversat af Peter Borum) og Jean Genet (oversat af Morten Chemnitz).Tidsskriftet koster 100 kr. og kan bestilles hjem i enhver boghandel.
Stop dog bussen! Alle tekster i et nummer af Hvedekorn er sensationer, evige poetiske sensationer, men nr. 3, 2021, indeholder lige et par ekstra sensationelle sager:Caspar Eric har skrevet tre samfundskritiske og -krakilske variationer over tre kendte børnesange. Og Harald Voetmann – lige nu the toast of New York - har skrevet et stort, virtuost arabeskblomstrende, diskret hardcore-systemisk digt, ”Agermåne ormeanemone”. der ikke ligner noget andet, heller ikke af Voetmann selv:Sensationer er også næsten-debutanten Klara Li Scheutz’ ambitiøse, både ekspansive og forgrublede tekstsuiter og oversætteren Sidse Laugesens livfulde debut – på dansk§! hun findes på kinesisk som digter i egen ret. Sensationelt anti-sensationelt er så måske Jesper Elvings nonsens-lister og Jens Blendstrups uklippede pris-inventarium.Illustrationerne er smukt flossede tæpper fra Davids Samling.
I Hvedekorn 2, 2020, kan man læse noget af det stærkeste, ægteste visionære poesi, redaktøren har mødt i lange tider. Skrevet af en FIREÅRIG, debutanten Louie Ashanti Bannor Boberg, født 2015. Drengens enestående digtsuite begynder uforglemmeligt sådan her:Hestene flyver/ en af hestene så jeg/ skinne i mørket//*// Den hest der fløj/ mens mørket skinnede til dag// *// Kærligheden fløj/ mens jeg skinnede så langt og blankt ind i mørket/ Mørket forsvandt i grotten//*// Kærligheden fløj/ men jeg kunne ikke vende mig om/ Jeg stod ved en dørkarm og drømteOg ja, som efternavnet, har han ikke talentet fra fremmede, men at det stråler så vildt og fremragende, kan sgu hverken arv eller miljø forklare! Sensationen er ægte mystisk!Hvedekorn er glad for at velkomme Anne Louise Bosmans tilbage efter 16 års fravær med et tyst svimmelt pandemi-digt, prosaisen Christian Haun debuterer energisk som poet og Henrik Kabell og Robert Henningsson leverer figurdigte med henholdsvis beskidt patos og renfærdigt pjank.De øvrige, i forhold til Louie aldrende debutanter er Marie le Somptueux, født 1991,Johan Justesen, født 1988, Ida Rasmussen, født 1997 og Octavia Bormann, født 1999. Octavias klare konkret-blinken kan godt ligne det stik modsatte af Louies visionære vildskab, og det just en af de vigtigste pointer i hvert nummer af Hvedekorn: At stikke sig på poesiens forrygende forskelle.På billedsiden lader Myne Søe-Pedersen alverdens aviser rulle sig yndefuldt sammen.
Efterårets store udstilling på Louisiana indtager hele museets Sydfløj med en omfattende tværæstetisk udstilling om ét af vor kulturs store motiver, Månen. Udstillingen, som består af op imod 150 værker, tegner et multifacetteret portræt af Jordens eneste naturlige satellit gennem kunst, film, musik, litteratur, kulturhistoriske genstande, arkitektur, naturvidenskab og astronomi.I forbindelse med udstillingen udgives et rigt illustreret katalog i form af en Louisiana Revy med tekster af kurator Marie Laurberg, astrofysiker Anja Cetti Andersen, kunsthistoriker Stephen Petersen, arkæo-astronom Ed Krupp samt litterære bidrag af Italo Calvino m.fl. Under udstillingen vil der ved fuldmåne afholdes særlige Full Moon-parties med foredrag og performancekunst. Udstillingen ledsages desuden af et filmprogram med fokus på Månen i science fiction og eksperimentalfilm.
