Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Bøger af Cecilie K. Moesby-Jensen

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Cecilie K. Moesby-Jensen
    62,95 kr.

    For første gang på dansk behandles i denne bog myndighedssocialrådgiveres arbejde med børn og unge, der er diagnosticeret med autismespektrumforstyrrelser eller ADHD.Bogen belyser myndighedsarbejdet på handicapområdet ud fra forskellige teoretiske, juridiske og empiriske indfaldsvinkler og falder i to dele.Første del giver en introduktion til forskellige handicapforståelser, forståelsen af de berørte børn og unges udsathed, regler og love på området, betydningen af et helhedssyn samt det tværprofessionelle samarbejde i myndighedspraksis med børn og unge med de to diagnoser.Bogens anden del præsenterer en række analyser af myndighedsrådgivernes samarbejde med borgerne i forhold til, hvordan rådgiverne italesætter sagsarbejdet, og det belyses desuden, hvordan unge og forældre oplever samarbejdet og kontakten til forvaltningen.Bogen inddrager den nyeste forskning på området og er relevant for socialrådgiverstuderende og studerende på andre professionsuddannelser, der beskæftiger sig med disse borgere.Den henvender sig ligeledes til studerende på en række diplom-, master- og universitetsuddannelser, der orienterer sig imod velfærds- og socialt arbejde omkring børn- og unge med funktionsnedsættelser. Derudover retter bogen sig mod praktikere og forskere, der beskæftiger sig med denne gruppe af børn og unge og deres familier.

  • af Janne Hedegaard Hansen, Bjørg Kjær, Kirsten Baltzer, mfl.
    457,95 kr.

    Ethvert samfund må overveje, hvad det som fællesskab skal tilbyde børn og unge, og hvad det forventer af dem. Skal samfundet først og fremmest skabe rammer for, at børnene og de unge kan realisere deres drømme, udnytte deres potentialer og lære at klare sig selv? Eller skal det sørge for, at ingen ekskluderes, og alle får mulighed for at klare sig så godt som muligt, og drage omsorg for dem, der ikke kan klare sig selv?Ofte betragtes inklusion som en opgave, der primært påhviler daginstitutionen eller skolen, og som kun retter sig mod specifikke børn og unge med såkaldt særlige behov eller i såkaldte vanskelige læringssituationer. Traditionelt har inklusionsopgaven hørt til det special- eller socialpædagogiske arbejdsområde, og spørgsmålet har primært været, hvordan man kunne integrere social- og specialpædagogiske kompetencer og færdigheder i det almenpædagogiske miljø i skole og daginstitution.Inklusion og eksklusion giver et andet bud på inklusion. Bogen bygger på den antagelse, at børns og unges læring, udvikling og deltagelse i samfundet grundlæggende er et socialt anliggende. Den forstår inklusion som en social praksis, dvs. en praksis, der både producerer og reproducerer normer, regler, rutiner gennem sociale processer, interaktioner og relationer. Bogen bidrager med viden, der kan give en dybere forståelse af inklusions- og eksklusionsprocesser i samfundet og dets institutioner, og om, hvad det betyder for børn og unge at møde både inkluderende og ekskluderende processer i deres liv.

  • - ledelsesudvikling og forandring af praksis
    af Cecilie K. Moesby-Jensen
    267,95 kr.

    Denne bog handler om sociale læringsprocesser i organisationer. Forfatteren beskriver og analyserer nogle grundlæggende sammenhænge mellem social læring, sociale interaktionsprocesser og organisationsforandringer og viser dermed, hvordan læring kan fremmes og effektiviseres på kurser og i organisationer, specifikt med henblik på at forandre og udvikle praksis.  Spørgsmålet om social læring diskuteres både empirisk og teoretisk, og bogen er struktureret omkring et casestudie af læringskonsekvenserne af et lederudviklingskursus for mellemledere. Dette casestudie diskuteres og analyseres på grundlag af teorier om organisatorisk og social læring, og hensigten med bogen er således at gøre læseren mere bevidst om de sociale lærings- og interaktionsprocesser, der finder sted i en kursuskontekst såvel som i hverdagens arbejdspraksis.Social læring i arbejdslivet henvender sig til studerende på universiteter og professionshøjskoler, hvor grundtemaer som læring, ledelse og forandringsprocesser er en del af pensum, samt til ledere og medarbejdere, der interesserer sig for disse temaer.Cecilie K. Moesby-Jensen er ph.d, cand.scient.soc. (sociolog) og forsker ved Institut for Socialt Arbejde, Professionshøjskolen Metropol. Desuden er hun tilknyttet masteruddannelsen i udsatte børn og unge på Aalborg Universitet. Hendes forsknings- og interesseområder er ud over læring i organisationer og ledelse, socialt arbejde og udsatte børn og unge.

  • - – nordiske perspektiver
    af Helle Schjellerup Nielsen & Cecilie K. Moesby-Jensen
    544,95 kr.

    Ved hjælp af viden om design, metoder og forskningsresultater forsøger Praksisnær forskning i socialt arbejde at bidrage og inspirere til udvikling af socialt arbejde, hvor forskning og praksis arbejder sammen. Bogen giver eksempler på potentialer i samarbejdsprocesser samt diskuterer dem, og derudover leverer den bud på, hvorledes samarbejdsudfordringer kan håndteres.Praksisnær forskning i socialt arbejde bidrager med viden om, hvordan samspillet mellem praksis og forskning kan gavne udviklingen og kvalificeringen af det sociale arbejdsfelt. Bogen leverer dermed grundig indsigt i, hvordan der i samarbejde mellem borgere og forskning kan skabes ny og anvendelig viden for socialarbejdere til gavn for borgerne.Bogen henvender sig til studerende på videregående uddannelser, både bachelor-, master- og kandidatniveau, men kan også anvendes af undervisere og forskere på professionshøjskoler og universiteter samt praktikere i det sociale arbejdsfelt.

  • - nordiske perspektiver
    af Helle Schjellerup Nielsen & Cecilie K. Moesby-Jensen
    347,95 kr.

    Bogen her præsenterer en variation i tilgange og forståelser af forskellige former for praksisnær forskning i socialt arbejde i de nordiske lande. Den fremstiller og diskuterer tillige forskellige måder at inddrage, involvere og samarbejde på, f.eks. i form af indgåelse af partnerskaber, praksisforskning, aktionsforskning, interventionsforskning og etnografisk tilgang.Gennem viden om metoder, design og forskningsresultater bidrager og inspirerer bogen til udvikling af socialt arbejde, hvor praksis og forskning samarbejder. Den diskuterer og giver eksempler på potentialer i samarbejdsprocesser samt leverer bud på, hvorledes udfordringer i samarbejdet kan håndteres.Endvidere bidrager bogen med viden om, hvordan samspillet mellem praksis og forskning kan gavne udviklingen og kvalificeringen af det sociale arbejdsfelt. Dermed leverer bogen grundige indsigter i, hvorledes der i samarbejde mellem borgere og forskning kan skabes ny og anvendelig viden for social­arbejdere til gavn for borgerne.Bogen henvender sig til studerende på videregående uddannelser – på bachelor-, master- og kandidatniveau, men kan også anvendes af forskere og undervisere på universiteter og professionshøjskoler samt praktikere i det sociale arbejdsfelt.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.