Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Under sejl fortæller historien om de danske langfarter i sejlskibenes tid. Både de dramatiske med mytteri, slaveoprør, sygdom og forlis og dem, hvor det meste gik som planlagt: hårdt arbejde, kummerlige forhold og lasten fuld af værdifuldt gods på vejen hjem. De allerlængste sørejser fra begyndelsen af 1600-tallet til midt i 1800-tallet gik oftest til de danske tropekolonier – Trankebar, Guldkysten og De Vestindiske Øer – eller til Kina og Sydamerika. Under sejl giver for første gang en samlet fremstilling af langfarterne under dansk flag, hvor handelsflådens største skibe var hjemmefra i flere år ad gangen. Bogen fortæller om navigation, mandskaber, forplejning, justits og kvinder, og den følger udviklingen i sejlruter og sejltider. Man kommer tæt på sømændene, fra små skibsdrenge til erfarne kaptajner. Erik Gøbel (f. 1949), historiker og seniorforsker i Rigsarkivet i København 1981-2017. Erik Gøbel er forfatter til en lang række artikler og bøger om søfartens og tropekoloniernes historie og har i en årrække været et af de store navne inden for dansk søfartshistorie.
Danskerne har altid sejlet, når de skulle rundt i riget – utallige er de steder, hvor der har været en form for færgefart med robåd eller sejlskib. Med tiden blev disse færgefarter sat i system med privilegerede færgelaug, faste sejlplaner og bedre skibe og færger.Specielt udbygningen af jernbanenettet sidst i 1800-tallet medførte en voldsom ændring af færgeoverfarterne, og hjul- og dampfærger pløjede sig gennem sunde og bælter, dag og nat. De gamle dampfærger blev efterhånden afløst af dieseldrevne motorfærger eller af broer og enkelte tunneller, men det er nærmest utænkeligt, at Danmark nogensinde skulle blive så bebygget, at færgerne helt kan undværes. Her kan du (gen)opleve søluften, duften af storebæltskaffen og nyde de mange, smukke færger, der har sejlet i vore farvande.
For første gang kortlægges én af de mest kontroversielle - og i dag mindst kendte - affærer i dansk politik i mellemkrigstiden: Udsendelsen af et privatfinansieret militærkorps til kamp mod bolsjevismen i Sovjet i 1919. Dansk Baltisk Auxiliær Corps bestod af lejesoldater og ideologisk motiverede frivillige, som trodsede den officielle neutralitetspolitik og drog i krig med regeringens hemmelige accept. Kampene var uhørt brutale og for mange af de frivillige blev deltagelsen i de baltiske uafhængighedskrige starten på en ny militant aktivisme efter hjemkomsten. Striden om den yderste grænse kom derfor ikke kun til at påvirke de frivillige, men også det danske samfund i tiden op mod og under Anden Verdenskrig. Historiker Mikkel Kirkebæk, tidligere modtager af Weekendavisen Litteraturpris, skildrer i dette illustrerede tobindsværk den danske indsats i Baltikum politisk, militært og sociologisk. Bogen er et resultat af flere års arkivstudier i ind- og udland og baserer sig på et omfattende og hidtil ukendt kildemateriale. Særligt gennem de mange breve og dagbogsnotater kommer vi helt tæt på de frivillige. Et glemt kapitel af vores historie, der ikke alene prægede samtid og efterkrigstid, men også trækker tråde til dansk sikkerhedspolitik i Østersøregionen i dag.???
