Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog handler om kommunikation med omtanke og bevidst nærvær og henvender sig til studerende på professionsuddannelser, der uddanner sig til at arbejde i menneskeorienterede organisationer. Målet med bogen er at klæde de studerende på, så de i deres praktik og videre arbejde kan påtage sig det ansvar, der følger med rollen som professionel samtalepartner.Socialarbejdere arbejder i forskellige organisationer med forskellige målsætninger. Derfor er bogens kapitler og teoretiske perspektiver forskellige. Man kan sige, at bogen er en buket af bud på, hvilke overvejelser man som professionel må gøre sig i mødet med borgeren.I den første del af bogen er fokus rettet imod forskellige samtalepraksisser, fx digitale professionelle samtaler, narrative samtaler og livshistorier. Det vises også i et kapitel om samarbejdet med borgeren, hvordan der kan arbejdes med menneskers forskelligheder, når målet er det gode liv.I sidste del vises det bl.a. ved hjælp af forskellige cases, hvilken rolle anerkendelse, projektion og empati spiller i den professionelle samtale.
En digital samtale kan defineres som et møde mellem mindst to personer, hvor der udveksles information og mening via et digitalt medie, fx en computer, tablet eller mobiltelefon. Fælles for den type samtaler er, at der er tale om digitale samtaler indledt i forholdsvis lukkede rum (vennekreds, familie, kolleger) mellem en afgrænset, mindre gruppe af mennesker.En digital samtale, digital samtaletråd eller enkeltbesked er noget i sig selv, men er også noget i kraft af de tråde, der potentielt har foregået før denne samtale og potentielt vil forekomme efter samtalen. En digital samtale er typisk en lille bid af en meget større samtale over tid. Med udgangspunkt i eksempler på e-mail, sms-besked, chat og snapchat giver denne bog metodisk og analytisk inspiration til at undersøge den digitale samtale i et medie- og kommunikationsvidenskabeligt perspektiv, som også indeholder den mediehistoriske sammenhæng i tæt berøring med det visuelle aspekt.
Sundhedsvæsenet har udviklet sig hastigt over de senere år. Diagnoserne er blevet mange, udredningsmulighederne utallige og behandlingerne avancerede. Sygdomme, der var nærmest umulige at behandle, kan nu lindres eller kureres. Men der mangler noget!Sundhedsvæsenets tiltagende fokus på effektivisering, rationalisering og digitalisering har sat relationerne under pres og gjort det relationelle rum "magert".Forskning peger énstemmigt på, at gode relationer gør omsorg og behandling mest effektiv. Derfor er det en væsentlig opgave for sundhedsvæsenet at forankre samarbejdet om sundhed og sygdom i gode relationer. Det gælder hele vejen rundt: mellem sundhedsprofessionelle og patienter og deres pårørende, internt mellem kolleger i sundhedsvæsenet, og i den sundhedsprofessionelles forhold til sig selv. Denne bog ønsker at anvise veje, man kan gå, der forbedrer og beriger relationer i sundhedsvæsenet.Relationer i sundhedsvæsenet er skrevet af en række forskere og klinikere med tværprofessionel baggrund, som hver giver deres bud på, hvordan man i den kliniske kontekst kan arbejde med en relationel opmærksomhed på omsorg og behandling – til gavn for både patienter, pårørende og sundhedsprofessionelle.Bogen er et vigtigt bidrag til at styrke vores sundhedsvæsen. Den er relevant læsning for alle sundhedsprofessionelle og -studerende, samt for enhver med interesse for kommunikation i relationer.
Denne lærebog tilbyder ny viden om design og læringsprocesser inden for især nye, konvergerende medier. Den er skrevet på engelsk og redigeret af tre medieforskere fra Syddansk Universitet. I kapitlerne er designprocesser i en række forskellige medier beskrevet med illustrative eksempler fra film, tv, computer og mobiltelefon. Såvel design af den enkelte medietekst som kommunikation på tværs af medier adresseres. Yderligere er der fokus på kreative medieskabelsesprocesser, der kan lede til innovation. Bogen er forsynet med arbejdsspørgsmål efter hvert af de seks kapitler samt en udførlig litteraturliste og et stikordsregister. Bogen rummer kapitlerne: “Visual topography: analysing the visual context of an interactive interface” af Lise Agerbæk, “Designing (with) Creativity” af Heidi Philipsen, “Designing for critique, designing for reflection – the reemergence of aesthetics in current design practice” af Lars Bo Løfgren, “The Real, the Virtual, and the Practical” af Cynthia Grund og Jesper Pilegaard, “Creative Cross Media Communications and Concepts - Relations between television serials, websites, webisodes and mobile films” af Heidi Philipsen, “Corporate blogs – face strategies help your design” af Anette Grønning og “Enpowerment, the real gap faced by digital inclusion initiatives in Recife, Brazil” af Norbert Wiltermuth. Denne bog er rettet mod videregående studier og personer med interesse i design og læringsprocesser i medier.
