Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Er mennesket frit? Har det en fri vilje? Siden Augustin har bestemmelsen af forholdet mellem Guds nåde og menneskets frihed været et af de mest omdiskuterede temaer i teologien. Hvis mennesket er frit, betyder det så ikke, at det frelser sig selv, hvorved Guds frelsende nåde overflødiggøres og Guds magt er kraftesløs? Denne bog følger udviklingen i besvarelsen af dette spørgsmål fra Origenes i det 2. århundrede til Løgstrup i det 20. århundrede. Undervejs behandles de tænkere, som har haft størst betydning i dansk teologisk sammenhæng: Augustin, Luther, Kant, Hegel, Schleiermacher, Grundtvig, Kierkegaard, Barth og Løgstrup. Derudover behandles tænkere, som i vor tradition er blevet tildelt en mere tilbagetrukket rolle, men som har haft stor betydning for udviklingen af traditionen: Origenes, Bernhard af Clairvaux, Leibniz og Wesley.
Frygt ikke! er en indføring i dogmatik, som kommer i to bind. Frygt ikke! er struktureret efter de oldkirkelige trosbekendelser. Bind 1 omhandler den første trosartikel, Gud, skabelse og synd. Gudsbegrebet behandles ud fra forståelsen af Gud som et trinitarisk fællesskab. I forlængelse heraf forstås Gud som skaber og verden – inklusive mennesket – som skabt til fællesskab med Gud og hinanden. Synd forstås derimod som adskillelse og brud på dette fællesskab. Der præsenteres derfor slutteligt tre overlappende syndsmodeller: synd som eksistensvilkår, synd som brud på sociale relationer og synd forstået som brud på menneskers relation til det øvrige skaberværk. Endvidere begynder bind 1 med en introduktion til tobindsværket samt til dogmatik som fag, dogmatikkens sprog, dogmatikkens kilder og dogmatikkens metoder. Bind 1 bringer derfor dogmatikken på højde med nutidige teoretiske og metodiske problemstillinger dog uden at miste den historiske dybde.Margrethe Kamille Birkler er cand.theol. og ph.d.-studerende på Afdeling for Teologi på Aarhus Universitet. Hendes ph.d.-afhandling omhandler Paul Tillichs symbolske teologi samt hvordan betydningsskabelse kan ske i samspil med intersektionel teologi. Hun arbejder desuden med klimateologi, queerteologi og feministisk teologi i tillæg til sine ph.d.-studier. Endelig underviser hun i dogmatik på Teologi for Lægfolk og holder foredrag. Anders-Christian Jacobsen er professor i dogmatik på Afdeling for Teologi på Aarhus Universitet. Han har skrevet ph.d.-afhandling og disputats om Irenæus og Origenes og deres syn på skabelse, kristologi og opstandelse. Derudover arbejder han med oldkirkens teologi, især i Østkirken, Martin Luthers teologi historisk og aktuelt og sakramentsteologi. Endelig underviser han i dogmatik på Teologi for Lægfolk, holder foredrag og deltager i aktuelle teologiske debatter.
Progress is a structural and systematic concept in the thought of Origen of Alexandria, which represents one of the most advanced syntheses of the Christian reading of the Old and the New Testaments¿ legacy and the classical paideia, as well as a rational critique towards every kind of static objectification of the religious. Origen¿s legacy was capable of radiating its influence through Western theology and philosophy, thus shaping its idea of theological, moral, intellectual, social and political progress. The volume follows the intellectual dynamism generated by the reception of Origen¿s thought through seventeen articles, which span through the centuries, from the analysis of Origen¿s thought to its reception history in the Middle Ages, the Renaissance, and the Modern Age, up until the 20th century.
