Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Forandringsarbejde er en svær disciplin for både ledelse og medarbejdere. Samtidig er der et stigende behov for organisatoriske forandringer, blandt andet som følge af hastige ændringer og løbende nye tendenser indenfor teknologi, forbrug og politik i det omgivende samfund.Derfor er det vigtigt at have forståelse for, hvordan man kan analysere og arbejde med organisatoriske forandringer i en kompleks og dynamisk virkelighed.Denne bog bearbejder viden fra forskellige fagområder til en sammenhængende forståelse for forandring, der uddyber:Hvad det vil sige at forandre organisationer i forhold til forskellige typer af forandringerHvordan man kan foretage omverdensanalyser med henblik på at forstå og bruge den komplekse virkeligheds potentialer til at identificere og iværksætte relevante organisatoriske forandringer.Hvordan man kan kvalificere, konkretisere og realisere større, planlagte forandringer, så de bliver meningsfulde for så mange organisationsmedlemmer og interessenter som muligt.Hvordan man kan arbejde med involverende processer, der skaber resultater i form af ny og hensigtsmæssig arbejdspraksis. Disse temaer foldes ud ved hjælp af udvalgte teorier og metoder, der omhandler plan- og procesorienterede tilgange, kompleksitets- og omverdensforståelse, fremtidsorienteret strategiarbejde, brugerdrevet forandring, meningsskabelse, involvering og facilitering.
Selvom projektarbejdet er en central del af mange studier, har det ingen manual. Derfor er det krævende at gennemføre et projektarbejde, både fagligt og samarbejdsmæssigt. Denne introduktion til projektarbejdets sociologi hjælper dig med at tilegne dig stærke projektkompetencer til gavn for din studie- og din erhvervskompetence. Du får bl.a. hjælp til at kunne forstå projekters faglige og samarbejdsmæssige kompleksitet, skabe meningsfulde projektmøder, forstå og håndtere faglige og sociale konflikter, forstå din egen og andres roller og bidrag til projektarbejdet, lave en arbejdsplan for projektet, arbejde kreativt med projektets muligheder, arbejde akademisk med faglige tekster og følge op på din egen læring. OBS! Ny udgave udkommer i maj 2018, benyt SBN 9788759328729
"Der er en endog særdeles grundig gennemgang af eksisterende litteratur om projektarbejde fra en række forskellige faglige perspektiver samtidig med indeholder en rigdom af eksempler på relevante erfaringer fra praksis, som forfatterne har indhentet gennem deres praktiske virke og interviews. Både på den baggrund og ikke mindst på grund af det klare sprogbrug og forfatternes store engagement og viden, må 'Projektkompetence' betegnes som et godt bud på den danske grundbog i projektarbejde. Som nævnt ovenfor vil den være velegnet til at læse igennem og diskutere, når man uden tidligere erfaring i praksis står over for et større projektarbejde - måske under styring af en person med sådan erfaring."– Paul Hegedahl, DK-nyt, nyheder for offentlige beslutningstagere Projektdeltagere har brug for kompetencer, der sætter dem i stand til at arbejde i denne specielle form for organisering af arbejdet. I projektarbejdet er det ikke blot de faglige kompetencer, der er brug for, der er i høj grad også behov for kompetencer til at tage del i projektets mangeartede processer. Samarbejde, kommunikation og præstation er f.eks. kompetencer, som er nødvendige i projektarbejde. Dvs. at man skal kunne være med til at forme projektet gennem sin deltagelse, hvad enten man deltager som medarbejder eller leder.Hvis man spørger erfarne projektdeltagere om deres oplevelser, svarer de ofte, at projektarbejdet til tider har været euforisk og banebrydende. Andre gange har processen været præget af anarki og meningsløshed. Hvad gør forskellene, og hvordan kan man ruste sig, så man har de bedste betingelser for at forbedre projektarbejdet? Det er emnet for denne bog.Bogen indeholder: beskrivelser af projektorganiseringens processer, som svarer til virkeligheden bud på bevidste kompetencer ved deltagelse i projekter konkrete redskaber, som kan bruges i projektarbejdets forskellige faser.Bogens målgruppe er alle, herunder studerende, der professionelt deltager i projektarbejde. Bogen er særligt egnet til deltagere i projekter, som kræver udvikling af viden, ideer og kreative løsninger. Anita Mac er cand.techn.soc., ph.d. og lektor ved institut for Kommunikation, virksomhed og informationsteknologier, RUC. Morten W. Ejlskov er cand. psyk. (aut.) og arbejder som erhvervspsykolog.
