Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Offentlige styringsparadigmer tager afsæt i og søger at kvalificere den voksende debat om forvaltningspolitik og betydningen af skiftende styringsparadigmer. Bogen giver en forskningsbaseret fremstilling af en række styringsparadigmer, der har relevans i dag for den offentlige sektor. Derfor skal bogen følge med styringsudviklingen i forhold til både fremkomsten af nye paradigmer og øget vigtighed af flere dimensioner. Denne andenudgave er udbygget med en ekstra dimension i styringsdiamanten og med to nye kapitler, der henholdsvis opdeler kapitlet om bureaukrati og professionsstyre og introducerer et nyt kapitel om Public Value Management (PVM).Med styringsparadigmer menes et sammenhængende sæt af forestillinger om, hvordan den offentlige sektor kan og skal organiseres, styres og ledes. Selvom paradigmebetegnelsen ofte bruges om den dominerende måde at anskue et givet felt på, opereres der ikke med denne afgrænsning, da en af bogens hovedpointer er, at flere styringsparadigmer typisk er i spil samtidig. De kan hver især være dominerende i forskellige dele af den offentlige sektor og hos forskellige aktørgrupper. De vil ofte være i indbyrdes konkurrence om at levere legitimitet til reformtænkning og organisatorisk struktur og styringsmæssigt design. Det handler med andre ord om forståelsen af, hvad der er ønskværdig styring.Bogen giver et samlet og systematisk overblik over de mange konkurrerende og sameksisterende styringsparadigmer, som hver især rummer deres bud på organisering, styring og ledelse af politiske og administrative processer i den offentlige sektor. Offentlige styringsparadigmer er målrettet offentlige ledere og beslutningstagere samt til undervisning på diplom-, master- og kandidatuddannelserne inden for ledelse og offentlig forvaltning hvor bogen kan bidrage til at give et fælles ordforråd i diverse samfundsmæssige debatter om hensigtsmæssig styring og ledelse.
Skiftende regeringer sørger for, at den offentlige sektor til stadighed bliver reformeret og forandret. Derfor er forandringsledelse et grundvilkår for de offentlige ledere, der skal omsætte de politiske ideer til ny praksis i organisationerne. Også når der lokalt er skepsis og modstand mod, at opgaver skal løses på nye måder og i nye rammer.Overalt i den offentlige sektor er aktive ledere i gang med at forholde sig til reformer og forandringer. De er konstant på udkigefter nye måder at få ressourcer og resultater til at mødes på for at skabe værdi for borgerne.Forfatternes egen forskning ledsages sammen med ny international forskning i komplekse forandringer af illustrative eksempler fra offentlige organisationer, der har gennemgået reformer og forandringer og har opnået gode resultater.
Denne bog handler om reformer i den offentlige sektor og hvordan man analyserer reformer. Den offentlige sektor er blevet reformeret markant gennem de seneste år: Politireform, domstolsreform, strukturreform og kvalitetsreform. Bogen beskæftiger sig med 11 reformer i den danske offentlige sektor og har en grundig case-analyse af kvalitetsreformen. Den offentlige sektor i dag er en grundlæggende helt anden offentlig sektor end for ti år siden.Bogens budskab er, at reformer er blevet en central måde at drive politik på i dagens Danmark. En reformproces er ikke en teknisk, administrativ øvelse, men en politisk proces, der vedrører politikere, offentlige ledere, interesseorganisationer og borgere. Bogen inddeler også reformer i forskellige kategorier, som f.eks. ”kampagnereformer”.Bogen nøjes ikke med at beskrive og analysere reformer, men har også et kapitel til sidst, der kommer med råd til, hvordan reformatorer kan forberede nye reformer i fremtiden. Carsten Greve er Ph. D. og professor i offentlig ledelse og styring på Department of Business and Politics, Copenhagen Business School. Han har siden 2009 været studieleder for Master of Public Governance-uddannelsen – den fleksible master i offentlig ledelse, som hvert år efteruddanner offentlige ledere i stat, regioner og kommuner.
