Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hvad er matematik? 3 dækker den del af pensum til A-niveau, der ikke er inkluderet i seriens første to bind. Bogen giver let adgang til websitet med bl.a. projekter og ekstramaterialer via QR-koder: www.lru.dk/hvadermatematikIndhold:0. Diskret matematik 1. Trigonometriske funktioner2. Integralregning3A. Lineære første ordens differentialligninger:3B. Ikke-lineære første ordens differentialligninger:4. Vektorfunktioner og parameterkurver5. Funktioner af to variable6. Lineære 2. ordens differentialligninger7. Numeriske metoder og algoritmer8. Normalfordelingen og random walk9. RegressionsanalyseWebsitet giver adgang til: - kontrolspørgsmål til alle kapitler, for at understøtte lektielæsning og repetition.- studieretningskapitler- en lang række projekter- hjælp til brug af værktøjsprogrammer- autentisk kildemateriale- facitliste til bogens øvelser m.m.Projektoplæg og andre ekstra-materialer kan bl.a. anvendes ved de nye eksamensformer. Lærebogssystemet er udviklet til STX, men via supplerende materialer dækker systemet også læreplanerne på HHX og HTX.
Hvad er matematik A dækker alle læreplanens krav til undervisningen på A-niveau mht. kernestof, supplerende stof og arbejdsmetoder. A-bogens emnefelt: Kontinuitet, differentialregning og integralregning, differentialligninger af første og anden orden, vektorregning og analytisk geometri i 2D og 3D, vektorfunktioner, lineær programmering og statistisk regressionsanalyse.Opgavebogen indeholder opgaver og facitliste til alle kapitler i grundbogen.
Denne udgivelse er skrevet til matematikundervisningen i det nye grundforløb. Bogen er skrevet i et klart og imødekommende sprog, der sikrer en god overgang fra folkeskolens beskrivende og forklarende tilgang til faget til gymnasiets ræsonnerende og begrundende matematikfaglige aktiviteter.Hvad er matematik? GRUNDFORLØBET er fuldt dækkende for det fælles kernestof efter den nye læreplan og samtidig en introduktion til studieretningerne.Kapitel 1 omhandler lineære modeller og lineære funktioner og giver bl.a. en pædagogisk indføring i variabelbegrebet via mange eksempler og øvelser, som eleverne i vid udstrækning selv kan arbejde med.Kapitel 2 illustrerer niveauforskellene mellem C, B og A-niveau gennem en række differentierede aktiviteter og opgaver.Kapitel 3 indeholder forslag til mindre projekter, hvor matematik er i samspil med fagene fysik, kemi, biologi, samfundsfag og kulturfag.Kapitel 4 indeholder opgaver med facitliste til alle emner.Det faglige fokus i kapitel 1 er de fire repræsentationsformer, tabelform, grafisk form, sproglig form og formeludtryk. Gennem arbejdet med de mange eksempler og øvelser trænes eleverne i at ræsonnere og begrunde, hvordan man oversætter frem og tilbage mellem de forskellige former. De lærer kort sagt at tale matematik. I arbejdet med disse øvelser lærer eleverne også i praksis at anvende det abstrakte funktionsbegreb og de tilknyttede begreber definitionsmængde og monotoniforhold.
Dette er opgavebogen knyttet til Hvad er matematik? 2, der er den nye, stærkt reviderede udgave af Hvad er matematik? B. Opgaverne følger grundbogens opbygning og faglige progression, og der er facitliste bagerst i bogen.Bogens opgaver dækker emnefelterne:andengradsligningen og polynomierdifferentialregningmonotoniforhold og krumningsforholdeksponential- og logaritmefunktionervektorregningmatematisk modellering og regressionsanalysebinomialfordelingen, binomialtest og konfidensintervaller.
Dette er opgavebogen knyttet til Hvad er matematik? 3. Opgaverne følger grundbogens opbygning og faglige progression.Opgaverne dækker fuldt og helt pensum til den skriftlige prøve på A-niveau.Alle kapitler har fået en ny facilitet, nemlig et afsnit 0: ?Begreber, sætninger og formler, du skal kende fra kapitel [X]?. Afsnittet er tænkt som en hjælp til den daglige lektielæsning og til en afsluttende repetitionsfase og retter sig i lige så høj grad mod fagets mundtlige dimension som mod den skriftlige.En række spørgsmål knyttet til grundbogens indledende fortællinger er velegnede til arbejdet med at dække både den historiske og den anvendelsesmæssige dimension af det faglige stof.De fleste kapitler afsluttes desuden med et afsnit med udfordrende opgaver på et højere niveau, end eleverne vil møde til en skriftlig prøve.Der er facitliste bagerst i bogen.
Opgavebog knyttet til Hvad er matematik? 1, der er den nye, stærkt reviderede udgave af Hvad er matematik? C.. Opgaverne følger grundbogens opbygning og faglige progression, og der er facitliste bagerst i bogen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.