Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Den skinbarlige virkelighed er en elementær indføring i de undersøgelsesmetoder, vi kan betjene os af, når vi ønsker at studere virkeligheden, som den kommer til udtryk i samfund, organisationer, virksomheder, grupper og individer og i de fænomener, der udspiller sig i relation hertil. Bogen fokuserer på undersøgelsesprojekter, hvor der indgår erfaringsmateriale (empiriske data), som på den ene eller anden måde skal belyses eller analyseres med udgangspunkt i eksisterende teori. Typisk er der tale om projektopgaver, seminaropgaver, hovedopgaver, specialer, kandidatafhandlinger mm.Indholdet dækker alle faser i en undersøgelsesproces fra et projekts idéstadie til rapportering og formidling af undersøgelsesresultater.Bogen har et erhvervsøkonomisk og sociologisk udgangspunkt, og der er lagt væsentlig vægt på metoder, der bygger på indsamling, tolkning og analyse af kvalitative data.Den skinbarlige virkelighed henvender sig til studerende og andre, der beskæftiger sig med undersøgelsesprojekter inden for samfundsvidenskab og tilgrænsende områder.
Metoder i samfundsvidenskaberne behandler de grundlæggende metodiske byggesten inden for samfundsvidenskaberne. Hovedvægten ligger på, hvordan man i første omgang indhenter data og hvordan de efterfølgende skal analyseres, men uomgængelige spørgsmål omkring formulering af problemstilling og projektdesign er også genstand for grundig behandling. Den kvalitative og kvantitative metode præsenteres og illustreres gennem praktiske eksempler på anvendelsesområder - begge metodetyper er dækkende for langt størstedelen af al anvendt samfundsvidenskabelig metode i Danmark og globalt. Ambitionen er at læseren selvstændigt, eventuelt med et minimum af instruktion, skal kunne gennemføre empiriske analyser på et forsvarligt videnskabeligt grundlag, og dermed også være i stand til kritisk at kunne diskutere andres metodiske bidrag. Denne bogs forfattere er blandt de ledende danske eksperter inden for samfundsvidenskabelig metode og de giver med udgangspunkt i deres forskning, herunder store empiriske erfaring, et sammenhængende overblik over et meget vigtigt men kompliceret og omfattende emne, der står helt centralt når virkeligheden er genstandsfeltet. Bogen henvender sig især til studerende på de samfundsvidenskabelige uddannelser på bachelorniveau på landets universiteter og university colleges.
At være menneskeligMåske har du hørt udtrykket en gang eller to. Men hvad betyder det egentlig at være menneskelig? At være menneske?"HUMAN – På sporet af det menneskelige" tegner et mangesidigt billede af mennesket i al dets forunderlighed og forvirrethed, galskab og genialitet. Hvad betyder vores hjernes måde at fortolke sin omverden på for vores menneskesyn? Og hvad kan en nuttet bil, en gavmild vampyr og en røgalarm fortælle os om, hvordan vi opfatter verden og hinanden? Dette er fortællingen om, hvem vi er, hvorfor vi er, som vi er – og ikke mindst om, hvem vi kan drømme om at blive.Forfatter Thomas Thaulov Raab har også skrevet bøgerne ”Den foranderlige hjerne og den forunderlige bevidsthed” (2015), ”Din geniale dyrehjerne” (2016) og ”En bog om hukommelsen” (2014).
”Ideer forandrer ikke verden i sig selv, og intellektuelle kan ikke opråbe sig til fremskridt og frigørelse. Men alle, der er udsat for uretfærdighed som person eller som tilskuer til samfundet, har brug for ideer. De intellektuelle, der formulerer deres indsigter, så andre kan bruge dem, bidrager til at forandre verden langsomt.” – Fra forordetFra efteråret 2020 og gennem hele 2021 har Rune Lykkeberg talt med 41 internationale intellektuelle om klima, frihed, punk, ulighed, kapitalisme, demokrati, racisme – om verdens tilstand.De langsomme samtalers præmis er, at der er en forbindelse mellem ideer og magt. Bogen er 41 bidrag til den fælles påtrængende samtale om, hvordan vi ændrer verden – også selv om det går langsomt.
