Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Målet med bogen, Projektets interessenter, er at styrke kompetencen til at gennemføre et succesfuldt interessentsamspil. Det kræver, at projektaktørerne undervejs i projektet aktivt tænker på, hvordan interessenternes behov, interesser og bekymringer kan inddrages på bedst mulig måde. Samspillet mellem parterne skal være systematisk, planlagt og struktureret. Denne bog giver teorier og metoder hertil. For at klæde projektaktørerne på til at træffe gode valg, diskuteres desuden en række etiske dilemmaer, interessentsamspillet kan sætte projektaktørerne i. Forskning bag bogens indhold har vist, at interessentsamspil er »let at forstå, men svært at mestre«. Interessentsamspil er noget, man er nødt til at øve sig på. Det bidrager denne bog positivt til. Vi hører ofte i medierne om projekter, der »er gået galt« på den ene eller anden måde. Årsagen kan ofte findes i, at projektets aktører – projektlederen eller andre, der handler på vegne af projektet – ikke har haft tilstrækkeligt fokus på at spille sammen med dem, som kan påvirke eller blive påvirket af projektet, projektets interessenter. Det kan være interne interessenter, f.eks. medarbejdere eller beslutningstagere, der skal levere ressourcer til projektet, eller eksterne parter som f.eks. kunder, samarbejdspartnere, leverandører, offentlige myndigheder eller borgere, som berøres af projektet. IndholdsoversigtFigurer Kapitel 1. Interessentsamspil – en nødvendighed i projektledelse Kapitel 2. Interessentbegrebet – oprindelse og udvikling Kapitel 3. Projektet som kontekst Kapitel 4. Interessentens synsvinkel Kapitel 5. Metoder til interessentanalyser Kapitel 6. Kilde til viden om interessenterne Kapitel 7. Strategier for samspil Kapitel 8. Kommunikationsindsatsen Kapitel 9. Interessentplanen Kapitel 10. Let at forstå, svært at mestre Referencer Stikordsregister
Vi hører ofte i medierne om projekter, der 'er gået galt' på den ene eller anden måde. Årsagen kan ofte findes i, at projektets aktører – projektlederen eller andre, der handler på vegne af projektet – ikke har haft tilstrækkeligt fokus på at spille sammen med dem, som kan påvirke eller blive påvirket af projektet, projektets interessenter. Det kan være interne interessenter, f.eks. medarbejdere eller beslutningstagere, der skal levere ressourcer til projektet, eller eksterne parter som f.eks. kunder, samarbejdspartnere, leverandører, offentlige myndigheder eller borgere, som berøres af projektet.Målet med denne bog er at styrke kompetencen til at gennemføre et succesfuldt interessentsamspil. Det kræver, at projektaktørerne undervejs i projektet aktivt tænker på, hvordan interessenternes behov, interesser og bekymringer kan inddrages på bedst mulig måde. Samspillet mellem parterne skal være systematisk, planlagt og struktureret. Det sikrer, at man ikke bruger for megen tid på de 'nemme' interessenter og for lidt på de 'svære' interessenter.Denne bog giver teorier og metoder hertil. For at klæde projektaktørerne på til at træffe gode valg diskuteres desuden en række etiske dilemmaer, interessentsamspillet kan sætte projektaktørerne i.Forskning bag bogens indhold har vist, at interessentsamspil er 'let at forstå, men svært at mestre'. Interessentsamspil er noget, man er nødt til at øve sig på … meget endda! Det bidrager denne bog positivt til.
Hvilke måder bør - og kan - anvendes til at frembringe viden, der lever op til videnskabelige krav? Der findes et omfattende udvalg af kvalitative og kvantitative undersøgelsesmetoder, men hvornår er det mest hensigtsmæssigt at bruge de specifikke metoder? De svar, og mange andre svar på metodespørgsmål, giver 24 forskere og undervisere ved højere læreanstalter i denne bog. Forfatterne introducerer hvilke tilgange, hvornår og hvordan samfundsvidenskabelige metoder kan bruges, når studerende skal skrive projekt, eller når praktikere skal undersøge et konkret problem på arbejdspladsen. Valg der skaber viden er primært skrevet til studerende på mellemlange-, diplom- og bacheloruddannelser. Bogen indeholder 21 kapitler og er rig på eksempler. Der er præsentation af de dominerende videnskabsteoretiske skoler inden for samfundsvidenskaberne, og der introduceres til anvendelse af teori. Læseren guides igennem projektfaserne startende med problemformuleringen. Herefter gennemgås en lang række metoder til dataindsamling og analyse. Bogen afsluttes med et kapitel om etiske og praktiske problemstillinger, som studerende møder ved videnproduktion i en uddannelse.
Around a third of all the work in Western economies is done viaprojects. It is therefore vital for both private and public organizationsto manage their project portfolios effectively. This book equipsmanagers and master’sstudents with comprehensive knowledge ofproject portfolio management from an organizational perspective.It emphasizes the organizationalroles involved and how portfoliomanagement is rooted in and works with the organization.Based on sound academic research, the book offers guidance on selectingand organizing the right projects, as well as the operationalprocesses of portfolio management. It explains how to undertakethese processesconsidering the organization’s resources, and howto balance the project portfolio in a way that makes the best use ofthe available resourceswhile generating as much value as possible.The book also presents a model for implementing project portfoliomanagementand the preconditions for doing so, and it identifiesthe decisions that must be made prior to implementation. Finally,the book discusses how to manage the project portfolio’s many internalstakeholders, as well as issues of sustainability and agilityrelated to project portfolio management.
Around a third of all the work in Western economies is done via projects. It is therefore vital for both private and public organizations to manage their project portfolios effectively. This book equips managers and master’s students with comprehensive knowledge of project portfolio management from an organizational perspective. It emphasizes the organizational roles involved and how portfolio management is rooted in and works with the organization. Based on sound academic research, the book offers guidance on selecting and organizing the right projects, as well as the operational processes of portfolio management. It explains how to undertake these processes considering the organization’s resources, and how to balance the project portfolio in a way that makes the best use of the available resources while generating as much value as possible. The book also presents a model for implementing project portfolio management and the preconditions for doing so, and it identifies the decisions that must be made prior to implementation. Finally, the book discusses how to manage the project portfolio’s many internal stakeholders, as well as issues of sustainability and agility related to project portfolio management.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.