Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Grundbog i psykiatri er det autoritative hovedværk inden for dansk psykiatri. Denne tredje udgave er væsentligt opdateret, og beskrivelser af både den nuværende diagnoseliste ICD-10 og den kommende ICD-11 er inkorporeret i alle kapitlerne. Bogens kapitler er grundigt revideret af både tidligere og nye forfattere, ligesom der er kommet nye kapitler til.Hvert kapitel indeholder casemateriale, oversigtsbokse, relevant litteraturliste og resumé, hvilket gør bogen til en oplagt grund- og opslagsbog for medicin- og psykologistuderende samt andre studerende inden for social- og sundhedsfagene. Kan også bruges af professionelle med interesse for psykiatri, fx praktiserende læger, kliniske psykologer, psykiatriske sygeplejersker og psykiatere samt personale på bosteder og i socialforvaltninger.Grundbog i psykiatri giver en opdateret beskrivelse af psykiatrien med mennesket i centrum og med en bred videnskabelig tilgang. Alle psykiske lidelser i WHO’s ICD-diagnoselister bliver gennemgået med fokus på årsagsforhold, forekomst, det klinisk billede, diagnostik og behandling. Fremstillingen af de enkelte lidelser og deres behandling er baseret på den nyeste forskning, og der lægges vægt på, at alle kliniske beslutningsprocesser og behandlinger er evidensbaserede.Erik Simonsen er professor emeritus ved Institut for Klinisk Medicin ved Københavns Universitet og speciallæge i psykiatri tilknyttet Forskningsenheden Psykiatrien Øst, Region Sjælland. Bo Møhl er professor emeritus i klinisk psykologi ved Aalborg Universitet, cand.mag. og cand.psych., specialpsykolog i psykiatri, specialist og supervisor i psykoterapi. Begge har mere end 35 års klinisk erfaring fra psykiatrien.
Accept, empati og ægthed i psykoterapeutisk praksis er en grundbog i psykoterapi, der med begreberne accept, empati og ægthed som omdrejningspunkt går på tværs af psykoterapiens skoledannelser. De seneste årtiers forskning har dokumenteret den store betydning af de såkaldte fællesfaktorer for psykoterapeutisk effektivitet. Blandt fællesfaktorerne står accept, empati og ægthed – og dermed arven efter Carl Rogers – centralt.Redaktører af denne antologi, Lisbeth Sommerbeck og Allan Becker Larsen, giver en grundig og nuanceret introduktion til Carl Rogers’ teori om psykoterapi og til hans egen klient-centrerede terapi. Derefter beskriver fremtrædende repræsentanter for ni forskellige psykoterapeutiske retninger i hver deres kapitel den praktiske anvendelse af Rogers’ facilitative kernebetingelser i vore dages mest udbredte terapiformer. Disse kapitler kan også læses som en introduktion til den givne psykoterapeutiske retning.
Hvad vil det sige at forholde sig psykoterapeutisk til sine patienter? Hvad betyder det, når man taler om at tænke psykoterapeutisk om en problemstilling? Hvad implicerer det, at bruge sig selv psykoterapeutisk og møde en patient og dennes vanskeligheder med en dynamisk-relationel psykoterapeutisk holdning? Med denne bog giver Carsten René Jørgensen sit bud på en besvarelse af disse for det psykoterapeutiske arbejde helt centrale spørgsmål. Med afsæt i en dybtgående kritik af den medicinske forståelse af psykoterapi og forankret i den empiriske psykoterapiforskning argumenterer forfatteren for en dynamisk-relationel terapiforståelse, herunder beskrives de centrale elementer i den psykoterapeutiske holdning.
Pædagogik i skole og fritid henvender sig særligt til studerende, der har valgt specialiseringsdelen ”Skole- og fritidspædagogik” på pædagoguddannelsen, og udgivelsen er komponeret omkring bekendtgørelsens kompetencemål for netop denne specialisering.Bogen introducerer til de faglige temaer, der er centrale for denne del af pædagoguddannelsen, og dens 27 kapitler giver et grundigt og inspirerende afsæt for pædagogens arbejde i skole- og fritidsinstitutioner.Alle kapitler indledes med et abstract, hvori kapitlets hoverpointer skitseres. Sidst i kapitlerne er der en række refleksionsspørgsmål og forslag til videre læsning. Flere kapitler indeholder billedmateriale, links, modeller, illustrationer og cases, der bidrager til en alsidig og varieret læseoplevelse. Stikordsregisteret bagest i bogen gør det let at finde frem til centrale teoretikere og vigtige pædagogiske begreber i de forskellige kapitler.De 37 bidragende forfattere har alle fingeren på den pædagogiske puls, enten som undervisere og forskere på landets pædagoguddannelser, som forskere og professorer på danske og nordiske universiteter eller som konsulenter i relevante pædagogiske sammenhænge. Så med denne bog får du som studerende et godt grundlag for at udvikle sin professionelle faglighed inden for det skole- og fritidspædagogiske område.