Fænomenologi: En introduktion er en kortfattet og engageret indføring i en af det 20. århundredes dominerende filosofiske bevægelser.På en levende og letforståelig måde introducerer bogen en række fænomenologiske nøglebegreber, som er afgørende for at kunne forstå tænkere som Husserl, Heidegger og Merleau-Ponty.Bogen, som er skrevet af en internationalt førende ekspert på området, undersøger centrale spørgsmål som:Hvad er en fænomenologisk analyse?Hvad er fænomenologiens metodologiske fundament? Hvad fortæller fænomenologien os om kropslighed og intersubjektivitet?Hvordan relaterer fænomenologien sig til andre grene af filosofien? Hvordan kan ideer fra den klassiske fænomenologi anvendes i moderne kvalitativ forskning?Bogen indeholder anbefalinger til videre læsning og opdagelse i fænomenologiens verden, hvilket sammen med bogens omfattende begrebsliste gør den til et oplagt udgangspunkt for enhver, der søger en kortfattet og letlæst introduktion til den rige og komplekse fænomenologiske tradition.“En klar og autoritativ introduktion til fænomenologi af en af verdens førende fænomenologer" Dermot Moran, University College Dublin, Ireland"Dan Zahavi, en af de mest produktive og indsigtsrige fænomenologer i sin generation, har leveret en kortfattet, klar, og intellektuelt stimulerende indføring i fænomenologien” Alessandro Duranti, University of California, Los Angeles, USA"Denne klare bog kommer ind til kernen af hvad fænomenologi handler om, og er uundværlig for enhver der ønsker at vide mere om den tradition” Piet Hut, Institute for Advanced Study, Princeton, USA
Bestræbelsen på at frembringe et forbedret menneske er en gammel drøm. Men det er nyt, at et stort antal kompetente og anerkendte forskere systematisk arbejder på opgaven, og at det faktisk er lykkedes at udvikle en række teknologier, der bringer os nærmere drømmens indfrielse. I Efter mennesket giver Klavs Birkholm et sammenfattende overblik over de nye, optimerende teknologier og spørger: - Er vi på vej til at gøre mennesket til et artefakt – ikke det enkelte menneske, men arten? - Hvordan håndterer vi som samfund de etiske udfordringer, denne teknologiske udvikling sætter på dagsordenen?
Vores billede af fortiden er sjældent sammenfaldende med hvordan fortiden 'egentlig' var. Derfor må vi finde frem til hvordan vi bedst kan begribe den. Vi må vide hvordan vi skal forske.Denne bog er en moderne, let tilgængelig og bredt dækkende indføring i historiefaget. Den dækker forskningsmetode, faghistorie og didaktik. Bogen forklarer hvad historie er, hvordan faget er vokset frem, hvilke spørgsmål historikere beskæftiger sig med i dag, og hvad der kendetegner deres faglige tilgang. Bogen fortæller om hvordan historisk forskning foregår, hvad metode er, og hvilke teknikker der står til rådighed. Desuden belyses: hvorfor historie, hvordan bruges faget i samfundet?
”Bogen har intellektuel tyngde og dramatisk styrke som en tsunami.” The TimesNår vi taler historie, handler det sjældent om isvintre, tørke eller økosystemer. Peter Frankopan viser i sit ambitiøse og skelsættende værk, at forholdet mellem menneske og det naturlige miljø er en afgørende, hvis ikke definerende, faktor i den globale historie. Fortidens større naturkatastrofer og ekstreme vejrhændelser kan i høj grad kaste lys over de enorme klimamæssige udfordringer, vi dagligt konfronteres med."Den foranderlige klode" giver stemme til en ufortalt historie om menneskehedens usædvanlige evne til at tilpasse sig til og forme de naturlige omgivelser gennem tiden: om hvordan religion og sprog har præget vores syn på natur og miljø, om vikingesamfundets opståen som konsekvensaf flere års mislykket høst, om den nordamerikanske ekspansions forbindelse til et soludbrud i 1700-tallet og om, hvordan et vulkanudbrud på Island blev en vigtig faktor for Osmannerrigets fald. Trangen til at manipulere med vejret er en længere historie om krig og imperalisme.I en tour de force af en fortælling fra Big Bang til vores egen tid foretager forfatteren arkæologiske, meteorologiske, geologiske og demografiske nedslag og udgravninger, som belyser samspillet mellem menneske, natur, miljø og klima. Et samspil i konstant forandring og bevægelse.
