Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
I takt med ændringer i den danske velfærdsmodel, kommer også velfærdsstatens professionelle under større pres. Prestigen omkring professionerne er ikke længere given, og vidensgrundlaget, som professionelle bygger deres autoritet og arbejde på, defineres ikke længere alene af de professionelle selv. Denne antologi tematiserer den udvikling, professionerne gennemgår, i forhold til velfærdsstatens udvikling.Antologien tematiserer forandringer i professionernes rekruttering, status og identitet, herunder spørgsmål om professionernes muligheder for fortsat at spille en afgørende rolle i forhold til velfærdsstatens udvikling.Bogen henvender sig til forskere, undervisere og studerende ved universiteter og professionshøjskoler, politiske beslutningstagere og aktører i det professionelle felt.Med bidrag af Martin Blok Johansen, Alexander von Oettingen, Anne Marie Pahuus & Cecilie Eriksen, Jens Christian Smeby & Lars Inge Terum, Tom Skauge, Harald Grimen & Anne Elizabeth Stie, Katrin Hjort, Lars Thorup Larsen, Hans Jørgen Staugård, Gitte Sommer Harrits, Søren Gytz Olesen, Jette Steensen, John Benedicto Krejsler, Kirsten Beedholm, Lene Storgaard Brok, Marie Østergaard Møller, Kaspar Villadsen, Anders Buch, John Gulløv og Andreas Rasch Christensen
Til daglig indgår vores materielle omgivelser som noget helt ”naturligt” i vores hverdagsliv – som noget, vi ikke umiddelbart tænker har meget at gøre med vores sociale liv. Men vores liv er på mange måder viklet ind i det materielle.Materialitet og læring handler om samspillet mellem arkitektur, rum, krop og læring. Det gennemgående tema er forskellige materialiteter og de oplevelser, processer, begivenheder og interventioner, hvori det fysiske indgår og udspiller sig på forskellige måder som en del af det sociale. Begrebet læring i titlen skal forstås i ordets brede betydning. Der er tale om en formning eller socialisering, der – oftest uden ord, og uden vi tænker over det – virker opdragende på os.Bogen er en selvstændig efterfølger til Arkitektur, krop og læring, som udkom i 2005. I Materialitet og læring er kapitlerne ordnet i forhold til forskellige teoretiske paradigmer. Målet er at vise, hvordan de forskellige teoriretninger betragter forholdet mellem materialitet og menneske. Samtidig demonstrerer kapitlerne, hvordan de respektive teorier beskriver relationerne mellem fysiske omgivelser, ting og mennesker, samt hvordan disse relationer skabes og udfolder sig.Forfatterne er alle danske forskere, der har arbejdet med materialitet og læring i forskellige fag og ud fra forskellige teoretiske tilgange. Bogen henvender sig til alle, der arbejder med eller har interesse for materialiteters betydning i bred forstand, lige fra arkitektur og teknologi til redskabers indvirkning på den måde, det sociale udfolder sig på. Bogen er velegnet som introduktion til temaet for studerende på forskellige niveauer i uddannelsessystemet, men tilbyder også forskere og andre interesserede et primært teoretisk overblik over emnet materialitet og læring.
This book unpacks key concepts and methods that are relevant for a critical and reflective framing of futures in postdigital education. The rich and often confusing terminology in the multidisciplinary field of digitalization and education tends to prevent conversations across disciplines and areas about core issues at stake in increasingly data-driven everyday practices, such as issues of ethics and values. The compiled chapters focus on concepts and methods that have pertinence for contemporary debates about the emergence of data-driven education. The chapters explore their implicit or explicit ethical and normative implications. The chapters provide in-depth critical reflections and perspectives for scholars in the field to engage and analyze data-driven education as an educational and cultural phenomenon. This anthology thus focuses on the value-laden and ethical aspects reflected in educational imaginaries (discourses and practices) regarding emerging data-driven sociotechnical practices in education. Claims about data-driven practices contributing to ensuring the quality and value of the learning experience raise a series of questions that warrant ethical considerations. Concerns have arisen in connection with inequalities, discrimination, algorithmic authority, accountability, and student well-being, as well as advisors' moral discomfort and violation of a professional, ethical code. This includes conceptual perspectives of marginalized and minoritized groups and issues closely related to intersectionality. Furthermore, questions of Bildung are re-articulated and manifested anew through evolving digital solutions, calling for critical perspectives on reproduction, transformation, and innovation in education. In this context, we argue that educational sciences need to pay attention to the values and the ethics associated with emerging sociotechnical imaginaries. The book is the result of scholarly exchanges between disciplines at a symposium held at VIA University College in Denmark in May 2022. Contributors have singled out concepts and methods for an in-depth discussion on their meaning with regards to the overall theme.
