Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Den 8. april 2024 udkom et nyt oplag (1. udg. 7. oplag), hvor væsentlige dele af indholdet er opdateret pr. marts 2024.Samfundsfag 9 er grundbogen til samfundsfag i 9. klasse. Grundbogens kapitler er inddelt i fire overordnede områder: Verden omkring os Velfærd i Danmark Internationalt samarbejde CasesBogen afsluttes med fem cases, som samler op på samfundsfaget og de emner, eleverne har arbejdet med gennem 8. og 9. klasses-bogen. De fem cases kan bruges som repetition og forberedelse til afgangsprøven eller indgå som del af den daglige undervisning.Samfundsfag 9 indeholder praksisrelaterede gennemgange af samfundsfaglige metoder. Efter hvert kapitel følger et bredt udvalg af opgaver, som integrerer det faglige stof, de samfundsfaglige metoder og elevernes egne refleksioner. Globaliseringshjulet er en metode, som bruges til at diskutere problemstillinger på individuelt, nationalt og globalt plan.Systemet Samfundsfag 8-9 består af en grundbog, en lærervejledning og en i-bog til hhv. 8. og 9. klasse. I-bogen kan tilgås på samfundsfag8-9.gyldendal.dk.Samfundsfag 8-9 er et grundbogssystem til samfundsfagsundervisningen i grundskolen. Systemet dækker fagets begreber og metoder og kobler dem til elevernes hverdagsliv og relevante samfundsmæssige forhold. Systemet indeholder et bredt udvalg af kilder og metoder. De mange alsidige opgaver i grundbogen danner rammer for, at eleverne arbejder aktivt med faget.På systemets hjemmeside ligger der en lang række gratis ressourcer: Forslag til årsplaner Redskaber til prøveforberedelse Målplaner til elever og lærer
På plejehjemmet spørger skoleelever mennesker med demens om deres dagligdag. I fødevarelaboratoriet forsøger de at få hold på enzymerne i en kemisk proces, mens andre laver opslag for den lokale optiker på sociale medier. Det lyder ikke umiddelbart som undervisning i den danske grundskole, men det er netop, hvad det er – langt fra udenadslære og terperi, men tæt på en moderne verdens komplekse krav. Håndbog i scenariedidaktik giver en grundig introduktion til, hvordan scenariedidaktik kan praktiseres i folkeskolens fag. Med et væld af eksempler fra forløb som Marsbasen, Naturfagsmaraton og Vismandsspillet fortæller 40 forskere, praktikere og læremiddeludviklere om deres erfaringer med scenariedidaktik i dansk, matematik, naturfag, sprogfag, historie, samfundsfag og teknologiforståelse. Bogens forfattere viser, hvordan lærere med scenariedidaktik kan gøre undervisningen aktuel og relevant for eleverne ved at engagere dem i virkelighedsnære eller forestillede problemstillinger. Metoden trækker omverdenens praksisformer ind i klasselokalet og introducerer eleverne til de konkrete kompetencer, som kommunikationskonsulenter, byplanlæggere, raketforskere og plejehjemsassistenter bruger i deres dagligdag. Alt sammen med et nysgerrigt og selvkritisk blik for scenariedidaktikkens muligheder og begrænsninger som en ny måde at lære på i den danske grundskole.
Praksisfaglighed i skolenHvad er praksisfaglighed, og hvordan kan du som underviser integrere praksisfaglighed i din undervisning?Praksisfaglighed kan ikke indrammes som et præcist didaktisk begreb, men forsøger at etablere en bedre balance mellem fagenes kundskaber og det levede liv. Fagligheden skal støtte, udfordre og motivere alle elever gennem en bedre balance mellem skolens boglige, praktiske og kreative indhold, hvilket vil sige en mere praktisk og konkret – og mindre stillesiddende undervisning.Igennem alle antologiens kapitler får du som læser kendskab til inspirerende tilgange og konkrete metoder til at integrere praksisnære elementer med fokus på æstetiske, kropslige og praksis-musiske læreprocesser i undervisningen. Bogen kan dermed også fungere som inspirationsguide til at implementere praksisfaglighed i fagene.Samtidig adresserer bogen også, hvorfor praksisfaglighed kommer til udtryk i politiske ambitioner, og den argumenterer overbevisende for praksisfaglighedens afgørende rolle i at fremme et dannelsesideal, der vil styrke fremtidige generationers deltagelsesmuligheder i samfundet.
At forberede til deltagelse i demokratiet er en opgave for hele skolen – det er en del af folkeskolens formål – men samfundsfaget har en særlig opgave, idet det er det fag, der har fokus på elevernes samfundsmæssige forståelse og deltagelse.Samfundsfagsdidaktik udreder fagets didaktik i krydsfeltet mellem det faglige indhold, elevernes forudsætninger, samfundsteorier og dannelsesteorier. Forfatteren stiller skarp på samfundsfagslærerens opgave og diskuterer de grundlæggende fagdidaktiske spørgsmål om hvad, hvorfor og hvordan man kan og bør undervise i faget.Samfundsfagsdidaktik henvender sig især til lærerstuderende, der studerer undervisningsfaget samfundsfag.
