Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Cato R.P. Bjørndal

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - observation, vurdering og udvikling i undervisning og vejledning
    af Cato R.P. Bjørndal
    228,95 kr.

    Hvordan kan jeg blive en bedre lærer og vejleder? Det er et spørgsmål, som de fleste lærere og studerende givetvis ofte er optaget af. I læreruddannelsen bliver der lagt vægt på teoristudier, træning og refleksion, og disse elementer er alle nødvendige for at udvikle professionalitet som lærer. Hvis man ønsker at reflektere over egen praksis, kan der imidlertid rejses et vigtigt spørgsmål: Hvor godt et overblik har jeg egentlig over, hvad der sker i praksis? Hvor godt er jeg i stand til faktisk at se mine elever, studerende og kommunikere mine iagttagelser? Hvor godt ser jeg min undervisning eller min vejledning? Det er det, denne bog handler om – hvordan man som lærer eller studerende kan gå frem for bedre at se sin praksis. Forfatteren giver en grundig indføring i observation som fænomen og metode og redegør for blandt andet logskrivning, interview og spørgeskema. Bogen indeholder desuden et kapitel om audio-/videoobservation. Derudover drøftes valg af metode, analyse af information og konstruktiv brug af information som grundlag for pædagogisk udviklingsarbejde. Etiske overvejelser i observationsarbejde belyses også. 'Det vurderende øje' er skrevet i en konkret og direkte form og indeholder mange eksempler på observations- og evalueringsarbejde i undervisning og vejledning. Hvert kapitel afsluttes med øvelser og refleksionsopgaver. Formålet med bogen er at give lærerstuderende, lærere og praktikvejledere en indføring i observation og vurdering som et redskab til at udvikle pædagogisk professionalitet. Bogen kan derfor blive et vigtigt værktøj for lærerteam, i lærerstuderendes praktik og arbejde med empiri i studier og opgaveskrivning.

  • af Cato R.P. Bjørndal
    238,95 - 288,95 kr.

    I uddannelses- og arbejdsliv bruges hjælpesamtaler i form af vejledning, rådgivning, mentoring og coaching til at fremme personlig og professionel udvikling. For at hjælpesamtaler skal virke efter hensigten, er det vigtigt at hjælperen har forståelse for relationer, kommunikation og læring i hjælpeprocessen. Det er også afgørende med en faglig indsigt i de mest centrale redskaber på området. Denne bog tager med udgangspunkt i forskning og et konstruktivistisk læringsperspektiv disse temaer op. Konstruktive hjælpesamtaler henvender sig til undervisere og studerende i professionsuddannelserne og andre som i det offentlige eller private arbejder professionelt med vejledning og rådgivning.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.