Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
24 timer i døgnet, 365 dage om året er det danske Søværn klar til at forsvare danske og allierede interesser – med magt om nødvendigt.Søværnet har i 2019 cirka 2.400 ansatte og 37 orlogsskibe. Skibene og deres besætninger løser et væld af opgaver i danske og internationale farvande – fra suverænitetshåndhævelse over fiskeriinspektion til forureningsbekæmpelse og uddannelse af personel. Alt sammen mens værnets ansatte forbereder sig på at kæmpe en krig, som alle håber aldrig kommer.Denne rigt illustrerede bog beskriver Søværnets opgaver, organisation samt ikke mindst flådens skibe. Den henvender sig både til Søværnets personel – nuværende såvel som kommende – og til alle andre med interesse for det danske forsvar og dets virke i det 21. århundrede. Illustreret med over 100 billeder, hvoraf mange ikke tidligere har været offentliggjort.
Bogen beskriver et stykke dramatisk krigshistorie, som udspillede sig i danske farvande for 80 år siden – i maj 1940.Forfatteren Jens Andersen fra Museum Thy fortæller levende og indsigtsfuldt om tyskernes erobring af den britiske ubåd HMS Seal den 5. maj 1940 ud for Göteborg. Episoden har en dansk forbindelse, fordi ubåden blev bugseret til Frederikshavn, hvor den lå et par dage, inden tyskerne fragtede deres krigsbytte til Tyskland.Selvom det var dramatiske hændelser, som fandt sted i farvandene lige udenfor de danske kyster, er der i dag kun få danskere, som kender til historien, og den har kun i begrænset omfang været omtalt i dansk litteratur.Forfatteren har i de sidste år arbejdet med historien om ubådskrigen i Kattegat og Skagerrak i 1940, herunder bl.a. HMS Seal’s skæbne. I den forbindelse har han besøgt både britiske, tyske og svenske arkiver og fundet mange ”nye”kilder til historien, som aldrig tidligere har været brugt, så hele forløbet kan beskrives langt mere sikkert og detaljeret end tidligere.Bogen er rigt illustreret, da nazisterne bragte den engelske ubåd hjem under stor ståhej. Erobringen af ubåden blev beskrevet i et utal af illustrerede artikler i tyske magasiner og blade. Forfatteren har fundet mange af disse fotos og illustrationer frem, så bogen står frem som en visuel og flot historisk fortælling.
”Dyk, når I kan” er fortællingen om, hvorfor den 16-årige Kaj med udgangspunkt i et snævert provinsmiljø melder sig til tre års grunduddannelse i Søværnet for at blive ”søofficer med hvide handsker og sabel” – men hvor drømmen om en karriere i Søværnet er forduftet efter det første år. Kaj vælger derfor i 1955 at tilbringe de resterende to år i STØREN og SÆLEN – to af de tre gamle ubåde fra anden verdenskrig, som Danmark har lejet af den engelske flåde.I en rå og uforfalsket beskrivelse af livet over og under havets overflade under den kolde kig bliver læseren ført med på spændende togter og NATO øvelser i Østersøen, Skagerrak, Norge og Skotland. Orkan i Nordsøen, sabotage i Norge og en dybdebombe i Østersøen er blandt oplevelserne.Ramsaltede beskrivelser af de snævre og uhygiejniske forhold om bord samt ubådsgasternes fornøjelser under landlov er med til at gøre bogen til spændende og afvekslende læsning.
Den danske admiral Niels Juels motto, nec temere, nec timide (“hverken ubesindig ellerfrygtsom”), har siden 1700-tallet stået som ledetråd for søofficererne i den danske flåde. Som skibschef har søofficeren ansvaret for skib og besætning, og mangt en skibschef har igennem tiden måtte træffe beslutninger, der kunne betyde liv eller død for dem selv og deres besætning.Hverken ubesindig eller frygtsom fortæller 11 dramatiske beretninger fra Flådens virke. Fra kampen mod algeriske korsarer i 1700-tallet over krigene i 1848-51 og 1864 til 2. Verdenskrig og vor tids indsatser mod pirater ved Afrikas Horn. Det er beretningen om de søofficerer og orlogsgaster, der ofte fjernt fra Danmark gennem tiderne har gjort deres bedste for at udføre ordrer fra kongen eller Danmarks regering. Med deres egne ord fortæller de, hvordan de oplevede kampene på kanondækket, på broen, i riggen og i maskinrummet.Bogen er illustreret med over 200 billeder, hvoraf mange ikke tidligere har været offentliggjort.