Denne bog giver lærere indsigt i det særlige ved sociale medier, så de på et kvalificeret grundlag kan inddrage medierne i undervisningen og i kommunikationen mellem skole og hjem.Gennem konkrete undervisningseksempler og cases fra skolers kommunikation med forældre og elever får læseren viden og inspiration til undervisningen og til udformningen af retningslinjer og strategier for kommunikation via sociale medier.Forfatterne tegner udviklingen fra traditionelle massemedier til digitale metamedier og går i dybden med de deraf følgende forandringer i vores måder at interagere med andre mennesker på. Grænsen mellem offentligt og privat udviskes i nogle sammenhænge. Forskellige typer af sociale medier giver afsæt for forskellige former for samvær og videndeling. Unge ’hænger ud sammen’ på og omkring medierne. Og de henter specialiseret viden gennem forskellige fora. Det kan lærere bruge i deres didaktiske planlægning.Forfatterne præsenterer en model, der sikrer sammenhæng mellem sociale medier, fagligt indhold og pædagogik, så undervisningen på én gang lever op til faglige læringsmål og understøtter elevernes digitale dannelse og aktive deltagelse i samfundet.Bogen er henvendt til studerende på læreruddannelsen og til lærere i praksis."Skoler og lærere er forskellige og vægter digital kommunikation og undervisning forskelligt. Det samlede udgangspunkt bør dog være det samme, nemlig aldrig at spørge: "Hvad kan mediet gøre for mig?", men altid: "Hvad kan jeg gøre med mediet?" Det er vores håb, at bogen kan inspirere til skolernes og lærernes fortsatte arbejde med digitalisering af såvel læring som kommunikation i almindelighed."Fra bogens forordLotte Nyboe er cand.mag., ph.d. i medier og kultur og ansat som lektor på Institut for Kulturvidenskaber ved Syddansk Universitet. Hun forsker i børne- og ungdomsmedier med særligt fokus på digitale medier og læring og har blandt andet skrevet bogen Digital dannelse: Medieleg og læring inden for og uden for institutionerne (2009/2014). Overordnet beskæftiger hun sig med medialiseringens og digitaliseringens betydning for mennesker, kultur og samfund.Anette Grønning er cand.ling.merc., ph.d. i kommunikation og ansat som lektor på Institut for Kulturvidenskaber ved Syddansk Universitet. Hun forsker i digitale medier, herunder særligt e-mail, chat og blogging, og har blandt andet skrevet bogen E-mail-kommunikation (2007). Hun har i sit arbejde fokus på struktur, kompleksitet, samarbejde, dialog og nærvær. Derudover beskæftiger hun sig med organisatoriske spørgsmål og politikker for digitale medier.
Denne bog giver lærere indsigt i det særlige ved sociale medier, så de på et kvalificeret grundlag kan inddrage medierne i undervisningen og i kommunikationen mellem skole og hjem.Gennem konkrete undervisningseksempler og cases fra skolers kommunikation med forældre og elever får læseren viden og inspiration til undervisningen og til udformningen af retningslinjer og strategier for kommunikation via sociale medier.Forfatterne tegner udviklingen fra traditionelle massemedier til digitale metamedier og går i dybden med de deraf følgende forandringer i vores måder at interagere med andre mennesker på. Grænsen mellem offentligt og privat udviskes i nogle sammenhænge. Forskellige typer af sociale medier giver afsæt for forskellige former for samvær og videndeling. Unge ’hænger ud sammen’ på og omkring medierne. Og de henter specialiseret viden gennem forskellige fora. Det kan lærere bruge i deres didaktiske planlægning. Forfatterne præsenterer en model, der sikrer sammenhæng mellem sociale medier, fagligt indhold og pædagogik, så undervisningen på én gang lever op til faglige læringsmål og understøtter elevernes digitale dannelse og aktive deltagelse i samfundet.Bogen er henvendt til studerende på læreruddannelsen og til lærere i praksis."Skoler og lærere er forskellige og vægter digital kommunikation og undervisning forskelligt. Det samlede udgangspunkt bør dog være det samme, nemlig aldrig at spørge: "Hvad kan mediet gøre for mig?", men altid: "Hvad kan jeg gøre med mediet?" Det er vores håb, at bogen kan inspirere til skolernes og lærernes fortsatte arbejde med digitalisering af såvel læring som kommunikation i almindelighed."Fra bogens forordLotte Nyboe er cand.mag., ph.d. i medier og kultur og ansat som lektor på Institut for Kulturvidenskaber ved Syddansk Universitet. Hun forsker i børne- og ungdomsmedier med særligt fokus på digitale medier og læring og har blandt andet skrevet bogen Digital dannelse: Medieleg og læring inden for og uden for institutionerne (2009/2014). Overordnet beskæftiger hun sig med medialiseringens og digitaliseringens betydning for mennesker, kultur og samfund.Anette Grønning er cand.ling.merc., ph.d. i kommunikation og ansat som lektor på Institut for Kulturvidenskaber ved Syddansk Universitet. Hun forsker i digitale medier, herunder særligt e-mail, chat og blogging, og har blandt andet skrevet bogen E-mail-kommunikation (2007). Hun har i sit arbejde fokus på struktur, kompleksitet, samarbejde, dialog og nærvær. Derudover beskæftiger hun sig med organisatoriske spørgsmål og politikker for digitale medier.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.