Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
I sundhedsvæsenet er der fokus på patient- og pårørendeinddragelse. Patienten skal være velinformeret, kunne foretage valg og fravalg og deltage aktivt med ønsker, viden, erfaringer og observationer. Derfor er det et problem, at nogle patienter giver udtryk for, at de bliver misforstået, og at de ikke inddrages tilstrækkeligt i behandlingen.Som mennesker oplever og forstår vi verden og vores medmennesker forskelligt. Med indsigt i de filosofiske retninger fænomenologi og hermeneutik kan vi skærpe vores opmærksomhed, og vi kan få indsigt i, hvad det vil sige, når vi forstår. Vi kan finde svar på, hvad det indebærer, når vi som sundhedsprofessionelle søger at forstå og inddrage patientens perspektiv. Og ikke mindst hvordan vores måde at forstå og fortolke situationer og relationer på har betydning for vores praktiske handlinger.Bogen retter sig primært mod sygeplejestuderende, som ønsker indsigt i, hvorfor fænomenologi og hermeneutik har betydning for sygeplejen, og hvordan vi bruger og argumenterer for vores anvendelse af filosofi og videnskabsteori i forskning og klinisk praksis. Selvom bogen primært er en lærebog, kan den også anvendes som opslagsbog eller kilde til fordybelse blandt undervisere, kliniske sygeplejersker og studerende på master- og kandidatniveau.
Politikere, forskere og praktikere i den pædagogiske verden er alle optaget af, at den pædagogiske praksis er forankret i den for tiden bedste tilgængelige viden - at den er evidensinformeret. En evidensinformeret pædagogisk praksis vil sige, at pædagoger foretager pædagogiske og didaktiske refleksioner og handlinger på baggrund af professionel erfaring og dømmekraft - informeret af forskningsviden.Formålet med denne bog er at introducere til evidensbegrebet. Hvad ved vi om det, hvilken betydning har det, og hvordan kan vi forholde os til det og arbejde med det i pædagoguddannelsen og i pædagogisk arbejde?Bogen er delt ind i tre dele: Debatten om evidens; Metoder i evidensforskning og Arbejdet med evidens i uddannelse og pædagogisk praksis. Den er oplagt som studiebog til pædagoguddannelsen, da den skriver sig op mod uddannelsens kompetenceområder og videns- og færdighedsmål, herunder især de nationale moduler inden for specialiseringerne, bachelorprojektet og den fjerde praktikperiode.Se bogens digitale materiale på www.dafolo.dk/profpædagog. Her findes en lang række forslag til studerendes selvaktivitet og den videre læsning.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.