Louisiana markerer begyndelsen på sit 60 års jubilæumsår med en præsentation af Pablo Picassos originale keramiske arbejder. Med mere end 150 værker fra årene 1947-1964 er der tale om den første store udstilling i Skandinavien af en knap så kendt side af denne højt skattede kunstners virke.I sommeren 1946 opholder Picasso sig i Golfe-Juan i Sydfrankrig. Sammen med en ven tager han til en keramikudstilling i Vallauris, et område kendt for sine mange keramiske værksteder. Den oplevelse bliver et vendepunkt for Picasso, der livet igennem søgte nye kunstneriske udfordringer i alle mulige slags materialer. Picasso kaster sig straks ud i eksperimentere med de forskellige keramiske materialer, oxider og glasurer, og det viser sig, at de keramiske processer og teknikker – specielt det uforudsigelige i selve brændingsprocessen, hvor særligt farverne er vanskelige at styre – virker som en stor og interessant udfordring for ham.I 1948 får Picasso en fast plads i værkstedet Madoura og beslutter sig for at flytte permanent til Sydfrankrig. Den lysfyldte Middelhavsnatur, som i disse år definerer hans kunst, kommer også til at afspejle sig i de keramiske værker. Her producerer han – sideløbende med sine malerier, tegninger, skulpturer og grafiske arbejder – ca. 4.000 keramiske objekter. Nogle er bemalinger og bearbejdninger af tallerkener, kander og fade, som allerede var i produktion på Madoura-værkstedet, andre er mere skulpturelle figurer, dyr, fauner og kvindefigurer, der vokser ud af Picassos fantasi, når det våde ler bliver formet
Nærvær. Sansning. Engagement. Olafur Eliasson omdannede Louisiana til et åbent, levende sted, der involverer krop og sjæl. Hvor gæsterne måtte træde i karakter, tage aktivt del og sætte sig selv i spil. Dét er, kort fortalt, blandt de kodeord og tanker, der lå til grund for Olafur Eliassons første soloudstilling på Louisiana.
En visuelt overdådig hyldest til den fænomenale Pop bevægelse. Med omkring 180 værker - hvoraf mange var ikoner og klassikere af bl.a. Lichtenstein, Rauschenberg, Warhol, Eames, Sottsass og Panton - blev der her for alvor sat fokus på det nære og inspirerende samarbejde mellem kunstnere og designere i Pop-perioden.
Eventyr, drama, frygt, vovemod, myte… En skildring og iscenesættelse af den eventyrlige tiltrækningskraft, som Nordpolen og de næsten mennesketomme arktiske områder har haft – og stadig udøver. Både som en lokalitet i bevidstheden og i fantasien hos kunstnere, videnskabsfolk, forfattere og eventyrere. Arktis-området spiller nemlig en enorm rolle i vores civilisations kollektive bevidsthed, ikke mindst de seneste to hundrede år.
Drøm og mareridt, længsel og angst, skønhed og gru: HAVET er sæsonens store Louisiana-begivenhed. En opdagelsesrejse over og under overfladen, hvor historie og samtid mødes i et krydsfelt mellem kunst og videnskab.Vi ved mere om overfladen på Mars end om verdenshavene, der dækker mere end 70% af vores egen planet. Men jo mere vi dykker ned under overfladen, desto flere utrolige ting dukker der op. Og finder vi fantasiens billedatlas frem, oversvømmes vi ligefrem af forestillinger, fortællinger og fantastiske skabninger.
Udkant 27: En Poetisk RejseDyk ned i en verden af refleksioner og dybde med Udkant 27. Dette nummer byder på en rørende samling af poesi og prosa, der udforsker de mange facetter af menneskelig erfaring og følelse. Med bidrag fra talentfulde forfattere som Mahasti Masrouri, der skildrer indvandrerlivet og de medfølgende udfordringer, og Ida Hage Wilson, hvis digte om barndom og voksenliv rører ved universelle sandheder, tilbyder Udkant 27 en unik litterær oplevelse.Essensen af Udkant 27 ligger i dets evne til at forbinde læseren med både hverdagslige og ekstraordinære øjeblikke. Fra storbyens pulserende liv til den stille introspektion af personlig sorg og glæde, er hver side en invitation til at udforske det menneskelige sind og hjerte. Tag for eksempel Dorte Oddes tekstsamling PIS 1-30 der har et vidunderligt drive ind og ud af det feminine.Oplev en litterær rejse gennem tid og rum, hvor ord maler levende billeder og vækker dybe følelser. Udkant 27 er en hyldest til skriftens kraft og dens evne til at bringe os tættere på os selv og hinanden.