"En gedigen moppedreng af en bog. Glimrende fortalt.”5 stjerner i Jyllands-Posten"Velskrevet bog om Danmarks største virksomhed"InsideBusiness"ENESTE BOG AF SIN ART”Fyns Amts Avis“Dybdegående indblik i Mærsk”Dansk Aktionærforening“Det er et smukt værk med lækkert papirtryk og design.”Natten til mandag den 16. april 2012 døde skibsreder Arnold Mærsk Mc-Kinney Møller.Han havde skabt Danmarks største koncern med næsten 120.000 ansatte og en omsætning på mere end 300 milliarder kroner, men siden skibsrederens død er koncernen forandret markant.Især frasalget af aktieposterne i Danske Bank og Dansk Supermarked var epokegørende, men strategien kom under pres med tabsgivende fragtrater og historisk lave oliepriser, der i sidste ende førte til afskedigelsen af koncernchef Nils Smedegaard Andersen i juni 2016.Den strategiske omkalfatring kulminerede med en opsplitning af koncernen, danmarkshistoriens største underskud på 12 milliarder kroner og salget af Mærsk Olie og Gas og Maersk Tankers.SKIBSREDEREN er den samlede fortælling om Mærsk-koncernens historie og om slægtens afgørende betydning gennem fem generationer.Bogen er rigt illustreret med mere end 110 billeder.Om forfatterenSøren Ellemose (f. 1972) har fulgt A.P. Møller-Mærsk siden 1988 og er en af Danmarks mest vidende foredragsholdere om landets største erhvervsvirksomhed. Søren Ellemose har skrevet anmelderroste erhvervsbøger om A.P. Møller-Mærsk, ØK, FLSmidth, Herman Salling og Dansk Supermarked samt det finansielle system og Gullaschbaronen Harald Plum.
"Den sorte vikining - en saga" begynder i Rogaland i år 846 efter Kristus. Her fødtes en dag en helt speciel kongesøn. Han skulle blive ”Den sorte viking” – regnet for en af de største vikinger og den mægtigste landnamsmand i Island. Denne mørklødede høvding stod i spidsen for en international fangstøkonomi hovedsagelig baseret på hvalrosfangst. Han havde hundredvis af slaver under sig. Kristne slaver fra Skotland og Irland. Men vi ved næsten ingenting om den sorte viking, Geirmund Helskind. Der findes ingen saga om ham, og eftertiden har forsøgt at glemme ham. Hvorfor?1100 år senere tager en fjern slægtning af Geirmund, den islandske forfatter og kulturhistoriker Bergsveinn Birgisson, fat på spørgsmålet om, hvordan Geirmunds liv formede sig, og hvorfor han gik i glemmebogen. Gamle fragmenter, moderne genetik og informationer indsamlet på rejser til fjerne egne er sammenstykket til en spændende skildring af en rå og poetisk fortid.
Dette er den sande historie om to mænds heroiske, men tilsyneladende umulige kamp for at overleve. En skibskok er strandet i en luftlomme i vraget af et sunket skib 34 meter under havets overflade. Med næsten ingen ilt og uden at nogen aner, at han er i live. Men nogen kommer ham alligevel til undsætning.Tre dage senere ankommer et redningsskib for at bjærge de døde. En nyuddannet dykker bliver som den første sendt ind, og til sin skræk og store overraskelse finder han kokken i live, dybt inde i det sunkne skib.Men det er først nu problemerne virkelig begynder, og de er begge i livsfare.Bogen bygger på Lasse Spang Olsens nye dokumentarfilm; på Lasses interviews med alle involverede samt blandt andet på de utrolige autentiske optagelser fra dykkerhjelme, kameraer og radiokommunikation. Og bogen er rigt illustreret med Lasse Spang Olsens egne stills, framegrabs og fotos.
Den 20. september 1921 blev Danmarks kronprins, den senere kong Frederik 9., udnævnt til sekondløjtnant i Søværnet og indledte en karriere som officer i den danske flåde. Søen havde kronprinsen selv valgt, og her havde han følt sig hjemme, siden han som barn vaskede dæk på kongeskibet Dannebrog. For en dansk kronprins var det unikt at blive søofficer. Men den unge Frederik var på rette kurs, og hans tid som tjenstgørende var med til at definere ham som menneske. Han var værdsat af sine kolleger som en dygtig officer, der førte sit skib med sikkerhed og ledte mandskabet med respekt og tillid. Og han var afholdt for sit engagement, sin ligefremme facon og sit gode humør. Da Frederik i 1947 blev konge, måtte han sige farvel til karrieren i Søværnet, men livet igennem holdt han kontakten til gamle venner i flåden, optrådte i Søværnets uniform og inspicerede fartøjer og unge kadetter med et skarpt øje. Kongen nød også at tage kommandoen om bord på kongeskibet, når det sejlede til Grønland eller lagde til i danske havnebyer – hvor hans foretrukne morgenbad foregik med en spuleslange på dækket. Frederik i flåden. Kronprins, konge og søofficer fortæller historien om Frederik 9.s lange liv på havet og er rigt illustreret med fotografier fra hans virke som sømand. Bogen er krydret med små citater af Hendes Majestæt Dronningen.
