Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
I Unges medbestemmelse og samfundsdeltagelse samles ti danske og internationale biddrag til at belyse unges deltagelsesmuligheder. Heri analyserer de fra forskellige vinkler, hvordan vi kan forstå unges deltagelsesmuligheder, og de stiller skarpt på de samfundsmæssige diskurser og betingelser, der gælder for unge i samtidens Europa.Bogen henvender sig til forskere og praktikere, der ønsker inspiration og ny viden inden for områder som unge, demokrati, rettigheds- og udviklingsarbejde, sociale og politiske forhold og dannelse.
Unges deltagelse er i stigende grad sat på dagsordenen i kommunalpolitik, i det pædagogiske, sundhedsfaglige og sociale arbejde og i udviklingen af samfundet mere generelt. Indenfor forskningen har en mangfoldighed af studier de senere år givet anledning til ny viden om unges deltagelse og nye perspektiver på deres adgang til indflydelse.Denne antologi samler ti danske og internationale bidrag, der belyser unges deltagelsesmuligheder og forsøger at besvare nogle af de presserende spørgsmål, vi som samfund står med: Har unge fået bedre betingelser for at få indflydelse på deres eget liv og på de kontekster, de indgår i? Kan de deltage på måder, som imødekommer deres engagements- og udtryksformer? Og hvordan bidrager unges deltagelse til at bevare, men også forny de europæiske demokratier?De 10 bidrag analyserer fra forskellige vinkler og i vidt forskellige kontekster, hvordan vi kan forstå unges deltagelse og stiller samtidig skarpt på de betingelser og samfundsmæssige diskurser, der omgiver unge i samtidens Europa.Bogen synliggør hvilke udfordringer og barrierer, unge støder på, når de engagerer sig, men viser også, hvordan særlige tilgange og metoder kan skabe nye deltagelsesmuligheder og tilbyde alternative modeller til forandring og indflydelse.
Globaliseringen har åbnet mange muligheder; også inden for uddannelsessystemet og i det almene gymnasium. Hvordandisse muligheder udnyttes optimalt, er ikke nødvendigvis ligetil. Ikke desto mindre er det vigtigt i en tid, hvor studenternes videre uddannelse og arbejdsliv i stigende grad foregår i internationale miljøer.I knap fire år har seks almene gymnasier i Region Midtjylland arbejdet med internationalisering i undervisningen. Og dermed på hjemmebane.Denne antologi samler praksiserfaringer i form af læreres undervisningsforløb samt forskeres mere teoretiske betragtninger.Hermed håber vi, at kunne inspirere lærere og ledere på landets gymnasier til det fortsatte arbejde med at give eleverne de bedste muligheder for videre uddannelse.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.