Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Autismespektrum-forstyrrelser – et psykologisk overblik giver en grundig og bred beskrivelse af en psykisk forstyrrelse, der kendetegner cirka 1 % af befolkningen. Autismespektrum-forstyrrelse er en fællesbetegnelse for alle diagnoser inden for spektret af gennemgribende udviklingsforstyrrelser. Autismespektret dækker blandt andet over diagnoserne: infantil autisme, atypisk autisme, gennemgribende udviklingsforstyrrelse uspecificeret og Aspergers syndrom, og for at få stillet diagnosen skal barnet almindeligvis have afvigende adfærd inden for tre områder: forestillingsevne, kommunikationen og socialt samspil. Bogen beskæftiger sig indgående med følgende spørgsmål: Hvad er en autismespektrum-forstyrrelse? Hvordan forklares adfærden? Hvordan diagnosticeres autismespektrum-forstyrrelser? Hvad er årsagen? Hvilke komorbide tilstande (som fx ADHD, OCD, angst og depression) er hyppigt forbundet med autismespektrum-forstyrrelser? Hvordan interveneres der hensigtsmæssigt i forhold til autismespektrum-forstyrrelser ? Grundbogen henvender sig primært til studerende, psykologer, lærere, pædagoger, socialrådgivere, sygeplejersker og andre faggrupper, der har kontakt med mennesker med autismespektrum-forstyrrelser, og som ønsker at danne sig et overblik over kompleksiteten af forstyrrelsen. Pårørende til mennesker med autismespektrum-forstyrrelser vil også kunne hente nyttig viden i bogen. Charlotte Ryhl er autoriseret psykolog og ansat som klinisk og visiterende psykolog ved Autisme Center Vestsjælland. Hun arbejder desuden som ekstern lektor ved Institut for Psykologi, Københavns Universitet.
Behovet for socialpædagogisk viden i skolen er aktuelt meget stort bl.a. på grund af den nye folkeskolelov, der forpligter lærere og pædagoger til at arbejde sammen på nye måder, samt det øgede fokus på integration af flere elever i den almene undervisning. Denne bog beskriver, hvordan socialpædagogisk viden, der tidligere var målrettet elever på specialskoler, kan omsættes og anvendes i almentilbuddet.Antallet af inkluderede børn med autisme (AutismeSpektrumForstyrrelse) i folkeskolen er stigende, og mange undervisere efterlyser viden om undervisning af elever med ASF. Formålet med bogen er dels at give studerende og undervisere en grundlæggende viden om ASF i et lettilgængeligt sprog, dels at præsentere nogle konkrete redskaber til at udføre autismevenlig undervisning. En sådan hensyntagende og ressourceorienteret undervisning vil ikke alene være til gavn for børn og unge med ASF, men også for elever med andre udfordringer end ASF og for elever uden særlige udfordringer.Bogen er skrevet til pædagog- og lærerstuderende samt til uddannede lærere og pædagoger, der underviser elever med ASF i almentilbud og i specialtilbud. Derudover henvender den sig til undervisere på efterskoler, almen- og særligt tilrettelagte ungdomsuddannelser, produktionsskoler m.v., der underviser børn, unge og voksne med ASF.Charlotte Ryhl er autoriseret psykolog, der som selvstændig psykolog og ejer af firmaet Autismeviden yder supervision, rådgivning og terapi. Hun er desuden ansat ved Børnehus Sjælland i Næstved og som ekstern lektor ved Institut for Psykologi, Københavns Universitet.
Dit barn med autisme hjælper forældre og andre omsorgspersoner til børn og unge med autisme og udgør en ”manual” til barnet, der tænker, føler og oplever verden på en særlig måde. Forældrene er uundværlige for barnet, selvom tvivlen til tider kan være en påtrængende gæst. Bogen giver redskaber til, hvordan forældre kan komme følelsesmæssigt tættere på barnet, og guider dem i at lære barnet at kommunikere og være social. Den giver også en række eksempler på, hvordan forældre kan støtte og videreudvikle barnets egenskaber og potentialer.Bogen rummer råd og vejledning til at tilrettelægge hverdagen, så konflikter forebygges eller håndteres bedre, og gode råd til samarbejdet med institutioner, fritids- og skoletilbud. Bogen viser, hvordan man som forældre kan håndtere familiære udfordringer, fx hvordan man passer på søskende, hvordan man kan inddrage den udvidede familie, hvordan man kan pleje parforholdet, og hvordan man kan håndtere sorg, udmattelse og afmagt.Dit barn med autisme er en letlæselig indføring i autisme, og alle kapitler indeholder eksempler og casehistorier.
AUTISMEVENLIGE SAMTALER er en guide til professionelle, der arbejder med autisme. Det kan være vanskeligt at tale med et menneske med autisme, som typisk har en anden måde at kommunikere på. Risikoen for misforståelser og sansemæssig overbelastning er stor.Forfatteren beskriver, hvordan man møder sin samtalepartner og skaber bedre trivsel. I bogens tre dele guider hun den professionelle til at forbedre, gennemføre og evaluere samtalen.• Del 1: Den gode samtale – mellem samfund og mennesker beskriver et nyt ressourcesyn, der bedre kan adressere en række aktuelle samfundsrelaterede udfordringer særligt i skole- og uddannelsessystemet, men også i social- og sundhedssystemet.• Del 2: Kliniske problemstillinger i arbejdet med autisme beskriver en række vanskeligheder som stress, aggressiv adfærd, overgreb og selvskade i kombination med autisme. Gennem ni cases anvises praktiske metoder til at afdække og håndtere vanskelighederne.• Del 3: Autismevenlige samtaler i praksis – tips og tricks tager læseren med ind i samtalerummet og beskriver den autismevenlige samtale helt praksisnært.Bogen henvender sig til studerende i psykologi, pædagogik og medicin samt til professionelle, der arbejder med personer med autisme.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.