Offentlige styringsparadigmer tager afsæt i og søger at kvalificere den voksende debat om forvaltningspolitik og betydningen af skiftende styringsparadigmer. Bogen giver en forskningsbaseret fremstilling af en række styringsparadigmer, der har relevans i dag for den offentlige sektor. Derfor skal bogen følge med styringsudviklingen i forhold til både fremkomsten af nye paradigmer og øget vigtighed af flere dimensioner. Denne andenudgave er udbygget med en ekstra dimension i styringsdiamanten og med to nye kapitler, der henholdsvis opdeler kapitlet om bureaukrati og professionsstyre og introducerer et nyt kapitel om Public Value Management (PVM).Med styringsparadigmer menes et sammenhængende sæt af forestillinger om, hvordan den offentlige sektor kan og skal organiseres, styres og ledes. Selvom paradigmebetegnelsen ofte bruges om den dominerende måde at anskue et givet felt på, opereres der ikke med denne afgrænsning, da en af bogens hovedpointer er, at flere styringsparadigmer typisk er i spil samtidig. De kan hver især være dominerende i forskellige dele af den offentlige sektor og hos forskellige aktørgrupper. De vil ofte være i indbyrdes konkurrence om at levere legitimitet til reformtænkning og organisatorisk struktur og styringsmæssigt design. Det handler med andre ord om forståelsen af, hvad der er ønskværdig styring. Bogen giver et samlet og systematisk overblik over de mange konkurrerende og sameksisterende styringsparadigmer, som hver især rummer deres bud på organisering, styring og ledelse af politiske og administrative processer i den offentlige sektor.Offentlige styringsparadigmer er målrettet offentlige ledere og beslutningstagere samt til undervisning på diplom-, master- og kandidatuddannelserne inden for ledelse og offentlig forvaltning hvor bogen kan bidrage til at give et fælles ordforråd i diverse samfundsmæssige debatter om hensigtsmæssig styring og ledelse.
Offentlig-private partnerskaber er en effektiv samarbejdsform, der ikke blot skaber værdi for borgere og erhvervsliv, men som også bidrager til at løse nogle af klodens problemer. Det er ikke uden grund, at FN’s verdensmål nummer 17 hedder ”Styrk det globale partnerskab”.I offentlig-private partnerskaber arbejder aktører i den offentlige sektor forpligtende sammen med den private sektor – det kan både være virksomheder, foreninger og ngo’er – om at skabe fælles værdi og resultater. Alle involverede parter deler såvel risici som gevinster. Partnerskabsmodellen er udbredt, og interessen for den vokser. Bogen præsenterer den teori, der eksisterer om emnet, og gør rede for de forskellige typer af partnerskaber, der findes, samt deres fordele og ulemper.Aktuelle cases viser, hvordan partnerskabsprocesser fungerer i praksis. Og bogen giver anvisninger på, hvordan partnerskaber kan struktureres, styres og ledes og baner vejen for løsninger på vanskelige problemer.
Moderniseringen af den offentlige sektor har konstant været på dagsordenen siden 1983, hvor det første danske moderniseringsprogram blev præsenteret. Alle regeringer har siden da fulgt det samme spor, og skønt hvert årti har sin version af moderniseringsprogrammet, har alle tiltag holdt sig inden for de udstukne overordnede rammer: økonomisk ansvarlighed og omstilling.Ejersbo og Greve gør med denne bog status over, hvordan moderniseringen er forløbet og hvordan den kan fortolkes. De undersøger de væsentligste reformtiltag og forvaltningspolitikken i perioden 1983-2013. Forfatterne formår at give læseren overblik over reformernes indhold og betydning på udvalgte områder som mål- og resultatstyring, markedsstyring, regelforenkling, ledelse- og personaleudvikling samt digitalisering. Desuden dokumenterer Moderniseringen af den offentlige sektor skiftet fra New Public Management til en ny styringsmodel med vægt på centralisering og digitalisering, som bogen betegner "den neo-weberianske stat i den digitale tidsalder".Bogens forfattere har forsket i offentlig ledelse og organisation i en årrække, og bogen er skrevet med stor indsigt i emnet. Den vil have interesse for alle, som beskæftiger sig med forvaltningspolitik og offentlig ledelse.Dette er en opdateret og udvidet 3. udgave af bogen, der første gang udkom i 2005.