Under 2. Verdenskrig var sænkningen af den danske flåde den 29. august 1943 en af besættelsestidens mest skelsættende begivenheder. I år er det 75 år siden begivenheden fandt sted.Da den tyske besættelsesmagt tidligt om morgenen forsøgte at sætte sig i besiddelse af den danske hær og flådes materiel kom det til direkte kamp flere steder i landet, og det lykkedes hovedparten af flådens enheder enten at sænke sig selv eller at nå neutralt svensk område.I denne bog, der er en kraftigt revideret udgave af Flådens sænkning fra 2003, fortæller marinehistorikeren Søren Nørby dels Søværnets historie under besættelsen, dels de enkelte skibes skæbne på og uden for Holmen den 29.august. De officielle beretninger krydres med en række øjenvidneberetninger og med en lang række enestående fotografier, der viser fartøjerne før, under og efter sænkningen. Mange af de viste billeder har ikke tidligere været offentliggjort.
Livet i Søværnet fortæller historier fra anden halvdel af 1900-tallet om livet om bord på Søværnets skibe, fra orlogskutter til fregat, og lidt fra nogle af landtjenestestederne. Der er historier, der primært er fortalt af de menige, ‘svendene’ på skibene. Men der er også uddrag af interviews fra en etnologisk undersøgelse af Søværnet fra midten af 1980erne, aldrig tidligere offentliggjort. Var der overhovedet nogen fritid til søs? Hvad skete der, når skibene gik i havn, og besætningen gik på jagt efter øl (gerne gratis) og det andet køn? Blev der revolution, da Søværnet fik kvindelige gaster om bord? Den, der ikke kender noget til forholdene til søs, får en indføring i skibsorganisationen med en minestryger som eksempel. Bogen er rigt illustreret.
Denne krønike omhandler spritsmugleriets kulturhistorie i Nordjylland, som dengang i forbudstiden, var en folke-sport, og vendelboernes vej til ros, magt og lettjente penge. Titlen stammer fra en stort opsat artikel i 1926, der under titlen Smuglerliv i Norden, udnævner Frederikshavn til nordens største smuglerrede. Denne udnævnelse, er blevet påhæftet Frederikshavn flere gange siden, blandt andet da cigaretsmuglerkongen Thorkild Løndal Therkildsen huserede fra 1965. Bogen er en romantiseret krønike om spritsmuglerne til søs, og deres bagmænd og medhjælpere på land, der i Vendsyssel i perioden 1918 til 1960smuglede vin og sprit til det tørstende folk i Danmark, Sverige, og ikke mindst Norge, hvor tørsten var stor. I bogen nævnes, selvfølgelig også, den kendte spritsmugler Ernst Bremer med nye historier, fortalt af nordiske journalister, forfattere og myndighedspersoner. Også under anden verdenskrig kom nogle af disse spritsmugleres erfaringer til hjælp for modstandsbevægelsen ved transport af jøder, nedskudte engelske flyvere og danske og norske sabotører. Spritsmuglingen var på grund af krigen aftaget noget, men blev nu suppleret med smugling af andre varer, som var afgiftsbelagt eller var en mangel i husholdningen i de enkelte lande.
