Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
From the self-described 'black, lesbian, mother, warrior, poet', these soaring, urgent essays on the power of women, poetry and anger are filled with darkness and light.Penguin Modern: fifty new books celebrating the pioneering spirit of the iconic Penguin Modern Classics series, with each one offering a concentrated hit of its contemporary, international flavour. Here are authors ranging from Kathy Acker to James Baldwin, Truman Capote to Stanislaw Lem and George Orwell to Shirley Jackson; essays radical and inspiring; poems moving and disturbing; stories surreal and fabulous; taking us from the deep South to modern Japan, New York's underground scene to the farthest reaches of outer space.
Der er ingen ærlige digte om døde kvinder giver for første gang indblik i Audre Lordes poesi på dansk. Bogen indeholder oversættelser fra hendes væsentligste digtsamlinger. Digtene er udvalgt og oversat af Shadi Angelina Bazeghi, som også har skrevet bogens efterord.“Bydende nødvendige digte” — Politiken, 6 hjerterAudre Lorde beskrev sig selv som digter, mor, kriger, sort og lesbisk og er forfatter til ni digtsamlinger og fem prosaværker, herunder tre essaysamlinger. Hun blev født i 1934 i Harlem, New York, og døde i 1992 på øen Sankt Croix, der tidligere var en del af Dansk Vestindien. Lorde slog nationalt og internationalt igennem med sine kontroversielle digte om blandt andet kærlighed, begær, krig, undertrykkelse og vold mod kvinder. Hun var ikke kun en berømt digter, hendes arbejde har også haft stor betydning for bl.a. den anden feministiske bølge, GLBQT og queer-teori. I dag er hendes kanoniske værker stadig genstand for debat og undervisning.
DIN TAVSHED KAN IKKE BESKYTTE DIG samler et udvalg af de banebrydende essays og taler, somdigter og aktivist Audre Lorde skrev. For Lorde er digtning ikke en luksus, menen bydende nødvendighed. Undertrykkende magtkonstruktioner kan ikke ødelæggesmed de samme redskaber, der har skabt dem. Med en ubesværet kraft skriver Lorde om alder, etnicitet,klasse, køn, vold og erotik, og viser os en aktivisme og intersektionelfeminisme båret af dialektikkens åbenhed. Hendes tænkning er en slags poetikfor forskellighed, der viser, at detogså er os selv, der unødigt holder hinanden nede. Selv denfeministiske bevægelse har udelukket mange af de stemmer, der i deres afvigelsekunne være essentielle medspillere. Fra undertrykkelsens inderside kalder hun på en anerkendelse afkategorier og forskelle, på et brud med en tavshed, der ikke beskytter os.Indhold:Poesi er ikke en luksusTavshedens transformation til sprog og handlingBrug af erotikken: det erotiske som kraftHerskerens redskaber kan aldrig demontere herskerens husAlder, etnicitet, klasse og køn: kvinder der redefinererforskellighedBrug af vrede: kvinder der reagerer på racismeAudre Lorde (1934-1992). Amerikansk digterog aktivist. Selv kaldte hun sig sort, kvinde, lesbisk, mor, kriger, digter. Debetegnelser, hun anvendte om sig selv, går igen i hendes omfattende oganerkendte forfatterskab. Hun er en af de første intersektionelle feminister,der undersøger forskellige ulighedsformers sammenhænge og overlap.
"ZAMI is a fast-moving chronicle. From the author's vivid childhood memories in Harlem to her coming of age in the late 1950s, the nature of Audre Lorde's work is cyclical. It especially relates the linkage of women who have shaped her . . . Lorde brings into play her craft of lush description and characterization. It keeps unfolding page after page."-Off Our Backs
Poets Audre Lorde and Pat Parker first met in 1969; they began exchanging letters regularly five years later. This is a rare opportunity to glimpse inside the minds and friendship of two great twentieth century poets.
Die vorliegende Auswahl ihres lyrischen Werkes stellte Audre Lorde kurz vor ihrem Tod, während ihres letzten Aufenthaltes in Berlin, selbst zusammen. Die Gedichte umspannen Themen von Liebe und Leidenschaft zwischen Frauen, den vielfältigen Kampf um Selbstbehauptung und gegen den Missbrauch von Macht, das Ausloten von Unterschieden als kreative Kraft und die Vision einer neuen, lebbaren Welt. Ihre persönliche, schmerzvolle und mutige Gratwanderung zwischen Leben und Tod schärften Audre Lordes Blick fürs Wesentliche.
Moving, incisive, and enduringly relevant writings by the African-American poet and feminist include her thoughts on the radical implications of self-care and living with cancer as well as essays on racism, lesbian culture, and political activism.
The Black Unicorn is a collection of poems by a woman who, Adrienne Rich writes, "for the complexity of her vision, for her moral courage and the catalytic passion of her language, has already become, for many, an indispensable poet."
Of Coal, the poet and critic Hayden Carruth said, "For us these words indeed are jewels in the open light."
As Marilyn Hacker has written, "Black, lesbian, mother, cancer survivor, urban woman: none of Lorde's selves has ever silenced the others; the counterpoint among them is often the material of her strongest poems."
"Here are the words of some of the women I have been, am being still, will come to be," writes Audre Lorde of this volume, in which she brings together many of the most important poems she has written over the past thirty years.
A complete collection-over 300 poems-from one of this country's most influential poets.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.