Ny og revideret udgave af bogen med de seneste arkæologiske metroudgravninger i København, der daterer København tilbage til 1000-tallet. En historisk vandring tilbage til det København, der eksisterede før de store brande i 1728 og 1795.København skilter ikke med sin fortid før 1728, men den findes stadig mange steder i både gader, gadenavne, torve og bygninger. Hvem boede i disse gader? Hvordan så her ud? Hvordan fandt man frem til hinandens huse? Boede skomagerne i én gade og slagterne i en anden? Hvad er en rebslager, en plattenslager, en kålkone og en bartskærer? Det er nogle af de spørgsmål, som søges belyst i bogen.Bogen er opdelt efter kvarterer, så man kan bruge den til at planlægge sine egen ture gennem byens stræder og gader.Rigt illustreret med gamle stik, kort, malerier, kalkmalerier og fotografier.Bogens hjemmeside: www.tyra.dk
Den 5. maj 1945 om morgenen, mens beboerne på Møn langsomt vågnede efter at have fejret frihedsbudskabet, blev en synkefærdig flodpram bugseret ind til det lille fiskerleje Klintholm Havn. Ombord var 345 fanger fra kz-lejren Stutthof, og en redningsaktion uden sidestykke tog sin begyndelse.SKIBET FRA HELVEDE er den bemærkelsesværdige historie om, hvordan Anden Verdenskrigs rædsler drev i land i et lille dansk øsamfund og satte befrielsesfesten på pause. For mønboerne - med en gruppe modstandsfolk, lokale læger og Dansk Røde Kors-medlemmer i spidsen - satte deres eget liv på spil og kastede sig ind i arbejdet med at hjælpe de udsultede, syge og døende kz-fanger.SKIBET FRA HELVEDE er en fortælling om en lokalbefolkning, der ved et tilfælde blev hvirvlet ind i verdenshistoriske begivenheder og udviste et unikt sammenhold og hjælpsomhed - og en historie om at blive reddet fra rædsler og skulle slå sig ned i et nyt og fremmed land.
Den danske admiral Niels Juels motto, nec temere, nec timide (“hverken ubesindig ellerfrygtsom”), har siden 1700-tallet stået som ledetråd for søofficererne i den danske flåde. Som skibschef har søofficeren ansvaret for skib og besætning, og mangt en skibschef har igennem tiden måtte træffe beslutninger, der kunne betyde liv eller død for dem selv og deres besætning.Hverken ubesindig eller frygtsom fortæller 11 dramatiske beretninger fra Flådens virke. Fra kampen mod algeriske korsarer i 1700-tallet over krigene i 1848-51 og 1864 til 2. Verdenskrig og vor tids indsatser mod pirater ved Afrikas Horn. Det er beretningen om de søofficerer og orlogsgaster, der ofte fjernt fra Danmark gennem tiderne har gjort deres bedste for at udføre ordrer fra kongen eller Danmarks regering. Med deres egne ord fortæller de, hvordan de oplevede kampene på kanondækket, på broen, i riggen og i maskinrummet.Bogen er illustreret med over 200 billeder, hvoraf mange ikke tidligere har været offentliggjort.
I 1964 stod en dreng til søs. Det blev til et langt liv med vand under kølen – et med dagens målestok barsk liv, hvor hårdt arbejde og tugt var en del af hverdagen, men hvor resultatet blev et disciplineret menneske, der endte som skibsingeniør og skibsreder.Følg ham fra dreng til mand på de syv verdenshave og de bonede gulve på rederikontorerne, gennem fire skibsforlis og et militærkup i Liberia, mens han stiger gennem graderne til styrmand, skibsfører og senere skibsingeniør, indtil han i 1991 etablerer eget rederi.Undervejs til de dengang eksotiske lande må han opleve en blind passager med en krank skæbne og tabe en voldgiftssag mod Mærsk, samtidig med at han er teknisk ansvarlig for milliardinvesteringer i skibsbyggerier verden over.Torben Ravn, der ikke sovende, er kommet til en fantastisk karriere, har haft hele verden som sin arbejdsplads og er øjenvidne til den for Danmark så vigtige maritime industri – tag med ham på en rejse ind i Den Blå Verden.Vand under kølen – Et liv i Den Blå Verden er ikke blot en erindringsbog, men også en fascinerende bog om Danmarks historie som maritim nation.
