Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Vinder af Gyldendals Læremiddelpris 2013I Fandango 5. Grundbog er den moderne børnelitteratur i fokus, og der arbejdes systematisk med elevernes udvikling som kompetente og glade litteraturlæsere.I første del af grundbogen arbejdes der med kapitlerne personkarakteristik, miljø, virkemidler, komposition, fortællere og synsvinkler, intertekstualitet og tema. I anden del præsenteres en forfatter (Bent Haller), en film (Æblet og Ormen) og en kunstner (Peter Callesen).
Vinder af Gyldendals Læremiddelpris 2013I Fandango 3. Grundbog er den moderne børnelitteratur i fokus, og der arbejdes systematisk med elevernes udvikling som kompetente og glade litteraturlæsere.I første del af grundbogen arbejdes der med kapitlerne personkarakteristik, miljø, virkemidler, komposition, fortællere og synsvinkler, intertekstualitet og tema. I anden del præsenteres en forfatter (Hanne Kvist), en film (Der var engang en dreng - som fik en lillesøster med vinger) og en kunstner (Julie Nord).
Vinder af Gyldendals Læremiddelpris 2013 Fandango 5. Arbejdsbog A knytter sig til kapitel 1-4 i grundbogen. Opgaverne heri støtter en aktiv læseindstilling, da de hjælper eleverne til at få overblik over det læste og dermed forstå teksten. Som afslutning på hvert kapitel er der to evalueringssider, som kan klippes ud og gemmes i elevens præsentationsportfolioer.
Vinder af Gyldendals Læremiddelpris 2013 Fandango 5. Arbejdsbog B knytter sig til kapitel 5-10 i grundbogen. Opgaverne heri støtter en aktiv læseindstilling, da de hjælper eleverne til at få overblik over det læste og dermed forstå teksten. Som afslutning på hvert kapitel er der to evalueringssider, som kan klippes ud og gemmes i elevens præsentationsportfolioer.
Fandango. Arbejdsbog A knytter sig til kapitel 1-4 i grundbogen. Opgaverne heri støtter en aktiv læseindstilling, da de hjælper eleverne til at få overblik over det læste og dermed forstå teksten. I arbejdsbogen går tre spørgsmålstyper igen: 1. Faktuelle spørgsmål, der er opklarende spørgsmål i forhold til tekstens handling. 2. Refleksionsspørgsmål, der lægger op til at tænke over problemstillinger i teksten. 3. Overførselsspørgsmål, der lægger op til at perspektivere teksten. Som afslutning på hvert kapitel er der to evalueringssider, som kan klippes ud og gemmes i elevens præsentationsportfolioer.
Læse/skriveguiden indeholder alle elevens notatark til Fandango 9. Vinkler på dansk.Her er læseforståelsesmodeller, som eleven kan notere i for at forstå, analysere og fortolke grundbogens tekster og andre udtryk.Og der er notatark, som eleven skal bruge i forberedelsen af de skriftlige opgaver.Det er tydeligt markeret, hvilke ark der knytter sig til de forskellige opgaver i grundbogen.
GrundbogenI Fandango 8 – Vinkler på dansk udfordres eleverne med spændende tekster af bl.a. Mette Hegnhøj Mortensen, Kim Fupz Aakeson, Louis Jensen, Bent Haller og Dorthe Nors. De stifter desuden bekendtskab med et spændende makkerpar i ny dansk børne- og ungdomslitteratur: Oscar K. og Dorte Karrebæk. Men der skal også arbejdes indgående med sociale medier og vores brug af dem, med intertekstuelle møder i litteraturen, med temaet trekantsdrama og med 1940’erne som periode. Og meget, meget mere … Hvert kapitel har sin danskfaglige vinkel. Arbejdet med skriftlig fremstilling ligger i naturlig forlængelse af litteraturlæsningen, og alle forløb evalueres med en synopsisopgave. Brugen af læseforståelsesstrategier er integreret i arbejdet med teksterne, sådan at analyse og fortolkningsaktiviteterne udspiller sig på baggrund af en grundig og velforberedt læsning af de litterære og faglige tekster. Aktivitetsniveauet er højt for alle elever, da der veksles mellem forskellige organisationsformer, som sikrer at alle kommer på banen.LærervejledningLærervejledningen til Fandango 8. Vinkler på dansk indeholder analyser af alle grundbogens litterære tekster som inspiration til læreren og dertil hjælp til at åbne grundbogens opgaver for eleverne. Vejledningen giver forslag til omsatte læringsmål for alle kapitler - og naturligvis henvisnng til de relevante færdigheds- og vidensmål fra Fælles Mål. Læse/skriveguideTil grundbogen findes et arbejdshæfte – en læse/skriveguide – hvor eleverne tager notater som forberedelse til forskellige former for samtale og forskellige skriftlige opgaver. Læse/skrive-guidens notatark er et stillads om