Samfundsfag 8 er en grundbog til undervisningen i samfundsfag i 8. klasse. Grundbogens kapitler er inddelt i fire overordnede emner: Individ og fællesskab Demokrati i Danmark Forbrug og arbejde Politik og værdier. Samfundsfag 8 indeholder en praksisrelateret gennemgang af samfundsfaglige metoder. Efter hvert kapitel er et bredt udvalg af opgaver, som integrerer det faglige stof, de samfundsfaglige metoder og elevernes egne refleksioner. Globaliseringshjulet er en metode, som bruges til at diskutere problemstillinger på individuelt, nationalt og globalt plan. Systemet består af en grundbog, en lærervejledning, prøveoplæg, en dobbelt dvd og en i-bog plus til hhv. 8. og 9. klasse. I-bogen kan findes på samfundsfag8-9.gyldendal.dk og indeholder bl.a. interaktive filer til brug på IWB og 25 videoklip med interviews fra relevante personer i samfundet. Samfundsfag 8-9 er et grundbogssystem til samfundsfagsundervisningen i grundskolen. Systemet dækker fagets begreber og metoder og kobler dem til elevernes hverdagsliv og relevante samfundsmæssige forhold. Systemet indeholder et bredt udvalg af kilder og metoder. De mange alsidige opgaver i grundbogen danner rammer for, at eleverne arbejder aktivt med faget.
Denne bog er skrevet med henblik på undervisning i grundskolen, og den præsenterer en didaktik for tre af skolens kulturfag: historie, kristendomskundskab og samfundsfag.Bogen henvender sig både til lærerstuderende og til nyuddannede såvel som erfarne lærere, der ønsker en konkret og overbliksskabende introduktion til fagenes indhold og arbejdsformer og til, hvordan man kan undervise i dem. Den er således tænkt som en håndbog til dem, der ønsker didaktisk og undervisningsmæssig inspiration til og viden om netop et eller flere af disse fag.De tre kapitler i bogen, der præsenterer hvert sit fag, er bygget op om otte spørgsmål, der omhandler fagenes formål, indhold, elevforudsætninger, arbejdsformer og evaluering:Hvad er formålet og hvorfor undervise i faget?Hvordan kan kompetencer og kompetencemål forstås i faget?Hvad ved vi om eleverne og deres forudsætninger for faget?Hvilke arbejdsformer og metoder er vigtige og relevante i faget?Hvilket indhold er vigtigt i fagets kompetenceområder og på tværs af dem?Hvilke læremidler er relevante, og hvordan skal de bruges?Hvordan kan evaluering se ud i faget?Hvordan tilrettelægges den afsluttende prøve?Kapitlerne er beregnet til at kunne stå alene, men læst i sammenhæng giver de et billede af tre skolefag, der har rigtig meget til fælles, men som også på hver deres måde og med hver deres metode kan bidrage til den demokratiske dannelse af vores børn.Bogen er skrevet af Anders Stig Christensen, Lars Allan Haakonsen, Hans Krab Koed og Annika Hvithamar, der alle har stor og bred erfaring med undervisning i de pågældende fag, enten fra grundskolen eller på læreruddannelsen.Se indholdsfortegnelse og forord til bogen
Samfundsfag 8. Lærerens bog indeholder forfatternes faglige og didaktiske overvejelser omkring udvælgelsen af indhold og tilrettelæggelsen af undervisningen ud fra Samfundsfag 8. Kapitlerne om faglig læsning og evaluering indeholder konkrete anvisninger til, hvordan man får integreret disse i den daglige undervisning. Desuden indeholder lærervejledningen et bud på en årsplan til inspiration.Lærervejledningen er opdelt i: Samfundsfag 8 og samfundsfaget - faglige og didaktiske overvejelser i relation til Samfundsfag 8 Kapitel-vejledning KopiarkPå systemets hjemmeside ligger i-bøgerne og en række gratis ressourcer.
Samfundsfag 9. Lærerens bog indeholder forfatternes faglige og didaktiske overvejelser omkring udvælgelsen af indhold og tilrettelæggelsen af undervisningen ud fra Samfundsfag 9. Kapitlerne om faglig læsning og evaluering indeholder konkrete anvisninger til, hvordan man får integreret disse i den daglige undervisning. Desuden indeholder lærervejledningen et bud på en årsplan til inspiration.Lærervejledningen er opdelt i: Samfundsfag 9 og samfundsfaget Kapitel-vejledning KopiarkPå systemets hjemmeside ligger der en lang række gratis ressourcer.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.