En ny nøgleroman og opslagsværk over Øge, kæle og tilnavne i Søværnet med de morsomme historier bag øgenavnene.Da forfatteren i efterkrigsårene voksede op i Skagen havde stort set alle et øgenavn, og da han efter navigations-uddannelse blev shanghajet til Søværnet, var det samme tilfældet her. Og da særlig, de festlige historierne bag øge-kæle- og tilnavnene, altid har fascineret ham, begyndte han i 2016 på to bøger, Øgenavne i Søværnet og Øgenavne i Skagen. Den første bog Øgenavne i Søværnet udgives nu og den anden ultimo 2018.I Søværnet, Søetaten, Flåden, Marinen, Den Kongelige Marine har man givet personer øgenavne, som denne bog omhandler siden Søværnets oprettelse den 10. august 1510. Man gav øgenavne til personer skibe, titler og tjenesteder m.m. Udover øgenavne havde man også i Søværnet tilnavne, som foruden skibsnummer blev brugt af befalingsmænd overfor menige gaster. Det kunne være navnet på den by, vedkommende kom fra, f.eks. Hvide Sande, eller dennes profession, f.eks. fisker. Alle disse øgenavne, kælenavne og tilnavne skal ses med et glimt i øjet, og de fleste, der fik dem tildelt, opfattede dem da for det meste også sådan, blandt andet fordi humor i Søværnet altid har været udpræget. Således gav man indtil for få år tilbage officererne bedømmelse i humor.Eksempel: Flugten fra Amerika. En kendt, festlig premierløjtnant af maskinlinjen. Han fik sit øgenavn efter en kendt bog ”Flugten fra Amerika” af Christian Winther, og fordi han nægtede at sejle over Atlanten i nogle minestrygere, som Danmark havde fået som våbenhjælp(Sund-klassen). Han og andre besætningsmedlemmer, der skulle sejle disse minestrygere hjem, ankom til havnen i USA, hvor minestrygerne var fortøjet. Da Flugten fra Amerika så de små minestrygere, nægtede han at sejle over det stormombruste Atlanten i en af dem. Han blev efterfølgende sendt hjem med fly, hvilket ikke var karriefremmende.
Ved Danmark besættelse 9. april 1940 ændrede betingelserne sig for dansk skibsfart. 6.300 danske søfolk blev afskåret fra Danmark og sejlede i udeflåden. Andre 6.000 danske søfolk kom til at sejle på skibe i hjemmeflåden.Det nyoprettede fragtnævn førte på samarbejdspolitikkens vegne forhandlinger med Fachgruppe Reeder. Den danske handelsflåde indenfor spærringen skulle først og fremmest dække det danske samfunds behov - først derefter kunne skibene sejle for tysk regning, men kun med ladninger, der ikke anfægtede Danmarks forhold til andre lande. Tyskland havde hårdt brug for malm til krigsindustrien, hvilket betød at danske skibe i hjemmeflåden også skulle sejle med malm fra Sverige til Tyskland. Fragtnævnet var klar over, at transport af malm var et kritisk punkt, og man måtte leve med et uophørligt pres fra besættelsesmagten, der konstant pressede på for at få stillet skibstonnage til rådighed. I denne bog gennemgås hele udviklingen og alle historierne. Bogen er illustreret med en række historiske fotos.
Med fornøden dristighed. Ordene er tilskrevet den danske søhelt Peter Wessel Tordenskiold, der under Store Nordiske Krig 1709-1720 viste, at han ikke var bange for at tage chancer, når han mødte fjenden.Bag begrebet ”fornøden dristighed” ligger den filosofi, at vil man vinde i krig, så kræver det en aggressiv og offensiv holdning. Skibschefen skal balancere ansvaret for skib og mandskab op mod gennemførelsen af den pålagte ordre, og Søværnets historie har mange eksempler på situationer, hvor skibschefer, befalingsmænd eller gaster har udvist en fornøden dristighed.Flådens historie har dog også eksempler på det modsatte, og Med fornøden dristighed samler 12 af disse dramatiske beretninger. Fra linjeskibet Dannebroges eksplosion i Køge Bugt i 1710 over krigen 1864 til 1. og 2. Verdenskrig og vor tids indsatser for at redde søfolk i nød. Hermed føjes flere spændende historier til beretningerne om flådens virke i Søren Nørbys tidligere bog Hverken ubesindig eller frygtsom.
This book offers a detailed guide to the major types of battleships to fight in the two world wars. Explore HMS Dreadnought, the first of a class of fast, big-gun battleships to be developed at the beginning of the 20th century; find out about the destruction of HMS Hood, which exploded after exchanging fire with the Bismarck, which itself was sunk after a trans-Atlantic chase by a combination of battery fire and aircraft-launched torpedoes; and much more.
