Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne afhandling er af Det Humanistiske Fakultet ved Københavns Universitet antaget til offentligt at forsvares for den filosofiske doktorgrad.Forsvaret finder sted den 26. november 2021 kl. 13.00 på Søndre Campus, Emil Holms Kanal 4, lok. 23.0.50, 2300 København S.I denne bog ses danmarkshistorien fra en heraldisk synsvinkel. Kongevåbenets fremkomst, udvikling og betydning følges fra det ældste kendte eksempel på våbenet med løver og hjerter eller blade fra ca. 1194 til en komposition med mange felter. Deres betydninger og motiveringen for deres antagelse forklares i lyset af den førte politik. Baggrunden for og opfattelsen af de tre kroner behandles fra før Kalmarunionens dannelse i 1397 og videre til den langvarige dansk-svenske strid om dem i 1500- og 1600-tallet.Våbenerne for kongetitlerne ‘de Venders’ og ‘de Goters’ opfattes som udtryk for prætention. Det gjaldt også i særlige sammenhænge Norges øksebærende løve, der af kongesønner og hertuger blev brugt som prætentionsvåben for titlen ‘arving til Norge’. Våbenet med to løver for Sønderjylland/Slesvig, en afledning af kongevåbenet, tolkes som led i den danske kongemagts forhold til især de holstenske grever og de gottorpske hertuger.Arvekongedømmets behov for suverænitetssymbolik er skildret på baggrund af udenlandske forbilleder. Til sidst gennemgås den langvarige proces efter 1814, der førte til, at den norske løve måtte udtages af kongevåbenet i 1819.Dannebrogskorset i flaget og som skjoldfigur og legenden om Dannebrogs fald fra himlen er ligesom kongekronens udvikling fra åben til lukket form behandlet i særlige kapitler.Der er lagt vægt på udsagn i akter vedrørende fredsforhandlinger og diplomatisk korrespondance, og polemiske og propagandistiske skrifter er undersøgt. Symbolikken og det politiske potentiale i kongernes våbenmærker blev især tydelige i konfliktsituationer. Kongevåbenets mange felter er illustreret med eksempler på segl, mønter, våbenbøger, ordensriddervåbener, kalkmalerier, relieffer, tegninger, træsnit, stik, gravmæler, faner og andre tekstiler, regalier m.m.Nils G. Bartholdy var 1970-2014 arkivar i Rigsarkivet. Som dets heraldiske konsulent fra 1985 behandlede han bl.a. sager om brug af det kongelige våben og kongekronen. Han er styrelsesmedlem i Heraldisk Selskab (Societas Heraldica Scandinavica) og medlem af l’Académie internationale d’héraldique, siden 2007 som 1. vicepræsident.
With Logos that Last, learn key concepts and transformational techniques for creating iconic visual branding.
Originally, Khorshid Khanom or "Sun Lady," was the symbol of the Mother Goddess, but later she became the goddess of fertility and water, and the protector of her believers. Since Achaemenid times and thereafter, she was the personification of Anahita, who was immaculate and fiery, and associated with fertility, water, and Venus.Despite Khorshid Khanom's ubiquitous presence in Iran and beyond, she seems to be totally absent from primary sources, secondary historical monographs, encyclopedias, and even from folklore literature, except for lullabies and children's ditties. Khorshid Khanom: A Study in the Origin and Development of the Shir-o Khorshid Motif, by renowned scholar Willem Floor in collaboration with art historian Forough Sajadi, fills this lacuna. It draws from folklore, literary and artistic sources to explore the inspirational source of the motif. It identifies the first surviving artworks depicting a human-faced sun, and discusses how this motif developed and was used over the centuries, not only to represent fertility, but also as the symbol of royal power and charisma from the pre-Islamic period down to the twentieth century.
'OP PÅ MÆRKERNE - din guide til certificeret mærkning og venligaktivisme' er en lille praktisk bog, der henvender sig til alle forbrugere, som gerne vil finde vej i den såkaldte 'mærkejungle'.Certificeret mærkning er kunsten at overføre et dokumenteret budskab på en enkel, troværdig og symbolsk måde. Og bogen er guiden til alle de certificerede mærker, der findes i Danmark til forbrugere.Der er 38 gode og troværdige mærker, som du kan orientere dine indkøb efter. De certificerede mærker handler om miljø, klima, sundhed og sociale forhold. Nogle dækker et enkelt område, andre dækker flere.Alle mærker er blevet analyseret ved hjælp af Butterfly-modellen, så de lever op til minimumskravene. Kriterierne for analysemodellen bliver lagt helt åbent frem, så man kan se vurderingskriterierne og selv tjekke efter, både bogens mærker og eventuelt andre ordninger. Selv om de enkelte mærker opnår en forskellig score, er alle 38 troværdige og værd at bruge.Når du har læst guiden, vil du ikke længere opleve en jungle, men snarere en lille nysselig botanisk have med blot 38 medlemmer, hvilket er til at overskue.Bogen indeholder desuden overvejelser over, hvordan man som forbruger kan forholde sig, når en produkttype ikke kan købes med et certificeret mærke. For dem er der trods alt fortsat en del af. Det er det, der bliver kaldt 'venligaktivisme', og som er en konstruktiv måde at gå i dialog med virksomheder på.Bogen har fire forfattere: Lars Ludvigsen, Jakob Zeuthen, Kasper Neasager og Susanne Hacke. Og den tidligere klimaminister og EU-klimakommissær Connie Hedegaard har skrevet forord.
This scarce antiquarian book is a facsimile reprint of the original. Due to its age, it may contain imperfections such as marks, notations, marginalia and flawed pages. Because we believe this work is culturally important, we have made it available as part of our commitment for protecting, preserving, and promoting the world's literature in affordable, high quality, modern editions that are true to the original work.
78 vibrant colored illustrations jump off the page, stimulating the visual senses. To conclude the book, the reader counts globes scattered on each page, a coloring activity (Hardback ONLY), and journaling which is a form of self-expression!
Proprietary algorithms, secret data troves, and inscrutable systems rule the day. How is this registered in art? In Poetics of Encryption Nadim Samman explores works that highlight the hidden dimensions of our technological landscape. Running counter to erroneous claims regarding a new culture of transparency and openness, such artworks address black sites, black boxes, and black holes-all the while, toggling between enlightened concern and occult dreaming.NADIM SAMMAN is Curator for the Digital Sphere at KW Institute for Contemporary Art, Berlin. He read Philosophy at University College London before receiving his PhD from the Courtauld Institute of Art. Widely published, in 2019 he was First Prize recipient of the International Award for Art Criticism (IAAC). Major curatorial projects included the 4th Marrakech Biennale (2012), the 5th Moscow Biennale for Young Art (2015) and the 1st Antarctic Biennale (2017).
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.