Vikinger – vi danskere bliver aldrig færdige med dem. Alle dele af deres liv virker i dag eksotisk og spændende, og ingen del af vikingernes liv er mere spændende end emnet for denne bog: vikingernes største slag.Vikingetiden (ca. år 750 til ca. år 1100) var en ekspansiv og innovativ epoke i de nordiske landes historie. Handel, plyndring, krigsførelse og bosættelser førte vikingerne til alle hjørner af Europa og også endnu længere væk. Vikingernes samfund var yderst militariseret, og der var ikke forskel på krigere og civile, samfundets ledere var dets militære ledere. Alle frie mænd måtte og havde ret til at bære våben, og det var nødvendigt at kunne bruge dem. At dø i kamp var et naturligt endeligt for enhver våbenfør mand dengang.I den voldsomt populære, norske forfatter Kim Hjardars femte historiske bog om vikingerne får vi hele historien om vikingernes største slag i et smukt illustreret bind. Bogen er Kim Hjardars femte bog om vikinger på Turbine og efterfølger dermed titlerne Vikinger i krig, Vikingernes liv og færden, Vikinger – kort fortalt og Havets herskere.
”Den største søfartshistorie, der nogensinde er fortalt.” – The Spectator Januar 1742. Et faldefærdigt fartøj, flikket sammen af tømmer og tøjstumper, skyller op på Brasiliens kyst. Om bord er tredive udmarvede mænd, kun akkurat i live. De er overlevende fra The Wager, et af den britiske flådes skibe, som er forlist under en storm. De kan fortælle en fantastisk historie, og de bliver hyldet som helte. Seks måneder senere: Tre skibbrudne driver i land på Chiles kyst. De fortæller en ganske anden historie: De tredive søfolk, der var landet i Brasilien, var ikke helte – de var mytterister og mordere. Hvem lyver, og hvem fortæller sandheden?Det må en britisk krigsret afgøre.Det er et spørgsmål om liv eller død, for de der bliver dømt skyldige, vil blive hængt. The Wager. En historie om skibbrud, mytteri og mord er en storslået fortælling om menneskers reaktioner under ekstreme omstændigheder, skildret af en af vor tids største historiefortællere. ”En af de bedste bøger om virkelige begivenheder, jeg nogensinde har læst. Et mesterværk.” – The Guardian ”Læses som en thriller.” – Time Magazine
"From the #1 New York Times bestselling author of Killers of the Flower Moon and The Lost City of Z, a mesmerizing story of shipwreck, survival, and savagery, culminating in a court martial that reveals a shocking truth On January 28, 1742, a ramshackle vessel of patched-together wood and cloth washed up on the coast of Brazil. Inside were thirty emaciated men, barely alive, and they had an extraordinary tale to tell. They were survivors of His Majesty's Ship the Wager, a British vessel that had left England in 1740 on a secret mission during an imperial war with Spain. While the Wager had been chasing a Spanish treasure-filled galleon known as "the prize of all the oceans," it had wrecked on a desolate island off the coast of Patagonia. The men, after being marooned for months and facing starvation, built the flimsy craft and sailed for more than a hundred days, traversing 2500 miles of storm-wracked seas. They were greeted as heroes. But then ... six months later, another, even more decrepit craft landed on the coast of Chile. This boat contained just three castaways, and they had a very different story to tell. The thirty sailors who landed in Brazil were not heroes - they were mutineers. The first group responded with countercharges of their own, of a tyrannical and murderous captain and his henchmen. It became clear that while stranded on the island the crew had fallen into anarchy, with warring factions fighting for dominion over the barren wilderness. As accusations of treachery and murder flew, the Admiralty convened a court martial to determine who was telling the truth. The stakes were life-and-death-for whomever the court found guilty could hang. The Wager is a grand tale of human behavior at the extremes told by one of our greatest nonfiction writers. Grann's recreation of the hidden world on a British warship rivals the work of Patrick O'Brian, his portrayal of the castaways' desperate straits stands up to the classics of survival writing such as The Endurance, and his account of the court martial has the savvy of a Scott Turow thriller. As always with Grann's work, the incredible twists of the narrative hold the reader spellbound. Most powerfully, he unearths the deeper meaning of the events, showing that it was not only the Wager's captain and crew who were on trial - it was the very idea of empire"--
