Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Sygeplejeleksikon er en opslagsbog, der beskriver værdier, begreber, fænomener, teorier og personer i 332 alfabetisk ordnede opslag. Opslagene repræsenterer den viden og kunnen, der kendetegner sygeplejefagets virksomhed i klinisk, pædagogisk, ledelsesmæssig og udviklings- og forskningsmæssig praksis. Målgruppen er sygeplejestuderende og uddannede sygeplejersker, men også andre sundhedsprofessionelle vil kunne have gavn af dette opslagsværk, der giver et hurtigt overblik over væsentlige områder i sygeplejeprofessionen.
SYGEPLEJE TIL IMMOBILE PATIENTERSelv et kortvarigt sengeleje kan medføre alvorlige komplikationer for patienter og borgere, hvorfor viden om korrekt lejring, mobilisering og opfyldelse af fundamentale behov er af afgørende betydning for at kunne forebygge komplikationer.Med udgangspunkt i huskereglen TOPSKUD beskriver de enkelte kapitler i HÅNDBOG I SYGEPLEJE: IMMOBILITET de hyppigste komplikationer med fokus på definition, anatomi og fysiologi, den sygeplejefaglige problemstilling, relevante observationer og interventioner, evt. parakliniske undersøgelser, behandling, prognose og profylakse.TOPSKUD står for:TromboseObstipationPneumoniSpidsfod/smerterKontrakturerUrinvejsinfektionDecubitusBogen er målrettet sygeplejestuderende, nyuddannede og nyansatte sygeplejersker, der til daglig arbejder med immobile patienter og borgere i det danske sundhedsvæsen, og forfatterne er forskere og sundhedsprofessionelle, kliniske vejledere og undervisere på tværs af landet.
Dette er en grundbog til sygeplejestuderende, både i den teoretiske og kliniske undervisning. Bogen udfordrer på flere niveauer til refleksion og nytænkning. Sygeplejestuderende og sygeplejersker skal være omstillingsparate, og de skal kende sundhedsvæsenets nyeste udfordringer for at kunne navigere refleksivt og handle professionelt. De enkelte kapitler er bl.a. forsynet med øvelser, ligesom læringsfokus står centralt i bogen.Bogen dækker en bred vifte af emner såsom klinisk beslutningstagen, sammenhængende patientforløb og teknologi, og i 2. udgave er bogen udvidet med nye kapitler om bl.a. multisygdom og polyfarmaci samt evidensbaseret forebyggelse af visse kroniske sygdomme.Den er skrevet af eksperter, og den bygger på en god kombination af ekspertviden, klinisk erfaring og forskningsmæssig indsigt. Målet er at beskrive, hvordan sundhedsvæsenet aktuelt forandrer sig, og hvad disse forandringer betyder for de studerendes læringsprocesser.Bogen er desuden også relevant for færdiguddannede sygeplejersker og andre sundhedsprofessionelle, som ønsker en opdateret viden om det danske sundhedsvæsen. Det er også oplagt at bruge bogen på diplomniveau og til kortere kursusforløb og efter- og videreuddannelse.
Gennem flere kliniske forskningsforsøg eksemplificeres implementeringen af Coaching to Selfcare-konceptet, der gennem brug af POMI-modellen understøtter den kliniske beslutningstagen. Bogen byder både på indledende kapitler, der giver konkret vejledning i generel klinisk forskning, samt kapitler, der viser, hvordan brugen af Coaching to Selfcare-konceptet har understøttet patientinvolveringen på en række afdelinger. Ligeledes er bogens forskningsforsøg dokumenterede eksempler på forskning, der inkluderer studerende i forskningen.
"Kropspleje - Personlig hygiejne" er en lettilgængelig oversigt og guide til sygeplejersker og sundhedspersonale i deres behandling af borgere og patienter. Bogens primære fokus er introduktionen til de forskellige badetyper, som kan anvendes i både en hospitalsafdeling og i borgerens eget hjem.Den bærende teori er POMI-modellen, der kan bruges som værktøj til klinisk beslutningstagen, foruden fokusset på evidensbaseret sygepleje gennem forskningsresultater, artikelsøgning og journal clubs. Udover dette inddrager "Kropspleje - Personlig hygiejne" bl.a. også det historiske perspektiv ved personlig hygiejne, grundlæggende viden om hud, hår og negle samt etiske overvejelser i kropsplejen.
I "Folkesygdomme" bliver en række diagnoser og lidelser præsenteret af et fagligt velfunderet stærkt hold af eksperter og forskere. Folkesygdomme er defineret som sygdomme med stor udbredelse i befolkningen. I Danmark er grænsen kvantitativt sat ved, at mindst 1 % af befolkningen har en given sygdomsdiagnose, før termen folkesygdom kan anvendes. Folkesygdomme er altså de hyppigst forekommende lidelser i befolkningen. De folkesygdomme, som bogen berør, opdeles i otte hovedområder.
Folkesundhed og forebyggelse er skrevet som en introduktion til folkesundhedsvidenskabernes grundlæggende fagområder. Bogen omhandler emner som epidemiologi, sundhedsstatus i befolkningen, folkesundhed, sygdomsforebyggelse, sundhedsfremme, almen forebyggelse, specifik sygdomsforebyggelse, levevilkår samt etiske retningslinjer for faget. Der er lagt vægt på definitioner, begrebsafklaringer og konkrete eksempler - og på hvordan disse implementeres i praksis. Bogen henvender sig primært til studerende på sundhedsfaglige og pædagogiske professionsbachelor- og diplomuddannelser. Desuden kan studerende på kandidat- og masteruddannelser få inspiration og udbytte af bogen som introduktion til folkesundhedsvidenskab.
Censorbogen henvender sig til censorer, eksaminatorer og vejledere ved såvel de teoretiske som kliniske prøver i de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser med fokus på sygeplejerskeuddannelsen. Flere kapitler er dog så generelle, at de også gælder for andre videregående uddannelser. Bogen gennemgår og fortolker de nyeste bekendtgørelser vedrørende eksamination, censurering og karaktergivning. Der gives konkrete anvisninger på, hvordan censor og eksaminator bør forvalte deres roller.Centrale omdrejningspunkter i denne 2. udgave er professionsbachelorbegrebet og de heraf afledte krav til bachelorprojektet samt til censors og eksaminators kvalifikationer. Censorbogen beskriver forskellige prøveformer, herunder såvel interne som eksterne prøver med udgangspunkt i sygeplejerskeuddannelsen. De etiske aspekter i forbindelse med eksamination, votering og karakterfastsættelse problematiseres.Bogen er en direkte vejledning for nye eksaminatorer og censorer ved såvel interne som eksterne prøver og kan derfor anvendes på kurser vedrørende eksamination og censurering. Den kan også anvendes som opslagsbog for de mere erfarne censorer og eksaminatorer. Om forfatterne: Cand.cur. og ph.d-studerende Britta Hørdam er ansat som leder af efteruddannelsesafdelingen på Sygeplejeskolen i Roskilde. Cand.cur. Birthe Kamp Nielsen er konsulent i uddannelse, undervisning og udvikling af sygeplejefaget. Begge forfattere har lang erfaring som vejledere, eksaminatorer og censorer.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.