A fascinating exploration of how between February 1 and March 10, 1942, three small US task forces launched several unexpected raids across the Japanese defensive perimeter in the Central and South Pacific. After the devastating Japanese blows of December 1941, the Allies found themselves reeling with defeat everywhere in the Pacific. Although stripped of his battleships and outnumbered 10:3 in carriers, the US Navy commander-in-chief Admiral Ernest J. King decided to hit back at Japan's rapidly expanding Pacific empire immediately, in an effort to keep the Japanese off-balance. On February 1, 1942, Vice Admiral Bill Halsey led the US Pacific Fleet carriers on their first raid, using high-speed hit-and-run tactics to strike at the Japanese, at a time when most of the Japanese carrier fleet was in the Indian Ocean. Halsey's aggressive commitment inspired its American participants to invent the mythical "Haul Ass With Halsey" club. The last of the 1942 US carrier raids in March 1942 would form a defining moment in the Pacific War, prior to a new phase of high-seas battles between the opposing fleets.This superbly illustrated book documents for the first time in a single volume this little-known but important World War II naval campaign. The fabulous illustrations, including maps and colour artworks, bring to life the US air and naval raids on the Japanese bases in the Marshall and Gilbert Islands, Rabaul, Wake Island, Marcus Island, and Lae and Salamaua in northern New Guinea.
This book is a methodical, unbiased compilation of primary sources and archival material. It details the sequence of events leading to the sinking of the Blücher, the flagship of the force that was to seize Oslo, from setting sail for Norway, to evading British submarines in the Skagerrak, and finally sinking to the bottom of the Drøbak Narrows after being struck by Oscarsborg fortress gunfire and torpedoes.
Bogen om Richard banden fortæller om bandebegrebet, som altid vil kunne opstå, hvis man, selv i små byer, ikke kan tilbyde de unge drenge aktiviteter som på fornuftig vis kan holde dem beskæftiget og uden for kriminalitet.Richard banden kan på ingen måde sammenlignes med de kriminelle bander der hærger storbyerne i disse år, men omtaler en selvbestaltet ungdomsklub som i perioden efter 2. Verdenskrig blev etableret i den lille fiskerby, hvor drengene, som alle andre drenge havde behov for, at dyrke de maskuline værdier.Richard banden omhandler en periode ved afslutningen, og kort efter 2.verdenskrig, hvor det ikke var en videnskab at få, og opdrage børn, og hvor børnehaver, ungdomskonsulenter, mentor, curling børn, dampbørn, utilpassede unge og besættere m.m. var ukendte begreber -nemlig i peroden da bedstefar var dreng. Her var de unge ofte overladt til sig selv og deres fantasi og kreativitet med hensyn til at få tiden til at gå indtil mor og/eller far kom hjem fra arbejde. Her kunne de lege og udleve deres drømme og fantasier uden overvågning af kvindelige pædagoger og forældre. Det gjorde dem til hele mennesker der ikke senere i livet havde behov for kanindræberkurser og lignende.»Tilbage i bunkeren stod de to tilfangetagende drenge på ca. 13 år bundet til hver sin pæl. Diskussionen gik nu på, hvad der skulle ske med dem – for straffes skulle de, så mosegårdsungerne forstod, at de skulle holde sig væk. Drengene kiggede med tårer i øjnene fra den ene til den anden, medens den ene vanvittige idé efter den anden blev foreslået, indtil en fik en skrækkelig idé, som Poul nølende accepterede. Drengene fik nu trukket bukserne og underbukser af, medens de skreg som stukne grise. En af drengenes Schæferhund blev holdt i en snor foran dem. Der blev sagt pus, og hunden begyndte straks, at snerre og vise tænder, alt imedens snoren blev slækket så der kun var 20 cm hen til drengenes penis. De skreg nu som vanvittige og sled i deres reb for at komme fri, alt imedens de tissede ned af sig.«
The true story of David Henry White, a free Black teenage sailor enslaved on the high seas during the Civil War, whose life was falsely and intentionally appropriated to advance the Lost Cause trope of a contented slave, happy and safe in servility.
