Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
I bogen giver forfatterne konkret viden om at arbejde med dialog og kommunikation i organisationer. Benedicte Madsen formår at formidle sin viden og erfaring fra mange års arbejde inden for det social-, arbejds- og organisationspsykologiske felt i en konkret og meget anvendelig form.Benedicte Madsen er mag. scient. soc., lektor ved Århus Universitet og leder af Psykologisk Instituts Center for systemudvikling. Hun har i mange år arbejdet inden for det social- og organisationspsykologiske felt og skrevet om blandt andet kommunikation, konsulentbistand, forsøgs- og udviklingsarbejde og arbejdsløshed.
Denne bog giver en grundig og mangfoldig introduktion til centrale pædagogiske tematikker og giver pædagogstuderende mulighed for at gå på opdagelse i de mange vigtige forhold og spændende spørgsmål, som udgør det pædagogiske arbejdsområde.Udgivelsen giver et inspirerende, kvalificerende og diskuterende afsæt for studierne på pædagoguddannelsen.Det store hold af forfattere, der bidrager til denne udgivelse, har alle fingeren på den pædagogiske puls. Nogle har deres daglige gang på landets pædagoguddannelser, hvor de underviser, udvikler og forsker, nogle er forskere på landets universiteter, og en håndfuld er konsulenter i forskellige pædagogiske sammenhænge.Udgivelsen henvender sig særligt til studerende på første studieår af pædagoguddannelsen – grundfagligheden, men den kan bruges under hele uddannelsen. Bogen kan desuden fungere som opslagsværk og er generelt interessant for alle med bred interesse for pædagogik.
Procesledelse består i at guide og facilitere processer. Bogens sigte er at udfolde, nuancere og konkretisere procesledelse ved at fokusere på mentale, relationelle og organisatoriske processer, som udgør den dynamiske del af professionel praksis, f.eks. ledelse, undervisning og konsulentbistand. Bogen byder på en omfattende værktøjskasse i form af praktiske greb og teoretiske begreber, f.eks.: • rammesætning • indholds- og proceskontrakter • mødeledelse • samtalestyring • håndtering af modstand og konflikter • lavspændingsstrategier. Bogen kommer rundt om en mangfoldighed af procesformer, bl.a.: • følelser • kommunikation, samtale og dialog • gruppedynamiske processer • afklarings- og beslutningsprocesser • lærings- og refleksionsprocesser. Processer og procesledelse tager udgangspunkt i en dialogisk tradition, hvor en procesleder kan invitere klientsystemer, kursister eller medarbejdere ind i et dialogisk rum, hvor de kan engagere sig i rationelle afklaringsprocesser. Denne arbejdsform står i kontrast til en psykodynamisk orientering, hvor proceslederen sørger for, at nogle af processerne foregår ”under stregen”, dér hvor irrationelle reaktioner kan udfolde sig. Der er tale om to professionelle strategier, som bogen sammenligner for at få øje på forskelle, ligheder og kombinationsmuligheder. Benedicte Madsen formulerer også sin egen teori om omforståelse, omlæring og andre mentale omstruktureringer. Processer og procesledelse henvender sig til interne og eksterne konsulenter, supervisorer og coaches, vejledere og undervisere, ledere, projektledere og mødeledere. Også studerende og kursister kan læse med.
Aktionslæring som løftestang handler om, hvordan aktionslæring kan befordre meningsfuld professionel udvikling på velfærdsområdet. Metoden forankrer processerne i deltagernes organisatoriske dagligdag.I forgrunden står DNA-modellen, som illustrerer aktionslæring som proces og metode. Aktion og læring udgør de to hovedstrenge, der bliver forbundet af fire principper: Forpligtende fællesskaber Nysgerrigt spørgende og undersøgende forholdemåder Refleksionsprocesser Stram og samtidig rummelig rammesætning.Foruden en indføring i aktionslæring består bogen af en række todelte kapitler. Første del indkredser en overordnet problemstilling af betydning for velfærdssektoren. Anden del beskriver med konkrete eksempler, hvordan aktionslæring kan anvendes som udviklingsmetode med relation til det overordnede emne.Aktionslæring som løftestang er en brugsbog. Den henvender sig til alle personalekategorier, der har med professionel praksis at gøre, samt til undervisere, kursister og studerende, især inden for professionsuddannelserne.
Formålet med denne antologi er at bidrage til at Indfange aktionsforskningens særlige kvaliteter og give bud på, hvordan aktionsforskning konkret og metodisk kan gøres - i et tæt samarbejde mellem forskere og praktikere om lokale og virkelighedsnære problemstillinger.Antologien kan bane vejen for udvikling og forskning, der søger at øge forståelsen af sociale og kulturelle processer frem for med tunnelsyn kun at fokusere på virkninger. Den kommer med mulige bud på, hvilke andre spørgsmål, man kan stille, end 'virker det?', når man undersøger samfundsfaglige og sociale fænomener - og hvordan aktionsforskning kan danne ramme og afsæt for at tilvejebringe mulige svar på disse spørgsmål.Samlet set fremstår antologiens bidrag som en præciserende og en innovativ helhed. Det præciserende består i, at bidragsyderne på kompetent vis tilsammen udpeger, hvad aktionsforskning er og ikke er - og hvilke udfordringer man kan støde på i denne forskningstilgang. Det innovative består i, at det i antologiens bidrag også analyseres, hvad aktionsforskning kan være i fremtiden.Bogen kan læses med udbytte af alle, som har deres hverdag på et universitet, en professionshøjskole, i en virksomhed eller i en kommune, og som ønsker at læse mere om, hvad aktionsforskning er, og hvordan forskning med afsæt i denne approach konkret kan gribes an.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.