Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Teknologi i sundhedspraksis behandler teknologiens betydning i sundhedsvæsenet. Teknologi er ikke blot er et funktionelt værktøj, som sundhedsprofessionelle, patienter og borgere kan benytte sig af. Tværtimod er den med til at præge de beslutninger, der tages, og de handlinger, der udføres. Bogens målgruppe er en bred vifte af sundhedsprofessionelle både i undervisningssammenhæng og praksis.
Bogen analyserer vores samfund ramt af epidemien og ser COVID-19 som en forandrende begivenhed og et historisk brud. Bogen sporer de dybereliggende brud og de myriader af tanker og relationer, som COVID-19 har ført med sig og reflekterer over tilstedeværelsen af epidemien i en historisk kontekst.I bogens analyser aner vi nye former for magt og betragtninger om bl.a. krop, køn, by, klima og klasse. I Det epidemiske samfund opfattes samfundet som en tilstand af refleksivitet, hvis forandringspotentialer er igangsat af tilstedeværelsen af virus. Bogens bidrag er skrevet af førende danske forskere og vækker til eftertanke.Bogen er redigeret af Ole B. Jensen, professor på Institut for Arkitektur og Medieteknologi, Aalborg Universitet, og Nikolaj Schultz, ph.d.-stipendiat i sociologi på Københavns Universitet. Begge kendte for deres engagement i at åbne nye mulige tankerum.
Glem alt om glidebaner hen imod og frygten for et overvågningssamfund. For det er her allerede. Endda mere omfattende end Big Brother kunne drømme om. Men ifølge Anders Albrechtslund, årvågen overvågningsovervåger ved Aarhus Universitet, kan vi slet ikke undvære overvågning. For takket være overvågning kan vi ikke bare styre og kontrollere os selv, men hele befolkninger. Vores samfund minder nærmest om fængsler, vi ikke kan undslippe. Heldigvis har vi ikke noget imod at dele hvert et skridt og andre intime detaljer med hinanden. Det er kun chefen, der ikke må kigge med.
It-etik er nyt som emne for undervisning og forskning både herhjemme og til dels i udlandet. I USA kan emnet spores tilbage til 1950’erne, men det var først i 1970’erne og -80’erne i takt med computerens stadig større indflydelse, at it-etik for alvor slog igennem som undervisningsområde og forskningsfelt, og en række bøger, tidsskrifter og konferencer har medvirket til at etablere emnet internationalt. I Danmark er it-etisk forskning i de senere år kommet i fokus i kraft af Forskernetværket i it-etik, ligesom emnet nu indgår i undervisningen på flere universiteter. Det overordnede formål med antologien er naturligvis at henvende sig til den læser, der interesserer sig for it-etik. Bogens artikler er videnskabelige, men de er samtidig forfattet i et sprog, som ikke kræver et indgående kendskab til en bestemt faglig terminologi eller jargon. Vi håber derfor, at både kolleger fra beslægtede fagområder og læsere uden et særligt forhåndskendskab til it-etik vil få glæde af de forskellige artikler, ligesom antologien er tænkt som grundbog til undervisning. Vores ambition er, at bogens artikler vil inspirere læseren og dermed bidrage til at styrke den spirende interesse for it-etik her i landet.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.