elevernes læring, der sikrer deres forståelse og deltagelse, og som højner kvaliteten af den fælles dialog. i-bog Til systemet hører desuden en i-bog. I-bogen er en elektronisk udgave af den fysiske bog tilført nogle digitale ressourcer. Heri ligger bl.a. ekstra forløb til kapitlerne og tekster, som eleverne kan analysere på egen hånd. I-bogens noteapparat kan eleverne tage deres egne noter og løse opgaverne fra læse/skriveguiden, hvis notatark også ligger i i-bogen som skriv- og printbare pdf'er.Fandango 7-9 er et solidt grundbogsmateriale, der går i dybden med genrer, teksttyper og udtryksformer integrerer læsedidaktik og litteraturdidaktik sikrer, at alle elever er aktive i de faglige processer inddrager meningsfuld evaluering bygger bro mellem litteraturarbejde og skriftlig fremstilling
Hvis der findes en begyndelse på slutningen, så begyndte det den dag hvor jeg ville hen til min mormor, gamle Stine, fordi Jacob og Marie nu igen havde været oppe at slås … Skyld er en ung drengs barske fortælling om et liv på kanten. Mor og far drikker og slås, Gamle Stine kvæler sig selv på ”Overkassen”, og hvad der i virkeligheden skete med lillesøster, kan vi kun gætte os til. Drengens fortælling kryber ind under huden og leder frem mod en uigenkaldelig og tragisk slutning … KONTEKST OG INTERTEKST Gennem en række nyskrevne ungdomsromaner giver nogle af vores bedste forfattere et bud på, hvordan temaer fra klassiske kanonværker kan sættes i spil og gøres vedkommende for unge læsere i dag. De nye ungdomsromaner kan læses selvstændigt, eller sammen med det originale værk, og dermed åbne for en større intertekstuel forståelse hos eleverne. ØVRIGE TITLER I SERIEN Ørkenland af Hanne Kvist skrevet på ryggen af Hosekræmmeren af St. St. Blicher For evigt din af Cecilie Eken skrevet på ryggen af Snedronningen af H.C. Andersen Serien er ledsaget af Litteraturdidaktik – intertekstuel læsning, en lærervejledning af Torben Weinreich.
GrundbogenVinder af Gyldendals Læremiddelpris 2013Med Fandango 7 – Vinkler på dansk kommer eleverne rundt om hele danskfaget. Den bedste moderne ungdomslitteratur, nye vinkler på nye medier, et væld af genrer, intertekstuel læsning af ældre litteratur – det hele præsenteret i øjenhøjde med eleverne og deres verden.Hvert kapitel har sin danskfaglige vinkel. Arbejdet med skriftlig fremstilling ligger i naturlig forlængelse af litteraturlæsningen, og alle forløb evalueres med en synopsisopgave. Brugen af læseforståelsesstrategier er integreret i arbejdet med teksterne, sådan at analyse og fortolkningsaktiviteterne udspiller sig på baggrund af en grundig og velforberedt læsning af de litterære og faglige tekster. Aktivitetsniveauet er højt for alle elever, da der veksles mellem forskellige organisationsformer, som sikrer at alle kommer på banen.Fandango 7-9 er et solidt grundbogsmateriale, der· går i dybden med genrer, teksttyper og udtryksformer· integrerer læsedidaktik og litteraturdidaktik· sikrer, at alle elever er aktive i de faglige processer· inddrager meningsfuld evaluering· bygger bro mellem litteraturarbejde og skriftlig fremstillingLæse/skriveguideTil grundbogen findes et arbejdshæfte – en læse/skriveguide – hvor eleverne tager notater som forberedelse til forskellige former for samtale og forskellige skriftlige opgaver. Læse/skrive-guidens notatark er et stillads om elevernes læring, der sikrer deres forståelse og deltagelse, og som højner kvaliteten af den fælles dialog.i-bogTil systemet hører desuden en i-bog. I-bogen er en elektronisk udgave af den fysiske bog tilført nogle digitale ressourcer. Heri ligger bl.a. ekstra forløb til hvert kapitel og tekster, som eleverne kan analysere på egen hånd. I-bogens noteapparat kan eleverne tage deres egne noter og løse opgaverne fra læse/skriveguiden, hvis notatark også ligger i i-bogen som skriv- og printbare pdf'er. LærervejledningLærervejledningen til Fandango 7. Vinkler på dansk indeholder analyser af alle grundbogens litterære tekster som inspiration til læreren og dertil hjælp til at åbne grundbogens opgaver for eleverne. Vejledningen giver forslag til omsatte læringsmål for alle kapitler - og naturligvis henvisnng til de relevante færdigheds- og vidensmål fra Fælles Mål. www.fandangoudskoling.gyldendaldkPå Fandango-udskolings hjemmeside finder du indgangen til i-bøgerne og desuden forskellige gratis resurser, bl.a. lister over alle primærteksters normalsidetal.
