Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Billedkunstneren Per Kirkeby (1938-2018) regnes for sin generations betydeligste danske maler efter Asger Jorn og Richard Mortensen. Kunsthistorikeren Ane Hejlskov Larsen har siden sin studietid i 1980’erne på Aarhus Universitet registreret og fortolket Per Kirkebys malerier. Resultatet er foreløbigt to bind. I bind I af Per Kirkeby tegnes et billede af de kunstneriske og historiske forudsætninger for Per Kirkebys malerier fra 1957 til 1977 inklusiv kridttavler og overmalinger. Kirkebys malerier analyseres i sammenhæng med hans eksperimenter i andre medier som happenings, digtning og film.
Museumsgrundbogen giver et spændende indblik i forståelsen af et museum som et lærings- og oplevelsesmiljø, der forvalter og fortolker samfundets historiske og kulturelle arv.Bogen præsenterer en række redskaber til at forstå, beskrive og reflektere over museernes formidlingsmåde og historiske rolle.I syv kapitler gennemgår bogens forfattere centrale museumsbegreber med billeder og cases, og bogen nærmer sig derved svarene på spørgsmål såsom:Hvem ejer kulturarven?Hvis historie formidles i museumsudstillinger?Hvordan ændrer en genstand betydning, når den kommer på museum?Forfatterne kombinerer teori og elevopgaver med anvisninger på praktiske øvelser under et besøg på et museum eller på et museums hjemmeside.
Billedkunstneren Per Kirkeby (1938-2018) regnes for sin generations betydeligste danske maler efter Asger Jorn og Richard Mortensen. Kunsthistorikeren Ane Hejlskov Larsen har siden sin studietid i 1980’erne på Aarhus Universitet registreret og fortolket Per Kirkebys malerier. Resultatet er foreløbigt to bind. Bind II dækker perioden 1978 til 1989, hvor Kirkeby bryder igennem på den europæiske kunstscene. Bogen handler om den mest centrale periode i Per Kirkebys produktion, hvor han bliver en del af kunstnermiljøet omkring det vigtige tyske galleri Galerie Michael Werner i Køln.
Museer producerer og formidler viden om, hvordan vi opfatter og forstår verden. Museologi er videnskaben om, hvordan et samfund beskæftiger sig med kultur- og naturarv, blandt andet hvordan vi bruger museer. Derfor er museologi både et selvstændigt fag og et forskningsfelt for mange andre fag.I Museologi mellem fagene undersøger forskere fra 16 forskellige forskningsområder dialogen mellem deres fag og museologien. De benytter forskellige teorier og metoder inden for klassiske museumsfag som kunsthistorie, antropologi, arkæologi og historie, men anlægger også nye vinkler ud fra fag som strategisk kommunikation, litteraturhistorie, dramaturgi, medicin, didaktik og mediedesign. Denne tværfaglighed afspejler 50 års udvikling, hvor museumsansattes faglige baggrund er blevet mere forskelligartede, og forskere inden for flere og flere forskellige fag viser stigende interesse for museer som institutioner og analyseobjekter for samfundsproblematikker. Bogen handler om de mest relevante emner for nutidens museer, om alt lige fra levendegørelse over brugerinddragelse og stakeholderanalyse til udstillingsæstetik og postkolonialisme og udfolder et mangefacetteret blik på museologien i dag.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.