1970’erne var lyrisk set pænt deprimerende undtagen på de bittesmå forlag – der med få undtagelser ikke er de samme som dem, der nu med stor, kvalitativ vægt florerer, men total parallelle – og i Hvedekorn. Hvis man nøjes med at læse Hvedekorn fra 1970 til 1979, ligner perioden den poetiske guldalder, som den i al hemmelighed så rent faktisk også var. To af de ivrigst og betydeligst bidragende 70’er-Hvede-digtere er Karsten Bjarnholt, født 1944 og debut så tidligt som 1965, før Borums tid, og Hans Chr. Bøgholm, født 1946, debut 1969, og begge har nye, usvækket originale digte med i nummer, 1, 2024. Bøgholm er en forrygende indædt forgrublet søjlehelgen af en digter, som født i fx Frankrig eller Tyskland for længst ville have status som levende legende, hør det knage overlegent: ” Vi har set,/ hvis vi vil indrømme det,/ at det langsomste vi ved,/ er os selv./ Hver og én af os,/ og også det,/ der i en eller anden forstand/ er ”det”,/ er ude af stand/ til at nå noget som helst,/ fordi vi indser,/ at det ikke var det,/ vi ville nå,/ at det var døden,/ og den/ som løber hastigt efter noget/ og indser,/ at det er døden,/ vil løbe endnu hurtigere,/ fordi han ikke ser,/ at det er langsommere og langsommere,/ og fordi målstregen/ ikke er hans.” Og så er der et tidsskrift i tidsskriftet! Gresshoppene har ingen konge nr. 39, redigeret af norske Jørn Sværen og med dirrende konceptuel poesi af ligeledes norske Arne Kleiva. Gresshoppene slår sig med hvert nummer ned i et nyt tidsskrift, og nu er det Hvedekorns tur til at lyse gult og knitrende. En ærefuld plage! Fremhæves blandt alt det nøjagtig lige poetisk fremhævelsesværdige kan også de seneste afsnit af Sternbergs lumsk henkastede, seneste meta-føljeton ”Det vilde er” (den forrige ti år gamle føljeton ”Det samvær vi har sammen” er nu omsider, i udvidet form, ude i bogform) og Manon Amalie Bøgeskov digteksplosion med, som et af tidens flyvende tegn, flere englelige medvirkende. Og selvfølgelig debuterer også flere debutanter, og fx Nelli Ann Eroglu med bl.a. dette digt om oplevelsen af at læse endnu en debutant, der mirakuløst er sig selv, i hvilket som helst årti: ”Grus, bakterier, jordfald, mosaik./ Og at altings lyd har samlet sig hos dig.” Plus Anna Stahns djævelsk yndefulde tegninger af digtere og kritikere!
uDkAnt #26 på gadenDet er med stor glæde, at vi præsenterer uDkAnt #26. Her møder vi debuterende Karin Toft, Susanne Cromwell med en serie digte Rydningerne. Hanne Schønning gæster uDkAnt med novellen Gæstelisten og vi kommer også omkring Onkel Otto skrevet af Jack Thimm og meget meget mere.Rigtig god læselyst.
De digte, der er de sværeste at forstå, er nogle gange dem, der er lettest og dejligst at opleve, tag nu bare 1991-debutant Peter Adolphsens nonsedigt i Hvedekorn 4, 2023, eller bare første, lille strofe, det sidste man må spoile er et nonsensdigt: ”Skvorken snavrer i skolpvynet,/ fnylrer omkring, kofler,/ kofler så plyst igen.” Ikke noget at forstå og ikke noget IKKE at forstå.Det er et nummer fuld af hjertelige tilbagekomster. Jævnaldrende med Adolphsen er 1993-debutant Mette Moestrup, der både indleder og afslutter nummeret, med henholdsvis en forfinet nynnede Pia Juul-homage og et instruktivt trekant-bonanza. Der er også deciderede IKEA-digte af 2004-debutant Rasmus Halling Nielsen! Tre yngre digtere, med debuter for en 12-15 år siden, der for længst er stjerner i Hvedekorns univers, men endnu ikke udenfor, og som vi er overlykkelige over at have tilbage på vores poesihimmel, er Theodor Jensen og Joachim Aa. Sørensen og Joakim Vilandt (som dog har signeret en fantastisk (og sær) debutbog). Joachim med ch ligner stadigvæk en genfødt Morti Vizki med ekstra skrue – jeg ved heller ikke, hvad dette digt går ud på, udover poesi, som er alt nok. Der er kun en enkelt debutant, Uzma Akbari, men hvilken én! Og billedkunsten er sportsunderlag som konkretdigte ved skiftevis og på samme tid digter og billedkunstner Kamilla Jørgensen. Der er endnu en gang kridtet hårdt og heftigt op på hvedemarken, mirakuløst nok!