Bogen Bedre overgange – veje til fremtidens sygeplejerskeuddannelse giver et indblik i, hvordan overgange kan forstås i relation til uddannelsesforløb, som strækker sig fra indgangen til uddannelsen til det videre arbejdsliv som sygeplejerske.Formålet med bogen er dels at give sygeplejersker og undervisere på professionshøjskoler samt andre sundhedsprofessionelle indsigt i og viden om overgange, dels at sætte fokus på de overgangsproblematikker, som kan opstå for sygeplejestuderende igennem uddannelsesforløbet.Igennem konkrete eksempler fra projekter hentet fra landets professionshøjskoler tilbyder bogen en buket af pædagogiske muligheder for at arbejde videre i egen praksis med at bedre overgangene for de studerende. Bogen er således egnet som inspirationsgrundlag for at arbejde videre med udvikling af fremtidens sygeplejerskeuddannelse på tværs af teoretisk og klinisk undervisning.Bogens forfattere er Jette Henriksen, Rebecca Bauer Tørring, Susanne Dau, Helle Elisabeth Andersen, Lisbeth Støvring Andersen, Malene Bruun, Anders Buch, Gitte Bunkenborg, Lotte Evron, Anne Provstgaard Fogh, Jesper Frederiksen, Karin Højbjerg, Anne Højgaard, Carsten Juul Jensen, Helle Palmelund Jessen, Karin Bæk Knudsen, Jette Kristiansen, Eva Lykkegaard, Daniel Krag Nielsen, Cathrine Sand Nielsen, Ulla Nielsby, Jytte Pahus, Stinna Bibi Pedersen, Gitte Thybo Pihl, Mia Sommer, Louise Støier, Jette Sørensen, Anna Smed Sørensen, Kamilla Petschnig & Annemarie Ginnerup Toubøl.
Der er et stigende fokus på simulationsbaserede undervisningsmetoder på professions- og erhvervsuddannelser – ikke blot på sundhedsfaglige uddannelser, hvor man traditionelt har brugt simulationsbaseret undervisning, men også på tekniske, pædagogiske samt social- og samfundsfaglige uddannelser.Simulationsbaserede undervisningsmetoder – fra teori til praksis giver en grundig indføring i simulationsbaseret undervisning fra såvel et filosofisk epistemologisk perspektiv som et teoribaseret perspektiv til konkrete eksempler fra praksis. Bogen anlægger en bred forståelse af simulation fra klassisk færdighedstræning i skillslabs til skyggeteater og rollespil. Bogen henvender sig således til alle, som interesserer sig for simulation som undervisning- og kompetenceudviklingsmetode.Blandt de spørgsmål, der belyses i bogen, er:Hvordan kan simulation didaktisk tænkes og gennemføres, så undervisningen understøtter studerendes nysgerrighed og kreative udforskning af samspillet mellem teori og praksis?Hvordan kan simulationsdidaktik understøtte studerendes professionelle udvikling?Hvilken rolle spiller fidelitet og autenticitet for studerendes deltagelse i og udbytte af simulationsundervisningen?Hvordan kan studerendes nervøsitet for deltagelse i simulationsbaserede undervisningsmetoder forstås og håndteres?Hvordan kan kunst og kultur anvendes i simulationsundervisning til at træne etisk dømmekraft og konflikthåndtering?Med bidrag af:Jette Henriksen, Vibeke Røn Noer, Johanne Grøndahl Glavind, Vibe Aakrog, Anders Buch, Elsebeth Hovmøller Christensen, Johanne Grøndahl Glavind, Birte Debel Hansen, Kim Harris, Jette Henriksen, Thomas Iskov, Anne Mette Mørcke, Birgitte Lund Nielsen, Susanne Buch Nielsen, Nickolaj Hove Nielsen, Vibeke Røn Noer, Hanne Møjbæk Duedahl Nørgaard, Gitte Plougmann og Mikkel Wiskerchen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.