Denne bog introducerer begrebet om fællesoffentlig ledelse. Fællesoffentlig ledelse er en anderledes tilgang til at forstå offentlig ledelse end den konventionelle måde, der ofte kun fokuserer på den enkelte offentlige leder. Bogen er rettet mod offentlige ledere, der tager lederuddannelser på forskellige niveauer, men andre må også gerne have udbytte af den.
Et forskningsmæssigt perspektiv på Offentlig-Privat Partnerskab (OPP) i både dansk og international kontekstDenne bog indeholder en forskningsmæssig fremstilling af de danske juridiske og politisk-administrative rammer for Offentlig-Privat Partnerskab (OPP) inden for infrastrukturprojekter sammenholdt med de internationale erfaringer, forskning og andre landes OPP-regler og politikker. OPP anvendes på store infrastruktur-projekter inden for transport, byggeri, IT, sundhed, social infrastruktur mv. Der er tale om et OPP-projekt, når den offentlige sektor medtænker privat finansiering og fælles incitamenter i store infrastrukturprojekter. De OPP-projekter, der er gennemført i Danmark, er primært rettet mod byggeri i forbindelse med sygehuse, skoler, retsbygninger, parkeringsanlæg og svømmehaller. Formålet med denne bog er at præsentere et forskningsmæssigt perspektiv på OPP i både dansk og international kontekst. Samtidig er bogen et tværfagligt bidrag til debatten om OPP, da bogen inddrager både juridiske og politologiske analyser af og om OPP. Derudover er hensigten med bogen at bidrage med en samlet fremstilling om OPP, som indeholder den seneste forskning, lovgivning og politiske tiltag. Målgruppe Bogen omhandler de politiske styringsmekanismer for OPP, de forvaltningsmæssige rammer for OPP, OPP-kontrakten og markedsskabelsen for OPP i Danmark og vil være essentiel læsning for alle med interesse for OPP. Om forfatterne Christina D. Tvarnø, professor, ph.d. i public private law og er ansat på CBS LAW. Carsten Greve, professor, ph.d. i public management and governance og er ansat på Institut for Organisation, CBS. Sarah Maria Denta, ph.d. i offentlig-privat partnerskab ved CBS LAW.
This allows the authors to examine the topic through a unique cross-cultural lens and provide a fresh take on this expanding topic. Sources such as survey data, in-depth case studies, and analysis of advocacy coalitions are used to shed new light on contract governance.
Moderniseringen af den offentlige sektor har konstant været på dagsordenen siden 1983, hvor det første danske moderniseringsprogram blev præsenteret. Alle regeringer har siden da fulgt det samme spor, og skønt hvert årti har sin version af moderniseringsprogrammet, har alle tiltag holdt sig inden for de udstukne overordnede rammer: økonomisk ansvarlighed og omstilling. Ejersbo og Greve gør med denne bog status over, hvordan moderniseringen er forløbet og hvordan den kan fortolkes. De undersøger de væsentligste reformtiltag og forvaltningspolitikken i perioden 1983-2013. Forfatterne formår at give læseren overblik over reformernes indhold og betydning på udvalgte områder som mål- og resultatstyring, markedsstyring, regelforenkling, ledelse- og personaleudvikling samt digitalisering. Desuden dokumenterer Moderniseringen af den offentlige sektor skiftet fra New Public Management til en ny styringsmodel med vægt på centralisering og digitalisering, som bogen betegner "den neo-weberianske stat i den digitale tidsalder". Bogens forfattere har forsket i offentlig ledelse og organisation i en årrække, og bogen er skrevet med stor indsigt i emnet. Den vil have interesse for alle, som beskæftiger sig med forvaltningspolitik og offentlig ledelse. Dette er en opdateret og udvidet 3. udgave af bogen, der første gang udkom i 2005.
Indhold: Reformers dynamik (Dorthe Pedersen: Strukturreformens styringspolitik : en overskridende handling. Carsten Greve: Reguleret konkurrence gennem reformer : institutionalisering af markedsmekanismer over tid. Finn Borum: Strukturreformen som kontinuitet : dannelsen af sygehusregioner i et institutionelt perspektiv) ; Ufærdige reformer - ledelse af fusionsprocesser (Anne-Marie Søderberg: Kommunal fusionsldelse : strategisk ledelse og kommunikation i spændingsfeltet mellem det private og det offentlige.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.