Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogen henvender sig særligt til dig, som er studerende på specialiseringsdelen ”Dagtilbudspædagogik” på pædagoguddannelsen. Udgivelsen er komponeret omkring bekendtgørelsens kompetencemål for netop denne specialisering.Du introduceres således til de temaer, der er centrale for denne del af pædagoguddannelsen, og udgivelsens 30 kapitler giver et grundigt og inspirerende afsæt for arbejdet med pædagogik i dagtilbud.Alle bogens kapitler indledes med et abstract, hvor kapitlets hovedpointer skitseres, og de afsluttes med en række refleksionsspørgsmål samt forslag til videre læsning. Ofte vil teorien desuden blive uddybet via eksempler fra praksis, illustrationer og modeller. Med udgivelsen får du et spændende grundlag for at udvikle din faglighed i forhold til dagtilbudspædagogik samt rig mulighed for at studere den evigt relevante forbindelse mellem teori og praksis.
Tidlig opsporing og indsats er for alvor trådt ind i daginstitutionernes hverdag som en integreret del af pædagogens arbejde. De mange opgaver med at spotte børn i mistrivsel rejser en række dilemmaer i den pædagogiske praksis. Det gælder f.eks. tillidsforholdet til forældrene og ikke mindst, hvornår en mistrivsel er så markant, at den kræver en underretning til socialforvaltningen.Denne bog sætter fokus på opsporing og underretning i dagtilbud i relation til børn, der ikke er i god trivsel. Dette arbejde involverer rammer, lovgivning og retningslinjer, men også konkret opsporingsarbejde, risikovurderinger og samarbejde med forældre og fagpersoner på vejen hen til underretningen og etableringen af det videre forløb. Bogen er med til at formidle viden om alle de mange facetter på denne vej.Opsporing og underretning i dagtilbud henvender sig til studerende på den pædagogiske professionsuddannelse med speciale inden for dagtilbud samt til alle pædagoger på dagtilbudsområdet.Forfatterne er ansat ved universiteter og professionshøjskoler eller er fagfolk, der på forskellig vis arbejder med børn og forældre i dagtilbuddet.
”Ingen spurgte mig!” Sådan kan virkeligheden se ud for børn og unge, som ikke oplever at blive inddraget tilstrækkeligt i deres egne sager på myndighedsområdet eller i den pædagogiske hverdagspraksis. Denne bog skaber et fælles fokus på børns rettigheder og deltagelse. Perspektivet er vendt mod at give barnet status som en ligeværdig beslutningstager. Som studerende eller professionel får du indsigt i arbejdet med at øge børn og unges deltagelsesmuligheder. Kapitlerne åbner hver især for en bredere og dybere forståelse af de mange vilkår, der vanskeliggør børns reelle deltagelse. Det sker i en vekselvirkning mellem empirisk forskning, teoretiske analyser og præsentation af praktiske refleksionsmodeller.Børn som deltagere i professionel praksis henvender sig til socialrådgiver-, pædagog- og lærerstuderende og adresserer praksisfeltet. Inddragelsen af forsknings- og refleksionsmetoder gør den anvendelig på både bachelor- og kandidatniveau.
The aim of this book is to highlight the basic pedagogical knowledge and values in Danish educational daycare institutions (kindergartens). In the book we present a selection of current research and development projects covering central issues of the pedagogical work in Danish early childhood education.We present the knowledge, experience and values from the early childhood education tradition in Denmark to an international audience.The articles are written by researchers and educators from the Professional Bachelor Program of pedagogues at university colleges’ in Denmark and by researchers from Danish universities.Read about Child-centered pedagogy Professional bachelor degree of pedagogues Child-care in a welfare state Creativity in childcare Forms of knowledge in pedagogical work Inclusion as an objective Outdoor play and learning Health and pedagogical practice Social pedagogy Mediaplay Language development Danish pedagogy in international perspective
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.