Skibsværfternes historie sætter ord og billeder på det 20. århundredes værftshistorie. Engang var mange tusinde mænd – og senere også en hel del kvinder – beskæftigede i en industri, som var med til at definere Danmark. Gennem 150 år blev der hamret, svejset og bygget skibe af jern og stål i næsten alle større danske kystbyer. I dag ligger værfterne tyste hen, revet ned eller ombygget til andre formål.Men i denne bog lever historien om dengang, vi byggede skibe, fortalt i både tekst og billeder. Lige fra dengang i 1912, hvor det danske skibsværft B&W byggede det første oceangående skib i verden, som er drevet af en dieselmotor og dermed lagde grunden til en international førerposition som producent af både skibe og skibsmotorer op gennem det 20. århundrede. Og til 2006, hvor Lindø-værftet byggede det, som dengang var verdens største containerskib: det næsten 400 meter lange Emma Mærsk. Men blot seks år senere må også Lindø lukke, som det sidste af de store, danske skibsværfter.Lars K. Christensen er museumsinspektør ved Roskilde Museum (ROMU) og historiker, dr.phil. Han har skrevet flere bøger om arbejdsliv og industrihistorie i Danmark samt medvirket i flere TV-udsendelser om samme emne.
"An epic account of the most momentous voyage of the Age of Exploration, which culminated in Captain James Cook's death in Hawaii, and left a complex and controversial legacy still debated to this day ... On July 12th, 1776, Captain James Cook, already lionized as the greatest explorer in British history, set off on his third voyage in his ship the HMS Resolution. Two-and-a-half years later, on a beach on the island of Hawaii, Cook was killed in a conflict with native Hawaiians. How did Cook, who was unique among captains for his respect for Indigenous peoples and cultures, come to that fatal moment? Hampton Sides' bravura account of Cook's last journey both wrestles with Cook's legacy and provides a thrilling narrative of the titanic efforts and continual danger that characterized exploration in the 1700s. Cook was renowned for his peerless seamanship, his humane leadership, and his dedication to science--the famed naturalist Joseph Banks accompanied him on his first voyage, and Cook has been called one of the most important figures of the Age of Enlightenment. He was also deeply interested in the native people he encountered. In fact, his stated mission was to return a Tahitian man, Mai, who had become the toast of London, to his home islands. On previous expeditions, Cook mapped huge swaths of the Pacific, including the east coast of Australia, and initiated first European contact with numerous peoples. He treated his crew well, and endeavored to learn about the societies he encountered with curiosity and without judgment. Yet something was different on this last voyage. Cook became mercurial, resorting to the lash to enforce discipline, and led his two vessels into danger time and again. Uncharacteristically, he ordered violent retaliation for perceived theft on the part of native peoples. This may have had something to do with his secret orders, which were to chart and claim lands before Britain's imperial rivals could, and to discover the fabled Northwest Passage. Whatever Cook's intentions, his scientific efforts were the sharp edge of the colonial sword, and the ultimate effects of first contact were catastrophic for Indigenous people around the world. The tensions between Cook's overt and covert missions came to a head on the shores of Hawaii. His first landing there was harmonious, but when Cook returned after mapping the coast of the Pacific Northwest and Alaska, his exploitative treatment of the Hawaiians led to the fatal encounter"--
Den danske flådes fartøjer og meritter gennem de sidste 500 år har i århundreder været et yndet motiv for danske kunstnere. Historien bag billedet – 50 ikoniske malerier af den dansk flåde præsenterer en række udvalgte malerier, der for manges vedkommende er ikoniske inden for danmarkshistorien og stiller spørgsmålene: Hvilket slag eller begivenhed er gengivet, hvilke fartøjer er det, vi ser, hvem var kunstneren, og hvor realistisk er gengivelsen i forhold den faktuelle begivenhed?Mange af billederne fortæller to historier. Ud over motivet på lærredet fortæller billedets tilblivelse, symbolik og brug også om tidsånden og dens påvirkning af malerens motiv. Hvert af de 50 malerier ledsages af forklarende tekst, og hvor det er skønnet nødvendigt af øvrige forklarende illustrationer.Historien bag billedet er for alle med interesse for Danmarks historie og for Flådens betydning for Danmark som søfartsnation. Bogen er gennemarbejdet og seriøs historieformidling på højt fagligt grundlag, men samtidigt velegnet til lystlæsning og opslag. Den vil fra start til slut oprulle de vigtigste begivenheder, som Flåden har været involveret i, gennem de sidste 500 år. Søren Nørby (f. 1976), cand.mag. i historie fra Københavns Universitet og ph.d. fra Syddansk Universitet. Søren Nørby har i mere end 20 år beskæftiget sig med søfarts- og marinehistorisk forskning og fungerer i dag som Søværnets historiske konsulent.Jakob Seerup (f. 1975), cand.mag. i historie og forhistorisk arkæologi. Jakob Seerup har været ansat som museumsinspektør på Orlogsmuseet, undervist i søkrigshistorie ved Søværnets Officersskole og er nu på Bornholms Museum som museumsinspektør for nyere tid.
