Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hjemløse udgiver deres historier– mødet med litteraturen blev afgørendeHvordan føles det at være hjemløs? Hvordan ser der ud i udkanten af samfundet?Og kan hjemløshed omsættes til litteratur?I gennem fire år har hjemløse arbejdet med deres egen historie via litteraturen og nedskrevet deres fortællinger på tre skrive-workshops i 2015, 16 og 19, arrangeret af SAND, De Hjemløses Landsorganisation.Resultatet er blevet til bogen At drømme så stort at det dårligt kan være i min lomme, som nu bliver udgivet på forlaget Antipyrine, der er kendt for at udgive eksperimentel litteratur af høj kvalitet.Teksterne i bogen fortæller om hvordan vi kan blive udstødte og ende i udkanten af samfundet – hvor der alligevel findes en hverdag, og hvor nye familier og venskaber dannes på trods.De deltagende har i de fleste tilfælde brugt den amerikanske forfatter Joe Brainards universelle værk I Remember (1970) som forlæg, en skrivenøgle som er evig aktuel og benyttes på skriveworkshops hver dag, verden rundt.
Vold gør os tavse. Når vi bryder tavsheden, tager vi vores handlekraft tilbage. Først i erkendelsen af vores egen sandhed, får vi muligheden for at bevæge os i den rigtige retning.Med rystende stemmer og brændende kinder - sådan startede Tag stemmen tilbage en eftermiddag i marts 2022. Her mødtes en gruppe af tidligere voldsramte kvinder for første gang med intentionen om at tage deres stemme og fortælling tilbage.Denne bog er gruppens autentiske fortællinger om at opleve vold i en nær relation med rammefortælling af Zakiya Ajmi.Et vidnesbyrd til alle - og et kærligt spejl til alle dem, der den dag i dag lever med vold. I håbet om med vores fortællinger at støtte erkedendelsen og hjælpe handlekraften på vej.
Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik, forkortet KRAP, er et socialpædagogisk koncept, som indeholder det bedste af det, der virker... KRAP er funderet i den anerkendende tilgang til andre mennesker og er kendetegnet ved en systematisk inddragelse af de kognitive teorier og behandlingsformer - samt ved en udpræget vægtning af det positive, dét som virker. Konceptet hviler desuden på en konstruktivistisk forståelse af mennesket i dets miljø.En teori har først bevist sin bæredygtighed, når den har vist sig at kunne omsættes til - og virke i - praksis. Og KRAP virker! I denne bog kan du læse om en større gruppe praktikeres arbejde med børn, unge og voksne inden for både almen- og specialpædagogiske områder, herunder folkeskole, almindelig og specialbørnehave, døgninstitutioner for børn og unge og for voksne udviklingshæmmede samt kommunal sagsbehandling. Her formidles erfaringer med KRAP og helt konkrete anvisninger på, hvordan et pædagogisk arbejde kan bygges op ud fra forskelligartede udfordringer. I pædagogiske kredse er de fleste i dag bevidste om at skulle have en anerkendende tilgang og at arbejde ud fra et ressourcesyn. For mange er dette en logisk forudsætning ... men udfordringerne dukker op, når man kommer til: Hvordan gør man så det i praksis?KRAP - fortællinger fra praksis tilbyder med sine 19 kapitler et nuanceret billede af KRAP-tilgangen, der kan virke som inspiration for mange andre praktikere. Nogle af de tydelige perspektiver, læseren vil kunne finde i bogens tekster, handler om:Praksisfortællinger med fokus på for eksempel forandringsprocesser eller forældresamarbejde med et KRAP'sk udgangspunktDe KRAP'ske metoders virkning og videreudviklingen af demDe KRAP'ske forståelsesrammer og arbejdsprocesser i arbejdet med mennesker ud fra deres ressourcer og udfordringer
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.