I en kort tekst skildrer Oscar Coop-Phane processen mod en gris ligesom dem, der blev ført mod dyr helt frem tilslutningen af 1700-tallet.En praksis, der er lige så mærkværdig, som den i dag er ukendt. En fortælling i fire akter.Vi følger Forbrydelsen, herefter Processen, der er skrevet som et retssagsdrama, hvor man møder de to parters advokater, offerets familie, vidnerne og eksperterne, publikum og nævningene samt grisen, der, som læseren vil se, gebærder sig på bedste beskub, og endelig retsformanden, der til sidst fælder sin dom: død ved hængning.Herefter følger Ventetiden, hvor alle hver især forbereder sig på svinets død: bødlen Jean, fader Paul, som skal skriftedyret, den grådkvalte familie og grisen, som Pinslen snart vil frigive.Coop-Phane kulegraver menneskets følelser, frygten, vrede, grusomheden og hævntørsten, men også medfølelsen eller sorgen. Det er en allegorisk tekst, hvor vi alle i dyret vil kunne genkende vores eget svin.
Et portræt af naturvidenskabens verdensberømte centrum i Danmark.'Unity of Knowledge' henvender sig til unge mennesker, drenge og piger, konfirmander, studenter, universitetsstuderende; Unge mennesker der er vant til billedsprog og forstår en skildring af forskning og videnskab, der ikke er båret af tekst. Bogen er til nysgerrige kvinder og mænd i alle aldre. Turister, der vil have en anden slags Danmarkshistorie med hjem, dem som er interesserede i udvikling og evolution, og dem der er uden forhåndskendskab til Niels Bohr.Med farvebilleder fra i dag, sort/hvid billeder fra Niels Bohr-arkivet, citater og collager, skildrer bogen den nysgerrighed og åbenhed for det ukendte, som hersker på Niels Bohr Institutet. Det er i samarbejde, at folk fra hele verden mødes her og videreudvikler naturvidenskabens store succeser som man har gjort siden grundlæggelsen af institutet i 1920’erne.Billeder og billedforløb viser institutet indefra, de mennesker der arbejder der, og hvordan der ser ud på et sted, hvortil de færreste har adgang. Et sted hvorudfra gadgets, viden og teknologisk udvikling, som vi alle dagligt er i berøring med, kommer fra.Bogen handler om kvantefysik, is og klima, sorte huller og mirakler, en hverdag af idéer, nysgerrighed, åbenhed og samarbejde på tværs af landegrænser. Princippet om vidensdeling, idéen om at nå længere og opnå bedre resultater i samarbejde.Bogen er blevet til i samarbejde mellem Niels Bohr Institutet, billedhugger Rikke Raben, fotograf Anne Prytz Schaldemose og forfatter Peter Høeg. Rikke Raben har i et årti haft sin daglige gang på Institutet og har inviteret Anne Prytz Schaldemose med indenfor. Anne Prytz Schaldemose har taget de nye farevefotografier. Rikke Raben har udvalgt s/h foto fra Niels Bohr Arkivet, og hun har med sin baggrund i skulpturportrætter overordnet fusioneret s/h og farve foto o.a. i de kombinationer og forløb, som tilsammen udgør det visuelle portræt af Niels Bohr Institutet i bogen.