Ved Danmark besættelse 9. april 1940 ændrede betingelserne sig for dansk skibsfart. 6.300 danske søfolk blev afskåret fra Danmark og sejlede i udeflåden. Andre 6.000 danske søfolk kom til at sejle på skibe i hjemmeflåden.Det nyoprettede fragtnævn førte på samarbejdspolitikkens vegne forhandlinger med Fachgruppe Reeder. Den danske handelsflåde indenfor spærringen skulle først og fremmest dække det danske samfunds behov - først derefter kunne skibene sejle for tysk regning, men kun med ladninger, der ikke anfægtede Danmarks forhold til andre lande. Tyskland havde hårdt brug for malm til krigsindustrien, hvilket betød at danske skibe i hjemmeflåden også skulle sejle med malm fra Sverige til Tyskland. Fragtnævnet var klar over, at transport af malm var et kritisk punkt, og man måtte leve med et uophørligt pres fra besættelsesmagten, der konstant pressede på for at få stillet skibstonnage til rådighed. I denne bog gennemgås hele udviklingen og alle historierne. Bogen er illustreret med en række historiske fotos.
Med fornøden dristighed. Ordene er tilskrevet den danske søhelt Peter Wessel Tordenskiold, der under Store Nordiske Krig 1709-1720 viste, at han ikke var bange for at tage chancer, når han mødte fjenden.Bag begrebet ”fornøden dristighed” ligger den filosofi, at vil man vinde i krig, så kræver det en aggressiv og offensiv holdning. Skibschefen skal balancere ansvaret for skib og mandskab op mod gennemførelsen af den pålagte ordre, og Søværnets historie har mange eksempler på situationer, hvor skibschefer, befalingsmænd eller gaster har udvist en fornøden dristighed.Flådens historie har dog også eksempler på det modsatte, og Med fornøden dristighed samler 12 af disse dramatiske beretninger. Fra linjeskibet Dannebroges eksplosion i Køge Bugt i 1710 over krigen 1864 til 1. og 2. Verdenskrig og vor tids indsatser for at redde søfolk i nød. Hermed føjes flere spændende historier til beretningerne om flådens virke i Søren Nørbys tidligere bog Hverken ubesindig eller frygtsom.
Som en slags dansk Atlantis fortælles om en bebyggelse, som under dramatiske omstændigheder er forsvundet i havets dyb.Der er i dag intet spor efter et lille samfund bestående af 14 husstande, hvor en række familier i perioden fra ca. 1870 til ca. 1940 skabte et dagligliv i lyst og nød under særdeles nøjsomme betingelser.Mens overklassen, borgerskabet og kultureliten trivedes i de større byer, var der mennesker, der levede under ganske anderledes betingelser. Hvor den daglige overlevelse var det centrale spørgsmål.Bogen fortæller om en livsform langt fra myndigheder og eksperters kontrolområder i det yderste Vestjylland.Social ulighed er ikke et nyt fænomen. Også dengang var der strid om kønsrollerne. Nutidens voldsomme diskussioner om vores sundhedssystem, skole- og postvæsen bliver sat i relief.Selv om vi er nær samfundets bund, giver bogen en indsigt i, hvordan livet også under sådanne omstændigheder kan udfolde sig muntert og fornøjeligt.Nu er det hele væk. Hvordan gik det til, og kan vi lære noget af det, der skete?Svarene blæser i vinden, mens havet buldrer mod kysten.Om forfatterenAnders Bune er pensioneret lærer, autodidakt maler, amatørmusiker, foredragsholder, debattør og foreningsmand. Udgav i 2014 bogen Fjaltringhistorier.