Vinder af Gyldendals Læremiddelpris 2013Fandango 3. Arbejdsbog B knytter sig til kapitel 5-10 i grundbogen. Opgaverne heri støtter en aktiv læseindstilling, da de hjælper eleverne til at få overblik over det læste og dermed forstå teksten. I arbejdsbogen går tre spørgsmålstyper igen: 1. Faktuelle spørgsmål, der er opklarende spørgsmål i forhold til tekstens handling. 2. Refleksionsspørgsmål, der lægger op til at tænke over problemstillinger i teksten. 3. Overførselsspørgsmål, der lægger op til at perspektivere teksten. Som afslutning på hvert kapitel er der to evalueringssider, som kan klippes ud og gemmes i elevens præsentationsportfolioer.
Vinder af Gyldendals Læremiddelpris 2013Fandango 6. Arbejdsbog A knytter sig til kapitel 1-4 i grundbogen. Opgaverne heri støtter en aktiv læseindstilling, da de hjælper eleverne til at få overblik over det læste og dermed forstå teksten. Som afslutning på hvert kapitel er der to evalueringssider, som kan klippes ud og gemmes i elevens præsentationsportfolioer. lærervejledning til det indledende kapitel, samt til kapitel 1. kan hentes her: Lærervejledning
Børnelitteratur i praksis i serien Læring i praksis.Håndbog til undervisning i børne- og ungdomslitteraturBørnelitteratur i praksis giver læreren et solidt fagligt grundlag for at gennemføre undervisningsfoløb i børne- og ungdomslitteratur. Læreren får konkrete ideer til tekstvalg, elevopgaver og litteratursamtaler. Der er forslag til placering i årsplanen og til evalueringsformer, der passer til mål og undervisningsaktiviteter i alle forløb.BØRNELITTERATUR De valgte tekster repræsenterer både nyere og ældre børne- og ungdomslitteratur og forskellige litterære genrer.PRAKSISBogen foreslår konkrete undervisningsforløb med mål og evaluering på alle klassetrin.DIDAKTIKForfatterne giver bud på fagligt fokus for forløbene og begrundelser for valg af metoder med udgangspunkt i trinmål Bogen er tilrettelagt så læreren kan læse de forskellige afsnit uafhængigt af hinanden Bogen er forsynet med mange litteraturhenvisninger og links Se bogens første kapitel på www.sebogen.dk Billedlisten for bogens illustrationer kan hentes på www.filer.gyldendal.dk
I Fandango 7. Lærervejledning finder læreren grundig og bred støtte til forberedelsen af og selve arbejdet med Fandango 7 - Vinkler på dansk i undervisningen.Bogens første del er en generel introduktion til udskolingssystemet Fandango 7-9, hvor man bl.a. kan læse om baggrunden for litteraturvalget, arbejdsmetoder, organisering af undervisningen og praktiseringen af arbejdet med skriftlig fremstilling i Fandango 7-9.I bogens anden del finder man en grundig vejledning i det konkrete arbejde med grundbogens enkelte kapitler, tekster og opgaver. Her er der henvisning til de relevante kompetencemål og -områder fra Fælles Mål 2015 og forslag til læringsmål for de enkelte forløb. Man finder også bud på og inspiration til analyse og fortolkning af alle grundbogens litterære tekster og hjælp til at åbne de mest krævende opgaver for eleverne.Sidst i hvert kapitel gennemgås evalueringsopgaven og den tekst, der er udgangspunkt for arbejdet med skriftlig fremstilling i det pågældende kapitel.
