Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Børn har brug for mad og drikke for at kunne overleve, men leg for at leve. Især for socialt udsatte børn kan legen være en måde at hele psykiske sår og rifter på.Denne bog fokuserer på legs positive betydning for socialt udsatte børn. Forfatteren har i mere end 20 år arbejdet med udsatte børn og familier, der har været præget af sygdom, sorg og kriser. I bogen viser hun, hvordan man kan bruge leg i arbejdet med social inklusion og hjælpe børn til at opbygge psykisk modstandskraft (resiliens).Bogen kommer rundt om legs betydning for børns udvikling og om institutioner og skolers afgørende betydning for, at især sårbare børn ikke lades tilbage i et tomrum. Hertil kommer kapitler om resiliensopbyggende lege, legegrupper og ‘frydlege’ som en genvej til fokus og affektregulering. Bogen slutter af med forslag til en række konkrete lege.Den henvender sig til pædagoger, lærere, sundhedsplejersker, børnesygeplejersker og lign. – forældre kan med fordel læse med.Anne Bovbjerg er cand.psych. Hun har i sin mere end 20-årige karriere arbejdet med børn og børnefamilier, der har været præget af sygdom, sorg og kriser såvel som traumer.
Børn har brug for mad og drikke for at kunne overleve, men leg for at leve. Og især for socialt udsatte børn kan legen være en måde at hele psykiske sår og rifter på.Denne bog fokuserer på legs positive betydning for socialt udsatte børn. Forfatteren har i mere end 20 år arbejdet med udsatte børn og familier, der har været præget af sygdom, sorg og kriser. I bogen viser hun, hvordan man kan bruge leg i arbejdet med social inklusion og hjælpe børn til at opbygge psykisk modstandskraft (resiliens).Bogen kommer rundt om legs betydning for børns udvikling og om institutioner og skolers afgørende betydning for, at især sårbare børn ikke lades tilbage i et tomrum. Hertil kommer kapitler om resiliensopbyggende lege, legegrupper og ‘frydlege’ som en genvej til fokus og affektregulering. Bogen slutter af med forslag til en række konkrete lege.Bogen henvender sig til pædagoger, lærere, sundhedsplejersker, børnesygeplejersker og lign. – forældre kan med fordel læse med.
Det traumatiserede barn - symptomer, konsekvenser og behandling er en introduktion til psykologiske traumer hos børn og behandlingen af disse.Første halvdel af bogen beskriver, hvordan spor efter psykiske og fysiske overgreb kan sætte sig i barnet som traumer. Via en gennemgang af de psykiske, sociale og kognitive mekanismer der er i spil hos barnet, kommer bogen rundt om mulige konsekvenser af tidlig traumatisering. Der kan fx være konsekvenser i forhold til hjernens neurologiske udvikling, evnen til at mestre udfordringer i den almindelige personlige og sociale udvikling samt for sammenhængen i selvfortællingen.Anden halvdel fungerer som en håndbog, der beskriver hvilke principper, præmisser og vilkår, der ligger til grund for legeterapi. Der gives konkrete anvisninger på metoder og fremgangsmåder i forhold til den klinisk set vanskelige arbejdsopgave, som feltet repræsenterer.Begge dele suppleres af et grundigt og lettilgængeligt casemateriale, som tydeliggør problemstillingerne og den praktiske tilgang til arbejdet.Det traumatiserede barn - symptomer, konsekvenser og behandling henvender sig til interesserede inden for fagområderne psykiatri, psykologi, sundhed, skole og pædagogik.Bogen er blevet til i samarbejde mellem cand.psych. Anne Bovbjerg og cand.psych. Espe Maria Kahler. De har trukket på Anne Bovbjergs mangeårige praktiske erfaring på området, Espe Maria Kahlers teoretiske erfaringer med at bruge eventyret i behandlingen af børn samt deres fælles praktiske erfaringer på Psykotraumecentret i Dansk Røde Kors.
En introduktion til psykologiske traumer hos børn og behandlingen af disse. Bogen beskriver dels hvordan spor efter overgreb kan sætte sig som traumer og rummer dels en håndbog der beskriver legeterapi med metoder og anvisninger. Bogen er rig på cases. Første halvdel af bogen beskriver, hvordan spor efter psykiske og fysiske overgreb kan sætte sig i barnet som traumer. Via en gennemgang af de psykiske, sociale og kognitive mekanismer der er i spil hos barnet, kommer bogen rundt om mulige konsekvenser af tidlig traumatisering. Der kan fx være konsekvenser i forhold til hjernens neurologiske udvikling, evnen til at mestre udfordringer i den almindelige personlige og sociale udvikling samt for sammenhængen i selvfortællingen. Anden halvdel fungerer som en håndbog, der beskriver hvilke principper, præmisser og vilkår, der ligger til grund for legeterapi. Der gives konkrete anvisninger på metoder og fremgangsmåder i forhold til den klinisk set vanskelige arbejdsopgave, som feltet repræsenterer.Begge dele suppleres af et grundigt og lettilgængeligt casemateriale, som tydeliggør problemstillingerne og den praktiske tilgang til arbejdet. Det traumatiserede barn - symptomer, konsekvenser og behandling henvender sig til interesserede inden for fagområderne psykiatri, psykologi, sundhed, skole og pædagogik. Bogen er blevet til i samarbejde mellem cand.psych. Anne Bovbjerg og cand.psych. Espe Maria Kahler. De har trukket på Anne Bovbjergs mangeårige praktiske erfaring på området, Espe Maria Kahlers teoretiske erfaringer med at bruge eventyret i behandlingen af børn samt deres fælles praktiske erfaringer på Psykotraumecentret i Dansk Røde Kors.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.