Hvad vil det i grunden sige at være et menneske? I mange professionsuddannelser og universitetsuddannelser inden for det humanistiske område er antagelser om mennesket både kernen og udgangspunktet - uden at det dog altid synliggøres, hvad antagelserne dækker over. Et menneske ved vi jo allerede hvad er - vi er jo selv et af slagsen - så hvorfor spørge nærmere ind til dette?Helt så enkelt er det naturligvis ikke. Denne bog opstiller og afdækker nogle af de helt centrale spørgsmål, som trænger sig på, når vi ønsker at blive klogere på humanioras antagelser om det menneskelige. Spørgsmål og undren er afsættet for bogens søgen efter svar i filosofien, pædagogikken, sociologien og psykologien. Resultatet munder ikke ud i et teoretisk sammenhængende svar, men aftegner snarere et billede af humanioras sammensatte reservoir af forståelser, hvilket kan støtte læseren i en videre udforskning af emnet.Bogen omfatter ti kapitler, som hver især kredser om grundlæggende menneskelige temaer som fx køn, udvikling, læring, arbejde, opdragelse, tid og tro.
Det er et uforanderligt vilkår for os mennesker ikke at vide, hvad fremtiden vil bringe. Det er ikke et let vilkår at leve med, og gennem hele den menneskelige historie har vi på alskens måder forsøgt at finde måder at forudsige fremtiden på. Blandt de tidligst kendte af disse er at se på stjerner, læse i teblade og olier eller undersøge offerdyrs indvolde og fortolke bestemte observerbare tegn som gode eller onde varsler. Denne slags spådomme går helt tilbage til Oldtidens Mesopotamien, og de ældste, der findes bevaret, er over tre årtusinder gamle.I dag vil de færreste nok tro på, at stjernernes bevægelser eller markeringer på dyreindvolde har nogen egentlig indflydelse på vores hverdag – vi forlader os i stedet på meteorologer, statistikere, politiske eksperter og deslige for at se ind i fremtiden. Men i Mesopotamien var disse ritualer noget, der blev taget dybt alvorligt. Ved hofferne var der ansat professionelle varselstagere, og man foretog sig intet af vigtighed, før man havde fået et positivt varsel og vidste, at guderne var på ens side – selv konger drog ikke i krig foruden.Det kan måske virke fjernt for en moderne verdensborger, men i virkeligheden er forskellen på en varselstager, der fortolker varsler i fårelevere, og en børsmægler, der bruger statistik til at forsøge at forudsige markedssvingninger, slet ikke så stor. Sandsynligheden for, at de tager fejl, er omtrent lige stor, og fra et psykologisk synspunkt er begge blot tilgange til at løse et behov, vi har haft så længe vi kender til: at afdække fremtidens mysterier.I Hvad er værre end uvished? fortæller Ulla Koch på indlevende, tilgængelig og spændende vis om varselstagningens og astrologiens historie fra deres oprindelse i Oldtidens Mesopotamien, med inddragelse af nobelpristageren, adfærds- og økonomipsykologen Daniel Kahnemans forskning.
Epidemier har altid været en provokation til befolkningerne, der siger Organiser jer eller dø – hvad vil I gøre? Samfundene har svaretforskelligt, og det er disse forskellige svar, som epidemierne har fremprovokeret, der er denne bogs snit. Igennem ti korte veloplagtekapitler fortæller filosoffen Anders Fogh Jensen epidemiernes styringshistorie fra det 13. århundrede og frem til i dag. Bogen placerer coronapandemien i en historisk horisont, så man forstår, hvor de forskellige greb og indgreb kommer fra, og hvad der tænkes med det, der gøres.Anders Fogh Jensen (f.1973) er filosof, Diploméd’Études Approfondies fra Sorbonne og Ph.D.fra Københavns Universitet. Han er dramatiker, foredragsholder, forfatter og fader til samtidsindrammendebegreber som projektsamfundet og pseudoarbejde. Han er en hyppigt brugt filosofisk stemme i radio, TV og aviser. Anders er forfatter til bøgerne Metaforens magt, Mellemting – Foucaults filosofi, Magtens kartografi– Foucault og Bourdieu, Projektsamfundet, Projektmennesket,Epi-demos, Hvordan skal jeg leve mit liv Kierkegaard?, Pseudoarbejde og senest Narrative samtaler – Forklaringer fra maskinrummet. Flere af disse bøger er også udkommet på engelsk. Anders har bl.a. skrevet teaterstykket De danser alene om projektmenneskets liv og færden i projektsamfundet. Han er en erfaren underviser ved landets universiteter og han står bag Dannelsesrejser.dk og Filosofisk konfirmation.
