Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
ÆSTETISKE TOPOLOGIER udforsker forbindelser mellem sted, rum og kunst. Bogen indeholder også en introduktion til den topologiske vending, der sætter rum og steder på dagsordenen i humaniora. Med sin overbliksskabende indføring og sine nedslag i europæisk kulturhistorie er ÆSTETISKE TOPOLOGIER en læse- og lærebog for kultur- og kunstfag.
En skralde er et instrument, der med sin larmende, knækkende lyd minder os om klimakrisens alvor. Her hober ægte skrald og affald sig op som de samfundsmæssige processers spildprodukter. De rige lande kan måske eksportere skrald og affald, men det fortrængte materiale vender snart tilbage, også som kulturelle tegn. Affald bliver til skrald, der larmer.Skrald. Klimakrisens modbilleder udforsker affaldets historier. I litteratur, kunst og medier dannes modbilleder, der skubber til vores virkelighedsforståelse. Kunst og æstetisk tænkning kan nære både civilisationskritik og håb om forandring. Denne kompleksitet folder sig ud, når bogens forfattere analyserer film, videoer og romaner. Med ét giver en skræmmende losseplads i Afrika, plastikaffald i havene, skralder-figuren i fransk kunst og postkoloniale fortællinger grundlag for at se affaldsproblemer som kulturens fortrængte rester.Skrald er skrevet af:Anne Elisabeth SejtenCharlotte EngbergLouise Yung NielsenAnne-Sophie Bogetoft MortensenErik Svendsenog redigeret afAnne Elisabeth Sejten
En skralde er et instrument, der med sin larmende, knækkende lyd minder os om klimakrisens alvor. Her hober ægte skrald og affald sig op som de samfundsmæssige processers spildprodukter. De rige lande kan måske eksportere skrald og affald, men det fortrængte materiale vender snart tilbage, også som kulturelle tegn. Affald bliver til skrald, der larmer.Skrald. Klimakrisens modbilleder udforsker affaldets historier. I litteratur, kunst og medier dannes modbilleder, der skubber til vores virkelighedsforståelse. Kunst og æstetisk tænkning kan nære både civilisationskritik og håb om forandring. Denne kompleksitet folder sig ud, når bogens forfattere analyserer film, videoer og romaner. Med ét giver en skræmmende losseplads i Afrika, plastikaffald i havene, skralder-figuren i fransk kunst og postkoloniale fortællinger grundlag for at se affaldsproblemer som kulturens fortrængte rester.
Paul Valéry (1871-1945) har sin glanstid som digter i mellemkrigstidens Frankrig. Han er også en prominent intellektuel, der aldrig forsømmer en lejlighed til at overveje kunstens betydning. Utallige essays, forord, foredrag, taler og artikler bliver det til: lejlighedstekster om litteratur, arkitektur, malerkunst, dans og kunsthåndværk samt om kunstnere som Leonardo da Vinci og Edgar Degas. Alle disse tekster skærper Valérys særlige blik for den kunstneriske arbejdsproces, der hermed sættes på æstetikkens dagsorden. At gribe lejlighedsskrifternes Valéry, er denne bogs mål. At eftervise, hvordan skrifterne ét efter ét giver anledning til æstetisk tænkning, er dens opgave. At få teksterne til at tale og gå i dialog med hinanden, er dens metode. Valérys æstetiske essays indfanges i deres franske sprogdragt, oversættes og forbindes, hvorved de sammen danner et værk. Et egentligt lejlighedsværk om kunst, intellekt og subjektivitet tager da form, så det bliver betydningsfuldt for nutidens filosofiske æstetik.Anne Elisabeth Sejten er ph.d., dr.phil. og ansat som lektor i fransk litteratur og idéhistorie ved Institut for Kultur og Identitet, Roskilde Universitet.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.