Vinder af Gyldendals Læremiddelpris 2013Fandango 7. Vinkler på dansk. Læse/skrivguide indeholder alle de notatark eleven har brug for i sit arbejde med Fandango 7.Notatarakene er dels læseforståelsesmodeller, som støtter eleven i at læse, forstå og fortolke grundbogens tekster, dels ark, der forbereder eleven i hans/hendes egen skriveproces.
Helle Helle og Naja Marie Aidt fortæller i en unik personlig samtale om inspirationskilder, om begivenheder, om steder, om skrivepraksis. Og om at være menneske. Af samtalens vej præsenteres eleverne for to af vor tids mest toneangivende forfatterskaber.Styrk din analysemuskel!I bogens anden del bringes portrætsamtalen i spil, når eleverne skal tæt på teksterne og styrke deres analysemuskel og fortolkningskompetence.Materialet er velegnet som forberedelse til prøveform B.
Læs genrer med CL - KORTPROSA henvender sig til elever i 5.-7. klasse og indeholder tekster af Bent Haller, Tina Sakura Bestle, Louis Jensen og Kim Fupz Aakeson - og helt nye tekster af Søren Jessen, Hanne Kvist og Glenn Ringtved.Gennem forløbet med bogen veksles der mellem forskellige arbejdsformer. Klassen opdeles i en række basisteam, hvert på seks medlemmer, og ind imellem splittes disse team op i mindre enheder - afhængigt af den enkelte opgave. Efterhånden som eleverne læser og arbejder med teksterne, stykker de selv brikkerne sammen til en definition af kortprosa som genre. Bogen er den myeste udgivelse i serien Læs genrer med CL, hvor der kastes lys på overordnede genreformater i arbejdet med litteratur på mellemtrinnet. Bag forkortelsen CL gemmer sig ordene Cooperative og Collaborative Learning - her i en nyudviklet, dansk form, hvor et danskfagligt indhold er koblet på grundtanken om, at eleverne konstruerer viden sammen.
Grundbogen indeholder syv kapitler, der alle afsluttes med et fagligt slutprodukt og evaluering: I skyggen af H.C. Andersen Den korte film Søren Ulrik Thomsen - I en digters univers Den fotograferede virkelighed Den utrolige fortæller Millennium - Litteratur i en medietid Forelskelse og forførelse - Litteraturhistorisk forløb
ALDI ELLER TANKEN? Det er småt med de store oplevelser. Ine og Katrine må gøre noget. Opsøge det eventyrlige. De gør noget. De går ned i byen hver dag efter sidste time i stedet for at tage bussen hjem. De er opsøgende. De tager både Aldi og tanken. Ine er en af klassens stille piger, men mødet med den nye kemivikar vækker hende.Små frø handler om kemi og passion. Om blandselvslik og længslen efter at finde mening. Om store drømme og små frø.Mette Hegnhøjs roman indgår i serien Kontekst og intertekst og er skrevet på ryggen af Herman Bangs novelle Irene Holm, som også er trykt i bogen.
Litteraturens redskaber indeholder artikler om 142 grundlæggende begreber til tekstanalyse. Hver artikel har en kort, præcis forklaring suppleret med et eller flere eksempler, der anskueliggør begrebet.Litteraturens redskaber indeholder de begreber, som eleverne har brug for i danskundervisningen i 7. - 10. klasse og i andre skoleformer, hvor der arbejdes med litterær analyse.
Litteraturens linjer giver overblik over litteraturhistorien. Bogen præsenterer i et let tilgængeligt sprog forfatterskaber, genrer og idéhistoriske tendenser fra den norrøne digtning til det senmoderne.Litteraturens linjer henvender sig til grundskolens ældste elever og andre, der har brug for en overskuelig tilgang til litteraturhistorien.
Børn og voksne lever i dag i en billedverden, men formidlere af litteratur står stadig lidt tøvende over for at inddrage billedlitteraturen i deres arbejde. Det vil forfatteren til denne bog gerne ændre ved at vise, hvor let billedlitteratur – bl.a. billedbøger, grafiske fortællinger og tegneserier – kan bringes i spil:I begyndelsen var billedet præsenterer et stort udsnit af udfordrende, provokerende, smuk og eksperimenterende nyere billedlitteratur. Bogen rummer bl.a. fem konkrete formidlingsforslag, der vil inspirere læseren til selv at kaste sig ud i at tilrettelægge forløb. Billedlitteraturen kan være et elastisk, ja stjernesøgende springbræt for æstetiske oplevelser og filosofiske samtaler – fx på biblioteket, i skolen eller til konfirmationsforberedelsen.Med gennemgående vignetter af Kamila Slocinska.