Bølgen og Strømmen handler om populisme som et fænomen i den moderne, digitaliserede verden. Centralt er spørgsmålet: Hvem definerer virkeligheden, som vi møder den gennem medierne? Er der overhovedet noget tilbage i vores fælles virkelighed, som ikke skaber splid i vores forståelse af, hvem vi er, og hvad der gælder? Hvilke argumenter og referencer anvender vi, når vi forsøger at forstå verden og os selv, og hvordan kan vi vide, at disse er gyldige? I sidste ende handler det om dannelse, værdier, identitet og bevidsthed. Uden evnen til refleksiv tænkning og kritisk fortolkning af den information, vi møder i den digitale og globaliserede virkelighed, er vi prisgivet populismen, som samler os i den laveste fællesnævner, hvor alle fordomme og stereotyper mødes i opfattelsen af en splittet og truende verden. Aktuelle udviklinger i hverdagstemaer som stress, arbejdsmarkedsforhold, klimakrise, flygtningestrømme og politisk populisme bliver taget under lup og placeret i en større sammenhæng, som er gjort nærværende med fortællinger, eksempler og anekdoter, så det også bliver underholdende at læse om både os selv og de andre anno 2018. Bogens påstand er, at vi rider på en bølge, både sammen og hver for sig, og dens mål er at give stof til eftertanke og inspiration, så vi frem for at blive opslugt i bølgen kan nå til en forståelse af de understrømme, der fodrer og styrer den, og skabe nye og troværdige syn på virkeligheden.
This is the first overview of Performing Arts Collections in the Nordic Countries published in English from Nordisk Center for Teaterdokumentation. It is a register of archives, libraries, museums, theatres and institutions that hold performing arts records in their collections as well as a description of what the collections contain. Furthermore the main educational institutions are mentioned.As a foreigner to Nordic languages, it can be difficult to access Nordic performing arts archives and get an overview over the field. The ambition with this publication is to make the archives accessible to a larger group of scholars all over the world.For the first time in more than 40 years of publishing an overview over Performing Arts Collections in the Nordic countries (until now in Finnish, Norwegian, Swedish, and Danish) and Iceland, we have included Greenland and The Faroe Islands. The performing arts tradition in these two countries still lack broader research. It is my hope, as editor in chief, that this inclusion will strengthen scholarly awareness of the performing arts history of both Greenland and The Faroe Islands in a broader context.We live in a digital era, with access to a great deal of digital or digitized records. Unfortunately, web links die out quickly. Thus, the editorial choice has been to link to the main web page of each institution. Not all institutions have an English web site, but with the descriptions in this publication, it is our hope that it will be easier to access the collections listed in it.The editorial team from Nordisk Center for Teaterdokumentation consists of Marjaana Launonen (Finland) Sigríður Jónsdóttir (Iceland), Benedikte Berntzen (Norway), Magnus Blomkvist and Rikard Larsson (Sweden), Birgit Kleist Pedersen (Greenland), and Anna Lawaetz (Denmark and The Faroe Islands).