Pulitzer nominated Kanenas is now safe enough to use his real name as he exposes this historical Naval corruption. Say hello to Michael A Matrozos, telling his story for the first time without needing the Anonymity of Anonymous Author Kanenas.May 16, 1968, The USS Scorpion stopped at Naval Station Rota in Spain. Two men come ashore for medical emergencies, leaving the other 99 sailors to continue the journey East and return to base at Suda Bay in Crete.These two men are the only survivors.Dec 12, 1979 The USS Sargo limps into Pearl Harbor having suffered a catastrophic nuclear leak which goes on to kill more than half of her crew and hundreds of unsuspecting locals.Naval contractor, Michael Matrozos is in Pearl Harbor to witness first hand the Navy attempts to cover up the Sargo Incident. He is a Distinguished Engineer, Project lead for the new Pearl Harbor Power Plant and one of the smartest men in the USA.After first trying to silence him, and discredit him, they eventually bring him in as an advisor to fix the fundamental design faults that sank the Scorpion and irradiated the Sargo.Directly from Michael's hand written diary, hear first hand about the cover up, the threats, the deception and the lengths the US Navy will go to, to keep their secrets buried.Fascinating True story from:Michael A. Matrozos
This action-packed story of combat written by Dan Daly, a Vietnam combat veteran who was the Officer in Charge of PCF 76 makes you part of the Swift Boat crew. The six man crew of PCF 76 were volunteers from all over the United States, eager to serve their country in a highly unique type of duty not seen since the PT boats of WWII. This inexperienc
The America's story is set against a vivid picture of the entrepreneurial forces behind the fast, focused rise of the Annapolis Yacht Yard as the United States enters WWII.
Explores the varied relationship between political leaders and naval experts, from the 16th to 21st centuries
The Royal Naval Commandos had one of the most dangerous and important tasks of any unit in World War II - they were first onto the invasion beaches and they were the last to leave. The Commandos remarkable story - from their early formation and their training to the invasions they spearheaded - is told through a series of brilliantly linked anecdotes. Each tale is one of extraordinary courage and should ensure the legacy of the Commandos is not forgotten. Beachhead Assault includes a Foreword by Man and Boy author Tony Parsons, whose father was a Royal Naval Commando who fought at Elba. It also contains a preface by Ken Oakley, Chairman of the Royal Naval Commando Association.
From a diary written by a crew member and other eye-witness accounts, this is the tale of what it was like to participate in World War II as a crewmember of an LST.
This book was inspired by a deep admiration for the maritime industry and its vital role in global history, commerce, and culture. It explores the complex aspects of the marine operations, combining its extensive historical background with the progressive developments that are influencing its path. This book examines the symbiotic relationship between traditional maritime traditions and the necessity for innovation within the ever-evolving oceanic business, spanning from the experiences of ancient seafarers to the advancements of modern vessels. The problems and opportunities within the maritime sector are reflective of the larger transformations occurring in the global landscape. The future of marine is significantly influenced by climate change, technology improvements, economic dynamics, and geopolitical tensions. With a recognition of the inherent interconnection, the primary objective of this book is to furnish a thorough comprehension, thereby bridging the divide between the marine industry and the broader global framework within which it functions. For individuals with extensive experience in the marine industry, this book serves as a contemplative piece, offering valuable perspectives and serving as a navigational aid for future endeavors. For individuals who are unfamiliar with this field, it provides an entry point to a realm that, despite frequently being disregarded, holds significant importance in the intricate fabric of our interconnected global society. This work is a tribute to the marine sector and the numerous individuals who navigate its journey. As you commence upon this literary expedition, it is our aspiration that you acquire not only knowledge but also a heightened viewpoint on an enterprise that consistently molds, and is molded by, our worldwide narrative. Respected regards
The maritime industry is on the brink of a profound transformation driven by technological innovation and automation. At the heart of this maritime revolution lies the advent of autonomous ships, a disruptive force poised to redefine how we navigate and manage vessels on the open seas. This chapter sets the stage for exploring this remarkable phenomenon, delving into the definitions, key players, and overarching trends underpinning the autonomous wave.
Ordered by the Royal Navy in 1941, the destroyers of the 5th Emergency Flotilla became known as S-class and served as fleet and convoy escorts in World War II. In the last months of the war, three were transferred to the Royal Netherlands Navy for service in the Far East. HMS Serapis was renamed HNLMS Piet Hein and served in the Indonesian War of Independence and saw action in the Korean War. She was sold for scrap in 1962.
