Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Margit Warburg har i sit virke som religionssociolog vejledt en bred skare af ph.d.-studerende. Nogle er fortsat inden for forskningsverdenen, andre har fået karriere uden for universitetet. Alle har dog det til fælles, at de interesserer sig for religion og samfund. For at fejre Margit Warburgs indsats giver ni af disse forskere i denne bog nye indsigter i vigtige emner relateret til religionens og humanistisk religionsforsknings rolle i det danske samfund. Bidragene fortæller om interessante perspektiver på alt fra kirkeindretning og fodboldgudstjenester til cyberreligion, kongelige begravelser, religionsfrihed, sekularisme og meget mere.
Horisont C er en forskningsbaseret grundbog til religion, der dækker læreplanen til C-niveau og de nye kompetencekrav.Udgivelsen er blevet til i samarbejde med førende universitetsforskere og erfarne gymnasielærere, hvilket betyder, at den inddrager den nyeste teoretiske og empiriske viden. Samtidig er den skrevet i et lettilgængeligt sprog og didaktiseret, så tekster, billeder og opgaver møder eleverne i øjenhøjde.Horisont C er på én og samme tid en udførlig grundbog og et omfattende katalog med et bredt udvalg af klassiske og repræsentative tekster til religionerne.
Verden af i dag er globaliseret. Kapital, varer, ideer og menneskerbevæger sig i stigende omfang på tværs af hidtidige grænser. I dag erdet ikke mindst den elektroniske informations- ogkommunikationsteknologi, som har accelereret globaliseringen.Allerede i 2017 nåede vi op på, at over halvdelen afverdens befolkning havde personlig adgang til internettet.Religion har været en del af globaliseringen allerede meget tidligt.Kristen, muslimsk og buddhistisk mission har i århundreder været envæsentlig drivkraft i globaliseringens kulturmøder ogkulturforandringer. I dag bringer globaliseringens nærvær i tid og rumreligion tættere ind på livet af befolkningerne. Deres reaktioner, enten de er positive eller negative, understreger endnu en gang, at religioner en central del af tilværelsen for størstedelen af verdens befolkning. Det gælder også for dem, der ikke bekender sig til nogen religion.Bogens bidrag repræsenterer en stor spændvidde i emner, steder ogkronologi, fra global tænkning i det gamle Rom over muligheden ellerumuligheden af en globalt gældende religionskritik til moderne lokalekultur- og religionskampe, som også er globalt virkende. Forfatterne,som alle kommer fra Religionsvidenskab ved Institut for Tværkulturelleog Regionale Studier på Københavns Universitet, har bragt deres brede og meget forskelligartede viden ind i et samspil om at belyse religion ien globaliseret verden.
Denne bog er skrevet med henblik på undervisning i grundskolen, og den præsenterer en didaktik for tre af skolens kulturfag: historie, kristendomskundskab og samfundsfag. Bogen henvender sig både til lærerstuderende og til nyuddannede såvel som erfarne lærere, der ønsker en konkret og overbliksskabende introduktion til fagenes indhold og arbejdsformer og til, hvordan man kan undervise i dem. Den er således tænkt som en håndbog til dem, der ønsker didaktisk og undervisningsmæssig inspiration til og viden om netop et eller flere af disse fag. De tre kapitler i bogen, der præsenterer hvert sit fag, er bygget op om otte spørgsmål, der omhandler fagenes formål, indhold, elevforudsætninger, arbejdsformer og evaluering: Hvad er formålet og hvorfor undervise i faget? Hvordan kan kompetencer og kompetencemål forstås i faget? Hvad ved vi om eleverne og deres forudsætninger for faget? Hvilke arbejdsformer og metoder er vigtige og relevante i faget? Hvilket indhold er vigtigt i fagets kompetenceområder og på tværs af dem? Hvilke læremidler er relevante, og hvordan skal de bruges? Hvordan kan evaluering se ud i faget? Hvordan tilrettelægges den afsluttende prøve? Kapitlerne er beregnet til at kunne stå alene, men læst i sammenhæng giver de et billede af tre skolefag, der har rigtig meget til fælles, men som også på hver deres måde og med hver deres metode kan bidrage til den demokratiske dannelse af vores børn. Bogen er skrevet af Anders Stig Christensen, Lars Allan Haakonsen, Hans Krab Koed og Annika Hvithamar, der alle har stor og bred erfaring med undervisning i de pågældende fag, enten fra grundskolen eller på læreruddannelsen. Se indholdsfortegnelse og forord til bogen
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.