Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Lyd er det nye sort. I hvert ledigt øjeblik finder vi høretelefonerne frem og lytter til podcasts og musik, eller vi taler ud i luften. Det er ikke så underligt, som det lyder. For når vi sætter luften i svingninger og hører, er det som at røre på afstand. Det er nok derfor, at vores ører også lytter, når vi sover. Eller også er det, fordi stilhed praktisk talt er umuligt, og fordi universet er gennemsyret af musik. Ja, man skulle næsten ikke tro sine egne ører. Heldigvis kan Anette Vandsø, lydforsker ved Aarhus Universitet, få os til at spidse dem, før de falder af.
Musik er noget, vi gør. Det er, når vi synger sammen juleaften, det er Lady Gagas ekstravagante sceneoptræden, det er den sang, du nynner for dig selv. Samtidig er musik også et værk. Noget, vi kan samle i en kulturkanon og studere i et partitur eller lytte til i en indspilning. I det videnskabelige arbejde med nyere musik bør vi være opmærksomme på musik som både værk og handling. Det mener Anette Vandsø, postdoc og Sapere Aude-forsker ved Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet. I Musik som værk og handling afdækker hun, hvordan nyere musik presser vores konventionelle værkbegreb, og hun gentænker modellerne for musikanalyse, så vi får handlingsdimensionen med. Musik er nemlig også en gestus ind i et konkret socialt rum, en performance, hvor musikeren eksempelvis er tavs, puster til fjer, laver ansigtslyde eller ødelægger sit musikinstrument.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.