Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
FORMIDLINGSSTRATEGIER introducerer til kulturformidling forstået som de bestræbelser, de offentligt støttede kulturinstitutioner sætter i værk for, at brugerne kan få viden, oplevelser og muligheder for udfoldelse i relation til kunst og kultur. Med afsæt i kommunikationsteorier skelnes der mellem tre forskellige strategier for kulturformidling. Den første form er den afsenderbaserede. Denne formidlingsstrategi er kendetegnet ved at være en ensrettet kommunikation fra kulturinstitutionerne til brugerne i oplysningens tjeneste. Udgangspunktet er det indhold, som den enkelte institution gerne vil formidle f.eks. bibliotekets samling, museets udstilling eller teatrets repertoire. Den anden form er den modtagerorienterede. Denne formidlingsstrategi er også ensrettet, men her er fokus flyttet fra institutionernes interne forståelser af god kunst og kultur til brugerne. Dette kan udmønte sig i, at kulturinstitutionerne forsøger at tiltrække så mange besøgende som muligt ved at komme brugernes præferencer i møde. Men det kan også handle om, at kulturinstitutionerne forsøger at få en bedre forståelse for, hvorfor brugerne kommer og hvad deres udbytte er.Den tredje form er den dialogorienterede. I denne formidlingsstrategi er kulturinstitutionernes envejskommunikation erstattet med dialog med brugerne. Dette kan ske på mange måder: Kulturhuset kan have kreative værksteder, museet kan udvikle en særudstilling med en særlig brugergruppe, teateret kan invitere brugerne med i den skabende proces og bibliotekerne kan afholde læsekredse, hvor deltagerne får mulighed for at dele deres læseoplevelser. Bogen henvender sig primært til studerende ved universiteter og andre uddannelsesinstitutioner, der beskæftiger sig med den formidling, som praktiseres på de offentligt støttede kulturinstitutioner. Men bogen kan også læses af aktivt udøvende kulturformidlere, dem der administrerer kulturlivet og andre med særlig interesse for emnet.
Digitale medier griber ind i vores liv på flere og flere måder og påvirker stadigt nye arenaer i vores samfund og vores hverdagsliv – fra de mest intime livsområder til de storpolitiske spilleregler. Vi forstår og fremstiller os selv på nye måder, vi skaber relationer anderledes end tidligere, og vilkårene for den offentlige debat er markant forandret.Samtidig påvirkes de digitale mediers udvikling også af stukturene og værdierne i det samfund, de er opstået i, og digitale medier fungerer som katalysator for allerede eksisterende samfundstendenser.DIGITAL KULTUR – EN INTRODUKTION TIL DIGITALE MEDIER OG SAMFUND belyser denne gensidige påvirkning mellem de nye kommunikationsmidler og den kultur, de er en del af.Forfatterne sporer den digitale kulturs historie og undersøger de tendenser og handlemønstre, der skabes og nedbrydes i vekselvirkningen mellem digitale medier og samfund.Bogen består af fire dele, der til sammen præsenterer en bred vifte af tilgange til at forstå og analysere digital kultur:Del 1 opridser det komplekse sammenspil mellem det digitale og samfundet, indkredser de digitale mediers væsentligste kendetegn og opridser de seneste 40 års debat om digitale medier.Del 2 præsenterer tre forskellige teoretiske perspektiver, der kan anlægges i analysen af digitale medier: et kommunikationsfagligt perspektiv, et teknologisk perspektiv og et antropologisk, kulturanalytisk perspektiv.Del 3 introducerer læseren til brugen af algoritmer og belyser dataindsamling og personalisering i relation til emner som overvågning og selvovervågning.Del 4 stiller skarpt på sociale aspekter af digitaliseringen, herunder forskellige interaktions- og deltagelsesformer på sociale medier samt deres betydning for politisk kommunikation og offentlig debat.Bogen henvender sig især til studerende på universiteterne, men kan læses af enhver, der interesserer sig for eller arbejder med digitalisering og nye kommunikationsformer i et samfundsperspektiv.
In this anthology, top scholars researching libraries, archives, and museums (LAM) issues in Scandinavia explore pressing issues for contemporary LAMs.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.