La guerrilla urbana, como una fuerza de combate, que reacciona de manera contundente a las posibles amenazas de su territorio, enfocándose en la preparación de sus integrantes para ¿Vencer¿. Incluyendo todas las acciones desarrolladas por unidades bajo entrenamientos para operar o realizar acciones de combate, las cuales son planeadas y ejecutadas en áreas urbanas, con fines estratégicos. Combatiendo en contra de una dictadura o posibles invasores, empleando técnica y tácticas de combate con armas, así como también, métodos no-convencionales. Siendo la guerrilla urbana un grupo de revolucionarios políticos, luchadores por los derechos del pueblo y su país. El área en la cual la guerrilla urbana actúa son las comunidades en donde se han desarrollado. La guerrilla urbana tiene que poseer la iniciativa, movilidad, y flexibilidad, así como también versatilidad y un comando de cualquier situación. La iniciativa es una cualidad especialmente indispensable en un miembro de la guerrilla urbana., no puede dejarse confundir, o esperar por órdenes. Su deber es el de actuar, encontrar soluciones adecuadas para cada problema que se encuentra.
The tradition of travel runs throughout history, from ancient times to the present day. From ancient times to the 19th century, traveling by stagecoach or horse was common. This can still be seen in the many inns that still exist today and are often located on busy country roads. These inns bear the name Zur Post, for example. The large luxury hotels, on the other hand, boast a beautiful landscape ambience, often with a swimming pool. As they are located in charming natural surroundings, they have combined many features in their architectural design that cannot be found in normal residential areas and that make them so desirable for many travelers.
La tradition du voyage s'étend sur toute l'histoire, depuis l'Antiquité jusqu'à nos jours. Depuis l'Antiquité jusqu'au 19e siècle, il était courant de voyager en diligence ou à cheval. On peut encore le voir dans certaines auberges qui existent encore aujourd'hui et qui se trouvent souvent sur des routes de campagne très fréquentées. Ces auberges portent par exemple le nom de Zur Post. Les grands hôtels de luxe, en revanche, se distinguent par une belle ambiance paysagère et souvent par une piscine. Étant donné qu'ils se trouvent dans un environnement naturel attrayant, ils réunissent dans leur construction architecturale de nombreux éléments que l'on ne trouve pas dans les quartiers résidentiels normaux et qui les rendent si désirables pour de nombreux voyageurs.
A tradição de viajar atravessa toda a história, desde a Antiguidade até aos nossos dias. Desde a Antiguidade até ao século XIX, era comum viajar de diligência ou a cavalo. Este facto pode ainda ser constatado nas muitas estalagens que ainda hoje existem e que se situam frequentemente em estradas rurais movimentadas. Estas pousadas têm o nome de Zur Post, por exemplo. Os grandes hotéis de luxo, por outro lado, caracterizam-se por um belo ambiente paisagístico, muitas vezes com piscina. Uma vez que se situam num ambiente natural encantador, combinam na sua conceção arquitetónica muitas características que não se encontram em zonas residenciais normais e que os tornam tão desejáveis para muitos viajantes.
La tradizione del viaggio attraversa tutta la storia, dall'antichità ai giorni nostri. Dall'antichità al XIX secolo, gli spostamenti in diligenza o a cavallo erano comuni. Lo testimoniano le numerose locande che esistono ancora oggi, spesso situate su strade di campagna molto trafficate. Queste locande portano ad esempio il nome di Zur Post. I grandi hotel di lusso, invece, sono caratterizzati da un bellissimo ambiente paesaggistico, spesso con piscina. Essendo situati in un ambiente naturale incantevole, combinano nel loro design architettonico molte caratteristiche che non si trovano nelle normali aree residenziali e che li rendono così desiderabili per molti viaggiatori.
Tradiciq puteshestwij prohodit cherez wsü istoriü chelowechestwa, ot drewnih wremen do nashih dnej. S drewnih wremen do XIX weka puteshestwiq na dilizhansah ili loshadqh byli obychnym delom. Ob ätom swidetel'stwuüt mnogochislennye traktiry, kotorye suschestwuüt i segodnq i chasto raspolagaütsq na ozhiwlennyh proselochnyh dorogah. Takie traktiry nosqt, naprimer, nazwanie Zur Post. Bol'shie roskoshnye oteli, naprotiw, otlichaütsq krasiwoj landshaftnoj atmosferoj, chasto s bassejnom. Poskol'ku oni raspolozheny w ocharowatel'nom prirodnom okruzhenii, w ih arhitekturnom dizajne sochetaütsq mnogie cherty, kotorye newozmozhno najti w obychnyh zhilyh rajonah, chto i delaet ih stol' priwlekatel'nymi dlq mnogih puteshestwennikow.