At være lærer i dag handler om relationer – med kollegaer, ledelse, pædagoger, forældre og elever. Der er mange niveauer, og relationerne har i dag meget stor betydning for den enkelte lærers oplevelse af at være rustet til at møde udfordringerne i undervisningsopgaven.For at disse relationer kan udfoldes og udvikles, kræver det, at alle lærere og ledere på skolen er bevidste om og arbejder med de rammer, det kan ske indenfor. Professionel kapital i folkeskolen sætter krop og sjæl på begrebet professionel kapital og beskriver, hvordan skolen kan:styrke beslutningstageres evne til at skabe sammenhæng mellem formelle beslutninger og daglig praksissikre, at fag- og opgavefordelingen understøtter skolens værdier og principperbestræbe sig på en åben og retfærdig proces, som den enkelte lærer kan se sig selv ifå et større fagligt udbytte af teammøderunderstøtte, at beslutninger bliver truffet og omsat til handlinger. Det handler om teamarbejdet og om, hvordan man hvert år kan få fordelt undervisningen, planlagt det pædagogiske arbejde og alle de andre arbejdsopgaver på en måde, der både fungerer og opleves rimelig af alle.Professionel kapital i folkeskolen henvender sig til skoleledere, lærere og pædagoger på efteruddannelse, tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter og andre aktører i den for området.Karen Albertsen, Eva Thoft og Hans Jørgen Limborg er ansat ved forskningsinstitutionen TeamArbejdsliv. Anita Mac og Agnete Meldgaard Hansen er forskere ved Roskilde Universitet.
Når de fleste er enige om, at omstillingen til bæredygtighed er påtrængende, hvorfor er den så så vanskelig?Bæredygtighed har ofte haft fokus på klima og miljø men handler om meget mere end disse i sig selv komplicerede områder. Med FN’s Verdensmål er der sat en endnu bredere og gennemgribende dagsorden, som både er global og lokal og strækker sig fra, hvad den enkelte kan gøre til, hvad fællesskaber kan gøre og fra hvad den enkelte udsættes for til, hvad store grupper udsættes for. Antologien Bæredygtighed og forandring udvider forståelsen af bæredygtighed ved at inkludere en række perspektiver, der fremhæver den omfattende kompleksitet i samspillet mellem natur, samfund og virksomheder.Bogen er skrevet til undervisere og studerende på universiteter og erhvervsakademier samt på lederuddannelser og efteruddannelser. Den kan desuden læses af alle med interesse for bæredygtighed, grøn omstilling, FN’s verdensmål, samfundsforhold, erhvervsliv samt organisation og ledelse.
Der er mange niveauer af relationer, og de har i dag en meget stor betydning for den enkelte lærers oplevelse af at være rustet til at møde udfordringerne i undervisningsopgaven.For at vi kan udfolde og udvikle de relationer, kræver det, at alle ledere og lærere på skolen er klar over og arbejder med rammerne, som det kan ske inden for. Professionel kapitall i folkeskolen sætter krop og sjæl på begrebet professionel kapital og beskriver, hvordan skolen kan gøre alt fra at sikre, at fag- og opgavefordelingen understøtter skolens værdier og principper, styrke beslutningstageres evne til at skabe sammenhæng mellem formelle beslutninger og daglig praksis samt få et større fagligt udbytte af teammøder.
Hvad er dårlig ledelse? Og hvordan påvirker fænomenet såvel den enkelte medarbejder som det generelle miljø på arbejdspladsen? Denne bog giver svarene.Forfatteren går i dybden med sammenhængen mellem stress, manglende trivsel og dårlig ledelse set ud fra et medarbejderperspektiv. God ledelse går i dag ud på at skabe sunde miljøer, gennem hvilke medarbejdere kan opnå gode resultater og samtidig udvikle sig. Desværre ligger dette ideal langt fra virkeligheden på mange arbejdspladser – med store personlige og faglige konsekvenser både for den enkelte medarbejder og for miljøet på arbejdspladserne.Gennem seks historier hentet fra forskellige arbejdspladser sætter bogen konkrete billeder på problemerne. Dårlig ledelse kan både dreje sig om passive ledere, der ikke forstår sig på at motivere og anerkende medarbejdere, og om kontrollerende ledere, der ikke forstår sig på at give medarbejderne handlefrihed til at skabe kvalitet i arbejdet.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.