Vinder af Gyldendals Læremiddelpris 2013 Fandango 6. Arbejdsbog B knytter sig til kapitel 5-10 i grundbogen. Opgaverne heri støtter en aktiv læseindstilling, da de hjælper eleverne til at få overblik over det læste og dermed forstå teksten. Som afslutning på hvert kapitel er der to evalueringssider, som kan klippes ud og gemmes i elevens præsentationsportfolioer.
AnalyseCirklerne fungerer både som elevens støtte i arbejdet med tekstanalysen og som et opslagsværk over genrernes vigtigste analysebegreber.Det er nemt at have hæftet med – både i timen, derhjemme og til prøven.I samme serieAnalyseCirkler. Fiktion
Fandango 5. Lærervejledning klæder læreren på fagligt og pædagogisk. Kapitler om den moderne litteraturpædagogik, om læsestrategier, computerspil, multimodalitet m.m. giver en nødvendig baggrundsviden for arbejdet med Fandango. Herudover er der side for side-vejledning med ideer og kommentarer til arbejdet med teksterne og de litterære begreber.
AUTOFIKTION er et genrehæfte til folkeskolens ældste klasser og indgår i serien Dansk i dybden.AUTOFIKTION præsenterer et udbredt litterært fænomen, der befinder sig i et spændingsfelt mellem fiktion og selvbiografi. Autofiktion er en tidstypisk blandingsgenre, hvor selvfremstillingen og selviscenesættelsen står centralt.Eleverne skal undervejs læse og forholde sig til to lyriske tekster. De skal desuden arbejde med teksterne rundt om teksten og de kontekster, teksten indgår i. Det er i arbejdet med disse paratekster, at teksten åbnes.AUTOFIKTION indeholder to lyriske tekster af Yahya Hassan og Caspar Eric samt en række paratekster som fx interviews, omslag, artikler og film.Hæftet er skrevet af cand. mag. og ph.d. Jimmi Michelsen (f. 1968), som underviser i dansk ved Læreruddannelsen i Odense, UC Lillebælt. Han har bl.a. skrevet Sæt spor med litteraturhistorien (7.-10.klasse) og Dansk i dybden – Noveller.
Indtryk – udtryk – aftrykLitteraturen er mærker sat af en forfatter, og teksterne kan afsætte mærker i den læser, der tager livtag med dem. Det kræver en danskundervisning, hvor eleverne inviteres til at være på mærkerne. Undervisningen skal sikre, at eleverne bider mærke i litteraturen – at de tager stilling til sprog, værdier og holdninger, som det kommer til udtryk i digte, eventyr, noveller, billedfortællinger og hele værker. De skal også diskutere, udvikle deres kritiske sans og lære at stille spørgsmål til teksterne og deres egen virkelighedsopfattelse. Kort sagt skal eleverne lære selv at sætte mærker.I Ustyrlig uhygge af Ayoe Quist Henkel og Marianne Oksbjerg arbejder eleverne med det uhyggelige. Det uhyggelige er et klassisk tema, der ofte dukker op i litteratur, billeder, film og computerspil. Men hvorfor bliver vi på én gang tiltrukket og frastødt af det uhyggelige, det uforklarlige, det ukontrollable og det grænseoverskridende? Det er bl.a. dét, eleverne skal reflektere over og sætte sig selv i relation til, mens der læses tekster og ses på billeder af: Kenneth Bøgh Andersen, Peter Mouritzen, Mette Finderup, Els Cools m.fl.De læsemåder, materialet lægger op til, tager hensyn til elevernes forudsætninger og forsøger at bygge bro mellem teksternes verden og elevernes. Der er både opgaver, som specifikt træner eleverne i at læse fiktive tekster og giver et fagsprog til tekstfortolkningen, og der er opgaver, som bringer teksterne i dialog med elevernes eget liv og deres erfaringer med det uhyggelige. Kommunikationskritiske kompetencer i danskMÆRKER-serien er tematisk strukturerede litteraturbøger til 3.-4. klasse og 5.