"... en fremragende indføring i det komplekse og svært håndterlige identitetsbegreb." Lone Nørgaard, Jyllands-PostenIdentitet er i dag et centralt begreb på en række områder. Såvel psykologiske som sociale og politiske problemstillinger bliver forklaret med henvisning til identitet. Men samtidig bliver begrebet brugt i flæng, og det er ofte meget uklart, hvad det præcis dækker over. I denne bog indkredser Carsten René Jørgensen begrebet identitet fra et psykologisk og kulturanalytisk perspektiv. Udgangspunktet er en antagelse af, at psykologien har fået nye vilkår. Omkring århundredeskiftet var studiet af menneskets seksualitet grundlæggende i psykologien, fordi samfundet var en homogen størrelse, der undertrykte seksualiteten og skabte problemer. Men i dag er samfundet ikke længere homogent. Tværtimod er det præget af opbrud og diffuse, ustabile rammer. Derfor melder kampen for identitet sig som en afgørende psykologisk problemstilling, der forener psykologien med samfundsvidenskaberne. Bogen analyserer begrebet identitet i krydsfeltet mellem psykologi og sociologi og tegner dermed et portræt af et af de vigtigste sociale og psykiske fænomener i dag. CARSTEN RENÉ JØRGENSEN er cand.psych., ph.d. og professor mso i klinisk psykologi ved Aarhus Universitet. Han arbejder desuden som klinisk psykolog ved Klinik for Personlighedsforstyrrelser, Psykiatrisk Hospital i Risskov. Tidligere har han udgivet Psykologien i senmoderniteten på Hans Reitzels Forlag.
Deltagerobservation sætter fokus på en overset kvalitativ metode inden for psykologien. Med deltagerobservation bliver det muligt at lave nuancerede og detaljerige beskrivelser af psykologiske fænomener, eftersom disse fænomener undersøges som en del af den kontekst, de udfolder sig i. Man indsamler data dels gennem deltagelse i aktiviteter, dels gennem observation, idet man som forsker registrerer, hvad andre foretager sig – enten uden at gribe ind eller ved at deltage aktivt som en del af gruppen.Hvert kapitel fokuserer på en central problemstilling ved brugen af deltagerobservation. Bogen omfatter alle metodens væsentligste tematikker, og der tages udgangspunkt i centrale spørgsmål som: Hvordan tilrettelægger man et projekt, hvor man bruger deltagerobservation som metode? Hvilke styrker og problemer er der i anvendelsen af deltagerobservation? Hvordan analyserer og fortolker man data? Er data fra deltagerobservation valide?Bogen henvender sig både til forskere og studerende inden for de humanistiske og samfundsvidenskabelige fagområder. Den er målrettet undervisningen på universiteter, professionshøjskoler og andre læreanstalter.
Det moderne menneske slås med en smertefuld tvivl og usikkerhed i forhold til sin identitet. Hvem er jeg i virkeligheden? Hvordan vil jeg gerne være? Hvad er mine grundlæggende mål, normer, værdier og idealer? Denne tvivl og usikkerhed kan bl.a. udvikle sig til behandlingskrævende psykiske vanskeligheder, herunder borderlinelidelser.Vores moderne vestlige samfund er tilsvarende præget af en alvorlig indre fragmentering, polarisering og uenighed om, hvad der er ’vores’ grundlæggende normer, værdier og idealer – det er et samfund præget af dybe identitetskriser, som kommer til udtryk i bl.a. amokløbende identitetspolitik og populistiske bevægelser.Med afsæt i en dybtgående beskrivelse af menneskets identitet, dens hovedelementer og forskellige former for identitetsforstyrrelser fremlægger Identitetskriser et bud på, hvordan vi kan forstå og håndtere både individuelle og samfundsmæssige identitetskriser, i det forfatteren betegner som den ’fragmenterede modernitet’.CARSTEN RENÉ JØRGENSEN er professor i klinisk psykologi ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet.