This book is concerned with both the national security concerns of Asian maritime nations and the security of the Asian maritime commons. These are defined as the Pacific and Indian Oceans and associated seas, bays, and gulfs, with their included sea lines of communication (SLOCs). The most useful geographical designation for maritime Asia is the "Indo-Pacific." Bernard Cole provides both a survey of the maritime strategies of the primary nations of the Indo-Pacific region and an evaluation of the domestic and international politics that drive those strategies. The United States, Canada, Russia, Japan, North Korea, South Korea, China, the Philippines, Brunei, Indonesia, Vietnam, Singapore, Malaysia, Myanmar, India, Pakistan, Iran, the smaller Indian Ocean and Persian Gulf states are all surveyed and analyzed. The United States, Japan, China, and India not surprisingly draw the most attention, given their large modern navies and distant strategic reach. The author concludes that the United States remains the dominant maritime power in this huge region, stretching from Canada to the Persian Gulf, despite its lack of a traditionally strong merchant marine. U.S. maritime power remains paramount, due primarily to its dominant navy. The Chinese naval modernization program deservedly receives a good deal of public attention, but Cole argues that on a day-to-day basis the Japanese Maritime Self-Defense Force, as its navy is named, is the most powerful maritime force in Far Eastern waters, while the modernizing Indian Navy potentially dominates the Indian Ocean. In fact, a focus of this work is the exemplary description of all the region's navies, with the author noting the naval arms race that is underway, particularly in the area of submarine acquisition. Cole is careful to couch this phenomenon in the regional concerns about Chinese naval expansion and the desire to ensure a continued, massive U.S. naval presence. The current naval developments in the region evince elements of a naval arms race, but lack the coherent maritime strategies to make naval developments dangerous to regional peace and security. Most telling will be whether United States power and focus remain on the region, while adjusting to continued Chinese maritime power in a way acceptable to both nations. No other current or recent work provides such a complete description of the Indo-Pacific region's navies and maritime strategies, while analyzing the current and future impact of those forces.
During World War II, navies developed camouflage for their ships. Applying it to both vertical and horizontal surfaces, they reduced visibility and confused the identities of their ships to the enemy. Maritime artist Malcolm Wright, author of popular books on British naval camouflage schemes in World War II, now turns his attention to the ships and aircraft of the Imperial Japanese Navy and Army from 1932 to 1945. Many schemes included in this volume are difficult to find without intensive research, making this a unique and valuable resource. The book covers every ship type from battleship to the smallest auxiliary, including the riverine craft that fought in China, all the ships in the separate fleet operated by the Imperial Japanese Army, and three special bonus pages describing camouflage schemes for selected hard-to-research ships from other navies. The timespan covered actually goes beyond 1932-45 and includes developmental milestones for each ship and class, from the 1914 construction of the battlecruiser KONGO to the 1946-47 repatriation service of the surviving vessels and their subsequent transfer to victorious navies.At 288 11" x 8.5" pages with half-inch margins and 9-point type, this book offers almost double the content area of the previous volumes in the series, which were 196 10" x 8" pages each, with a somewhat challenging 7-point font. This expansive and reader-friendly layout allows for numerous full-page spotlight views of important and interesting ships and planes, for a total of 952 images and captions. The durable case laminate jacket and 70-pound premium paper assure a long-lasting and pleasant physical experience.The captions combine construction, refit and service histories with sharp personal assessments of ship performance, accompanied by plank-level illustrations of the color schemes applied to ships and planes. Since sadly most pictures of World War II are in black and white, this book is a delight for anyone who wants to visualize the war as it actually occurred, in color. With its unparalled depth of technical detail and breadth of coverage, it is a must-have for students of naval history, the war in the Pacific, wargaming, and ship and aircraft modelling.The highly readable captions combine construction, refit and service histories with sharp personal assessments of ship performance, accompanied by plank-level illustrations of the color schemes applied to ships and planes. Since sadly most pictures of World War II are in black and white, this book is a delight for anyone who wants to visualize the war as it actually occurred, in color. With its unparalleled depth of technical detail and breadth of coverage, it is a must-have for students of naval history, the war in the Pacific, wargaming, and ship and aircraft modeling.The current printing includes fixes to several issues reported by reviewers, including making the ship scales consistent on page 7, cleaning up images on page 49 and 67, increasing image size on page 123, and removing a duplicate paragraph on page 187.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.