Dialektisk tænkning, der har forsoning som en hovedidé, har det vanskeligt i en tid med fremherskende konkurrencementalitet, krige og overudnyttelse af naturen.Bogen ønsker at råde bod på dette ved at fremstille dialektikkens fremmeste tanker i Vesteuropa og dens nyere idéhistorie i hovedtræk: fra Kants kritik af dialektikken over Hegels positive, idealistiske dialektik og Marx' materialistiske udgaver til Adornos negative dialektik.Basis for bogen er primært forfatterens doktorafhandling, "Det identiskes ophævelse i Adornos negative dialektik.Poul Ferland er dr.phil. i idéhistorie og forfatter
"What can we expect from the study of Chinese philosophy ?« In the philosophical systems of the Hindoos and the Chinese there are still hidden treasures, in which the anticipation of scientific discoveries, the results of thousands of years of occidental research, is most striking.Such are the words of Edward von Hartmann, the most famous living German philosopher1. Much labour has been spent in Europe on the Indian Vedanta philosophy, which had such a marked influence on Arthur Schopenhauer.« The Upanishads, says the author of the Parerga and Paralipomena, are the outcome of the highest human wisdom.... They afford the most remunerative and sublime reading possible in this world, which has been the consolation of my life, as it will be that of my death 2.I do not see why the many germs scattered over the vast field of Chinese philosophy should not have a similar fertilizing influence on some philosophical European mind also. The deep impression caused by the Tao-tê-king will support my view. But much work remains to be done before Chinese philosophy will take its proper place in the history of philosophy. The burden of this task lies with us who are living in China and studying her language and literature, for, while great care is bestowed on all her sister languages in Europe and America, Chinese, the oldest of all, but the youngest in the curriculum of our high-schools, is treated as a step-child by public opinion. This paper is meant as a move in the direction just indicated."
Ein partizipatives Kunst-Wissenschafts-Projekt zum Waldsterben Die Veränderungen unserer Wälder - ob es sich hier um tropische oder europäische, um unberührte Naturräume oder angelegte Wirtschaftszonen handelt - sind bei weitem die bedrückendsten Anzeichen der voranschreitenden Klimaveränderung. Waldsterben findet schon seit geraumer Zeit vor unserer Haustür statt und ist in ganz Deutschland zu beobachten, so auch im Stadtwald Rosbach vor der Höhe im Naturpark Hochtaunus bei Frankfurt/Main. Während einer Kunstintervention im Juni 2022 wurde von dort Waldmaterial entnommen und als "Planetarer Wald" in den Botanischen Garten Gießen transplantiert. Das Projekt ist aus dem internationalen Fellowship-Programm des Panel on Planetary Thinking hervorgegangen und erforscht, wie Kunst und Wissenschaft ihre Kräfte bündeln können, um unsere zeitkritischen Herausforderungen anzugehen. Aus scheinbar toter Pflanzenmasse, Blättern, Samen und Erde aufgebaut und gewachsen, zeigt die Skulptur, wie ohne menschliches Eingreifen Leben neu entstehen kann. Das den Rechercheprozess und den Verlauf des Projekts dokumentierende Buch Planetary Forest gibt eine Einführung in das soziokulturelle und ökopolitische Bestreben des Kunst- und Wissenschaftskollektivs. Mit Textbeiträgen der am Projekt beteiligten Personen Liza B. Bauer, Clemens Finkelstein, Frederic Hanusch, Claudia Hartl, Chiara Juriatti, Mathias Kessler, Holger Laake, Claus Leggewie und Volker Wisseman. A Participatory Art-Science Project on Forest Dieback The changes in our forests - whether tropical or European, untouched natural areas or cultivated economic zones - are the most gloomy signs of advancing climate change. Forests have been dying right outside our doors for quite some time, as can be seen all over Germany, including in the city forest of Rosbach vor der Höhe, part of the High Taunus Nature Park near Frankfurt/Main. During an art intervention in June 2022, forest material was taken from there and transplanted as "Planetary Forest" into the Giessen Botanical Garden. The project emerged from the international fellowship program of the Panel on Planetary Thinking and explores how art and science may join forces to address our time-critical challenges. Constructed and grown out of dead plant matter, leaves, seeds, and soil, the sculpture illustrates how life may reemerge without human involvement. The book Planetary Forest documents the research process and the project's evolution while introducing the art-science collective's sociocultural and ecopolitical objectives. With contributions by the project participants Liza B. Bauer, Clemens Finkelstein, Frederic Hanusch, Claudia Hartl, Chiara Juriatti, Mathias Kessler, Holger Laake, Claus Leggewie, and Volker Wisseman.