I det seneste årti er antallet af børn og unge, som diagnosticeres og sættes i medicinsk behandling for ADHD, noget nær eksploderet. ADHD-feltet har hidtil været domineret af en overvejende sundhedsvidenskabeligt funderet tilgang, ligesom behandlingen af ADHD primært har været medicinsk, eventuelt suppleret med adfærdsterapi.Carsten René Jørgensen fremlægger en række tilløb til en mere psykologisk og psykodynamisk forståelse af nogle af de problemstillinger, der knytter sig til ADHD-området, herunder problemer omkring ADHD-diagnosen, risiko for over- og fejldiagnosticering samt medikalisering af sociale problemer.ADHD. Bidrag til en kritisk psykologisk forståelse skitserer en mere humanvidenskabeligt funderet psykologi og psykiatri med fokus på psykosociale faktorers betydning for forståelse og behandling af psykiske lidelser, især ADHD-relaterede lidelser. Bogen kan samtidig læses som en kritik af, hvordan sundhedsvidenskabelige, biomedicinske og neuropsykiatriske tilgange i de seneste årtier har fået en stadig mere dominerende position inden for psykologien og psykiatrien.Carsten René Jørgensen er cand.psych, ph.d. og professor i klinisk psykologi ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet. Han er desuden uddannet gruppeanalytisk psykoterapeut og tilknyttet Klinik for Personlighedsforstyrrelser, Aarhus Universitetshospital, Risskov. Ud over en lang række videnskabelige artikler og lærebogskapitler om personlighedsforstyrrelser, psykoterapi, psykoterapiforskning og sammenhænge imellem samtidskultur og psykisk lidelse har han tidligere udgivet fire fagbøger, Psykologien i senmoderniteten (2002), Identitet. Psykologiske og kulturanalytiske perspektiver (2008), Personlighedsforstyrrelser. Moderne relationel forståelse og behandling af borderlinelidelser (2. udgave 2009) og Danmark på briksen. Et psykologisk perspektiv på Danmark og danskerne i det senmoderne (2012), alle på Hans Reitzels Forlag.
Danskerne beskrives ofte som et af verdens lykkeligste folk og den gensidige tillid i den danske befolkning er en af de højeste i verden. Samtidig tager en betydelig del af befolkningen antidepressiv og andre former for psykofarmaka for at få hverdagen til at hænge sammen. Mange unge kvinders liv er præget af nedsat trivsel, antallet af drenge og unge mænd i medicinsk ADHD-behandling vokser eksplosivt og som samfund har vi haft meget svært ved mentalt at integrere indvandere.Carsten René Jørgensen beskriver et hverdagsliv i det senmoderne danske samfund præget af acceleration, urealistiske og heroiske jeg-idealer samt en forventning om, at alle fungerer som autonome individer – et hverdagsliv hvor ganske mange bliver overbelastede. Den enkeltes evne til at klare sig selv overvurderes og det danske samfunds herskende tilgang til sociale og psykiske problemer, centreret omkring økonomiske incitamenter, kontrol og straf, er utilstrækkelig – præget af kollektive mentaliseringssvigt, kollektive svigt i den nødvendige psykologiske forståelse af baggrunden for menneskers handlinger.Med afsæt i social identitetsteori belyses en række psykologiske processer bag polariseringen af den danske befolkning omkring spørgsmål knyttet til indvandring, herunder skitseres de menneskelige og samfundsmæssige konsekvenser af social marginalisering og eksklusion.I bogens sidste del argumenteres for, at de humanistiske videnskabers iboende værdier atter bør have en central placering i det danske samfund og der skitseres en humanvidenskabeligt funderet tilgang til børn og unge med ADHD. Samlet kan bogen ses som et kulturkritisk forsvar for en humanistisk tilgang til mennesket, der er under pres i det senmoderne danske samfund.