uDkAnt #25 på gadenPerfekt til mandelgaven eller julegaven for bogormen i omgangskredsen.uDkAnt er for dig, der elsker at læse god gedigen litteratur og gerne vil vide, hvilke bevægelser der rører sig i dansk litteratur lige nu.I dette nummer har vi forfattere som Birgit Bjerre, der også har stået for omslaget, desuden udkommer Birgit med kortprosasamlingen Det vi har. Thomas Kirk bringer et meget listigt figurdigt. Norske Anders Wangensteen, Danni Storm med nogle helt fantastiske anagrammer.Og der er selvfølgelig mange flere forfattere med.Rigtig god læselyst.
This is a bibliographical essay exploring the collection of travel writings edited and published by Levinus Hulsius and his successors in Nuremberg and Frankfurt in the late 16th and early 17th centuries. It provides detailed information on the contents and physical characteristics of the books, as well as an analysis of their significance.This work has been selected by scholars as being culturally important, and is part of the knowledge base of civilization as we know it.This work is in the "public domain in the United States of America, and possibly other nations. Within the United States, you may freely copy and distribute this work, as no entity (individual or corporate) has a copyright on the body of the work.Scholars believe, and we concur, that this work is important enough to be preserved, reproduced, and made generally available to the public. We appreciate your support of the preservation process, and thank you for being an important part of keeping this knowledge alive and relevant.
This catalogue provides a comprehensive listing of the impressive collection of books housed in the library at Chatsworth House, one of England's finest stately homes. The collection covers a wide range of subjects and genres, making it a must-have for any bibliophile or collector.This work has been selected by scholars as being culturally important, and is part of the knowledge base of civilization as we know it.This work is in the "public domain in the United States of America, and possibly other nations. Within the United States, you may freely copy and distribute this work, as no entity (individual or corporate) has a copyright on the body of the work.Scholars believe, and we concur, that this work is important enough to be preserved, reproduced, and made generally available to the public. We appreciate your support of the preservation process, and thank you for being an important part of keeping this knowledge alive and relevant.
Hvedekorn 3, 2023, indledes med nye digte af Caspar Eric som et akut flyvebladstillæg til hans pågående inderlige og yderlige, yderst fortjent bestsellende digtsamling Nye balancer fra foråret. Caspar Eric er stadig en ung digter, men tid og generationerne løber nådesløst hurtigt i Hvedekorn, hele 19 år yngre er Manon Amalie Bøgeskov, som debuterede heftigt talentfuld i nr. 2, 2023, og i sit bidrag til det nye nummer ikke er til at standse, hun stormer frem med den intrikat vildskab. Nummeret bydes desuden på gode, suverænt gearede gensyn med savnede, yngre veteraner som Sarah Elise Bruun, Ingrid Nymo, Sophia Handler og Anders Gamst Skov (alle, undtagen tidligt debuterede Sarah, stjerner i Hvede-antologien Flasher mine tranebærmund, 2018, som Caspar også stjernede i – at bidrage til Hvedekorn er at blive medlem af en evig poetisk konspiration).Meget andet skønt af nye og erfarne folk, og fx bare også Anne-Louise Bosmans’ klare, både mørke og lyse adskillelsesdigte.Illustrationerne er farvestærke, kraftfuldt grove figurationer af oversete Hilda Wanscher (/1887-1973).Bogstaveligheden lever, med vinger på sin haltende fod!
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.