Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
At være lærer i dag handler om relationer – med kollegaer, ledelse, pædagoger, forældre og elever. Der er mange niveauer, og relationerne har i dag meget stor betydning for den enkelte lærers oplevelse af at være rustet til at møde udfordringerne i undervisningsopgaven.For at disse relationer kan udfoldes og udvikles, kræver det, at alle lærere og ledere på skolen er bevidste om og arbejder med de rammer, det kan ske indenfor. Professionel kapital i folkeskolen sætter krop og sjæl på begrebet professionel kapital og beskriver, hvordan skolen kan:styrke beslutningstageres evne til at skabe sammenhæng mellem formelle beslutninger og daglig praksissikre, at fag- og opgavefordelingen understøtter skolens værdier og principperbestræbe sig på en åben og retfærdig proces, som den enkelte lærer kan se sig selv ifå et større fagligt udbytte af teammøderunderstøtte, at beslutninger bliver truffet og omsat til handlinger. Det handler om teamarbejdet og om, hvordan man hvert år kan få fordelt undervisningen, planlagt det pædagogiske arbejde og alle de andre arbejdsopgaver på en måde, der både fungerer og opleves rimelig af alle.Professionel kapital i folkeskolen henvender sig til skoleledere, lærere og pædagoger på efteruddannelse, tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter og andre aktører i den for området.Karen Albertsen, Eva Thoft og Hans Jørgen Limborg er ansat ved forskningsinstitutionen TeamArbejdsliv. Anita Mac og Agnete Meldgaard Hansen er forskere ved Roskilde Universitet.
Der er mange niveauer af relationer, og de har i dag en meget stor betydning for den enkelte lærers oplevelse af at være rustet til at møde udfordringerne i undervisningsopgaven.For at vi kan udfolde og udvikle de relationer, kræver det, at alle ledere og lærere på skolen er klar over og arbejder med rammerne, som det kan ske inden for. Professionel kapitall i folkeskolen sætter krop og sjæl på begrebet professionel kapital og beskriver, hvordan skolen kan gøre alt fra at sikre, at fag- og opgavefordelingen understøtter skolens værdier og principper, styrke beslutningstageres evne til at skabe sammenhæng mellem formelle beslutninger og daglig praksis samt få et større fagligt udbytte af teammøder.
Det moderne arbejdsliv er i konstant forandring, og derfor handler en stor del af arbejdslivsforskningen også om denne forandrings dynamikker. I denne antologi er vægten lagt på, hvad disse forandringer betyder for arbejdende mennesker: Hvordan påvirkes arbejdslivets indhold, former og kvalitet? Hvordan skabes, ledes og modvirkes disse forandringer? Bogens temaer handler om forandring af arbejdet set i et historisk perspektiv og arbejdet i forhold til spørgsmål om mening, faglighed, teknologi og krop samt kompetenceudvikling og læring. Samtidig præsenterer den et udblik til aktuelle udviklinger i arbejdslivet baseret på ny forskning.Forfatterne diskuterer temaer som udbredelsen af koncepter i arbejdet, de vanskelige overgange fra uddannelse til arbejdsliv, tendenserne til subjektivering af arbejdet og nye belastningsformer og til en øget prekarisering af arbejdet. Der præsenteres også et konkret reformforsøg om fleksibilisering af arbejdet i form af en 4-dages arbejdsuge og endelig berøres mere generelt spørgsmålet om demokrati og arbejde i dag.Arbejdslivet i kritisk perspektiv – problemstillinger og tendenser henvender sig bredt til mennesker med faglig, professionel eller blot almen interesse for udviklingen i arbejdslivet, men især til forskere, undervisere og studerende ved højere læreanstalter, universiteter, professionshøjskoler m.v.Alle forfatterne er tilknyttet Forskningsgruppen Arbejdsliv ved Institut for Mennesker og Teknologi, Roskilde Universitet.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.