Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Børn i gode hænder handler om behandling af børn og unge med svære tilknytnings- og relationsforstyrrelser. Det er børn, som nemt frustreres, styres af impulser og har svært ved at aflæse andre samt overholde sociale spilleregler og normer. De bruger mere energi på at beskytte sig end på at udvikle sig i samspil med andre. I arbejdet med disse børn er man på Skole- og behandlingshjemmet Skovgården i høj grad inspireret af neuroaffektiv udviklingspsykologi og har samtidig stiftet bekendtskab med Theraplay som terapeutisk metode - en legende, guidende og energifyldt tilgang til børnene. Denne bog giver indblik i, hvordan man på Skovgården i praksis anvender teori og metode samt i de fælles bestræbelser på at skabe tilpasse udfordringer og glædesfulde oplevelser gennem kærlig og tryg guidning. Fire cases beskriver, hvordan der gennem målrettet indsats skabes grundlag for udvikling af hhv. det sansende, følelende og mentaliserende lag i hjernen.Bogen henvender sig til pædagoger, psykologer, plejefamilier, lærere, socialrådgivere, sundhedsplejersker og studerende.
Neuroaffektiv udviklingspsykologi er en brobygning mellem den nyeste hjerneforskning, tilknytningsteori og udviklingspsykologi. Neuroaffektiv psykoterapi med børn omsætter teorien til det psykoterapeutiske arbejde med spædbørn, børn og familier og præsenterer en variation af metoder, som alle har betydning for udvikling på forskellige niveauer i barnets nervesystem. Bogens røde tråd er at beskrive forskellige systematiserede metoder til børne- og familiebehandling ud fra den grundlæggende udviklingspsykologiske forståelse, at det er andres anerkendelse, som former selvet, og det er gennem andres anerkendelse, at man etablerer en bevidsthed om sig selv. Forskellige psykologiske behandlingsmetoder kan føre til psykisk udvikling hos barnet. Barnets udvikling skal stimuleres netop dér, hvor den nærmeste udviklingszone er, og det er vigtigt at vide, om barnets primære omsorgspersoner er i stand til at støtte udviklingen derfra. Udvikling af en moden personlighedsstruktur skabes i første omgang gennem samspillet med de nære tilknytningspersoner. Bogen samler udenlandske og danske forfatteres bidrag, der alle forholder sig til psykoterapi med børn og familier ud fra en kompleks forståelse af personlighedsudvikling som en gensidig proces mellem neurobiologi og relationel regulering. Bogen er inddelt i fire dele, Generelle principper for neuroaffektiv psykoterapi, Spædbarnsterapi, Børneterapi og Familiebehandling, og henvender sig til psykologer, psykiatere, psykoterapeuter, pædagoger og andre fagpersoner, der indgår i familiebehandling og relations- og miljøbehandling med børn. Susan Hart er psykolog og har tidligere udgivet bøgerne Dissociationsfænomener (2011), Den følsomme hjerne (2009), Hjerne, samhørighed, personlighed (2006), Betydningen af samhørighed (2006) og sammen med Rikke Schwartz Fra interaktion til relation (2008). Susan Hart har derudover skrevet artikler om neuroaffektiv udviklingspsykologi og afholder kurser i emnet. Bogens udenlandske bidrag er oversat fra engelsk og norsk af Dorte Herholdt Silver.
Børn i gode hænder handler om behandling af børn og unge med svære tilknytnings- og relationsforstyrrelser. Det er børn, som nemt frustreres, styres af impulser og har svært ved at aflæse andre samt overholde sociale spilleregler og normer. De bruger mere energi på at beskytte sig end på at udvikle sig i samspil med andre. I arbejdet med disse børn er man på Skole- og behandlingshjemmet Skovgården i høj grad inspireret af neuroaffektiv udviklingspsykologi og har samtidig stiftet bekendtskab med Theraplay som terapeutisk metode - en legende, guidende og energifyldt tilgang til børnene. Denne bog giver indblik i, hvordan man på Skovgården i praksis anvender teori og metode samt i de fælles bestræbelser på at skabe tilpasse udfordringer og glædesfulde oplevelser gennem kærlig og tryg guidning. Fire cases beskriver, hvordan der gennem målrettet indsats skabes grundlag for udvikling af hhv. det sansende, følelende og mentaliserende lag i hjernen.Bogen henvender sig til pædagoger, psykologer, plejefamilier, lærere, socialrådgivere, sundhedsplejersker og studerende.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.