Malinowski's Argonauts of the Western Pacific was a major contribution to anthropological theory and method, while simultaneously establishing the sub-field of economic anthropology. Even a century after its publication, Malinowski's pioneering work remains critical for anthropology in a postcolonial age. This volume uses ethnographic studies from around the world to contextualize the work politically and intellectually, examining its gestation and influence from multiple perspectives. It critically explores the meaning of "economy" for Malinowski from his formation in the Austro-Hungarian Empire to his path-breaking fieldwork in Melanesia and ensuing career in London.
Klogeågerne kender vi vist alle. De findes overalt i verden, i enhver familie, alle arbejdspladser og i alle samfundslag. I denne bog finder du Klogeåger fra det meste af Danmark. Nogle af dem beriger os med lidt nyttig og unødvendig paratviden fra de steder, de bor, mens andre bidrager med næsten alt mellem himmel og jord..
Am Anfang war die Frage, wie unsere rationalen Wissenschaften auf die Psychologie und Soziologie antworten, auf deren Befreiung des Willens, des Unbewussten und der Archetypen.Ergänzend zu der Bekundung der modernen Physik, dass es eine nur vorgestellte Kausalität real (mechanisch) nicht gäbe, sogar auf Bemerkungen über die Schönheit in den Naturwissenschaften.Die Antwort ist: Sie äußern sich, in der Jurisprudenz jedenfalls, überhaupt nicht, vermutlich haben sie das nicht einmal gelesen.Sie igeln sich vielmehr ein, in Vorstellungen über mittelalterliche Himmelfahrten zur eigenen, illusionären Legitimation, oft sogar noch in der Vorstellung eigener Göttlichkeit zur Beherrschung der ¿Tiere¿, der Sachen, der Natur und (früher) der kolonisierten Länder, die heute mit Flüchtlingen zurückkommen.Die meisten leben bewusst in einer Schizophrenie des beliebigen Hin und Her zwischen objektiv und subjektiv, ohne zu zögern, die Subjektivität, die sie selbst anwenden, vorab als Beliebigkeit zu verachten.Fortgeschrittene anerkennen diese Subjektivität, sogar die Einzelfallentscheidung, entgegen der verfassungsrechtlichen Gesetzesbindung, aber finden keinen Anschluss an die bisherige rationale System.Demzufolge hielten wir es für sinnvoll, Wege eventueller Lösungen anzudeuten, um anderen den viel härteren Weg über oder durch Berge von Literatur zu erübrigen.Vielleicht möchten Leserinnen oder Leser sich, auf diese Art, einfache Informationen verschaffen, über uralte westliche Schein-Probleme von Illusion und Realität, die uns aber auch das Bewältigen viel dringenderer Fragen der Gegenwart erleichtern sollten.Nicht weniger dürfen wir anbieten.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.