Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Ofte er dagtilbuddet barnets første møde med et socialt fællesskab udenfor hjemmets trygge rammer. Det er det sted, hvor barnet for første gang bliver mødt af krav og forventninger udenfor familien.Hvis ikke børn i udsatte positioner bliver relevant betrygget, understøttet og afstemt, kan det være svært at navigere i både deres særlige udfordring og et pædagogisk miljø. Man kan komme til at tro, at barnet er afvisende og har uhensigtsmæssige reaktioner, men reaktionerne dækker over de belastninger, barnet er i.Med specialpædagogisk blik giver blandt andet gode råd til en pædagogisk praksis i den tidlige indsats, der tager højde for både pædagogers, forældres og børns behov og perspektiver.Derudover belyser bogen gennem cases fra virkelighedens dagtilbud spørgsmålet om børnenes muligheder og betingelser for deltagelse. Sammen med handlinger og udtalelser fra pædagoger bliver børnenes forudsætninger i hverdagen analyseret for at undersøge, hvordan man bedst kan understøtte barnet. Bogens tilgangen bliver underbygget af Anne Andersens omfattende erfaring fra mange års specialpædagogisk arbejde og af et afsæt i pædagogisk litteratur.Bogen henvender sig til pædagoger, studerende og alle med interesse i den vigtige debat om inklusion i dagtilbud.
Dagtilbuddet er ofte barnets første møde med et socialt fællesskab udenfor hjemmets trygge rammer, og det sted, hvor barnet for første gang bliver mødt af krav og forventninger udenfor familien.Specialpædagog og konsulent Anne Andersen giver i Med specialpædagogisk blik kvalificerede bud på, hvordan pædagoger kan bidrage til at nuancere opfattelsen af børn i udsatte positioner. Bogen indeholder blandt andet gode råd til en pædagogisk praksis i den tidlige indsats, der tager højde for både pædagogers, forældres og børns behov og perspektiver.Gennem cases fra virkelighedens dagtilbud belyser bogen spørgsmålet om børnenes muligheder og betingelser for deltagelse. Børnenes forudsætninger i hverdagen bliver analyseret sammen med pædagogernes udtalelser og handlinger for at undersøge, hvordan barnet bedst kan understøttes. Tilgangen underbygges af Anne Andersens omfattende erfaring fra mange års specialpædagogisk arbejde og af et afsæt i pædagogisk litteratur.Bogen henvender sig til pædagoger, studerende og alle med interesse i den vigtige debat om inklusion i dagtilbud.Anne Andersen er uddannet pædagog med en mastergrad i specialpædagogik. Hun har igennem mange år beskæftiget sig med det specialpædagogiske område med særligt fokus på børn og unge i udsatte positioner. Anne Andersens faglige virke spænder over et arbejdsliv som specialpædagog på en somatisk børneafdeling, familiebehandler på et døgntilbud for unge sårbare familier, specialpædagog i dag- og døgntilbud samt en årrække som specialpædagogisk konsulent og VISO-specialist.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.