Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Recovery har gjort det tydeligt, at sociale omstændigheder og relationelle forhold kan være afgørende for en bedre livskvalitet for selv mangeårige psykiatriske patienter. På den baggrund giver et hold af danske, svenske og norske fagfolk et bud på den betydning, som professionelt socialt arbejde inden for socialpsykiatrien, har for mennesker med sindslidelse. Blandt de tilgange, der tages op, er psykosocial behandling, Åben Dialog, netværksmøder, anerkendelse, udviklingsstøttende relationer og social responsivitet. Emnerne i bogen rækker ud over en snæver professionshorisont med bidrag om religion, socialitet og sindslidelse, penges betydning for brud med ensomhed, flerkulturelt gæstebud og etniske minoriteter som omdrejningspunkt for social anerkendelse, medarbejdere i socialpsykiatrien med brugerbaggrund, personligt ombud med mere.Det sociales betydning for mennesker med sindslidelse henvender sig til socialpædagoger, socialrådgivere, ergoterapeuter og sosu?er, men er ikke en håndfast metodebog. Det gennemgående er betoningen af personlig faglighed og professionel dømmekraft, hvor brugeren/borgeren med brug for hjælp altid sættes før metoden. Det sociales betydning for mennesker med sindslidelse er en stærkt revideret og omarbejdet udgave af Invitation til socialpsykiatri, der første gang udkom i 2008.
"Ethvert barn er født og udviklet i en relation, før det selv træder i relation til sine omgivelser". Sådan indleder cand.pæd.psych., Flemming Andersen, sin artikel i den nye antologi "Relationer i teori og praksis". En grundlæggende forudsætning for vores liv og udvikling er relationer til andre. Alligevel har vi ofte svært ved at få øje på den relationelle kontekst, vi er så afhængige af, og vi kommer let til at overse den relationelle dimension i tilværelsen. Den forbliver implicit frem for eksplicit, som noget vi let kommer til at tage for givet.Relationer har stor betydning for børns udvikling og er derfor et centralt anliggende for pædagogikken. Antologien fokuserer på relationen som kategori og tema og ser på relationers betydning for og rolle i pædagogisk praksis, hvor grundtemaet beskues udfra en række forskellige vinkler, emner og praksisfelter.Der er primært tale om praksis på daginstitutionsområdet, men der er også forfattere, der sætter fokus på skolen og på andre udvalgte områder. Bogen henvender sig til primært til studerende på pædagog- og lærerseminarier og til studerende i efteruddannelsesforløb på CVU'erne. Den trykte bog hos forlaget.
Recovery har gjort det tydeligt, at sociale omstændigheder og relationelle forhold kan være afgørende for en bedre livskvalitet for selv mangeårige psykiatriske patienter. På den baggrund giver et hold af danske, svenske og norske fagfolk et bud på den betydning, som professionelt socialt arbejde inden for socialpsykiatrien, har for mennesker med sindslidelse. Blandt de tilgange, der tages op, er psykosocial behandling, åben Dialog, netværksmøder, anerkendelse, udviklingsstøttende relationer og social responsivitet.Emnerne i bogen rækker ud over en snæver professionshorisont med bidrag om religion, socialitet og sindslidelse, penges betydning for brud med ensomhed, flerkulturelt gæstebud og etniske minoriteter som omdrejningspunkt for social anerkendelse, medarbejdere i socialpsykiatrien med brugerbaggrund, personligt ombud med mere.Det sociales betydning for mennesker med sindslidelse henvender sig til socialpædagoger, socialrådgivere, ergoterapeuter og sosu’er, men er ikke en håndfast metodebog. Det gennemgående er betoningen af personlig faglighed og professionel dømmekraft, hvor brugeren/borgeren med brug for hjælp altid sættes før metoden.Det sociales betydning for mennesker med sindslidelse er en stærkt revideret og omarbejdet udgave af Invitation til socialpsykiatri, der første gang udkom i 2008.
Socialt arbejde med udsatte unge er en praksisnær og bredt anlagt lærebog, der giver et aktuelt indblik i nogle af de vigtigste praksisfelter, hvor professionelle møder unge med forskellige grader af social udsathed. Udsatte unge kan defineres som unge, der af forskellige grunde kommer i kontakt med de sociale myndigheder i kommunerne – udover at være unge bliver de til en ’sag’. Bogen bevæger sig fra lovgivning til håndteringsstrategier i socialt arbejde og videre fra socialfaglige metoder til forudsætningen for tillid i det sociale arbejde med unge. Læseren præsenteres for socialt arbejde på specialskoler, i forsømte by- og boligområder og forebyggende arbejde i forbindelse med bander. De vilde piger har deres afsnit efterfulgt af en beskrivelse af kontaktpersonens komplekse opgaver. Bogen rundes af med beskrivelser af socialt arbejde med unge på sikrede institutioner og unge i kriminalforsorgen for at slutte med en diskussion af begrebet kriminel lavalder. Socialt arbejde med udsatte unge henvender sig til professionsbachelor-uddannelserne – pædagoger, lærere, socialpædagoger og socialrådgivere – og den vil også være velegnet på efter- og videreuddannelser. I denne bog giver 15 kompetente forfattere fra forskellige forsknings- og praksisområder deres bud på de problemer og muligheder, man står over for i arbejdet med udsatte unge.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.