-6. klasse. Arbejdsark til eleverne, yderligere inspiration til læreren og omtale af forfatterne er gratis tilgængeligt på maerker.gyldendal.dk.I MÆRKER bliver eleverne ansporet til at bringe deres egne værdier og holdninger i spil som en del af fællessamtalerne og makkeropgaverne omkring de læste tekster. Forløb rundes af med elevpræsentationer/-udstillinger/-produkter, der har andre modtagere end klassen selv.Materialet lægger op til en vekselvirkning mellem at læse, tænke, tale, skrive og være kreativ omkring temaet fx med inddragelse af web 2.0-værktøjer. Nærværende litteraturundervisningMÆRKER-seriens litteraturpædagogiske fokus er bl.a. at: arbejde struktureret med læsemåder og læseforståelse integrere samarbejdsstrukturer inspireret af CL, der er særligt velegnede til litteraturundervisning lægge op til elevernes dialog med litteraturen og hinanden tilskynde til elevernes egen skriftlighed som en del af litteraturarbejdet opfordre eleverne til at være selvproducerende udvikle elevernes kommunikationskritiske og reflekterende kompetencer få den nyere litteratur i spil. Forfatterne bagAyoe Quist Henkel er cand.pæd. i Dansk didaktik og lektor ved læreruddannelsen i Silkeborg, VIA University College. Hun er forfatter til materialerne SAMMEN OM at læse litteratur samt medredaktør og bidragyder til grundbøgerne Stjernebilleder I-III om moderne børne- og ungdomslitteratur. Har også skrevet Barske brødre, MÆRKER til 5.-6. klasse.Marianne Oksbjerg er cand.pæd i Dansk didaktik og ansat som adjunkt ved læreruddannelsen i Aalborg. Hun har undervist i dansk i grundskolen i mange år og har erfaring med undervisning i dansk på læreruddannelsen. Har bidraget til antologien Litteraturlyst og læring og til flere tidsskrifter med artikler om litteraturundervisning, læring og elevers udvikling af kommunikationskritisk kompetence. Forfatter til Stor, større, størst, MÆRKER til 3.-4. klasse samt flere undervisningsforløb på dansk3-6.gyldendal.dk.
Vinder af Gyldendals Læremiddelpris 2013 Fandango 4. Lærervejledning klæder læreren på fagligt og pædagogisk. Kapitler om den moderne litteraturpædagogik, om læsning, skrivning, kunst m.m. giver en nødvendig baggrundsviden for arbejdet med Fandango. Herudover er der side for side-vejledning med ideer og kommentarer til arbejdet med teksterne og de litterære begreber.
NOVELLER er et genrehæfte til folkeskolens ældste klasser og indgår i serien Dansk i dybden. Hæftet udgør en oplagt og veloplagt ramme for klassens arbejde med novellegenren. Her vil eleverne lære om, hvad der kendetegner genren, og de vil få redskaber, så de kan analysere og fortolke noveller. Eleverne skal undervejs læse to for målgruppen relevante ungdomsnoveller. Det sker i en vekselvirkning mellem at læse grundigt, samtale og skrive. Derudover indeholder hæftet et oplæg til, hvordan eleverne selvstændigt kan fremlægge en analyse og fortolkning af en novelle ved hjælp af et digitalt værktøj.NOVELLER rummer to nyere noveller af Dorthe Nors (Ællingen 2008/2014) og Jesper Wung-Sung (Sheila og elefanterne 2011) samt citater og eksempler fra væsentlige, danske novelleforfatteres tekster: Naja Marie Aidt, Helle Helle, Simon Fruelund, Juliane Preisler, Klaus Rifbjerg m.fl.Materialet er skrevet af cand.mag. og ph.d. Jimmi Michelsen (f. 1968), som underviser i dansk ved Læreruddannelsen i Odense, UC Lillebælt. Sideløbende har han bl.a. skrevet Sæt spor med litteraturhistorien (7.-10. klasse) og bidraget til bogen Stjernebilleder 3. Ungdomslitteratur – indføring og læsning.
Litteraturens grundbegreber 1 giver i store træk en periodegennemgang af fem perioder: Det moderne gennembrud, 30'er-realismen, modernismen, nyrealismen og nyere tid.Litteraturens grundbegreber er bygget op som en gennemgang af grundlæggende begreber inden for skønlitteratur - prosa og lyrik - sagprosa og billedlæsning.De enkelte begreber gennemgås og belyses gennem en række eksempler, øvelser, forskellige teksttyper og billeder. Som afslutning på hvert kapitel er der en skriveøvelse, som ud over at indlære nogle fundamentale skriveværktøjer tager udgangspunkt i bogens tekster og i de begreber, som er indlært i kapitlet.Der er således tale om, at eksempler, øvelser og begrebsindlæring overalt lægger op til at støtte læsningen, analysen og forståelsen af de tekster og billeder, som forekommer i de to bøger.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.