Hvad er en personlighedsforstyrrelse? Hvad er årsagerne til udvikling af personlighedsforstyrrelser, og hvordan behandles de psykoterapeutisk? Borderline personlighedsforstyrrelser rammer især yngre mennesker og er forbundet med betydeligt forringet livskvalitet og menneskelig lidelse, herunder selvskadende adfærd, relationer præget af massive konflikter og øget risiko for selvmord. Carsten René Jørgensen fremlægger en model for moderne relationel forståelse og behandling af svære borderline-personlighedsforstyrrelser. Denne 2. udgave er opdateret med en lang række nye forskningsresultater og er udvidet med afsnit om bl.a. disorganiseret tilknytning, identitetsforstyrrelser og følelsesmæssig dysregulering, borderline og ADHD, personlighedsforstyrrelser hos børn og unge samt udviklingspsykopatalogi. Carsten René Jørgensen er cand.psych., ph.d. og lektor i klinisk psykologi ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet. Ud over en lang række videnskabelige artikler og lærebogskapitler har han tidligere udgivet to fagbøger Psykologien i senmoderniteten (2002) og Identitet (2008), begge på Hans Reitzels Forlag.
Hvad er en personlighedsforstyrrelse? Hvad er årsagerne til udvikling af personlighedsforstyrrelser, og hvordan behandles de psykoterapeutisk?Borderline personlighedsforstyrrelser rammer især yngre mennesker og er forbundet med betydeligt forringet livskvalitet og menneskelig lidelse, herunder selvskadende adfærd, relationer præget af massive konflikter og øget risiko for selvmord. Carsten René Jørgensen fremlægger en model for moderne relationel forståelse og behandling af svære borderline-personlighedsforstyrrelser.Denne 2. udgave er opdateret med en lang række nye forskningsresultater og er udvidet med afsnit om bl.a. disorganiseret tilknytning, identitetsforstyrrelser og følelsesmæssig dysregulering, borderline og ADHD, personlighedsforstyrrelser hos børn og unge samt udviklingspsykopatalogi.Carsten René Jørgensen er cand.psych., ph.d. og lektor i klinisk psykologi ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet. Ud over en lang række videnskabelige artikler og lærebogskapitler har han tidligere udgivet to fagbøger Psykologien i senmoderniteten (2002) og Identitet (2008), begge på Hans Reitzels Forlag.
"... en fremragende indføring i det komplekse og svært håndterlige identitetsbegreb."Lone Nørgaard, Jyllands-PostenIdentitet er i dag et centralt begreb på en række områder. Såvel psykologiske som sociale og politiske problemstillinger bliver forklaret med henvisning til identitet. Men samtidig bliver begrebet brugt i flæng, og det er ofte meget uklart, hvad det præcis dækker over.I denne bog indkredser Carsten René Jørgensen begrebet identitet fra et psykologisk og kulturanalytisk perspektiv. Udgangspunktet er en antagelse af, at psykologien har fået nye vilkår. Omkring århundredeskiftet var studiet af menneskets seksualitet grundlæggende i psykologien, fordi samfundet var en homogen størrelse, der undertrykte seksualiteten og skabte problemer. Men i dag er samfundet ikke længere homogent. Tværtimod er det præget af opbrud og diffuse, ustabile rammer. Derfor melder kampen for identitet sig som en afgørende psykologisk problemstilling, der forener psykologien med samfundsvidenskaberne.Jørgensen analyserer begrebet identitet i krydsfeltet mellem psykologi og sociologi og tegner dermed et portræt af et af de vigtigste sociale og psykiske fænomener i dag.CARSTEN RENÉ JØRGENSEN er cand.psych., ph.d. og lektor i klinisk psykologi ved Aarhus Universitet. Han arbejder desuden som klinisk psykolog ved Klinik for Personlighedsforstyrrelser, Psykiatrisk Hospital i Risskov. Tidligere har han udgivet Psykologien i senmoderniteten på Hans Reitzels Forlag.
"Klassisk og moderne psykologisk teori" er en indføring i psykologiens centrale teorier, personer, temaer og begreber.Bogens første del er en kronologisk gennemgang af psykologiens udvikling fra 1879, hvor Wilhelm Wundt etablerede det første psykologiske laboratorium, til nutidens dominerende teorier og begreber. Bogens anden del er bygget op om centrale temaer i psykologien og her introduceres læseren til teorier om bl.a. tilknytning, bevidsthed og selvet."Klassisk og moderne psykologisk teori" præsenterer og gennemgår de enkelte teoriers baggrund og grundideer. Hvert kapitel indeholder endvidere korte biografiske oplysninger om teoriernes ophavsmænd samt en oversigt over nøglebegreber og definitioner.En fyldig litteraturliste, der medtager både originalværker, skandinaviske oversættelser og den vigtigste sekundær litteratur på området, suppleret af omfattende navne- og emneindeks gør bogen anvendelig som opslagsværk og som redskab til litteratursøgning.