Origenes fra Alexandria (185-253) er den tidlige østkirkeligekristendoms vigtigste teolog og forfatter. Gennem Origenes’ teologi kan man fåindsigt i, hvordan kristendommen blev formuleret i de første århundreder efterDet Nye Testamente. Origenes. Liv, teologi, reception giver læserenindsigt i Origenes’ liv, hans eksegetiske metoder og konkrete bibeltolkning,grundstrukturen i hans teologi, hans formulering af kristendommens grundtemaer– skabelse, synd, frelse og evigt liv. Origenes’ teologi svarer på de storespørgsmål: Hvem er Gud? Hvad er et menneske? Hvorfor blev Gud menneske?Origenes bidrog på afgørende måde til de første sammenhængende formuleringer afkristendommens tro og tænkning. Derfor er kendskabet til Origenes og hansteologi afgørende for at forstå kristendommens rødder. Læseren af Origenes.Liv, teologi og reception vil møde en kristendomsforståelse, der på mangemåder er anderledes end den augustinsk-lutherske teologi, som er mest kendt ogudbredt i Danmark. Origenes’ teologi appellerer dog til flere og flere i disseår. Bogen åbner en vej ind i denne tidlige kristendom for danske læsere. Anders-Christian Jacobsen er dr.theol. på enafhandling om Origenes’ kristologi og inden da ph.d. i teologi på en afhandlingom skabelse og eskatologi hos Irenæus fra Lyon og Origenes fra Alexandria.Anders-Christian Jacobsen har således i mange år forsket i oldkirkens teologi.Han har også skrevet om oldkirkens teologi på dansk og bragt denne teologi i enkritisk dialog med den i Danmark fremherskende lutherske kristendom.Anders-Christian Jacobsen er professor i dogmatik på Aarhus Universitet.
De oldkirkelige teologers udsagn om kroppens eskatologiske fremtid, viser hvordan de så på mennesket: Et positivt syn på kødets opstandelse indikerer et positivt forhold til livet her i al dets konkrete kropslighed. Et negativt syn på kødets opstandelse antyder derimod en længsel efter at slippe for de begrænsninger, som kropsligheden medfører. Kødets opstandelse? beskæftiger sig med især med Irenæus (130-200) og Origenes (185-254). De er begge betydningsfulde repræsentanter for hvert sit synspunkt. Irenæus argumenterer for, at kødet vil opstå til evigt liv. Origenes betragter derimod den eskatologiske fuldendelse som en åndelig tilstand, og det bliver Irenæus’ synspunkt, der dogmatiseres. Bogen forsøger at gå bagom denne dogmatiske tradition for derved at bidrage til en fornyet diskussion af de eskatologiske temaer. Kødets opstandelse? er skrevet til teologer, men kan læses af alle, der vil påtage sig besværet med at forstå fremmede tankegange. Bogen er oprindeligt blevet til som en ph.d.-afhandling, men fremstår nu i en væsentlig omarbejdet form. Anders-Christian Jacobsen er professor MSO ved Aarhus Universitet.
As indicated by the title, this volume focuses on an area of conflict that became decisive for the development of Christianity, i.e. which group of texts should be regarded as normative for the preaching of the Christian faith, and how these texts should be interpreted. Several centuries were to pass however before there was consensus in the Church on this matter. There were no foregone conclusions and a great number of disputes arose. The most viable opinions therefore are reflected in the texts that, together, form the New Testament canon.Through many years, Christians as a religious and social group established their own identity, giving preferential treatment to a certain collection of texts which became normative for the lives and worldview of the believers. Frictions can arise however, even in a religious community that agrees on the delimitation of the texts that form the basis of their faith. These frictions were expressed in interpretations of the canonical texts.The aim of this volume is to elucidate the processes in the history of early Christianity that became important for the formation and interpretation of the New Testament canon. The first part of the book deals with theoretical questions, while the second part provides examples of concrete discussions about the formation and interpretation of the normative biblical canon. The last chapter in addition presents a process parallel to the formation of the biblical canon, namely the formation of the Mandaean corpus of normative texts.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.