Kaffekander, sukkerskåle, fade, sakse, teskeer, lysestager, bækkener og flasker formet som pærer – alt i guld og sølv. Det var blot en del af den gigantiske gave, som Frederik 5. donerede til sultanen i Konstantinopel i 1758 for at markere indgåelsen af den dansk-osmanniske freds- og venskabstraktat.Hele gaven og dets indhold er i dag forsvundet, men tilbage er Diderik Tops skildring af den dramatiske rejse. Hans rejsebeskrivelse har ligget glemt i arkiverne i 250 år, men nu findes den endelig i bogform i På togt til Konstantinopel. Her nedfællede han som skibspræst på linjeskibet Island detaljerede beskrivelser om togtet og besøget i den osmanniske hovedstad. Det er en fortælling om storme og uvejr, sygdom og selvmord, fremmede kulturer og karantæner – samtidig med at det er en uvurderlig kilde og førstehåndsskildring fra et dansk flådetogt til det østlige Middelhav og den første længere danske beskrivelse af Konstantinopel, som vi kender til, hele tre år før Carsten Niebuhr og hans rejsefæller ankom til byen.På togt til Konstantinopel er Diderik Tops komplette rejsejournal indledt med en grundig introduktion til alt det, der ledte op til rejsen. Den er et unikt indblik i 1700-tallets flåde og diplomati, men først og fremmest er det en fortælling om en dramatisk rejse til søs.
Ludvig Mylius Erichsen (1872-1907) er i dag mest kendt som polarforsker og leder af den skæbnesvangre Danmark-ekspedition. Ekspeditionen, hvor han mistede livet sammen med Jørgen Brønlund og Niels Peter Høeg Hagen.Mylius-Erichsen var livet igennem en produktiv journalist og forfatter, der havde en stor forkærlighed til at skildre livet udenfor de store byer. I særdeleshed holdt han meget af Skagen og opholdt sig i byen ad mange omgange.Denne bog er en samling af Mylius-Erichsens artikler og noveller fra Jyllands top, der blev udgivet i perioden 1900-1905.Læseren kommer blandt andet på besøg hos Anna og Michael Ancher. Man kommer tæt på både fiskere og redningsmænd. Her er både dramaer og nære menneskeskildringer fra det liv, der blev levet i Skagen for mere end hundrede år siden.
Strik til søs handler om norske fiskeres påklædning, fra 1700-tallet og frem til 1900-tallet. De traditionelle beklædningsdele har givet forfatterne inspiration til at lave nye opskrifter på strikkede sweatre, trøjer, huer, vanter, veste, strømper og undertøj – tilpasset nutidens kvinder og mænd.Bogen er ikke kun en opskriftbog. Den fortæller også om livet for datidens fisker og bonde, om hans familie og de vilkår, de levede under. Historiske kilder viser, hvilken beklædning fiskeren havde på, hvem der lavede den, og hvor den blev brugt.Opskrifterne i bogen er enkle, men ønsker du nye udfordringer, kan du lade dig inspirere til at sætte forskellige mønstre sammen og afprøve nye farvekombinationer. Strik fx en islænder i dine egne farver.
A new history of the First Barbary War, a conflict that helped plant the seeds for the United States' ascent to a global superpower.
"This is the astonishing visual record of a legendary find: the wreck of Ernest Shackleton's Endurance"--
A TRAGIC SHIPPING ACCIDENT OPENS A WINDOW ON RACIALIZED LABOUR MANAGEMENT IN AN AGE OF IMPERIALISM
Arctic historian Kenn Harper takes readers alongside Knud Rasmussen's spearheading Fifth Thule Expedition.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.