Ung dansk psykolog bringer psykologien på omgangshøjdemed de øvrige samfundsvidenskabelige fag Forfatteren belyser ud fra et tværvidenskabeligt synspunkt en række centrale temaer i den senmoderne vestlige kultur. Han gør rede for, hvilken påvirkning de seneste årtiers kulturelle forandringer kan have på det enkelte menneskes psykologiske udvikling og fungeren i dagligdagen. Udvikles der nye psykiske forstyrrelser? Hvordan opbygger det enkelte menneske de psykologiske ressourcer, som er nødvendige for at fungere i den komplekse senmoderne virkelighed? Med de kulturelle forandringer ændres grundlaget for de klinisk-psykologiske teorier og behandlingsmetoder. Der bliver behov for nye behandlingsformer, som er tilpasset nye psykiske vanskeligheder og menneskers ændrede forestillinger om sig selv og deres forhold til behandlere. Bogen indeholder indgående beskrivelser af den narrative og den interpersonelle psykoterapi som to fremtrædende eksempler på behandlingsmetoder, der er tilpasset det senmoderne menneskes vanskeligheder og behov. Endelig argumenteres der for, at den kliniske psykologi må genfinde sin kulturkritiske stemme og påpege de psykologiske konsekvenser af den kulturelle udvikling. Den må ophøre med blindt at fungere som en del af sundhedsindustrien med henblik på rent individuelle løsninger af sociale og kulturelle problemer. Carsten René Jørgensen er cand. psych., ph.d. og lektor i klinisk psykologi ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet.
Er skam blot noget, der nedbryder os, eller kan skam også være med til at bygge os op? Carsten René Jørgensen argumenterer for, at vi har brug for en langt mere nuanceret forståelse af skam. Skam kan være vanskelig at få øje på, både hos os selv og andre, og terapeuter overser ofte tegn på skam hos deres klienter. Men jo mindre vi er parate til at erkende og tale om vores skam, desto mere vil vi være plaget og styret af den.Vi inviteres med på en blændende rejse ind i skammens fænomenologi, historie, sociologi og psykologi. Vi erfarer, at skam på ingen måde blot hører fortidens strenge religiøse normer og gabestokke til. Tværtimod spiller skamfølelser en afgørende rolle i nogle af vor tids store temaer – i udviklingen af psykiske lidelser, i vores omgang med hinanden på sociale medier og i opblomstringen af populistiske bevægelser og radikalisering. Skam er dermed en helt central drivkraft i os selv og i vores senmoderne samfund.Får den destruktive skam magten over os, fører det alt for let til selvhad og vold – i værste fald til mord og selvmord. Men anerkender vi vores menneskelige sårbarhed, kan skammen være et kompas, der fører til solidaritet og medmenneskelighed. Bogen viser også terapeuter, studerende og andre interesserede, hvordan man i terapeutiske samtaler kan hjælpe mennesker plaget af destruktiv skam, så skammen mister sin voldsomme magt over deres liv.
This book provides a thorough critique of the dominating medical understanding of psychotherapy and argues for a dynamic relational understanding of psychotherapy, deeply founded in the most important results from empirical psychotherapy research.
Hvad er det gode liv? Det er svært at svare på! På den anden side er det i dag et krav, at vi hver især kan give et bud. Det gode liv har man diskuteret til alle tider, men at alle i samfundet skal finde deres egen særlige vej i livet, er dét, der er særligt for vor tid. Selvom vi ikke dagligt tænker over, hvad det gode liv er, så står vi hele tiden over for fordringen om at realisere det. Gifter man sig med den forkerte, kan man ikke give et familiært eller kirkeligt pres om et hurtigt bryllup skylden. Det betyder også, at vi kan føle en moralsk forpligtigelse til at lade os skille, hvis partneren begrænser vores livsudfoldelse. Ellers spilder vi vores liv!
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.